Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 6
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd tirsdag den 25. september 2012Åbent samråd om placering af ferie og fridage i folkesko-len af religiøse hensynBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 5 min.Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg tirsdag den25. september 2012 kl. 14.00
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Svar på spørgsmål AG-AJ3. Afrunding
1. IndledningBørne- og Undervisningsudvalget har efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)stillet mig fire samrådsspørgsmål AG-AJ om placering af ferie og fridage i fol-keskolen af religiøse hensyn.Jeg har valgt at besvare de fire spørgsmål samlet.2. Svar på spørgsmål AG-AJSpørgsmålene lyder således:Spørgsmål AG:”Hvad er ministerens holdning til, at skoler landet over er be-gyndt at give elever fri på grund af en religiøs højtid, der ikke er en del af dendanske kalender?”Spørgsmål AH:”Hvordan vil ministeren sikre, at eleverne ikke får fri pga.f.eks. ramadanens afslutning?”Spørgsmål AI:”Hvad vil ministeren gøre, for at skolerne noterer fravær forelever, der ikke møder op i skolen på grund af en religiøs højtid?”Spørgsmål AJ:”Vil ministeren anbefale kommunerne og skolerne at tilladefridage for andre trossamfunds religiøse højtider som f.eks. buddhisternes, ka-tolikkernes, ortodokses og jødernes?”Grundlæggende mener jeg, at det er vigtigt, at alle børn passer deres skole ogfår den undervisning, de skal have. Det er nødvendigt i forhold til at skabe enfagligt stærk folkeskole for alle.Eleverne har ca. 200 skoledage om året, og kommunalbestyrelsen laver ferie-planen eller evt. uddelegerer den til skolerne selv. Forældre har mulighed for atbede om fri af særlige hensyn. Det er en fin balance, der er mellem kommunal-
2
bestyrelsens placering af ferie- og fridage, samtidig med at en elev kan få fri,hvis der foreligger særlige grunde.Jeg mener ikke, at det er en god idé på forhånd at give alle elever fri på grundaf religiøse helligdage, da elevernes behov er forskellige. Jeg mener, at der kanvære gode grunde til at give fri til enkelte elever, som ønsker at fejre den mus-limske fest ”eid”, eller ønsker at fejre den jødiske helligdag ”yom kippur” (for-soningsdagen).Jeg deltog i tv-udsendelsen Go’morgen Danmark her til morgen, hvor jeg mød-te tre muslimske piger, hvis forældre havde bedt om fri for at fejre eid, og enjødisk dreng, hvis forældre havde ønsket fri for at fejre yom kippur. DrengenAdam fortalte, at man på den jødiske skole havde besluttet at inddrage en ugeaf sommerferien for at kompensere for fridage i forbindelse med fejringen afyom kippur.Skolen skal være fællesskabets skole. Det kræver, at alle bakker op, og at ele-verne er til stede.Det er derfor bedre, hvis der på den enkelte skole tages stilling i konkrete situa-tioner, når en elev beder om fri af særlige årsager.Jeg mener derfor ikke, at der er grund til at indføre bestemte fridage udover deallerede lovbestemte.I den føromtalte tv-udsendelse deltog jeg i en debat med skolelederen på Råd-mandsgades Skole, Lise Egholm. Skolen har mange elever med indvandrer-baggrund. Skolens politik vedrørende fridage er, at forældrene skal kontaktehende, hvis de ønsker fri af særlige grunde. Men skolen vil ikke indføre særligefridage. Jeg synes, at denne skole er et godt eksempel.Jeg har bemærket, at danske traditioner også kommer til udtryk ved uofficiellefridage som fx ”blå mandag”. Den bør man også tage en værdidebat om lokalt.Folkeskolelovens regler om ferie og fridage er klare og enkle. Det er en lokalbeslutning at fastlægge ferieplanen. Folkeskolelovens ordning er efter min op-fattelse hensigtsmæssig, da det ikke er min opgave som børne- og undervis-ningsminister at detailregulere hver enkelt folkeskole.For så vidt angår spørgsmålet om afholdelse af ferie og fridage er det såledesop til lokal beslutning, om man ønsker at holde lukket i forbindelse med religi-øse højtider. Kun på folkekirkens helligdage holdes lukket i overensstemmelsemed helligdagslovgivningen (lov nr. 279 af 17. juni 1983 med senere ændring).
3
Det er inden for disse rammer den enkelte kommunes og skoles ansvar at findeløsninger på spørgsmål af betydning for integrationen og tilrettelæggelsen i øv-rigt af undervisningen i overensstemmelse med lokale ønsker og behov.Vi har ikke i Ministeriet for Børn og Undervisning oplysninger om, i hvilketomfang kommunerne i givet fald har tilrettelagt ferieplanlægningen af hensyntil fx muslimske traditioner.Folkeskolelovens regler om elevfravær er også ganske klare og enkle. Det erskolelederens ansvar at føre kontrol med elevernes fremmøde og foretage for-nøden opfølgning. Folkeskolelovens ordning er efter min opfattelse hensigts-mæssig.Som følge af, at der er undervisningspligt i Danmark, har elever, der er optageti folkeskolen, pligt til at møde til undervisningen.Det er efter lovens § 39 skolens leder, der påser, at alle skolens elever rent fak-tisk deltager i undervisningen.Skolens leder og elevernes lærere fører således dagligt kontrol med, at eleverneer til stede under undervisningen og registrerer fraværet elektronisk i de elev-administrative systemer.Der skal angives følgende om grunden til fraværet:1) Fravær på grund af elevens sygdom eller lignende.2) Fravær med skolelederens tilladelse (ekstraordinær frihed).3) Ulovligt fravær.Skolelederens afgørelse om ekstraordinær frihed træffes på grundlag af enkonkret vurdering af den pågældende elevs behov for at holde fri sammenholdtmed det afbræk i undervisningen, som en imødekommelse vil indebære.Dette er et hensyn både i forhold til den pågældende elev og over for resten afklassen som undervisningsenhed.Hvis skolelederen ikke har givet tilladelse til, at barnet skal have fri uden forferierne, er det ulovligt fravær, hvis forældrene alligevel tager barnet ud af sko-len.Hvis skolelederen giver ekstraordinært fri på grund af særlige begivenheder ifamilien m.v. uden for de almindelige ferier og fridage, registreres et sådantfravær som ”ekstraordinær frihed”.
4
Man kan godt diskutere, om nogle skoleledere måske er for large i forhold til atgive tilladelse til at holde fri uden for ferierne. Det er en relevant diskussion attage op i skolebestyrelserne. Jeg undrer mig over, hvorfor nogle forældre skaltage på ferie på nogle af skoledagene, når der er langt over 100 dage om åretuden undervisning. Jeg synes, det er en vigtig holdningsdiskussion at tage oppå skolerne.Hvis fraværet er ulovligt, skal skolen – enten skolens leder eller en af elevenslærere – straks tage kontakt til elevens forældre med henblik på at afdække år-sagen til fraværet.Har eleven mange forsømmelser af kortere eller længere varighed eller megetlange fraværsperioder, søger skolen problemerne løst i samarbejde med elevenog forældrene, eventuelt ved inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgiv-ning, Ungdommens Uddannelsesvejledning, den kommunale sundhedstjenesteeller andre institutioner m.v., som eleven har tilknytning til. Er det ikke muligtat skabe den nødvendige dialog med eleven og forældrene med henblik på atsikre, at eleven deltager i undervisningen, inddrager skolen de kommunale sko-lemyndigheder.3. AfrundingJeg har ingen planer om at ændre folkeskolelovens regler af hensyn til religiøsehøjtider.Jeg har tiltro til, at der lokalt findes hensigtsmæssige løsninger, der både tilgo-deser hensynet til integrationen og gennemførelse af undervisningen samt hen-synet til de enkelte elevers religiøse liv.
5