Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1188522_0001.png
1188522_0002.png
DIGITALISERING AF FOLKESKOLEN – FORSLAG TIL KONKRETEMÅLDet Digitale Råd havde tirsdag d. 13. november 2012 foretræde for Folketingets Børne-og Undervisningsudvalg. På mødet præsenterede Det Digitale Råd idéerne og visionenbag det nye selvevalueringsværktøj, som Rådet har stillet til rådighed for landetsskoleledere. Værktøjet er ment som en hjælp til skoleledere, der skal i gang med atdigitalisere undervisningen på deres skole.I forbindelse med præsentationen af ovennævnte selvevalueringsværktøj pegede DetDigitale Råd på tre områder, hvor man fra politisk hold vil kunne hjælpe digitaliseringenaf folkeskolen på vej ved at opstille klare mål:1.Opstil klare mål for it-infrastrukturen2.Opstil klare mål for anvendelsen af digitale læremidler3.Indskriv mål i resultatkontrakterneFolketingets Børne- og Undervisningsudvalg kvitterede ved at bede Rådet om konkreteeksempler på, hvordan sådanne mål eksempelvis ville kunne udformes. Nedenståendeforslag på hver af de tre nævnte områder skal i forlængelse heraf ses som eksempler tilinspiration i det videre politiske arbejde med digitaliseringen af folkeskolen.
1. OPSTIL KLARE MÅL FOR IT-INFRASTRUKTURENDer er indgået aftale mellem Regeringen og KL, hvori kommunerne har forpligtet sig tilat sikre elever og lærere i folkeskolen adgang til en ordentlig it-infrastruktur i form aftrådløse netværk inden 2014.Det er imidlertid ikke konkretiseret, hvor mange elever og lærere på hver skole, dersamtidig skal kunne få adgang – og med hvilken båndbredde (hastighed).EKSEMPLER PÅ KONKRETE MÅL:På den enkelte folkeskole skal alle indendørsarealer senest i løbet af skoleåret2013/2014 været dækket af skolens trådløse netværk, så elever og lærere kan fåadgang til dette som led i undervisning og lektielæsning på skolen.På den enkelte folkeskole skal det senest i løbet af skoleåret 2013/2014 være muligtfor samtlige elever i 25 pct. af klasserne at tilgå skolens trådløse netværk samtidig, såder i større skala kan gennemføres klasse- og holdbaseret undervisning med afsæt idigitale læremidler.
2. OPSTIL KLARE MÅL FOR ANVENDELSEN AF DIGITALE LÆREMIDLERDet er som led i aftalen mellem Regeringen og KL besluttet, at der skal etableres enfælles platform for indkøb og distribution af digitale læremidler. I forlængelse heraf erdet besluttet, at der skal opstilles klare mål for anvendelsen af de digitale læremidler,blandt andet ved at kommuner og skoler skal formulere digitale læringsmål.
En klarere udmelding fra centralt hold vil kunne bidrage til et mere ensartet fokus ogambitionsniveau for inddragelse af digitale læremidler i undervisningen på tværs aflandets kommuner og folkeskoler.EKSEMPEL PÅ KONKRET MÅL:Alle elever i udskolingen skal senest med udgangen af skoleåret 2013/14 havegennemført digitale undervisningsforløb i fagene dansk, matematik, engelsk ognaturfag. Undervisningsforløbene skal bygge på digitale læringsmidler som dækkertrinmål fra alle kundskabs- og færdighedsområder i faget.
3. INDSKRIV MÅL I RESULTATKONTRAKTERNEDer er bred enighed om, at en succesfuld digitalisering af folkeskolens undervisning vilkræve ledelsesmæssig opbakning og forankring på alle relevante niveauer fra denkommunale topledelse over skoleforvaltningen til den enkelte skole. Samtidig er detvelkendt, at mål – uanset hvor konkrete de er – sjældent realiseres, hvis ingen haransvaret for, at dette sker.Hidtil har det imidlertid kun været de færreste kommuner og skoler, hvor direktører ogskoleledere konkret er blevet målt på fremdriften i digitaliseringen af folkeskolensundervisning. En konsekvent brug af resultatkontrakter som styringsinstrument iforbindelse med realiseringen af konkrete mål om eksempelvis etablering af it-infrastruktur og ibrugtagning af digitale læremidler vil gøre det nemmere at følge op påudviklingen i den enkelte kommune og på den enkelte skole.EKSEMPEL PÅ KONKRET MÅL:Alle kommunaldirektører, skoledirektører og skoleledere skal i deresresultatkontrakter have indføjet konkrete mål, der understøtter realiseringen af denoverordnede strategi for digitaliseringen af folkeskolen blandt andet ved at måle denenkelte leder på fremdriften inden for ovenstående indsatsområder vedrørendeetablering af it-infrastruktur og ibrugtagning af digitale læremidler.