Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 56
Offentligt
1185936_0001.png
1185936_0002.png
1185936_0003.png
1185936_0004.png
AN AL Y S E N O T AT
26. november 2012Undersøgelse af de vedtagne budgetter for 2013 på skoleområdet
Danmarks Lærerforening har gennem foreningens lokale lærerkredse undersøgtkommunernes vedtagne budgetter for 2013 på skoleområdet. Der er svar ved-rørende 96 ud af 98 kommuner, hvilket giver en svarprocent på 98 pct.
Resumé af resultater
-
Serviceniveauet på skoleområdet forringes i knap hver tredje kommunei 2013. Især støtten til elever med særlige behov vil blive forringet man-ge steder.Den specialpædagogiske indsats uden for normalklassen forventes for-ringet i knap hver tredje kommune, og støtten til elever med særligebehov, der undervises i normalklassen, forventes forringet i hver fjerdekommune.Også standarden af elevernes undervisningsmidler udover IT-udstyr ogvikardækningen spares der på i 2013. Til gengæld forventes der en delsteder højere standard i forhold til elevernes ugentlige timetal, skole-bygningernes vedligeholdelsesstandard og IT-udstyret. Standarden afIT-udstyret til undervisning forventes forbedret i fire ud af ti kommu-ner.Der forventes at blive nedlagt netto 366 lærerstillinger i landets kom-muner i 2013. Samlet set nedlægges der lærerstillinger i 40 pct. afkommunerne, og der oprettes lærerstillinger i otte pct. af kommunerne.
-
-
-
Side 1 af 4
Forringet serviceniveau på skoleområdet i hver tredje kommune i 2013
Som det fremgår af figur 1 vil det generelle serviceniveau på skoleområdet bliveforbedret i 16 pct. af kommunerne og forringet i 32 pct. af kommunerne.

Figur 1: Hvad betyder det vedtagne budget for udviklingen i det generelle serviceniveau i

folkeskolen fra dette skoleår (2012/13) til næste skoleår (2013/14)?

51%32%16%1%
Serviceniveauet vil blive forbedretServiceniveauet vil være stort set uændret
Serviceniveauet vil blive forringetVed ikke
Kilde: Danmarks Lærerforening, oktober 2012Note: n=96
Forringet støtte til de svage elever i 2013, men bedre IT-udstyr
Figur 2 viser, hvordan standarden på en række delområder vurderes at villeudvikle sig fra indeværende til næste skoleår.

Figur 2: Forventet udvikling fra dette til næste skoleår på en række områder

Specialpædagogisk indsats uden for normalklassen(2)Støtte til elever med særlige behov, der undervises inormalklassen, herunder også inkluderede elever (1)Undervisningsmidler (ekskl. IT-udstyr)VikardækningenUndervisning af tosprogede1%1%5%4%59%55%74%82%78%82%15%22%22%39%Stort set uændret standard60%69%72%52%Lavere standard31%25%16%10%9%8%15%6%7%11%
Netto -30 pct.Netto -20 pct.
Netto -11 pct.Netto -10 pct.Netto -8 pct.Netto -5 pct.
Lejrskoler, ekskursioner mv.1%Lærernes efteruddannelseElevernes ugentlige timetalSkolebygningernes vedligeholdelsesstandardIT-udstyr (til undervisning)Højere standard
6%10%14%11%2%7%2%4%4%5%Ved ikke
Netto 1 pct.Netto 20 pct.Netto 20 pct.Netto 34 pct.
Kilde: Danmarks Lærerforening, oktober 2012Note: n=96. (1) Holddeling, speciallærer, støttelærer/tolærerordning, supplerende undervisning samt specialundervis-ning i specialcenteret. (2) Gruppeordninger, specialklasser, specialskoler.
Side 2 af 4
Det ses af figur 2, at det især er med hensyn til støtten til elever med særligebehov, at standarden tegner til at blive forringet mange steder i næste skoleår.31 pct. af kommunerne lægger op til at spare på den specialpædagogiske indsatsuden for normalklassen, og 25 pct. forringer støtten til elever med særlige be-hov, der undervises i normalklassen. Derudover lægges der i 16 pct. af kom-munerne op til at forringe standarden for undervisningsmidler udover IT-udstyr, og i 10 pct. af kommunerne lægges der op til at forringe vikardæknin-gen.Med hensyn til IT-udstyr til undervisningen lægges der i 39 pct. af kommuner-ne op til at forbedre standarden. Med hensyn til elevernes timetal og skolebyg-ningernes vedligeholdelsesstandard forbedres standarden i 22 pct. af kommu-nerne.Nettotallet ude til højre i figur 2 viser ”andel kommuner, der forbedrer stan-darden på områdetminusandel kommuner, der forringer standarden på områ-det”. Når der eksempelvis er fem pct., der forbedrer støtten til elever med sær-lige behov, der undervises i normalklassen, og 25 pct., der forringer denne,bliver nettotallet: ”-20%”. Hermed fås et hurtigt overblik til sammenligningmellem de forskellige områder angående hvor det er forringelserne, og hvor deter forbedringerne, der dominerer.
Der bliver fortsat nedlagt lærerstillinger i 2013
Af figur 3 ses det, at der forventes nedlagt lærerstillinger i 40 pct. af kommu-nerne og oprettet lærerstillinger i otte pct.

Figur 3: Hvad er kredsens forventninger til nettoændringen* i antallet af lærerstillinger i

2013?

Der vil netto blive oprettet lærerstillinger i kommunenAntallet af lærerstillinger i kommunen vil være uændret i 2013Der vil netto blive nedlagt lærerstillinger i kommunenVed ikke
8%35%40%17%
Kilde: Danmarks Lærerforening, oktober 2012Note: n=96. * Med nettoændringen menes der en status over, om der samlet set bliver oprettet eller nedlagt lærerstillin-ger i kommunen.
Samlet set forventes der oprettet 73 stillinger i 8% af kommunerne og nedlagt439 lærerstillinger i 40% af kommunerne, hvilket resulterer i, at der samlet ned-lægges 366 lærerstillinger på landsplan.
Side 3 af 4
Fakta om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført ved, at Danmarks Lærerforenings lokale lærer-kredse ud fra de vedtagne budgetter for 2013 har vurderet den forventeligeudvikling i 2013 på skoleområdet i de kommuner, som kredsen har ansvaret forog lokalkendskabet til. Der er svar vedrørende 96 af 98 kommuner, hvilketgiver en svarprocent på 98 pct.Ved hver figur i notatet er angivet et ’n’, som oplyser, hvor mange der har be-svaret det pågældende spørgsmål. Da figurerne viser afrundede tal, kan dervære tilfælde, hvor de viste procenter ikke summer til 100.
Side 4 af 4