Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 48
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgRådsmødet (uddannelse og ungdom) den 26. – 27. no-vember 2012Udvalgets medlemmerBørne- og Undervisningsudvalget5 minutterDen 20. november 2012. Samrådet starter kl. 14.00.
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.5.6.IndledningBedre læsefærdighederUddannelses bidrag til vækst og beskæftigelseValidering af ikke-formel og uformel kompetenceErasmus for AlleUngdomsområdet
1. IndledningDer er 5 punkter på dagsordenen ved rådsmødet for uddannelse og der er 4punkter på dagsordenen på rådsmødet for ungdom.2. Bedre læsefærdigheder.Jeg tager uddannelsesområdet først.Det første punkt er vedtagelsen af et sæt rådskonklusioner om læsefærdigheder,hvor medlemsstaterne og Kommissionen opfordres til at iværksætte initiativer,der kan styrke borgernes færdigheder.Der skal være fokus på at bryde tabuerne om svage læsefærdigheder, og under-visningen i læsning skal styrkes.Vi har en fælles målsætning i EU om at reducere andelen af elever med ringefærdigheder i læsning og matematik til højst 15 procent i 2020.Den nuværende andel af elever med ringe færdigheder i læsning i EU er 20procent. Det tilsvarende tal for Danmark det er 15,2 procent.Så i det lys der er vi ganske godt med. Men det er ikke det samme som, at dedanske elever ikke kan blive endnu bedre.Det har vi fokus på med et udspil til faglighed i folkeskolen, der skal styrkeelevernes kundskaber i dansk og matematik.Regeringen er derfor positiv overfor, at man sætter fokus på læsefærdigheder,og vi kan støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.
2
3. Uddannelses bidrag til vækst og beskæftigelseDet andet punkt på dagsordenen er et sæt rådskonklusioner om uddannelses bi-drag til Europa 2020 strategiens målsætning om at skabe vækst og beskæftigel-se i Europa.Der opfordres blandt andet til at styrke koblingen mellem teori og praksis i ud-dannelserne.Det gælder særligt erhvervsuddannelserne, hvor vekseluddannelsesprincippetfremhæves som et godt eksempel.Også i Danmark kan vi blive bedre til at styrke koblingen mellem teori ogpraksis på alle uddannelsesniveau for at sikre, at elever og studerende bliverklædt på til arbejdsmarkedet.Vi kan selvfølgelig støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.Det var også noget af det, der var på dagsordenen under det danske EU-formandskab, hvor vi bland andet drøftede vekseluddannelse, som også findes ifx Holland, Tyskland og Østrig.4. Validering af ikke-formel og uformel kompetenceDet tredje punkt på uddannelsesområdet er vedtagelsen af en henstilling om va-lidering af ikke-formel og uformel kompetence.I Danmark har vi et udbygget system for realkompetencevurdering, hvor mankan få vurderet kompetencer opnået uden for det formelle uddannelsessystem.Det styrker borgernes muligheder på arbejdsmarkedet og gør det for eksempelnemmere at gå fra ufaglært til faglært.Men kendskabet til og mulighederne for realkompetencevurdering kan blivemeget bedre, og derfor har vi sammen med VEU-centrene sat en kampagne igang, der skal øge opmærksomheden om realkompetencevurdering.Regeringen kan derfor støtte henstillingen om, at der på europæisk niveau ar-bejdes med området, og at medlemsstaternes indsatser understøttes.
3
5. Erasmus for AllePå rådsmødet vil det cypriotiske formandskab orientere om status for forhand-lingerne om EU’s kommende uddannelses- og ungdomsprogram Erasmus forAlle.Under det danske formandskab nåede Ministerrådet til enighed om en delvisgenerel indstilling om Kommissionens forslag.Det var et godt resultat, som nu sætter rammerne for de kommende forhandlin-ger med Europa-Parlamentet, som forhåbentlig munder ud i en aftale i 2013,der sikrer bedre rammer for mobilitet og uddannelsessamarbejde i Europa.6. UngdomsområdetDer er fire punkter på dagsordenen vedrørende rådsmødet for ungdom. Det før-ste er vedtagelsen af en rådsresolution om den strukturerede dialog med ungeom deres deltagelse i det demokratiske liv i Europa.Her gøres status for arbejdet i den nuværende trio mellem Polen, Danmark ogCypern, som har fokuseret på unges deltagelse, og der gives anbefalinger til detkommende trioformandskab.I Danmark har unge en høj grad af deltagelse i samfundslivet. Men det gælderikke i alle lande. Derfor bør vi bakke om initiativer, der kan anspore medlems-staterne til at styrke dialogen med unge om deres aktive deltagelse.At få flere unge med i de halvårlige nationale høringsrunder og tilhørende ung-domskonferencer er nogle af anbefalingerne i resolutionen.Vores egen ungdomskonference under EU-formandskabet i marts måned i Sorøsamlede for eksempel over 200 unge og beslutningstagere fra hele Europa.Regeringen kan støtte vedtagelsen af resolutionen.Det andet punkt er vedtagelsen af en fælles rapport om implementeringen afden fornyede ramme for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet.Her har Kommissionen set på udviklingen når det gælder blandt andet ungesuddannelse, beskæftigelse og sundhed.Rapporten peger på relevante udviklingstendenser og muligheder for forbed-ringer inden for de kommende år.Regeringen kan støtte en vedtagelse.4
Det tredje punkt er et sæt rådskonklusioner om aktiv deltagelse i samfundslivetog social inklusion af unge, særligt unge med migrantbaggrund.Det cypriotiske formandskab ønsker at sætte fokus på de mange unge, som erimmigreret til et andet land og dér kan blive mødt med racefordomme, frem-medhad og andre former for diskrimination.Den indsats vil vi selvfølgelig gerne støtte både på lokalt, nationalt og på euro-pæisk niveau.Så regeringen støtter også vedtagelsen af rådskonklusionerne.
5