Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
Kvalitets- og TilsynsstyrelsenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.ktst.dkCVR nr. 29634750
Notat om evaluering af anvendelsen af karakterskalaen
1. BaggrundDen daværende regering nedsatte i januar 2004 en karakterkommission,der i sin betænkning fra november 2004 (betænkning nr. 1453) udarbej-dede forslag til en ny karakterskala. På det grundlag og efter en offentligdebat i løbet af 2005 traf den daværende regeringen i begyndelsen af2006 beslutning om at erstatte 13-skalaen af en ny 7-trins-karakterskala,som skulle leve op til følgende krav:Skalaen skal være internationalt anvendelig.Skalaen skal anvendes ensartet overalt i uddannelsessystemet.Skalaen skal udtrykke grad af målopfyldelse.Skalaen skal have en klar trindifferentiering.Skalaen skal give mulighed for at beregne gennemsnit.Den nye karakterskala fik virkning for de gymnasiale uddannelser fraaugust 2006 af hensyn til gymnasiereformen og for alle øvrige uddannel-sesområder fra august 2007. Regeringen besluttede endvidere på karak-terkommissionens anbefaling, at der foretages en evaluering af karakter-skalaens anvendelse hvert femte år. I overensstemmelse hermed skalanvendelsen af karakterskalaen evalueres pr. august 2012.Ministeriet for Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innova-tion og Videregående Uddannelser samt Kulturministeriet er enige om,hvordan evalueringen skal gennemføres.Evalueringen iværksættes i november 2012 og forventes afsluttet i april2013.Evalueringen gennemføres af Danmarks Evalueringsinstitut.
14. november 2012Sags nr.:096.24L.311
22. IndholdEvalueringen skal fokusere på følgende punkter:International anvendelighed:Det vil blive vurderet, om karakterskalaen har haft en virkning,der opfylder intentionen om international anvendelighed. Skalaener kompatibel med den europæiske ECTS-skala, men hvordanfungerer den i forhold til fx de australske og amerikanske bog-stavskalaer?Samme skala i hele uddannelsessystemetDet var en forudsætning for karakterskalaens gennemførelse, atalle uddannelsesområder anvender samme skala og samme be-tegnelser/beskrivelser. Evalueringen skal belyse, om implemente-ringen af skalaen har levet op til denne forudsætning.Skalaen skal anvendes ensartet i hele uddannelsessystemet, og bedømmelsenskal udtrykke graden af målopfyldelseEvalueringen skal inddrage, i hvilket omfang der for de enkeltefag/prøver er formuleret karakterbeskrivelser, som kan forbindemålbeskrivelse og den fælles overordnede definition af de enkeltekaraktertrin som fastlagt i regelgrundlaget. Evalueringen skal be-lyse, om den faktiske anvendelse af karakterskalaen på sigt og pålandsplan medfører den fordeling på trinene, som er forudsat, el-ler om der er indikationer på en relativ bedømmelse for at opnåen forudbestemt karakterfordeling. Det skal endvidere belyses,om beskrivelserne af de enkelte karakterer er velegnede for alleuddannelsesområder.Klar trindifferentieringDen tilstræbte procentfordeling af karakterer vedrører alene defem beståkarakterer. Undersøgelsen heraf skal baseres på storepopulationer på et højt aggregeringsniveau. Der vil også blive enundersøgelse af anvendelsen af de to dumpekarakterer.
3. Tilvejebringelse af dataEvalueringen gennemføres på grundlag af data, der findes eller kan tilve-jebringes uden anvendelse af betydelige ekstraressourcer.For grundskolen og de gymnasiale uddannelser kan der trækkesdata fra UNI-C’s baser.For alle øvrige uddannelsesområder er der mindre detaljerede da-ta, ligesom det ikke vil være muligt umiddelbart at trække tilsva-rende data maskinelt/digitalt.Kulturministeriet og Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser har ikke centrale data vedrørende ka-raktergivning. Oplysningerne findes på institutionerne, men ervanskelige at indsamle. Evalueringen baseres derfor på stikprøverfordelt på institutioner og uddannelsesområder.
3Der skelnes mellem kvantitative og kvalitative data. Sidstnævntevil bero på stikprøveinterviews.Der skal være tale om en valid evaluering med udgangspunkt i al-le uddannelser, hvor det er praktisk muligt og meningsfuldt.
4. StyregruppeEn styregruppe bestående af Ministeriet for Børn og Undervisning (medKvalitets- og Tilsynsstyrelsen som formand og sekretariat), Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser samt Kultur-ministeriet varetager ansvaret for den samlede proces for denne førsteevaluering, herunder hvordan evalueringen kan ske mest hensigtsmæs-sigt.5. ReferencegruppeI tilknytning til evalueringen af karakterskalaens anvendelse nedsættes enfælles referencegruppe omfattende relevante interessenter på tværs af detre ministerområder.Referencegruppens medlemmer er repræsentanter for organisationer ogandre repræsentative grupperinger, der omfatter ledere, lærere, censorerog elever/studerende.6. FinansieringMinisteriet for Børn og Undervisning finansierer evalueringen med bi-drag fra Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddan-nelser og Kulturministeriet efter aftale.