Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1162361_0001.png
1162361_0002.png
1162361_0003.png
1162361_0004.png
1162361_0005.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer3. oktober 2012
Regeringens lovkatalog fsva. børne- og undervisningsministerenTil orientering omdeles uddrag af regeringens lovkatalog for Folketingsåret2012/13.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen,udvalgssekretær
1/5
BØRNE- OG UNDERVISNINGSMINISTEREN

Ændring af lov om folkeskolen (Indførelse af fællesfaglig natur-

fagsprøve) (Okt II)

Forslaget vedrører indførelse af en ny fællesfaglig naturfagsprøve ifagene fysik/kemi, geografiog biologi i 9. klasse som erstatning for den eksisterende bundne prøvei fysik/kemi. Prøven vil blive tilrettelagt som en gruppeprøve. Lovfors-laget følger op på anbefalinger fra Arbejdsgruppen om alternative prø-veformer og regeringens beslutning om at genindføre gruppeprøver.

Ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge

(dagtilbudsloven)

(Ophævelse af kommunal pligt til at udarbejde en plan for sprog-

vurdering m.v.)

(Okt II)

Forslaget ophæver kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde og of-fentliggøre en plan forkommunens mål og rammer for arbejdet med sprogvurderinger ogsprogstimulering for børn i dagtilbudsalderen og i indskolingen. For-slaget er et led i regeringens forenklingsindsats og indgår i aftalen omkommunernes økonomi for 2013.

Ændring af forskellige institutions- og uddannelseslove m.v. (Ad-

gang til delegation af

kompetence og fastsættelse af klageadgang m.v.) (Nov I)

Lovforslaget indebærer bl.a., at børne- og undervisningsministeren fåradgang til at delegerekompetence til en anden statslig myndighed og i forbindelse hermedafskære klageadgangenover de afgørelser, som myndigheden træffer i medfør af delegationen.Lovforslaget følger op på den ressortafgræsning af undervisningsområ-det, der har fundet sted mellem henholdsvis Ministeriet for Børn ogUndervisning og Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregåen-de Uddannelser.

Ændring af lovgivningen om de frie skoler (Inklusion af elever med

særlige behov i

den almindelige undervisning) (Nov I)

Forslaget indebærer især en omlægning af tilskuddene til de frie skolermed henblik påinklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning.Forslaget skal ses i
2/5
sammenhæng med den generelle lovgivning om inklusion fra folke-tingsåret 2011/12.

Ændring af lov om folkeskolen (Kvalifikationskrav til lærerperso-

nalet m.v. i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder) (Nov II)

Forslaget indebærer bl.a., at der fastsættes kvalifikationskrav til lærer-personalet, der varetagerspecialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder. For-slaget skal ses i sammenhæng med aftalerne om kommunernes økono-mi for 2012 og 2013.

Ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Finansierings-

omlægning) (Nov II)

Forslaget indebærer en finansieringsomlægning af ArbejdsgivernesElevrefusion (AER),således at arbejdsgiverne fremover afholder udgifterne til skolepraktik-ydelse (pr. 1. januar2013) og til VEU-godtgørelse (pr. 1. januar 2014). Arbejdsgiverne vilhermed fremover løfte en større del af udgifterne ved de erhvervsrette-de grund- og voksenuddannelser. Forslagetomfatter også en afvikling af den nuværende præmie- og bonusordningfor praktikpladsaftaler.Afviklingen skal ses i lyset af, at virkningen af ordningen er aftagetsamtidig med, at den er administrativ tung og dyr. Forslaget indebærerendelig, at AER ændrer navn til AUB (Arbejdsgivernes Uddannelses-bidrag). Forslaget indgår i forslaget til finanslov for 2013.

Lovgivning vedrørende opfølgning på ungepakke II (Nov II)

Der er gennemført en evaluering af ungepakke II, der er afsluttet i sep-tember 2012. Der kan på baggrund af evalueringen og prioriteringernepå finansloven for 2013 blive tale omlovgivning på området.

Ændring af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige be-

hov (Opfølgning på

revisionsbestemmelse) (Dec I)

Forslaget indebærer justeringer af uddannelsens rammer bl.a. med hen-blik på at opnå enmere hensigtsmæssig tilrettelæggelse og styrkelse af kommunernesstyrings- og prioriteringsmuligheder. Forslaget følger op på gennemfør-te evalueringer samt en revisionsbestemmelse i loven.

Ændring af lov om folkeskolen (Internationale grundskoletilbud i

kommunalt regi)

3/5

(Dec I)

Forslaget giver kommunerne mulighed for at oprette dels internationalelinjer på eksisterendefolkeskoler og dels fritstående kommunale internationale grundskoler.Forslaget har bl.a. til formål at give kommunerne mulighed for at til-trække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.Forslaget skal ses i sammenhæng med aftalerne om kommunernes øko-nomi for 2012 og 2013.

Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser

og almen voksenuddannelse m.v. og lov om folkeskolen (Europa-

skole) (Jan I)

Forslaget indebærer, at børne- og undervisningsministeren kan godken-de, at KøbenhavnsKommune i tilknytning til Sankt Annæ Gymnasium opretter og driveren Europaskole.Forslaget indebærer endvidere, at Ministeriet for Børn og Undervisningkan give tilskud tilEuropaskolens gymnasiedel svarende til et tilskud, der gives til stx påandre gymnasier,herunder tilskud til specialpædagogisk støtte. Forslaget følger op påregeringsgrundlaget”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.

Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser

og almen voksenuddannelse m.v. (Opfølgning på analyse af forde-

lingsudvalgenes rolle og praksis)

(Jan I)

Regionsrådenes fordelingsudvalg koordinerer fordelingen af elever ogkursister mellem deenkelte institutioner. Der er på baggrund af aftalen mellem regeringenog EL om udmøntningaf et fleksibelt klasseloft på 28 i klasserne i de gymnasiale uddannelserigangsat en analyse af fordelingsudvalgenes rolle og praksis. Der vil pådenne baggrund kunne blive behov for lovændringer på området.

Lov om en fleksuddannelse (Feb II)

Lovforslaget indebærer, at der oprettes en fleksibel ungdomsuddannel-se, der kombinererundervisningselementer fra eksisterende uddannelser. Uddannelsen vilhenvende sig tilunge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddan-nelse eller en gymnasial
4/5
uddannelse. Uddannelsen skal være et selvstændigt uddannelsestilbud,som fører frem til erhvervskompetence. Forslaget følger op på rege-ringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011.

Ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Opfølgning

på AMUkulegravning

m.v.) (Feb II)

Forslaget vedrører bl.a. initiativer som opfølgning på AMU-kulegravningen, herunder skærpet mulighed for at kunne tilbagekaldegodkendelse til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser og mulighed forat kunne fastsætte vilkår for udbudsgodkendelser i forbindelse medtilsyn. Forslaget følger op på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der stårsammen” fra oktober 2011.

Ændring af en række love på uddannelsesområdet (Harmonisering

af klageadgangen

på de gymnasiale uddannelser med andre uddannelser samt juste-

ring af uddannelserne

som led i udviklingsplan) (Feb II)

Lovforslaget indebærer, at klageadgangen på det gymnasiale uddannel-sesområde bliverharmoniseret med andre uddannelsesområder, således at klageadgangentil ministeriet bliverbegrænset til retlige spørgsmål. Forslaget indeholder endvidere juste-ringer som led i ensamlet udviklingsplan for de gymnasiale uddannelser, herunder æn-dringer af Rådet for deGymnasiale Uddannelser.

Lovgivning vedrørende reform af folkeskolen (Mar II)

Lovgivningen vedrører en reform af folkeskolen. Reformen skal bidra-ge til forbedringer afalle elevers faglige niveau med særlig fokus på dansk og matematik.Lovforslaget følgerop på regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober2011.
5/5