Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
Aarhus 24. oktober 2012
TilFolketingets børne- og undervisningsudvalg
Anmodning om foretrædeBrug kunst og kultur i skolen – en gevinst for alle!Kunst og kultur tilbyder supplerende tilgange til læring og erkendelse og kan øgeden palet af muligheder, den danske folkeskole råder over, når kvaliteten afundervisningen skal øges og produktiviteten hæves.Unesco har under betegnelsen Arts Education haft emnet i fokus gennem 5 år, oghar i 2011 bl.a. konkluderet, at det ”ikke blot styrker kognitiv udvikling ogerhvervelse af livsfærdigheder - innovativ og kreativ tænkning, kritisk refleksion,kommunikationsmæssige og inter-personlige færdigheder, osv - men også øger densociale tilpasningsevne og kulturel bevidsthed for enkeltpersoner, så de kanopbygge personlige og kollektive identiteter samt tolerance og accept, forståelse forandre.”1I forbindelse med udviklingen af den danske folkeskole er det derfor oplagt atindtænke de muligheder og de aktører, der allerede findes på området, i en samletløsning.Kulturpakker er et samarbejde mellem tre nationale, børnekulturellekompetencecentre Teatercentrum, Dansehallerne og LMS – Levende Musik i Skolen,som alle modtager kulturministerielle bevillinger til vores arbejde. Samlet tilbyder viprofessionelle forestillinger, koncerter og kunstneriske procesforløb til skoler,ligesom de er sparringspartnere for skoler, kommuner, læreruddannelser m.m.mht. at integrere kunst og kultur i undervisningen, opbygge lærernes kompetencerpå området og være formidlingsled mellem kunst- og skoleverdenen. Kulturpakkerhar desuden stor erfaring i at inddrage elever aktivt som KulturCrew, der tager etreelt medansvar for tilrettelæggelse af arrangementer på skolerne og på den mådeudvikler vigtige kompetencer.
1
http://www.unesco.org/new/en/culture/themes/creativity/arts-education/
Koblingen mellem kunst, kultur og undervisning er dog stadig langt fra en realitet,og efter Kulturpakkers opfattelse ligger der et enormt uudnyttet potentiale ogventer på at blive brugt og udviklet. Kulturpakker foreslår derfor, at man iforbindelse med udviklingen af folkeskolen er opmærksom på de seneste års mangeforskningsresultater og de praktiske og konkrete erfaringer på området, samt atman trækker på den viden, som bl.a. Kulturpakker ligger inde med.Konkret forslår vi derfor:•••Udbyg muligheden for at alle børn uanset geografisk, økonomisk og etniskbaggrund møder professionel kunst i deres skoletid.Inddrag Kulturpakkers viden om at gøre koncerter, forestillinger og andrekunstarter til en ressource i undervisningen indenfor alle fag.Tænk Arts Education som en national strategi til at fremme læring,kreativitet, dannelse, innovation og undervisningskvalitet. Norge og Sverigehar allerede nationale satsninger som ”Den Kulturelle Skolesekken” og”Skapande Skole.”Giv elever medindflydelse og medansvar ift samarbejdet mellem skole ogkunstnere.Lad kunst og mødet med kunst være en platform, hvor der er plads til deelever, der har behov for andre læringsrum end de gængse.Brug mødet med kunsten som en inkluderende mulighed for at sætte sig iandres sted, opleve empati og indblik i andre kulturer.
•••
Vi beder derfor om foretræde for udvalget snarest belejligt for at redegøre for vorestanker og orientere om, hvad vi kan bidrage med i processen.
Med venlig hilsen
pva. KulturpakkerEbbe HøyrupKoncertdirektørLMS – Levende Musik i SkolenVerster Allé 15, 8000 Aarhus C31 25 79 90, [email protected]