Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1284553_0001.png
1284553_0002.png
1284553_0003.png
1284553_0004.png
1284553_0005.png
Tværfaglig elevplanGudrun 3. klasse- elev med læseproblemerLæse i alle fagStatus for Gudrun slutningen af 3. klasseGudrun er en usikker læser i alle fag.Hun har et begrænset alment og fagligt ordforråd og er ikke ret god til at spørge, hvad nye ord ogudtryk betyder.Gudrun er ret usikker i sin afkodning og er tilbøjelig til at læse videre, når hun ikke forstår teksten.Hun har en begrænset almen og faglig viden og er meget passiv ved nærlæsning.Hun har svært ved med egne ord at fortælle og skriftligt referere, hvad hun har læst.Vil helst ikke fortælle for hele klassenGudrun læser meget og er god til at finde nye udfordringer.Hun læser usikkert og med 80 ord/minutMål 4. klasseGudrun skal støttes meget i sin læseudvikling.Hun skal fortsætte med at læse meget hver dag og støttes aktivt med at finde passende læsestof.Hun skal blive bedre til at koncentrere sig under oplæsning og egen læsning.Hun skal lære at standse sin læsning og stille spørgsmål til teksten.Hun skal live bedre til at spørge om ord hun ikke kender.Gudrun skal gerne læse 3500 sider næste år.Hun skal opmuntres til at deltage i samtale om litterære tekster og andre udtryksformer ud fraumiddelbar oplevelse og begyndende kendskab til faglige begreber.Opfølgende handlingerGudrun skal ofte læse sammen med en makker.Forståelsen skal tjekkes hele tiden mens hun læser. (af hende selv, læreren eller makker)Få teksten læst op, hvis den er for lang eller svær. Enten af din lærer, en makker eller syntetisk tale.Hun skal ofte skrive, hvad teksten handler om.Gudrun skal føre læselog hver dag.Hun skal arbejde med at genfortælle og samtale om tekster i mindre grupper.
Skrive i alle fagStatus for Gudrun efter 3. klasseGudrun er god til at skrive med lyst og fortællerglæde.Hun er nogenlunde god til at skrive sammenhængende fiktions- og fagtekster i alle fag. Det kniberdog med lysten til at skrive på engelsk.Hun har lidt svært ved at stave lydret og hyppige ord, men er nogenlunde sikker i at sætte punktum.Gudrun har en særdeles flot håndskrift og er også god til at skrive på computer.Hun har svært ved at bruge skrivning til at fastholde og strukturere idéer og tanker i alle fag
MålLæringsmål for Gudrun for 4. skoleårGudrun skal fastholde sin glæde ved at skrive – også selv om det ikke er helt korrekt stavet.Især i engelsk skal hun opnå mere lyst til at turde skrive.Hun skal blive sikker i at stave lydret, stave almindelige ordog begynde at følge lydregler.Hun skal blive bedre til at søge informationer og planlægge den efterfølgende skrivning i alle fag.Gudrun skal blive bedre til at skrive løs og siden rette til.
Målene kan nås ved at:Gudrun skal holde fast ved sin indstilling og indsats i timerne og derhjemme#Hun skal skrive frit uden at tænke på, om det er rigtigt eller forkert.Og lade være med at tænke på stavefejl#Gudrun skal spørge om hjælp i klassen og skal bruge skriveskabeloner.Hun skal lytte efter, når noget lyder forkertog læse sine tekster op for andre.Hun skal sige ordene højt og lytte sig til, hvilke lyde der findes i ordet samt prikke vokaler under ogstavelsesdele ord.Gudrun skal bruge skrivestøtte på computer.
Tale og lytte i alle fagStatus for Gudrun efter 3. klasseGudrun er nogenlunde interesseret i at lytte til og snakke med i fællesskabet, men er bange for atsige noget forkert, når vi snakker i klassen.Hun er god til at samtale med andre for at løse et fagligt problem.Gudrun er god til at læse tekster op med tydelig artikulation og betoning – gælder mindre i engelsk,hvor hun er meget tilbageholdende.Hun er god til at lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål.Gudrun har meget svært ved at tale højt og tydeligt med god kontakt med tilhørere ogsamtalepartnere.MålLæringsmål for Gudrun for 4. skoleårGudrun skal blive bedre til at lytte til og snakke med i fællesskabet og blive bedre til at koncentreresig, når vi snakker sammen og får læst op.Hun skal lære at samtale med andre for at løse et fagligt problem i alle fag.Gudrun skal lære at læse tekster op med tydelig artikulation og betoning.
Målene kan nås ved at:Gudrun skal holde fast ved sin indstilling og indsats i timerne og derhjemme#Hun skal være mere aktiv i klassesamtalen og genfortælle historier og fremlægge viden.Gudrun skal presses til at sige noget mere og fortælle/fremlægge/læse op for en lille gruppe eller enenkelt god ven.Gudrun skal øve sig i at forstå tv-programmer og film på engelsk og øve sig i at imitere, gentage ogudtale ord, udtryk og sætninger.
Arbejde praktisk-musisk-kunstnerisk i alle fagSTATUSGudrun er usædvanlig god til at bruge sin krop, bruge sin fantasi og arbejde praktisk-musisk ogkunstnerisk.Hun er meget god til at gøre sig umage og gøre sine arbejder færdige i de praktisk-musiske ogkunstneriske fag.I idræt er hun usædvanlig god til at alle aktiviteter.Generelt er hun usædvanlig god til at arbejde praktisk-musisk- kunstnerisk, gøre sig umage og gøretingene færdige..MålGudrun skal opnå større interesse i at synge, danse og spille.Hun skal blive bedre til at dramatisere, spille og synge, både efter forlæg og improvisation.Hun skal blive bedre til at notere systematiske iagttagelser og arbejde eksperimenterende ogundersøgende med inddragelse af konkrete materialer i fx natur/teknik.
Målene kan nås ved at:Gudrun skal holde fast ved sin indstilling og indsats i timerne.Hun skal deltage mere aktivt i planlægningen af forløb og valg af temaer for timerne og kommemed forslag til arbejdet.Hun skal deltage og være aktiv i billedsamtaler på klassen og i grupper.
Bruge matematik i alle fagStatusGudrun er nogenlunde interesseret i arbejdet med matematik.Hun har lidt svært ved at fordybe sig i arbejdet med tal og geometri ogløse konkrete problemer vedhjælp af hovedregning og lommeregner.Hun er god til at indsamle, ordne og behandle data og bruge matematik i hverdagssituationer.Mål
Gudrun skal blive bedre til at anvende de fire regningsarter ved hjælp af hovedregning,lommeregner, it og beregninger.Hun skal lære at arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fra virkeligheden vedtegning.Hun skal lære at foretage enkel måling af afstand, flade, rum og vægt.
Målene skal nås ved atGudrun skal holde fast ved sin stabile og gode indstilling og indsats i timerne og derhjemme.Hun skal øve sig dagligt i stykker, hvor man skal lægge til og trække fra og øve sig på sine tabeller.Gudrun skal regne opgaver i hovedet hver dag. #Gudrun skal få læst decimaltal fra hverdagen op og snakke om dem og deres værdi med forældrene.Det kan fx være priser.Gudrun skal øve sig på geometriske fagudtryk derhjemme sammen med forældrene.Gudrun skal øve sig i at fortælle og forklare løsninger og resultater for andre.
Bruge it i alle fagSTATUSGudrun er kun lidt interesseret i at bruge og lære at bruge computer.Gudrun er meget god at anvende grundlæggende tekstbehandling og skrive på computer med enkelskriveteknik, men har svært ved at søge og orientere sig på internettet.
MÅLGudrun skal opnå større interesse i at bruge computeren.Hun skal lære at anvende etenkelt layout i elektroniske tekster og søge og orientere sig påinternettet.Hun skal lære at skrive og sende beskeder og billedergennem digitale medierog bruge computerprogrammer til at skrive, tegne og regne.
Målene kan nås ved at:Bruge computer mere og i alle fag.Forældrene bør opmuntre hende til at bruge computeren hjemme.
Udvikle sig alsidigt i alle fagSTATUSGudrun er aktiv i timerne, men mangler i mange situationer selvtillid.Det gør, at hun virker tilbageholdende.Gudrun er meget god til arbejde praktisk og passe sine lektier og få afleveret opgaver til tiden.Hun har ofte svært ved at lære, når hun er sammen med andre.Gudrun har meget svært ved at tro på sig selv og turde sige noget i klassen.MÅLGudrun skal blive bedre til at tro på sig selv og egne ideer.
Hun skal blive bedre til at lave små projekter og blive bedre til at lære s sammen med andre.Gudrun skal blive bedre til at turde sige noget i klassen.