Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1284552_0001.png
1284552_0002.png
1284552_0003.png
1284552_0004.png
Elevplan for Gustav 4. aUdarbejdet ved afslutning af 3. klasse.Målene fastsat for 4. skoleår
Læse i alle fagStatus for Gustav efter 3. klasseGustav er en særdeles god læser i alle fag.Han har et meget stort alment og fagligt ordforråd og er god til at spørge, hvad nye ord og udtrykbetyder.Han har en meget stor almen og faglig viden og er meget aktiv ved nærlæsning ved at understregevigtige dele.Han er meget god til med egne ord at fortælle og skriftligt referere hvad han har læst.Gustav læser meget og er god til at finde nye udfordringer.Han læser sikkert og med 150 ord/minut.MålLæringsmål for Gustav for 4. skoleårGustav skal lære at gengive hvad han har læst, skelne mellem hvad der er vigtigt og mindre vigtigtsamt sammenligne med eksempler fra eget liv eller kendt stof og fortolke, perspektivere og forholdesig til litterære tekster og andre udtryksformer ud fra både umiddelbar oplevelse og analyse. (6.klasse)I sin faglige læsning skal han lære at sammenfatte en faglig tekst i indholds- og kommentarnotaterog samle tekstens indhold i en dækkende mind-map.Han skal i alle fag læse tekster af passende sværhedsgrad med god forståelse og med en hastighedpå 250 ord/minut.Opfølgende handlingerGustav skal fortsætte sin gode indstilling og indsats.
Skrive i alle fagStatus for Gustav efter 3. klasseGustav er usædvanlig god til at skrive med lyst og fortællerglæde.Han er meget god til at skrive sammenhængende fiktions- og fagtekster i alle fag. Især er hansærdeles god til at skrive engelsk.Han har lidt svært ved at følge generelle lydregler i stavning, men helt sikker i at sætte punktum.Gustav er usædvanlig god til at understrege nøgleord i en tekst. Og han er meget god til at brugeskrivning til at fastholde og strukturere idéer og tanker i alle fagMålLæringsmål for Gustav for 4. skoleårGustav skal blive bedre til at efterleve aftalte formelle krav.Han skal blive bedre til at søge informationer og planlægge den efterfølgende skrivning i alle fag.Han skal blive bedre til at skrive med sammenbundet og funktionel håndskrift.
Tale og lytte i alle fagStatus for Gustav efter 3. klasseGustav er meget interesseret i at lytte til og snakke med i fællesskabet.Han er usædvanlig god til at fortælle, forklare, kommentere, interviewe, dramatisere og fremlæggemed brug af hjælpemidler og er meget god til at samtale med andre for at løse et fagligt problem.Stærk til at forklare hvad tekstopgaver i matematik går ud på.

Taler meget og meget gerne engelsk med god intonation.

Gustav er usædvanlig god til at lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons ogbruge talesproget i samtale, samarbejde og diskussion og fungere som ordstyrer i en gruppe.MålLæringsmål for Gustav for 4. skoleårGustav skal blive bedre til at lytte til andre og snakke med andre og sørge for at alle kommer med.Han skal blive bedre til at argumentere, debattere, improvisere og informere med brug af it-hjælpemidler som præsentationsprogrammer i alle fag.Han skal arbejde med tydelig artikulation og fortolkende betoning i sin oplæsning.Han skal arbejde med at få bedre kontakt med tilhørere og samtalepartnere.
Målene kan nås ved atholde fast ved sin indstilling og indsats i timerne og derhjemmeblive mindet om, at de andre også gerne vil fortællelytte til så meget engelsk som muligt derhjemme, fx til film, computerspil og musik på andre sprog
Arbejde praktisk-musisk-kunstnerisk i alle fagStatusGustav er god til og glad for at bruge sin krop i alle fag og usædvanlig god til at bruge sin fantasi.Han er god til at synge, danse og spille og arbejde praktisk-musisk og kunstnerisk. Han gør sigumage og gør tingene færdige og er god til at dramatisere, tegne, male, modellere, spille og synge,både efter forlæg og improvisation.Han er meget god til at anvende redskaber i billedkunst, musik og idræt. Er bare fiks med fingrene.I natur og teknik er Gustav meget god at notere systematiske iagttagelser, arbejdeeksperimenterende og undersøgende med inddragelse af konkrete materialer gennemføre statistiskundersøgelse.Kan godt virke lidt doven i idræt og har intet konkurrencegen.MålGustav skal fastholde sin udvikling med at arbejde praktisk-musisk og kunstnerisk.Både den håndværksmæssige og kunstneriske side.Han skal lære at vælge de rigtige redskaber og materialer i den rigtige situation i specieltbilledkunst.I natur og teknik skal han blive bedre til at iagttage et fænomen systematisk, opbygge en model elleret forsøg og præcist forklare, hvad der ske og indsætte dem i tabeller og diagrammer.Skal i idræt lære at få sved på panden.
Målene kan nås ved at:Gustav skal holde fast ved sin indstilling og indsats i timerne og derhjemme.Kan hente inspiration fra fx billeder og kunst på museer, i bøger, i bybilledet og på nettet.
Bruge matematik i alle fagStatus

Gustav er

meget interesseret i arbejdet med matematik og er usædvanlig god til at fordybe sig iarbejdet med tal og geometri.Han er usædvanlig god til at bruge matematik i hverdagssituationer og arbejde eksperimenterendeog undersøgende med inddragelse af konkrete materialer.Mål

Gustav skal blive bedre til at

anvende de fire regningsarter til antalsbestemmelse ved hjælp afhovedregning, lommeregner, it og skriftlige beregninger. Han skal lære at anvende brøker,decimaltal og procent i praktiske sammenhænge og kende sammenhængen mellem brøker,decimaltal og procent.Han skal blive bedre til at indsamle, behandle og formidle data, bl.a. i tabeller og diagrammer oggennemføre enkle statistiske undersøgelser.Som noget helt nyt skal han lære at læse, beskrive og tolke data og informationer i tabeller ogdiagrammer.Målene kan nås ved at:Holde fast ved sin stabile og gode indstilling og indsats i timerne og derhjemmeArbejde jævnligt med sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procentBlive gjort opmærksom på matematikfaglige udtryk i dagligdagenBruge computeren til beregning af statistik og sandsynlighed
Bruge it i alle fagStatus

Gustav er

meget interesseret i at bruge computeren.Han er usædvanlig god til at anvende et enkelt layout i elektroniske tekster og skrive på computermed enkel skriveteknik.Han er meget god til at søge og orientere sig på internettet og skrive og sende beskeder og billedergennem digitale medier.MålGustav skal lære skrive og sende beskeder og billedergennem digitale medier.Han skal læreat søge og vælge informationer på internettet til egen læsning i alle fagHan skal blive bedre til at bruge computerprogrammer til at skrive, tegne og regne.Gustav skal lære hvad man må og ikke må på nettet.
Målene kan nås ved at:Bruge computer i alle fag.
Udvikle sig alsidigt i alle fagStatusGustav er usædvanlig god til at arbejde alene og koncentrere sig i lang tid og gøre sig umage.Han er meget aktiv i timerne og særdeles interesseret i at lære noget nyt i alle fag.Gustav har til tider svært ved at lytte til andres forslag, men er ellers god til at arbejde sammenmed andreHan møder som regel veloplagt – og til tiden.MålGustav skal blive bedre til at lytte til andres forslag og ideer og vente til det bliver hans tur.Og så må Gustav gerne blive bedre til at rydde op efter sig selv.