Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1284551_0001.png
1284551_0002.png
1284551_0003.png
1284551_0004.png
1284551_0005.png
1284551_0006.png
1284551_0007.png
1284551_0008.png
1284551_0009.png
1284551_0010.png
1284551_0011.png
1284551_0012.png
1284551_0013.png
1284551_0014.png
1284551_0015.png
1284551_0016.png
1284551_0017.png
1284551_0018.png
1284551_0019.png
1284551_0020.png
1284551_0021.png
1284551_0022.png
1284551_0023.png
1284551_0024.png
ElevplanMatematiske kompetencerStatus
3. klasse
6. klasse
9. klasse
tal og algebra
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker ide naturlige talsopbygning og ordning, herundertitalssystemet
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker ide rationale tal ogkendskab til tallenes ordning, tallinjenog titalssystemet
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, er usikker idereelle tal og kan anvende dem ipraktiske og teoretiskesammenhænge
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker i atbrugetælleremser og arbejde med talfølgerog figurrækker
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker i atundersøgeogsystematisere i forbindelse medarbejdet med talfølger og figurrækker
arbejde med talfølger ogforandringer med henblik på atundersøge, systematisere oggeneralisere
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker i atdeltage iudvikling af metoder til addition ogsubtraktion.
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, er usikker i atdeltage iudvikling af metoder til multiplikationog division på baggrund af egenforståelseEr meget sikker i, sikker i, nogenlunde
Er meget sikker i, sikker i, nogenlunde
Er meget sikker i, sikker i,
sikker i, usikker i atbestemme antalved hjælp af addition, subtraktion samtenkel multiplikation og division indenfor de naturlige tal
sikker i, usikker i atanvendede fireregningsarter til antalsbestemmelse vedhjælp af hovedregning, lommeregner,it og skriftlige beregninger
nogenlunde sikker i, usikker i atanvende de fire regningsarter tilantalsbestemmelse ved hjælp afhovedregning, lommeregner, it ogskriftlige beregninger
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkende eksemplerpå brug af decimaltal og enkle brøkerfra hverdagssituationer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atanvende brøker,decimaltal og procent i praktiskesammenhænge og kendesammenhængen mellem brøker,decimaltal og procent
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, er usikker i atregne med brøker, bl.a. iforbindelse med løsning afligninger og algebraiske problemer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atløse konkreteproblemer ved hjælp af hovedregning,lommeregner, it og enkle skriftligeberegninger
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkendeprocentbegrebet og bruge enkelprocentregningEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atanvende
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atforstå og anvende procentbegrebet
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i at
regningsarternes hierarki
kende regningsarternes hierarkisamt begrunde og anvenderegnereglerEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atforstå og anvende formler ogmatematiske udtryk, hvori derindgår variable
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkende tileksempler på brug af variable, bl.a. iformler, enkle ligninger og funktioner
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atfinde løsninger tilenkle ligninger ved uformelle metoder
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atløse ligninger og enkleligningssystemer og ved inspektionløse enkle uligheder
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkende tilkoordinatsystemet, herundersammenhængen mellem tal og tegning
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atbestemme løsninger til ligningerog ligningssystemer grafisk
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atforstå og anvende formler ogmatematiske udtryk, hvori derindgår variable
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atanvende funktioner til at beskrivesammenhænge og forandringer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atarbejde med funktioner iforskellige repræsentationergeometriEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i attale om dagligdagsting og billeder i et uformeltgeometrisk sprog med udgangspunkt iformer, størrelser og beliggenhedEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atbenyttegeometriske metoder og begreber tilbeskrivelse af fysiske objekter fradagligdagenEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkendegrundlæggende geometriske begrebersom linjer, vinkler, polygoner ogcirklerEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atkende og anvende forskelligegeometriske figurers egenskaber
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atbenytte grundlæggendegeometriske begreber, herunderstørrelsesforhold og linjersindbyrdes beliggenhed
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atundersøge ogbeskrive mønstre, herunder symmetri
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atspejle, dreje ogparallelforskyde, bl.a. i forbindelsemed arbejdet med mønstre
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atforetage enkelmåling af afstand, flade, rum og vægt
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atundersøge metodertil beregning af omkreds, areal ogrumfang i konkrete situationer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atkende og anvendemålingsbegrebet, herunder målingog beregning i forbindelse medomkreds, flade og rumEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atbruge it til tegning, undersøgelser,beregninger og ræsonnementervedrørende geometriske figurerEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atarbejde med koordinatsystemet ogforstå sammenhængen mellem talog geometriEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atfremstille skitser og tegninger eftergivne forudsætninger
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atundersøge ogeksperimentere inden for geometri,bl.a. med brug af it og konkretematerialerEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde medsammenhænge mellem tal og geometrived hjælp af tallinjen
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atbruge it til atundersøge og konstruere geometriskefigurer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde medkoordinatsystemet og opnå enbegyndende forståelse forsammenhængen mellem tal oggeometriEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atundersøge ogkonstruere enkle figurer i planen
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde med enkle,konkrete modeller og gengive træk fravirkeligheden ved tegning
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atforbinde tal ogregning med geometriskerepræsentationer og konkrete
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atforbinde tal ogregning med geometriskerepræsentationer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atgengive algebraiske sammenhængei geometrisk repræsentation
materialerEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde med enkleeksempler på målestoksforhold ogligedannethed i forbindelse medtegningEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atkende og anvendemålestoksforhold, ligedannethedog kongruens
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde medtredimensionelle modeller og enkletegninger af disse geometriskerepræsentationer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atundersøge, beskrive og vurderesammenhænge mellem tegning(model) og tegnet objektEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atudføre enkle geometriskeberegninger, bl.a. ved hjælp afPythagoras' sætningEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atarbejde undersøgende med enkeltrigonometri iEr meget sikker i,sikker i, nogenlunde sikker i,usikker i atforbindelse medretvinklede trekanter og beregnesider og vinkler
statistik og sandsynlighed
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundeEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atindsamle, ordne ogsikker i, usikker i atindsamle,behandle databehandle og formidle data, bl.a. itabeller og diagrammer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atarbejde med enkle geometriskeargumenter og beviserEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atanvende statistiske begreber tilbeskrivelse, analyse og fortolkningaf data
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atgennemføre enklestatistiske undersøgelser
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i attilrettelægge og gennemføre enklestatistiske undersøgelser
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atlæse, beskrive ogtolke data og informationer i tabellerog diagrammer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atlæse, forstå og vurdereanvendelsen af statistik ogsandsynlighed i forskellige medier
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atopnå erfaringermed tilfældighed og chance ieksperimenter og spil.
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atudføreeksperimenter, hvori tilfældighed ogchance indgår.
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atudføre og tolke eksperimenter,hvori tilfældighed og chanceindgår
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atforbinde sandsynlighed med talvha. statistik, enklekombinatoriske overvejelser ogsimple modeller
matematik i anvendelse
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atbruge matematik irelevante hverdagssituationer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde med enkleproblemstillinger fra dagligdagen, detnære samfundsliv og naturen
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atarbejde med problemstillingervedrørende dagligdagen, bl.a. iforbindelse med privatøkonomi,bolig og transport
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atvælge og benytteregningsart i forskellige praktiskesammenhænge
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atanvende fagligeredskaber og begreber, bl.a.beregningsmetoder, enkleprocentberegninger og grafiskafbildning til løsningen af praktiskeproblemer
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atanvende faglige redskaber ogbegreber, bl.a. procentberegninger,formler og funktioner som værktøjtil løsning af praktiske problemer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i aterhverve en
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atse matematikkens
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i at
begyndende forståelse for matematiksom beskrivelsesmiddel.
muligheder og begrænsninger sombeskrivelsesmiddel.
erkende matematikkensmuligheder og begrænsninger sombeskrivelsesmiddel ogbeslutningsgrundlag.
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atbehandle eksempler påproblemstillinger knyttet til densamfundsmæssige udvikling, hvoribl.a. økonomi, teknologi og miljøindgår
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atudføre simuleringer, bl.a. vedhjælp af it
Matematiske arbejdsmåder
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atdeltage i udviklingaf metoder med støtte i bl.a. konkretematerialer og illustrationerEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejdeeksperimenterende og undersøgende
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atdeltage i udviklingaf metoder med støtte i bl.a. skriftligenotater og illustrationerEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atundersøge,systematisere og begrunde matematisk
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atdeltage i udvikling af strategier ogmetoder med støtte i bl.a. itEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atundersøge, systematisere og
med inddragelse af konkrete materialer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atmodtage, arbejdemed og videregive enkle skriftlige ogmundtlige informationer, somindeholder matematikfaglige udtrykEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atarbejde individueltog sammen med andre om løsning afpraktiske problemstillinger ogmatematiske opgaverEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atindgå i dialog ommatematik, hvor elevernes forskelligeideer inddrages
med mulighed for inddragelse afkonkretematerialer og andre repræsentationersamt ved brug af itEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atlæse enkle fagligetekster samt anvende og forståinformationer, som indeholdermatematikfaglige udtryk
ræsonnere med henblik på atgeneralisere
Er meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atlæse faglige tekster samt forstå ogforholde sig til informationer, somindeholdermatematikfaglige udtrykEr meget sikker i, sikker i, nogenlunde Er meget sikker i, sikker i,sikker i, usikker i atarbejde individueltnogenlunde sikker i, usikker i atog sammen med andre om praktiske og arbejde individuelt og sammenmed andre om problemløsning iteoretiske problemstillinger,problemløsning samt øvelsermundtligt og skriftligtarbejdeEr meget sikker i, sikker i, nogenlunde Er meget sikker i, sikker i,sikker i, usikker i atarbejde mednogenlunde sikker i, usikker i atproblemløsning i en proces, hvorforberede og gennemføreandres forskellige forudsætninger ogmundtlige og skriftligeideerpræsentationer af eget arbejde medinddrages.matematik, bl.a. med inddragelseaf itforberede og gennemføre mindrepræsentationer af eget arbejde medmatematikveksle mellem praktiske ogteoretiske overvejelser vedløsningen af matematiskeproblemstillingerEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atgive respons til andre i arbejdetmed matematik, bl.a. ved at spørge
aktivt.Matematiske kompetencerTankegangskompetenceEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atindgå i dialog omspørgsmål og svar, som erkarakteristiske i arbejdet medmatematikEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atformulere sigskriftligt og mundtligt om matematiskepåstande og spørgsmål og have blikfor hvilke typer af svar, der kanforventesEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atskelne mellem definitioner ogsætninger, mellem enkelttilfældeog generaliseringer oganvende denne indsigt til atudforske og indgå i dialog omforskellige matematiskebegrebers rækkevidde ogbegrænsningEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atopstille, afgrænse og løse både rentfaglige og anvendelsesorienteredematematiskeproblemer og vurdere løsningerne,bl.a. med henblik på atgeneralisere resultaterEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atopstille, behandle, afkode,analysere og forholde sig kritisk tilmodeller, der gengiver trækfra virkeligheden, bl.a. ved hjælpaf regneudtryk, tegning,diagrammer, ligninger, funktionerog formlerEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atudtænke, gennemføre, forstå ogvurdere mundtlige og skriftlige
Problembehandlingskompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atløse matematiskeproblemer knyttet til en kontekst, dergiver mulighed for intuitiv tænkning,inddragelse af konkrete materialer elleregne repræsentationer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atløse matematiskeproblemer knyttet til en kontekst, dergiver mulighed for intuitiv tænkning,egne repræsentationer og erhvervetmatematisk viden og kunnen
Modelleringskompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atopstille, behandleog afkode enkle modeller, der gengivertræk fra virkeligheden, bl.a. vha.regneudtryk, tegninger og diagrammer
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atopstille, behandle,afkode og analysere enkle modeller,der gengiver træk fra virkeligheden,bl.a. ved hjælp af regneudtryk,tegninger, diagrammer
Ræsonnementskompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atræsonnere ogargumentere intuitivt om konkretematematiske aktiviteter og følge andres
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atudtænke oggennemføre uformelle og enkleformelle matematiske ræsonnementer
mundtlige argumenterRepræsentationskompetencen
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atbruge uformellerepræsentationsformer sammen medsymbolsprog og arbejde med deresindbyrdes forbindelser
og følgemundtlige og enkle skriftligeargumenterEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atbruge uformelle ogformelle repræsentationsformer ogforstå deres indbyrdes forbindelser
matematiske ræsonnementerog arbejde med enkle beviserEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atafkode, bruge og vælgehensigtsmæssigt mellemforskellige repræsentationsformerogkunne se deres indbyrdesforbindelserEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atforstå og benytte variable ogsymboler, bl.a. når regler ogsammenhænge skal vises, samtoversætte mellem dagligsprog ogsymbolsprogEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atindgå i dialog samt udtrykke sigmundtligt og skriftligt ommatematikholdige anliggender påforskellige måder og med en visfaglig præcision, samt fortolkeandres matematiskekommunikationEr meget sikker i, sikker i,nogenlunde sikker i, usikker i atkende forskellige hjælpemidler,herunder it, og deres mulighederog begrænsninger, samtanvende dem hensigtsmæssigt,bl.a. til eksperimenterende
Symbolbehandlingskompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atafkode og anvendeenkle matematiske symboler, herundertal og regnetegn, samt forbindedem med dagligdags sprog
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atafkode og anvendematematiske symboler, herundervariable og enkle formler samtoversætte mellem dagligsprog ogsymbolsEr meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atsætte sig ind i ogudtrykke sig såvel mundtligt somskriftligt om fremgangsmåder ogløsninger i forbindelse medmatematiske problemstillinger
Kommunikationskompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atudtrykke sig ogindgå i dialog om enkle matematiskeproblemstillinger
Hjælpemiddelkompetence
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkende og anvendehensigtsmæssige hjælpemidler,herunder konkrete materialer,lommeregner og it, bl.a. tileksperimenterende udforskning afmatematiske sammenhænge
Er meget sikker i, sikker i, nogenlundesikker i, usikker i atkende, vælge oganvende hensigtsmæssigehjælpemidler, herunder konkretematerialer,lommeregner og it, bl.a. tileksperimenterende udforskning af
ElevplanMatematiske kompetencerMål
3. klasse
6. klasse
9. klasse
matematiske sammenhænge
udforskning af matematiskesammenhænge, til beregninger ogtil præsentationer
Måltal og algebra
NN skal lære/blive mere sikker idenaturlige tals opbygning og ordning,herunder titalssystemet
NN skal lære/blive mere sikker iderationale tal og kendskab til tallenesordning, tallinjen og titalssystemet
NN skal lære/blive mere sikker ireelle tal og kan anvende dem ipraktiske og teoretiskesammenhænge
NN skal lære/blive mere sikker iatbruge tælleremser og arbejde medtalfølger og figurrækker
NN skal lære/blive mere sikker iatundersøgeog systematisere iforbindelse med arbejdet med talfølgerog figurrækker
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med talfølger ogforandringer med henblik på atundersøge, systematisere oggeneralisere
NN skal lære/blive mere sikker iatdeltage i udvikling af metoder tiladdition og subtraktion.
NN skal lære/blive mere sikker iatdeltage i udvikling af metoder tilmultiplikation og division på baggrundaf egen forståelseNN skal lære/blive mere sikker iatanvende de fire regningsarter tilantalsbestemmelse ved hjælp afhovedregning, lommeregner, it ogskriftlige beregninger
NN skal lære/blive mere sikker iatbestemme antal ved hjælp af addition,subtraktion samt enkel multiplikationog division inden for de naturlige tal
NN skal lære/blive mere sikker iatanvende de fire regningsarter tilantalsbestemmelse ved hjælp afhovedregning, lommeregner, it ogskriftlige beregninger
NN skal lære/blive mere sikker iatNN skal lære/blive mere sikker iatkende eksempler på brug af decimaltal anvende brøker, decimaltal og procentog enkle brøker fra hverdagssituationer i praktiske sammenhænge og kendesammenhængen mellem brøker,decimaltal og procent
NN skal lære/blive mere sikker iatregne med brøker, bl.a. iforbindelse med løsning afligninger og algebraiske problemer
NN skal lære/blive mere sikker iatløsekonkrete problemer ved hjælp afhovedregning, lommeregner, it ogenkle skriftlige beregninger
NN skal lære/blive mere sikker iatkende procentbegrebet og bruge enkelprocentregningNN skal lære/blive mere sikker iatanvende regningsarternes hierarki
NN skal lære/blive mere sikker iatforstå og anvende procentbegrebet
NN skal lære/blive mere sikker iatkende regningsarternes hierarkisamt begrunde og anvenderegnereglerNN skal lære/blive mere sikker iatforstå og anvende formler ogmatematiske udtryk, hvori derindgår variable
NN skal lære/blive mere sikker iatkende til eksempler på brug afvariable, bl.a. i formler, enkle ligningerog funktioner
NN skal lære/blive mere sikker iatfinde løsninger til enkle ligninger veduformelle metoder
NN skal lære/blive mere sikker iatløse ligninger og enkleligningssystemer og ved inspektionløse enkle uligheder
NN skal lære/blive mere sikker iatkende til koordinatsystemet, herundersammenhængen mellem tal og tegning
NN skal lære/blive mere sikker iatbestemme løsninger til ligningerog ligningssystemer grafisk
NN skal lære/blive mere sikker iatforstå og anvende formler ogmatematiske udtryk, hvori derindgår variableNN skal lære/blive mere sikker iatanvende funktioner til at beskrivesammenhænge og forandringer
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med funktioner iforskellige repræsentationergeometriNN skal lære/blive mere sikker iat taleom dagligdags ting og billeder i etuformelt geometrisk sprog medudgangspunkt i former, størrelser ogbeliggenhedNN skal lære/blive mere sikker iatbenytte geometriske metoder ogbegreber til beskrivelse af fysiskeobjekter fra dagligdagenNN skal lære/blive mere sikker iatkende og anvende forskelligegeometriske figurers egenskaber
NN skal lære/blive mere sikker iatkende grundlæggende geometriskebegreber som linjer, vinkler, polygonerog cirklerNN skal lære/blive mere sikker iatundersøge og beskrive mønstre,herunder symmetriNN skal lære/blive mere sikker iatspejle, dreje og parallelforskyde, bl.a. iforbindelse med arbejdet med mønstre
NN skal lære/blive mere sikker iatbenytte grundlæggendegeometriske begreber, herunderstørrelsesforhold og linjersindbyrdes beliggenhed
NN skal lære/blive mere sikker iatforetage enkel måling af afstand, flade,rum og vægt
NN skal lære/blive mere sikker iatundersøge metoder til beregning afomkreds, areal og rumfang i konkretesituationer
NN skal lære/blive mere sikker iatkende og anvendemålingsbegrebet, herunder målingog beregning i forbindelse medomkreds, flade og rumNN skal lære/blive mere sikker iatbruge it til tegning, undersøgelser,beregninger og ræsonnementervedrørende geometriske figurerNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med koordinatsystemet ogforstå sammenhængen mellem talog geometri
NN skal lære/blive mere sikker iatundersøge og eksperimentere inden forgeometri, bl.a. med brug af it ogkonkrete materialerNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med sammenhænge mellem talog geometri ved hjælp af tallinjen
NN skal lære/blive mere sikker iatbruge it til at undersøge og konstrueregeometriske figurer
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med koordinatsystemet ogopnå en begyndende forståelse forsammenhængen mellem tal oggeometri
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med enkle, konkrete modeller
NN skal lære/blive mere sikker iatNN skal lære/blive mere sikker iatundersøge og konstruere enkle figurer i fremstille skitser og tegninger efter
og gengive træk fra virkeligheden vedtegning
planen
givne forudsætninger
NN skal lære/blive mere sikker iatforbinde tal og regning medgeometriske repræsentationer ogkonkrete materialer
NN skal lære/blive mere sikker iatforbinde tal og regning medgeometriske repræsentationer
NN skal lære/blive mere sikker iatgengive algebraiske sammenhængei geometrisk repræsentation
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med enkle eksempler påmålestoksforhold og ligedannethed iforbindelse med tegning
NN skal lære/blive mere sikker iatkende og anvendemålestoksforhold, ligedannethedog kongruens
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med tredimensionelle modellerog enkle tegninger af dissegeometriske repræsentationer
NN skal lære/blive mere sikker iatundersøge, beskrive og vurderesammenhænge mellem tegning(model) og tegnet objektNN skal lære/blive mere sikker iatudføre enkle geometriskeberegninger, bl.a. ved hjælp afPythagoras' sætningNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde undersøgende med enkeltrigonometri iforbindelsemedretvinklede trekanter og beregnesider og vinkler
statistik og sandsynlighed
NN skal lære/blive mere sikker iatindsamle, ordne og behandle data
NN skal lære/blive mere sikker iatindsamle, behandle og formidle data,bl.a. i tabeller og diagrammer
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med enkle geometriskeargumenter og beviserNN skal lære/blive mere sikker iat anvende statistiske begreber tilbeskrivelse, analyse og fortolkningaf data
NN skal lære/blive mere sikker iatgennemføre enkle statistiskeundersøgelser
NN skal lære/blive mere sikker iattilrettelægge og gennemføre enklestatistiske undersøgelser
NN skal lære/blive mere sikker iatlæse, beskrive og tolke data oginformationer i tabeller og diagrammer
NN skal lære/blive mere sikker iatlæse, forstå og vurdereanvendelsen af statistik ogsandsynlighed i forskellige medier
NN skal lære/blive mere sikker iatopnå erfaringer med tilfældighed ogchance i eksperimenter og spil.
NN skal lære/blive mere sikker iatudføre eksperimenter, hvoritilfældighed og chance indgår.
NN skal lære/blive mere sikker iatudføre og tolke eksperimenter,hvori tilfældighed og chanceindgårNN skal lære/blive mere sikker iatforbinde sandsynlighed med talvha. statistik, enklekombinatoriske overvejelser og
simple modeller
matematik i anvendelse
NN skal lære/blive mere sikker iatbruge matematik i relevantehverdagssituationer
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med enkle problemstillingerfra dagligdagen, det nære samfundslivog naturen
NN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med problemstillingervedrørende dagligdagen, bl.a. iforbindelse med privatøkonomi,bolig og transport
NN skal lære/blive mere sikker iatvælge og benytte regningsart iforskellige praktiske sammenhænge
NN skal lære/blive mere sikker iatanvende faglige redskaber og begreber,bl.a. beregningsmetoder, enkleprocentberegninger og grafiskafbildning til løsningen af praktiskeproblemer
NN skal lære/blive mere sikker iatanvende faglige redskaber ogbegreber, bl.a. procentberegninger,formler og funktioner som værktøjtil løsning af praktiske problemer
NN skal lære/blive mere sikker iaterhverve en begyndende forståelse formatematik som beskrivelsesmiddel.
NN skal lære/blive mere sikker iat sematematikkens muligheder ogbegrænsninger sombeskrivelsesmiddel.
NN skal lære/blive mere sikker iaterkende matematikkensmuligheder og begrænsninger sombeskrivelsesmiddel ogbeslutningsgrundlag.
NN skal lære/blive mere sikker iatbehandle eksempler påproblemstillinger knyttet til densamfundsmæssige udvikling, hvori
bl.a. økonomi, teknologi og miljøindgår
NN skal lære/blive mere sikker iatudføre simuleringer, bl.a. vedhjælp af it
Matematiske arbejdsmåder
NN skal lære/blive mere sikker iatdeltage i udvikling af metoder medstøtte i bl.a. konkrete materialer ogillustrationerNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde eksperimenterende ogundersøgende med inddragelse afkonkrete materialerNN skal lære/blive mere sikker iatmodtage, arbejde med og videregiveenkle skriftlige og mundtligeinformationer, somindeholder matematikfaglige udtrykNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde individuelt og sammen medandre om løsning af praktiskeproblemstillinger ogmatematiske opgaverNN skal lære/blive mere sikker iatindgå i dialog om matematik, hvor
NN skal lære/blive mere sikker iatdeltage i udvikling af metoder medstøtte i bl.a. skriftlige notater ogillustrationerNN skal lære/blive mere sikker iatundersøge, systematisere og begrundematematisk med mulighed forinddragelse af konkretematerialer og andre repræsentationersamt ved brug af itNN skal lære/blive mere sikker iatlæse enkle faglige tekster samtanvende og forstå informationer, somindeholdermatematikfaglige udtrykNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde individuelt og sammen medandre om praktiske og teoretiskeproblemstillinger,problemløsning samt øvelserNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde med problemløsning i en
NN skal lære/blive mere sikker iatdeltage i udvikling af strategier ogmetoder med støtte i bl.a. itNN skal lære/blive mere sikker iatundersøge, systematisere ogræsonnere med henblik på atgeneralisereNN skal lære/blive mere sikker iatlæse faglige tekster samt forstå ogforholde sig til informationer, somindeholdermatematikfaglige udtrykNN skal lære/blive mere sikker iatarbejde individuelt og sammenmed andre om problemløsning imundtligt og skriftligtarbejdeNN skal lære/blive mere sikker iatforberede og gennemføre
elevernes forskellige ideer inddrages
proces, hvor andres forskelligeforudsætninger og ideerinddrages.forberede og gennemføre mindrepræsentationer af eget arbejde medmatematik
mundtlige og skriftligepræsentationer af eget arbejde medmatematik, bl.a. med inddragelseaf it
NN skal lære/blive mere sikker iatveksle mellem praktiske ogteoretiske overvejelser vedløsningen af matematiskeproblemstillingerNN skal lære/blive mere sikker iatgive respons til andre i arbejdetmed matematik, bl.a. ved at spørgeaktivt.Matematiske kompetencerTankegangskompetenceNN skal lære/blive mere sikker iatindgå i dialog om spørgsmål og svar,som er karakteristiske i arbejdet medmatematikNN skal lære/blive mere sikker iatformulere sig skriftligt og mundtligtom matematiske påstande ogspørgsmål og have blikfor hvilke typer af svar, der kanforventesNN skal lære/blive mere sikker iatskelne mellem definitioner ogsætninger, mellem enkelttilfældeog generaliseringer oganvende denne indsigt til atudforske og indgå i dialog omforskellige matematiskebegrebers rækkevidde ogbegrænsningNN skal lære/blive mere sikker iatopstille, afgrænse og løse både rentfaglige og anvendelsesorienteredematematiskeproblemer og vurdere løsningerne,bl.a. med henblik på atgeneralisere resultater
Problembehandlingskompetence
NN skal lære/blive mere sikker iat løsematematiske problemer knyttet til enkontekst, der giver mulighed forintuitiv tænkning,inddragelse af konkrete materialer elleregne repræsentationer
NN skal lære/blive mere sikker iat løsematematiske problemer knyttet til enkontekst, der giver mulighed forintuitiv tænkning,egne repræsentationer og erhvervetmatematisk viden og kunnen
Modelleringskompetence
NN skal lære/blive mere sikker iatopstille, behandle og afkode enklemodeller, der gengiver træk fravirkeligheden, bl.a. vha.regneudtryk, tegninger og diagrammer
NN skal lære/blive mere sikker iatopstille, behandle, afkode og analysereenkle modeller, der gengiver træk fravirkeligheden,bl.a. ved hjælp af regneudtryk,tegninger, diagrammerNN skal lære/blive mere sikker iatudtænke og gennemføre uformelle ogenkle formelle matematiskeræsonnementer og følgemundtlige og enkle skriftligeargumenterNN skal lære/blive mere sikker iatbruge uformelle og formellerepræsentationsformer og forstå deresindbyrdes forbindelser
Ræsonnementskompetence
NN skal lære/blive mere sikker iatræsonnere og argumentere intuitivt omkonkrete matematiske aktiviteter ogfølge andresmundtlige argumenterNN skal lære/blive mere sikker iatbruge uformelle repræsentationsformersammen med symbolsprog og arbejdemed deres indbyrdes forbindelser
NN skal lære/blive mere sikker iatatopstille, behandle, afkode,analysere og forholde sig kritisk tilmodeller, der gengiver trækfra virkeligheden, bl.a. ved hjælpaf regneudtryk, tegning,diagrammer, ligninger, funktionerog formlerNN skal lære/blive mere sikker iatudtænke, gennemføre, forstå ogvurdere mundtlige og skriftligematematiske ræsonnementerog arbejde med enkle beviserNN skal lære/blive mere sikker iatafkode, bruge og vælgehensigtsmæssigt mellemforskellige repræsentationsformerogkunne se deres indbyrdesforbindelserNN skal lære/blive mere sikker iatforstå og benytte variable ogsymboler, bl.a. når regler ogsammenhænge skal vises, samtoversætte mellem dagligsprog ogsymbolsprogNN skal lære/blive mere sikker iatindgå i dialog samt udtrykke sigmundtligt og skriftligt ommatematikholdige anliggender påforskellige måder og med en visfaglig præcision, samt fortolkeandres matematiske
Repræsentationskompetencen
Symbolbehandlingskompetence
NN skal lære/blive mere sikker iatafkode og anvende enkle matematiskesymboler, herunder tal og regnetegn,samt forbindedem med dagligdags sprogNN skal lære/blive mere sikker iatudtrykke sig og indgå i dialog omenkle matematiske problemstillinger
Kommunikationskompetence
NN skal lære/blive mere sikker iatafkode og anvende matematiskesymboler, herunder variable og enkleformler samtoversætte mellem dagligsprog ogsymbolsNN skal lære/blive mere sikker iatsætte sig ind i og udtrykke sig såvelmundtligt som skriftligt omfremgangsmåder ogløsninger i forbindelse medmatematiske problemstillinger
Hjælpemiddelkompetence
NN skal lære/blive mere sikker iatkende og anvende hensigtsmæssigehjælpemidler, herunder konkretematerialer,lommeregner og it, bl.a. tileksperimenterende udforskning afmatematiske sammenhængeNN skal opnår størrekendskab tilNN skal lære/blive mere sikker iat
NN skal lære/blive mere sikker iatkende, vælge og anvendehensigtsmæssige hjælpemidler,herunder konkrete materialer,lommeregner og it, bl.a. tileksperimenterende udforskning afmatematiske sammenhænge
kommunikationNN skal lære/blive mere sikker iatkende forskellige hjælpemidler,herunder it, og deres mulighederog begrænsninger, samtanvende dem hensigtsmæssigt,bl.a. til eksperimenterendeudforskning af matematiskesammenhænge, til beregninger ogtil præsentationer