Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
ElevplanSkrivekompetence med fokusnoterSTATUS
skrive
Skrive i div genrer
2. klasseEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatskrive enkle fiktivetekster og småfagteksterEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatfinde informationer ogorganisere idéer tilegen skrivning
4. klasseEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat skrivesammenhængendefiktions- og fagtekster
6. klasseEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat skrive tekster iforskellige fiktive og ikke-fiktive teksttyper
9. klasseEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive i et bredt udsnit affiktive og ikke-fiktiveteksttyper
Indsamle ogdisponere stof
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat søgeinformationer ogplanlægge denefterfølgende skrivning
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat indsamleinformationer og ideer ogdisponere sit stof
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatindsamle stof og disponereindholdet, så det fremmerhensigten medkommunikationen
Notatteknik
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatnotere og kommentere
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatnotere og kommentere
understrege vigtigeord i en tekst.Skrive på forskelligmåde i divfremstillingsformer
understrege nøgleord i entekst
nøgleord i en tekst og brugedem til at fastholde tekstenshovedindhold
Skrive varieret
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatskrive berettende ogkreativt med etpassende ordforråd tilforskellige formålEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatskrive med et varieretordvalgEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatstave til lydrette oghyppige ord i egnetekster
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat skrivebeskrivende, refererendeog kreativt i forskelligeteksttyperEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat skrivemed et varieret ordvalg ogsyntaksEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat følgegenerelle lydregler istavning og anvende afsnitog enkel tegnsætning,herunder punktum ogspørgsmålstegnEr usædvanlig god
nøgleord i en tekst, enoplysende film, et mundtligtoplæg og bruge dem til atfastholde hovedindholdetEr usædvanlig god til/meget Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatved/har meget svært vedatskrive kommenterende,skrive objektivt, reflekterendeforklarende ogog argumenterende i fiktive ogargumenterende i fiktive og ikke-fiktive teksttyperikke-fiktive teksttyperEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive med et varieretordvalg, syntaks ogfremstillingsformerEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive med et varieret ordvalg,syntaks og fremstillingsformertilpasset tekstenskommunikationEr usædvanlig god til/meget Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatved/har meget svært vedatstave alle almindelige ordstave korrekt og anvendesikkert, bruge korrektesproglig korrekthedbøjningsformer, anvendeafsnit oghensigtsmæssig tegnsætning
Stave og sætte tegn
Layout
Er usædvanlig god
Er usædvanlig god til/meget Er usædvanlig god til/meget
håndskrift
til/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatudtrykke sig i enkleproduktioner medbillede og tekstEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatskrive de små og storebogstaver i håndskrift
til/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatanvende et enkelt layout
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatlayoute tekster til bestemteformål og modtagere
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatlayoute tekster, så det fremmerkommunikation og vidner omæstetisk bevidsthedEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbeherske en læselig, personligog sammenbundet håndskrift
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat skrivemed sammenbundet ogfunktionel håndskrift
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive med sammenbundetog funktionel håndskrift
Skrive om tanker
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatbruge skrivning til atfastholde og støtteegne tanker
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat brugeskrivning til at fastholdeog strukturere idéer ogtanker
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbruge skrivning bevidst somstøtte for tænkning fx ilogbog og hurtigskrivning
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbruge skrivning bevidst ogvarieret som støtte fortænkning i alle fag
Skrivevaner
Er usædvanlig god
Er usædvanlig god
Er usædvanlig god til/meget Er usædvanlig god til/meget
til/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatskrive løs
til/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat skriveløs og siden rette til
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive løs, lege med sprogetog siden rette til
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatskrive løs, præcist, lege medsproget og siden rette til iforhold til skrivehensigten
Mål
skrive
Skrive i div genrer
2. klasseNN skal lære/blivebedre tilat skriveenkle fiktive teksterog små fagtekster
4. klasseNN skal lære/blive bedretilat skrivesammenhængendefiktions- og fagtekster
6. klasseNN skal lære/blive bedre tilat strukturere og skrivetekster i forskellige fiktiveog ikke-fiktive teksttyper
9. klasseNN skal lære/blive bedre tilatskrive i et bredt udsnit affiktive og ikke-fiktiveteksttyperNN skal lære/blive bedre tilatindsamle stof og disponereindholdet, så det fremmerhensigten medkommunikationen
Indsamle ogdisponere stof
NN skal lære/blivebedre tilat findeinformationer ogorganisere idéer tilegen skrivning
NN skal lære/blive bedretilat søge informationerog planlægge denefterfølgende skrivning
NN skal lære/blive bedre tilat indsamle informationerog ideer og disponere sitstof
Notatteknik
NN skal lære/blivebedre tilatunderstrege vigtigeord i en tekst.
NN skal lære/blive bedre NN skal lære/blive bedre tiltilat understrege nøgleord at notere og kommenterei en tekstnøgleord i en tekst og brugedem til at fastholde tekstenshovedindholdNN skal lære/blive bedretilat skrive beskrivende,refererende og kreativt iforskellige teksttyperNN skal lære/blive bedre tilat skrive kommenterende,forklarende ogargumenterende i fiktive ogikke-fiktive teksttyperNN skal lære/blive bedre tilat skrive med et varieretordvalg, syntaks ogfremstillingsformer i fiktiveog ikke-fiktive teksttyperNN skal lære/blive bedre tilat stave alle almindelige ordsikkert, bruge korrektebøjningsformer, anvendeafsnit oghensigtsmæssig tegnsætningNN skal lære/blive bedre tilat skrive med
Skrive på forskelligmåde i divfremstillingsformer
Skrive varieret
NN skal lære/blivebedre tilat skriveberettende og kreativtmed et passendeordforråd tilforskellige formålNN skal lære/blivebedre tilat skrivemed et varieretordvalgNN skal lære/blivebedre tilat stave tillydrette og hyppigeord i egne tekster
NN skal lære/blive bedre tilatnotere og kommenterenøgleord i en tekst, enoplysende film, et mundtligtoplæg og bruge dem til atfastholde hovedindholdetNN skal lære/blive bedre tilatskrive reflekterende ogargumenterende i fiktive ogikke-fiktive teksttyperNN skal lære/blive bedre tilatskrive med et varieret ordvalg,syntaks og fremstillingsformertilpasset tekstenskommunikationNN skal lære/blive bedre tilatforholde sig til korrektstavning og formel sprogligkorrekthed i egne og andresteksterNN skal lære/blive bedre tilatbeherske en læselig, personlig
NN skal lære/blive bedretilat skrive med et varieretordvalg og syntaks
stave
NN skal lære/blive bedretilat følge generellelydregler i stavning oganvende afsnit og enkeltegnsætning
håndskrift
NN skal lære/blivebedre tilat skrive de
NN skal lære/blive bedretilat skrive med
små og storesammenbundet ogbogstaver i håndskrift funktionel håndskrift
sammenbundet ogfunktionel håndskrift
og sammenbundet håndskrift
Skrive om tanker
NN skal lære/blivebedre tilat brugeskrivning til atfastholde og støtteegne tanker
NN skal lære/blive bedretilat bruge skrivning til atfastholde og strukturereidéer og tanker
NN skal lære/blive bedre tilat bruge skrivning bevidstsom støtte for tænkning
NN skal lære/blive bedre tilatbruge skrivning bevidst ogvarieret som støtte fortænkning
Skrivevaner
NN skal lære/blivebedre tilat skrive løs
NN skal lære/blive bedretilat skrive løs og sidenrette til
NN skal lære/blive bedre tilat skrive løs, lege medsproget og siden rette til
NN skal lære/blive bedre tilatskrive løs, lege med sproget ogsiden rette til i forhold tilskrivehensigten