Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1284547_0001.png
1284547_0002.png
1284547_0003.png
1284547_0004.png
1284547_0005.png
1284547_0006.png
1284547_0007.png
1284547_0008.png
MundtlighedskompetenceSTATUS

mundtlighed

fremlæggelse
2. klasseEr usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatfortælle og dramatisere
4. klasseEr usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatfortælle,forklare,kommentere,interviewe,dramatisere ogfremlægge medbrug afhjælpemidler
6. klasseEr usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatargumentere,debattere,improvisere oginformere medbrug afhjælpemidler
9. klasseEr usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatfremlægge og formidlestof i en form der passertil situationen og brugehjælpemidler, der bedststøtter hensigten
Udtrykke sig mundtligt isammenhængende ogdisponeret form
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatgive udtryk for fantasi, følelser, erfaringerog beskrive viden
Er usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatgive udtryk for
Er usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatudtrykke fantasi,følelser, tanker,
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatudtrykke fantasi,følelser, tanker,erfaringer og viden i en
fantasi, følelser,erfaringer ogviden, herunderdramatisk form
erfaringer ogviden isammenhængendemundtlig form,herunder drama
sammenhængende ogdisponeret, dramatisk ogimproviseret mundtligform
Oplæsning
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatlæse enkle tekster op med god artikulation
Aktivt lyttende
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatlytte med forståelse til oplæsning ogfortælling og genfortælle indholdet
Dialog
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedat
Er usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatlæse tekster opmed tydeligartikulation ogbetoningEr usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatlytte aktivt tilandre og følgeop medspørgsmål ogresponsEr usædvanliggod til/meget
Er usædvanlig godtil/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatlæse op medtydeligartikulation ogfortolkendebetoningEr usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatlytte aktivt tilandre og følge opmed analytiskespørgsmål
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat læsetekster flydende op medtydelig artikulation ogfortolkende betoningmed tilhørerkontakt
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat lytteaktivt og forholde sigåbent, analytisk ogvurderende til andresmundtlige fremstilling
Er usædvanliggod til/meget god
Er usædvanlig godtil/meget god til/god
snakke med andre om fagligt stof.
god til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatindgå i dialogom fagligeproblemer,hvor elevernesforskelligeideer inddragesEr usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedattale højt ogtydeligt medgod kontaktmed tilhørereogsamtalepartnere
til/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatarbejde medproblemløsning ien proces, hvorandres forskelligeforudsætninger ogideerinddrages.Er usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatbruge kropssprogog stemme somudtryksmiddelafpasset eftergenre og formålog have godkontakt medtilhørere ogsamtalepartnereEr usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedat
til/har svært ved/harmeget svært vedatarbejde medproblemløsning i enproces, hvor andresforskelligeforudsætninger, kendtstof og nye ideerinddrages.
Kropssprog, stemme ogkontakt
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedattale tydeligt og se på dem han/hun talermed
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat brugekropssprog og stemmesom udtryksmiddelafpasset efter genre ogkommunikationssituationog have god kontakt medtilhørere ogsamtalepartnere
Brug af talesprog
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatbruge talesproget i samtale og samarbejdeog kunne veksle mellem at lytte og at ytresig
Er usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har meget
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedat kunnelede møder og styre
Mundtlighedsvaner
Er usædvanlig god til/meget god til/godtil/har svært ved/har meget svært vedatdeltage i fælles samtale
svært vedatbrugetalesproget isamtale,samarbejde ogdiskussion ogfungere somordstyrer i engruppeEr usædvanliggod til/megetgod til/godtil/har sværtved/har megetsvært vedatdeltage i fællessamtale
bruge talesprogetforståeligt og klarti samtale,samarbejde ogdiskussion ogfungere somordstyrer
diskussioner
Er usædvanliggod til/meget godtil/god til/harsvært ved/harmeget svært vedatdeltage i fællessamtale ogdiskussion affaglige emner
Er usædvanlig godtil/meget god til/godtil/har svært ved/harmeget svært vedatdeltage i fællesdiskussion af fagligeemner
Mål

mundtlighed

fremlæggelse
2. klasse
4. klasse
6. klasseNN skal lære/blivebedre tilatargumentere,debattere,improvisere oginformere medbrug afhjælpemidler
9. klasseNN skal lære/blive bedretilat fremlægge ogformidle stof i en formder passer til situationenog brugehjælpemidler, der bedststøtter hensigten
NN skal lære/blive bedre tilat fortælleNN skalog dramatiserelære/blivebedre tilatfortælle,forklare,kommentere,interviewe,dramatisere ogfremlægge medbrug afhjælpemidler
Udtrykke sig mundtligt isammenhængende ogdisponeret form
NN skal lære/blive bedre tilat giveudtryk for fantasi, følelser, erfaringerog beskrive viden
NN skallære/blivebedre tilat giveudtryk forfantasi, følelser,erfaringer ogviden, herunderdramatisk form
NN skal lære/blivebedre tilatudtrykke fantasi,følelser, tanker,erfaringer ogviden isammenhængendemundtlig form,herunder drama
NN skal lære/blive bedretilat udtrykke fantasi,følelser, tanker,erfaringer og viden i ensammenhængende ogdisponeret, dramatisk ogimproviseret mundtligform
Oplæsning
NN skal lære/blive bedre tilat læseenkle tekster op med god artikulation
NN skalNN skal lære/blivelære/blivebedre tilat læse opbedre tilat læse med tydelig
NN skal lære/blive bedretilat læse teksterflydende op med tydelig
Aktivt lyttende
NN skal lære/blive bedre tilat lyttemed forståelse til oplæsning ogfortælling og genfortælle indholdet
Dialog
NN skal lære/blive bedre tilat snakkemed andre om fagligt stof.
tekster op medtydeligartikulation ogbetoningNN skallære/blivebedre tilat lytteaktivt til andreog følge opmed spørgsmålog responsNN skallære/blivebedre tilatindgå i dialogom fagligeproblemer, hvorelevernesforskelligeideer inddragesNN skallære/blivebedre tilat talehøjt og tydeligtmed godkontakt medtilhørere ogsamtalepartnere
artikulation ogfortolkendebetoningNN skal lære/blivebedre tilat lytteaktivt til andre ogfølge op medanalytiskespørgsmålNN skal lære/blivebedre tilat arbejdemedproblemløsning ien proces, hvorandres forskelligeforudsætninger ogideerinddrages.NN skal lære/blivebedre tilat brugekropssprog ogstemme somudtryksmiddelafpasset eftergenre og formålog have godkontakt med
artikulation ogfortolkende betoningmed tilhørerkontaktNN skal lære/blive bedretilat lytte aktivt ogforholde sig åbent,analytisk og vurderendetil andres mundtligefremstillingNN skal lære/blive bedretilat arbejde medproblemløsning i enproces, hvor andresforskelligeforudsætninger, kendtstof og nye ideerinddrages.
Kropssprog, stemme ogkontakt
NN skal lære/blive bedre tilat taletydeligt og se på dem han/hun talermed
NN skal lære/blive bedretilat bruge kropssprogog stemme somudtryksmiddel afpassetefter genre ogkommunikationssituationog have god kontakt medtilhørere ogsamtalepartnere
Brug af talesprog
NN skal lære/blive bedre tilat brugetalesproget i samtale og samarbejde ogkunne veksle mellem at lytte og at ytresig
Mundtlighedsvaner
NN skal lære/blive bedre tilat deltage ifælles samtale
NN skallære/blivebedre tilatbrugetalesproget isamtale,samarbejde ogdiskussion ogfungere somordstyrer i engruppeNN skallære/blivebedre tilatdeltage i fællessamtale
tilhørere ogsamtalepartnereNN skal lære/blivebedre tilat brugetalesprogetforståeligt og klarti samtale,samarbejde ogdiskussion ogfungere somordstyrer
NN skal lære/blive bedretilat kunne lede møderog styre diskussioner
NN skal lære/blivebedre tilat deltagei fælles samtale ogdiskussion affaglige emner
NN skal lære/blive bedretilat deltage i fællesdiskussion af fagligeemner