Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
1284546_0001.png
1284546_0002.png
1284546_0003.png
1284546_0004.png
1284546_0005.png
1284546_0006.png
1284546_0007.png
1284546_0008.png
1284546_0009.png
1284546_0010.png
1284546_0011.png

Elevplan

Læsekompetence

STATUS

Afkodning2. klasseEr meget sikkeri/sikker/nogenlunde sikker i,usikker iat afkodealmindeligt brugte ord ialderssvarende teksterHar etmegetstort/stort/rimeligt/mindreordforråd og kendskab tilalmindelige talemåderEr meget god til/god/nogenlunde godtil/usikkerved at spørgehvad ord og udtryk betyder4. klasseEr meget sikkeri/sikker/nogenlunde sikkeri,usikker iat afkode kendteog nye ord ialderssvarende teksterHar etmegetstort/stort/rimeligt/mindrealment og fagligt ordforrådog talemåder6. klasseEr meget sikkeri/sikker/nogenlunde sikker i,usikker iat afkode kendteog nye ord i alderssvarendeteksterHar etmegetstort/stort/rimeligt/mindrealment ordforråd ogkendskab til talemåder ogfaglige begreber9. klasseEr meget sikkeri/sikker/nogenlunde sikkeri, usikker iat afkode ord ivarierede tekster
Ord/fagudtryk- aldersvarende
Har etmegetstort/stort/rimeligt/mindrealment ordforråd ogkendskab til talemåderfaglige udtryk og begreberEr meget god til/god/nogenlunde godtil/usikker ved selvatundersøge, hvad ord,faglige begreber ogtalemåder betyder iordbøger, fagbøger og pånettet.
Er meget god til/god/nogenlunde godEr meget god tiltil/usikkerved at spørge,/god/nogenlunde godhvad ord og udtryk betydertil/usikkerved at spørge ogundersøge hvad ord ogudtryk betyder i ordbøgerog på nettet
Grammatisk viden
Er meget sikker på/sikker på Er meget sikker på/sikker/nogenlunde sikker på,på /nogenlunde sikker på,
Er meget sikker på/sikker på Er meget sikker på/sikker/nogenlunde sikker på,på /nogenlunde sikker på,
usikker på,at sprog eropbygget af ord ogsætninger, og at der erforskellige ordklasser
usikker på,hvad ensætning er og kenderforskellige ordklasser
usikker på atskelne mellemhel- og ledsætninger, kenderde vigtigste sætningsled oghar viden om forskelligeordklasser og deres funktioni sproget
usikker på atkendeforskellige sætningstyperog sætningsled samtordklasserne og deresfunktion isprogetHar enmegetstor/stor/rimelig/begrænsetalmen og faglig viden ogbruger den
Viden
Har enmegetstor/stor/rimelig/begrænsetviden om verden omkringsig
Har enmegetHar enmegetstor/stor/rimelig/begrænset stor/stor/rimelig/begrænsetalmen og faglig videnalmen og faglig viden ogforståelse af sammenhænge
Genrer ogteksttyper
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatkende forskel på fiktive ogikke-fiktive tekster
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat skelne forskelligefiktive og ikke-fiktiveteksttyper
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat karakterisereforskellige fiktive og ikke-fiktive teksttyper i alle fag
Harusædvanlig stor/megetstor/stor/begrænset/harmeget begrænset indsigt ivedindsigt i teksttyper ialle fag
Før-læsningAktivereforforståelsen
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatfortælle, hvad han alleredeved og tænke nye tanker omnyt, fagligt emne
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat redegøre for, hvadhan allerede ved og til atindkredse et nyt, faglige
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedataktivere sin forforståelse ogindkredse et nyt, fagligtemne i form af mind-map
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved)selvstændigt ataktivere sin forforståelseog indkredse nye, faglige
Læse, forstå oggengive tekstensindhold
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget sværtved atforstå og genfortælle, hvadhan/hun har læst.
og brainstorm sammen medandre.Er usædvanlig godEr usædvanlig god til/megettil/meget god til/god til/har god til/god til/har sværtsvært ved/har meget svært ved/har meget sværtved atved med sine egne ord atgengive tekstens indhold ireferere skriftligt ogoverskriftform, referat ogresume og skelne mellemmundtlig hvad der stod ihvad der er vigtigt ogteksten.mindre vigtigt
emner
emner i form af mind-mapog brainstorm.Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved at gengive tekstensindhold i overskriftform,referat og resume i denform der passer tilsituationen.
Notatteknik
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget sværtved atunderstrege vigtige dele afteksten og bruge sinenotater.Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget sværtved atsamle tekstens indhold isimpel mind-map
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved at understrege vigtigedele af teksten ogbegrunde hvorfor.Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved at samle tekstensindhold i en let forgrenetmind-map
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget sværtved atsammenfatte en faglig teksti indholds- ogkommentarnotater.Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget sværtved atsamle tekstens indhold i endækkende mind-map.
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved at sammenfatte enfaglig tekst i indholds- ogrefleksionsnotater.Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtved at samle tekstensindhold i en mind-mapmed forgreninger i flereniveauer.
Tolke og
Er usædvanlig god til/meget
Er usædvanlig god
Er usædvanlig god til/meget
Er usædvanlig god
sammenfatte- hvad der ogsåstår i teksten
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatdanne følgeslutninger itekster.
Tænke videre udfra teksten
Er usædvanlig god til/Ermeget god til/god til/Harsvært ved/Har meget sværtvedat sammenligne tekstenmed noget han eller hunkender.
til/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat dannefølgeslutninger i en tekstog sammenfatte densemne.Er usædvanlig god til/Ermeget god til/god til/Harsvært ved/Har meget sværtved atsammenligne entekst med hvad han/hunhar læst og i øvrigt kendertilEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat nærlæse ogpunktlæse.
god til/god til/har sværtved/har meget svært vedatdanne følgeslutninger i entekst og sammenfatte densemne og ideEr usædvanlig god til/Ermeget god til/god til/Harsvært ved/Har meget sværtved atsammenligne en tekstmed allerede kendt stof.
til/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat vurdere og tolke entekst og sammenfatte densideEr usædvanlig god til/Ermeget god til/god til/Harsvært ved/Har meget sværtved atperspektivere til nyefagligeproblemformuleringer ogdanne hypoteser.Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat vælge læsemådeefter selv at have bestemtlæsningens formål.
læsemåder
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatlæse og forstå en tekst.
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatnærlæse, skimmelæse ogpunktlæse med passendehastighed og udbytteEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatvælge læsemåde efterbestemt læseformål.
Læsesikkerhed og
NN læser alderssvarende
NN læser alderssvarende
NN læser alderssvarende
NN læser alderssvarende
- hastighed
tekster sikkert og med enhastighed på xxx ord/minut
tekster sikkert og med enhastighed på xxxord/minut
tekster sikkert og med enhastighed på xxx ord/minut
tekster sikkert og med enhastighed på xxxord/minut.
Brug affigurer/illustrationer/tabeller/grafer
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatgøre rede for illustrationer ien tekst
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat gøre rede for grafer,tabeller og diagrammer.
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbeskrive og tolke grafer,tabeller og diagrammer
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat forstå, tolke ogvurdere grafer, tabeller ogdiagrammer
Hjælpetekster
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbruge indholdsfortegnelseog stikordsregister i enfagbog.
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat brugeindholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse.
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatbruge indholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse og sammenlignedem med brødteksten.
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat bruge hjælpetekstersom indholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse samt vurderedem i forhold tilgrundtekstenEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat foretage målrettet ogkritisk søgning af teksterpå bibliotek og på internet
Selv at finde egnetlæsestof
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatfinde og vælge tekster tilegen læsning
Er usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat søge og vælgetekster på biblioteket tilegen læsning
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatsøge tekster på bibliotek oginternet til egen læsning ogopgaveløsning
til egen læsning ogopgaveløsningKoncentrationEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatkoncentrere sig underoplæsning og egen læsningEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat læse alene ogkoncentrere sig underlæsningenEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat læse mindst ti siderdagligtEr usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatkoncentrere sig underlæsningen i længere tidEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat koncentrere sigunder nærlæsning og frilæsning i længere tidEr usædvanlig godtil/meget god til/god til/harsvært ved/har meget sværtvedat læse dagligt og iforhold til egne læsemål
Læsevaner
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatlæse dagligt
Er usædvanlig god til/megetgod til/god til/har sværtved/har meget svært vedatlæse mindst ti sider dagligt iforskellige teksttyper

Mål

2. klasseNN skal lære/blive bedre tilat afkode almindeligt brugteord i alderssvarende tekster4. klasseNN skal lære/blive bedretilat afkode kendte og nyeord i alderssvarendetekster6. klasseNN skal lære/blive bedre tilat afkode kendte og nye ordi alderssvarende tekster9. klasseNN skal lære/blive bedretilat afkode ord i varieredetekster
Afkodning
Ord/fagudtryk- aldersvarende
NN skalopnå større almentNN skalopnå større almentog fagligt ordforråd ogordforråd og kendskab tiltalemåder og fagligetalemåderbegreberNN skal lære/blive bedre til NN skal lære/blive bedreat spørge hvad ord og udtryktilat spørge, hvad ord ogNN skal lære/blive bedre tilbetyderudtryk betyderat spørge og undersøge hvadord og udtryk betyder iordbøger og på nettet
NN skalopnå størreordforråd og kendskab tilalmindelige talemåder
NN skalopnå større almentordforråd og kendskab tiltalemåder faglige udtrykog begreberNN skal lære/blive bedretilat undersøge, hvad ord,faglige begreber ogtalemåder betyder iordbøger, fagbøger og pånettet.
Grammatisk viden
NN skal lære/blive bedre tilat forstå, at sprog eropbygget af ord ogsætninger, og at der erforskellige ordklasser
NN skal lære/blive bedretilat forstå, hvad ensætning er og kenderforskellige ordklasser
NN skal lære/blive bedre tilatskelne mellem hel-ogledsætninger, kender devigtigste sætningsled og harviden om forskelligeordklasser og deres funktioni sproget
NN skal lære/blive bedretilat kende forskelligesætningstyper ogsætningsled samtordklasserne og deresfunktion isprogetNN skalopnå større almenog faglig viden og brugerden
Viden
NN skalopnå større videnom verden omkring sig
NN skalopnå større almenNN skalopnå større almenog faglig videnog faglig viden og forståelseaf sammenhænge
Genrer ogteksttyper
NN skal lære/blive bedre tilat kende forskel på fiktive
NN skal lære/blive bedretilat skelne forskellige
NN skal lære/blive bedre tilat karakterisere forskellige
NN skal lære/blive bedretilat opnå indsigt i
og ikke-fiktive tekster
fiktive og ikke-fiktiveteksttyper
fiktive og ikke-fiktiveteksttyper i alle fag
teksttyper i alle fag
Før-læsningAktivereforforståelsen
NN skal lære/blive bedre tilat fortælle, hvad hanallerede ved og tænke nyetanker om nyt, fagligt emne
NN skal lære/blive bedretilat redegøre for, hvadhan allerede ved og til atindkredse et nyt, fagligeemnerNN skal lære/blive bedretilat referere skriftligt ogmundtlig hvad der stod iteksten.
Læse, forstå oggengive tekstensindhold
NN skal lære/blive bedre tilat forstå og genfortælle,hvad han/hun har læst.
NN skal lære/blive bedre tilat aktivere sin forforståelseog indkredse et nyt, fagligtemne i form af mind-mapog brainstorm sammen medandre.NN skal lære/blive bedre tilat gengive tekstens indhold ioverskriftform, referat ogresume og skelne mellemhvad der er vigtigt ogmindre vigtigt
NN skal lære/blive bedretilat aktivere sinforforståelse og indkredsenye, faglige emner i formaf mind-map ogbrainstorm.NN skal lære/blive bedretilat gengive tekstensindhold i overskriftform,referat og resume i denform der passer tilsituationen.
Notatteknik
NN skal lære/blive bedre tilat understrege vigtige deleaf teksten og bruge sinenotater.NN skal lære/blive bedre tilat samle tekstens indhold isimpel mind-map
NN skal lære/blive bedretilat understrege vigtigedele af teksten ogbegrunde hvorfor.NN skal lære/blive bedretilat samle tekstensindhold i en let forgrenetmind-map
NN skal lære/blive bedre tilat sammenfatte en fagligtekst i indholds- ogkommentarnotater.NN skal lære/blive bedre tilat samle tekstens indhold ien dækkende mind-map.
NN skal lære/blive bedretilat sammenfatte en fagligtekst i indholds- ogrefleksionsnotater.NN skal lære/blive bedretilat samle tekstensindhold i en mind-mapmed forgreninger i flereniveauer.
Tolke ogsammenfatte- hvad der ogsåstår i tekstenTænke videre udfra teksten
NN skal lære/blive bedre tilat danne følgeslutninger itekster.
NN skal lære/blive bedretilat danne følgeslutningeri en tekst og sammenfattedens emne.
NN skal lære/blive bedre tilat danne følgeslutninger i entekst og sammenfatte densemne og ide
NN skal lære/blive bedretilat vurdere og tolke entekst og sammenfatte denside
NN skal lære/blive bedre tilat sammenligne teksten mednoget han eller hun kender.
NN skal lære/blive bedretilat sammenligne en tekstmed hvad han/hun har læstog i øvrigt kender tilNN skal lære/blive bedretilat nærlæse ogpunktlæse.
NN skal lære/blive bedre tilat sammenligne en tekstmed allerede kendt stof.
læsemåder
NN skal lære/blive bedre tilat læse og forstå en tekst.
NN skal lære/blive bedre tilat nærlæse, skimmelæse ogpunktlæse med passendehastighed og udbytteNN skal lære/blive bedre tilat vælge læsemåde efterbestemt læseformål.
NN skal lære/blive bedretilat perspektivere til nyefagligeproblemformuleringer ogdanne hypoteser.NN skal lære/blive bedretilat vælge læsemåde efterselv at have bestemtlæsningens formål.
Læsesikkerhed og- hastighed
NN skal lære/blive bedre tilat læse alderssvarendetekster sikkert og med enhastighed på xxx ord/minut
NN skal lære/blive bedretilat læse alderssvarendetekster sikkert og med enhastighed på xxxord/minut
NN skal lære/blive bedre tilat læse alderssvarendetekster sikkert og med enhastighed på xxx ord/minut
NN skal lære/blive bedretilat læse alderssvarendetekster sikkert og med enhastighed på xxxord/minut.
Brug afNN skal lære/blive bedre til NN skal lære/blive bedrefigurer/illustratione at gøre rede for illustrationertilat gøre rede for grafer,i en teksttabeller og diagrammer.r/tabeller/grafer
NN skal lære/blive bedre tilat beskrive og tolke grafer,tabeller og diagrammer
NN skal lære/blive bedretilat forstå, tolke ogvurdere grafer, tabeller ogdiagrammer
Hjælpetekster
NN skal lære/blive bedre tilat bruge indholdsfortegnelseog stikordsregister i enfagbog.
NN skal lære/blive bedretilat brugeindholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse.
NN skal lære/blive bedre tilat brugeindholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse og sammenlignedem med brødteksten.
NN skal lære/blive bedretilat bruge hjælpetekstersom indholdsfortegnelse,stikordsregister ogfaktabokse samt vurderedem i forhold tilgrundtekstenNN skal lære/blive bedretilat foretage målrettet ogkritisk søgning af teksterpå bibliotek og på internettil egen læsning ogopgaveløsningNN skal lære/blive bedretilat koncentrere sig undernærlæsning og fri læsning ilængere tidNN skal lære/blive bedretilat læse dagligt og iforhold til egne læsemål
Selv at finde egnetlæsestof
NN skal lære/blive bedre tilat finde og vælge tekster tilegen læsning
NN skal lære/blive bedretilat søge og vælge teksterpå biblioteket til egenlæsning
NN skal lære/blive bedre tilat søge tekster på bibliotekog internet til egen læsningog opgaveløsning
Koncentration
NN skal lære/blive bedre tilat koncentrere sig underoplæsning og egen læsning
NN skal lære/blive bedretilat læse alene ogkoncentrere sig underlæsningenNN skal lære/blive bedretilat læse mindst ti siderdagligt
NN skal lære/blive bedre tilat koncentrere sig underlæsningen i længere tid
Læsevaner
NN skal lære/blive bedre tilat læse dagligt
NN skal lære/blive bedre tilat læse mindst ti siderdagligt i forskellige
teksttyper