Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 319
Offentligt
Skole og ForældreKvægtorvsgade 11710 København VTlf. 3326 1721Fax 3326 1722[email protected]www.skole-foraeldre.dk
Kvægtorvsgade 11710 København V
Skole og Forældres høringssvar tilforslag til lov om ændring af folkeskoleloven§ 16 a
Tlf. 3326 1721Fax 3326 1722
18. september 2013
Ændring nr. 1
(§ 16 a)Skole og Forældre er særdeles tilfredse med, at § 16 a, stk. 4 og 5 ophæves efter næstefolketingsvalg og at skolerne dermed får frihed til at tilrettelægge skoledagen, så den ogsårummer understøttende undervisningen, herunder lektiehjælp og faglig fordybelse.Skole og Forældre vil dog bemærke, at der er uklarhed i kommentarerne til nr. 1 om, hvemder kan varetage den understøttende undervisning, udover lærerne og pædagogerne. Ibemærkningerne bruges betegnelserne: ”andre medarbejdergrupper i kommunensskolevæsen med en relevant baggrund”, ”andet relevant personale”, ”andre relevantemedarbejdere” og “andre med en relevant baggrund”.Disse forskelligartede formuleringer bekymrer Skole og Forældre, da vi anser denunderstøttende undervisning som en meget vigtig del af reformens udmøntning og vil derforindstille til, at der bliver en ensartet og klar formulering af disse grupper.Skole og Forældre vil foreslå at bruge betegnelsen “andre med en relevant baggrund” for atsikre muligheden for at hente personer ind, der ikke er ansat i det kommunale skolevæsen.Men naturligvis med skolelederens ansvar for at vurdere deres kvalifikationer.Skole og Forældre vil samtidig foreslå, at det i selve lovteksten fremgår, at skolebestyrelsenforpligtes til at fastsætte principper for den understøttende undervisning, på lige fod medprincipper for holddannelse. Fx ved at indskrive dette i folkeskolelovens § 44, stk. 2. Dette vilsikre retning og rammer for den understøttende undervisning ude på de enkelte skoler.§ 16 a. stk. 3.I bemærkningerne står der, at eleverne skal have mulighed ”…forat udførehjemmearbejde/lektier på skolen med støtte fra en kvalificeret voksen”.Det står ikke klarthvem disse voksne er. Da tilbuddet både gælder elever der har brug for konkret lektiehjælpog elever, der har brug for faglig fordybelse, bør det sikres, at det er skolens undervisendepersonale, der på baggrund af deres kvalifikationer, påtager sig ansvaret for støtten i dettetilbud. Også på sigt, når tilbuddet bliver permanent, er kvaliteten i dette tilbud afgørende jf.erfaringerne fra Norge med lektiecafeer.
Skole og Forældre. Høringssvar over forslag til lov om ændringer af folkeskoleloven, sept. 2013
2