Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1282740_0001.png
Kære Katja AndersenSammen med Søhusskolen i Odense tog vi på Mikroværkstedet Bertel Haarders udfordringsret op iforbindelse med forslag til anden måde at udfærdige en elevplan på.Vi vil meget gerne møde undervisningsudvalget og forklare fordelene ved at en elevplan ikke alene kanudfærdiges i alle skolens fag, men bygges på tværfaglige kompetencer/grundlæggende færdigheder. Detdrejer sig om at:Læse i alle fagSkrive i alle fagTale og lytte i alle fagBruge matematik i alle fagVære praktisk og musisk (kreativ) i alle fagBruge it i alle fagUdvikle sig alsidigt i alle fagFordelene er at elevplanen bliver mindre omfattende og lægger op til at lærerne i alle fag til fx samarbejderom den enkelte elevs læseudvikling.Jeg har forelagt ideen for Peter Juel Jensen fra Venstre og Alex Ahrentsen fra DF. Begge syntes godt omideen.Jeg vedlægger to eksempler på elevplaner som er skrevet ud fra de grundlæggende færdigheder samtforslag til den beskedne ændring i bekendtgørelsen, der ville gøre det lovligt at arbejde medgrundlæggende færdigheder i udarbejdelsen af elevplaner. (markeret med rødt)Desuden vedlægger jeg link til det værktøj der gør det muligt at lave en god elevplan på 15 minutter (i hverfærdighed)http://www.elevplan.mikrov.dk/?proview=dort4330Venlig hilsenKonsulentSøren Aksel SørensenMikroVærkstedetLucernemarken 8-125260 Odense S31 42 09 77