Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1170460_0001.png
1170460_0002.png
1170460_0003.png
1170460_0004.png
1170460_0005.png
1170460_0006.png
1170460_0007.png
1170460_0008.png
1170460_0009.png
1170460_0010.png
Skolerigsdag 2013
Kode til læring – SR1331. januar-1. februar 2013 i Aalborg Kongres & Kultur Center
Skolerigsdag 2013
Kode til læring – SR13KL har hermed fornøjelsen af at invitere til Skolerigsdag 2013: Kode til læring – SR13.Læringsmiljø er kode til læring. Skolerigsdagen undersøger og diskuterer de mange koder til læring i et digitalt læringsmiljøog skolens evne til at skabe læringsmiljøer for alle børn.
Torsdag den 31. januar 20138.00Ankomst og morgenkaffeBesøg standene
10.00Åbning af Skolerigsdag 2013VelkomstFormand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane Findahl10.15En fagligt stærk folkeskole, hvor flere børn lærer mereBørne- og undervisningsminister Christine Antorini10.30Kode til læring – SR13Formand for KL Erik Nielsen10.50Uddannelse er velfærdssamfundets grundstenUddannelse er afgørende for at opretholde velfærd og velstand i en globaliseret verden. Det er også helt afgøren-de for at sikre lige muligheder og en lige indkomstfordeling. Danmark står over for en stor udfordring – kvalitetenaf uddannelserne skal forbedres, og den uddannelsesmæssige restgruppe skal reduceres. Og der er ikke udsigttil væsentligt flere ressourcer til at nå disse mål!Professor Torben M. Andersen, Aarhus Universitet11.25Behov for innovative læringsmiljøerOECD-rapporten ”Læringens natur” har fokus på, at læringsmiljøerne for børn og unge skal forandres for at leveop til det 21. århundredes krav. Forskning peger entydigt på, at børnenes læring skal være i centrum. Det betyder,at undervisningen skal være velorganiseret med faglige og sociale fællesskaber og tilpasset det enkelte barn. Op-lægget giver eksempler fra den nyeste forskning på, hvordan skoler kan arbejde med dette.Senior Analyst David Istance, OECD12.00FrokostBesøg standene13.30Læring med it – læring om itIt i skolen giver nye muligheder for, at børnene kan lære mere. It vil forandre og udvikle fagene og lærernes arbejde.Men det kræver, at lærerne kender teknologiens potentialer samt har mod og lyst til at udvikle undervisningen.Lærernes faglige og pædagogiske viden skal i spil. Der skal trædes nye veje med kompetenceudvikling i skolensdagligdag. Viden kan ikke uden videre overføres fra forskning til praksis.Professor Birgitte Holm Sørensen, Aalborg Universitet og forskningschef Andreas Rasch-Christensen, VIA UC
14.15Pause14.30TemamøderSkolerigsdagens deltagere vælger enten ét langt temamøde eller to korte. Vælg mellem:• temamøde 1, 2, 3 eller 4 eller• to af temamøderne 5, 6, 7 eller 814.30-15.15Temamøde 1Dansk og itTemamøde 2Matematik og itTemamøde 3Fremmedsprog og itTemamøde 4Naturfag og itTemamøde 5Klar, parat, start– overgang fra internskole til folkeskoleTemamøde 6Den kommunale kodetil inklusionTemamøde 7Læring med it i dagtilbudTemamøde 8Ungdomsuddannelsenstarter i folkeskolenPauseTemamøde 5Klar, parat, start– overgang fra internskole til folkeskoleTemamøde 6Den kommunale kodetil inklusionTemamøde 7Læring med it i dagtilbudTemamøde 8Ungdomsuddannelsenstarter i folkeskolenPausePause15.15-15.4515.45-16.1516.15-16.3016.30-16.45
16.45 Scenen er sat for en ny skoleMungo Park Allerød har som vision at være på evig opdagelsesrejse og udvikle morgendagens scenekunst ogstjerner. Fortidens succesforestillinger kan være en sovepude for et teater som for en skole. Udvikling og foran-dring er et grundvilkår. Det kræver idealisme, vovemod og lederskab. Eksempler fra teatret giver inspiration til enny skole. Bered dig på en god optakt til en festlig aften.Direktør Martin Lyngbo, Mungo Park Allerød17.20 Pause19.30Festmiddag og musik00.30Festen slutter
Temamøder kl. 14.30-16.15 (inkl. pause)It kan motivere og styrke elevernes læring. Digitale læremidler udvider læringsmulighederne for alleelever, uanset hvordan de lærer. Men it kan også ændre fagene. De fire lange temamøder indledesmed en forskers perspektiv på it i et fag. Derefter gennemfører deltagerne et kort digitalt læringsfor-løb.Hver deltager medbringer sin egen opladte bærbare computer, tablet eller smartphone.Temamøde 1Dansk og itDe digitale mediers udbredelse i og uden for undervisningen påvirker danskfagets mål og indhold.Den største forandring er eksplosionen af nye interaktive teksttyper som hjemmesider, computer-spil, sociale medier mm. Temamødet viser, hvordan de nye udtryks- og kommunikationsformer kanbruges til at skabe læring.Deltagerne bedes medbringe en bærbar computer.Lektor Thorkild Hanghøj, Aalborg UniversitetPædagogisk konsulent Andreas Binggeli, UCCMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg Henrik ChristensenTemamøde 2Matematik og itDigitale værktøjer i matematik giver helt nye pædagogiske muligheder. Computeren gør det lettereat løse mange matematiske problemstillinger og muliggør, at eleverne arbejder undersøgende ogeksperimenterende. Temamødet viser, hvordan de digitale muligheder kan anvendes i matematik-undervisningen i indskoling og udskoling.Deltagerne bedes medbringe en bærbar computer.Lektor Morten Misfeldt, Aalborg UniversitetMatematikvejleder Lis Zacho, Frederiksberg KommunePædagogisk konsulent Kirsten Spahn, UCCMødeleder: Næstformand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Lars KrarupTemamøde 3Fremmedsprog og itIt kan være med til at øge børns kompetencer i fremmedsprog i en globaliseret verden. Elevernemøder sprog, især engelsk, når de går på nettet. Der er fokus på, at børn skal lære sprog tidligerei deres skoleforløb. Temamødet viser, hvordan de nye teknologier, herunder tablets, kan være medtil at udvikle elevernes fremmedsproglige kompetence i indskolingen.Deltagerne kan med fordelmedbringe en tablet, men bærbar computer og smartphone vil også kunne bruges.Lektor Bente Meyer, Aalborg UniversitetChefkonsulent, ph.d. Mads Bo-Kristensen, Vejle Digitale SkolerMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg Tatiana Hjorth Sørensen
Temamøder kl. 14.30-16.15 (inkl. pause)Temamøde 4Naturfag og itDigitale redskaber og spil til naturfagsundervisningen giver elever og lærere adgang til nye, krea-tive læringsmiljøer. Nye læreprocesser, redskaber, aktører og samarbejde kommer i spil. Temamø-det viser, hvordan dette kan føre til motiverende undervisning i naturfag og bedre læring for bør-nene.Deltagerne bedes medbringe en bærbar computer eller tablet.Lektor Rikke Magnussen, Aalborg UniversitetAdjunkt Christine Enø Helmudt, UC MetropolNaturfagslærer og it-vejleder Daniel Sonne, Gentofte KommuneMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg Arly Eskildsen
Temamøder kl. 14.30-15.15 og 15.45-16.30Temamøde 5Klar, parat, start– overgang fra intern skole til folkeskoleRegeringen og KL er enige om, at færre børn skal gå iinterne skoler. Folkeskolen skal inkludere flere børn medsærlige behov. Det handler om at bygge bro og indgå etforpligtende partnerskab mellem den interne skole og fol-keskolen. Folkeskolen skal være klar, og barnet eller denunge skal være både socialt og fagligt parat.Forstander Søren Skjødt og skoleleder Jens Frederiksen,Døgninstitutionen GodhavnSkoleleder Sus Emmery, Gentofte KommuneMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg LauraHayTemamøde 6Den kommunale kode til inklusionDer er national konsensus om inklusion. Loven om spe-cialundervisning er ændret, og der er aftalt mål for udvik-lingen. Kommunerne står nu over for at omstille sig, sålangt færre børn modtager specialtilbud samtidig med,at alle børn lærer mere. Silkeborg Kommune har politiskarbejdet målrettet med inklusion. Der er bl.a. indført enny struktur og kompetenceløft for medarbejdere ved sko-lerne.Formand for Børne- og Ungeudvalget Søren Kristensen ogskolechef Huno Jensen, Silkeborg KommuneMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg AnneVang
Temamøder kl. 14.30-15.15 og 15.45-16.30Temamøde 7Læring med it i dagtilbudRoskilde Kommune arbejder målrettet med it i dagtilbud for at styrke børnenes læring. Fx leger og arbejder børnene i dag-tilbud med digitale billeder, fortællinger, skattejagter og mikroskoper. Målet er, at børnene bruger de digitale medier aktivtog kreativt, når de udvikler sig og lærer, og at de voksne følger op på børnenes digitale læring. Det er vigtigt, at lederengår forrest og inspirerer.Udviklingskonsulent Helle Mitzi Christiansen og pædagogisk leder Marlene Vorborg Jensen, Roskilde KommuneMødeleder: Formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane FindahlTemamøde 8Ungdomsuddannelsen starter i folkeskolenI udviklingsprojektet FUEL samarbejder folkeskoler med erhvervsskole og gymnasium. Elever i 10. klasse har undervis-ningsdage på erhvervsskolens linjer. Og elever i 9. klasse har undervisning i fysik eller matematik på gymnasiet. RødovreKommune præsenterer projektet. Et panel med repræsentanter fra skolerne og ungdomsuddannelserne svarer på spørgs-mål fra tilhørerne.Skolechef John Kronbak, skoleleder Inge Vestergaard og afdelingsleder Rasmus Bøje, Rødøvre KommuneUddannelsesleder Stephanie Halse, CPH WestRektor Jens Boe Nielsen, Nørre GymnasiumMødeleder: Medlem af KL’s Børne- og Kulturudvalg Kaare Graversen
Fredag den 1. februar 20139.00GodmorgenEleverne kender koden til læringFormand for KL’s Børne- og Kulturudvalg Jane FindahlFormand for Danske Skoleelever Vera RosenbeckDet skal give mening!At skabe mening er et af de mest grundlæggende behov for mennesket. Alle individer stræber efter mening. Ogfor børn og unge er det derfor afgørende for faglig og personlig udvikling, at skolen og deltagelse i fællesskabergiver mening. Det skaber motivation, læringslyst og energi til at handle. Dette må ind i den pædagogiske verden,hvis vi skal yde alle børn og unge retfærdighed.Læge og hjerneforsker Kjeld FredensInklusion kræver visionære løsningerDer er behov for en ny og visionær faglighed, hvis ønsket om inklusion ikke skal betyde børn og unge ”på tålt op-hold” i det almene fællesskab. Inklusion handler om at insistere på, at alle børn og unge har udviklingspotentialer.Der er risiko for, at de voksne ser for meget på børnenes problemadfærd og symptomer og for lidt på deres mulig-heder. Inklusion er ikke blot et skole- og institutionsanliggende – det kræver inddragelse og samarbejde på tværs.Traditionelle begreber og organiseringer må kigges efter i sømmene.Børne- og ungdomspsykiater Søren Hertz, PsykCentrum
9.15
9.55
10.35PauseBesøg standene11.05Skarpere ledelse til en ny skoleDet stiller skarpe krav til både politikere og ledere at lede forandring af folkeskolen igennem. Troværdighed er enforudsætning. I strategien for Et skarpere DR skal ledelsen prioritere rammerne, holde fast i målene, sætte detrigtige hold og få processerne til at køre. Ledelsen skal have overblikket, men lærere og pædagoger er bedre til atudvikle opgaverne. Ledelse handler om at samle og skabe engagement.Generaldirektør Maria Rørbye Rønn, DR11.45AfslutningGlimt fra Skolerigsdagen12.00Frokostsandwich til at tage med
Praktiske oplysningerStedStartSlutDeltagerprisAalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4, 9000 AalborgTorsdag den 31. januar 2013 kl. 10.00. Morgenkaffe fra kl. 8.00Fredag den 1. februar 2013 kl. 12.00. Frokostsandwich tages med3.350 kr. + moms for konferencen, uden festmiddag og uden hotel.500 kr. + moms for festmiddagen.På www.kl.dk/skolerigsdag2013. Tilmelding er bindende pr. 7. december 2012. Deltagerne vil blive tilmeldt i den rækkefølge, tilmeldingerne modtages.Hotelværelser kan bestilles via formular på www.kl.dk/skolerigsdag2013Kategori A enkelt kr. 1.060-1.185 dobbelt kr. 1.260-1.285Kategori B enkelt kr. 965-1025 dobbelt kr. 1.165-1.225Kategori C enkelt kr. 630-810 dobbelt kr. 830-1.010Tjek ind fra kl. 14.00. Værelserne reserveres efter først til mølle princippet.TransportFlybilletter kan bestilles via formular på www.kl.dk/skolerigsdag2013Følgende flyafgange/priser er reserveret til Skolerigsdagens deltagere indtil 9. november 2012: SAS: Pris t/r kr. 1.995Norwegian:Pris t/r kr. 1.995 København/Aalborg den 31. januar 2013 kl. 7.30-8.15Aalborg/København den 1. februar 2013 kl. 13.30-14.15København/Aalborg den 31. januar 2013 kl. 7.35-8.20Aalborg/København den 1. februar 2013 kl. 15.30-16.15Produktion: Kommuneforlaget A/S. Foto: Claus Ørsted
Tilmelding
Hotel
Priserne er gældende, så længe der er ledig kapacitet på ovenstående flyafgange. Såfremtden valgte flyafgang er optaget, vil deltagerne få tilbudt alternative afgange. Hvis du ændrerdin flyreservation efter den 9. november 2012, er det forbundet med merudgift.Der arrangeres fælles bustransport, der passer med ovenstående flyafgange.Information om konferencen Fagligt indhold: Chefkonsulent Dorthe Møller, [email protected], tlf. 3370 3165Praktiske forhold: Projektmedarbejder, Dorthe Lehm Jensen, [email protected], tlf. 3370 3388Spørgsmål om hotelreservation: VisitAalborg, [email protected], tlf. 9931 7520