Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
Uddrag fra rapport om flytning afstudenterkurset i SønderjyllandUdarbejdet til Studenterkurset og Kostskolen iSønderjyllandApril 2013
Transmittal letterPrivat og fortroligtStudenterkurset og Kostskolen i Sønderjylland S/IVestergade 86520 ToftlundAtt. Niels Leth-Sørensen30. april 2013Uddrag fra rapport om flytning af studenterkurset i SønderjyllandDenne rapport er et uddrag fra en rapport udarbejdet i henhold tilaftalebrevet af 5. april 2013 mellem Studenterkurset og Kostskolen iSønderjylland S/I (”Skolen” eller ”STUK”) og Ernst & Young (”vi”).Formålet med vores rapport og begrænsninger vedrørende dens brugDenne rapport er underlagt betingelserne i aftalebrevet mellem STUK ogErnst & Young samt vores almindelige forretningsbetingelser. Læserenbedes bemærke følgende:
BaggrundDer er udsigt til faldende elevtal på studenterkurset pga. frafald på dennuværende 1. årgang og et fald i ansøgninger til den kommende 1. årgang.Beskrivelse af arbejdetVores opgave har været at undersøge demografiske forhold i Sønderjyllandtil støtte for beslutningen om eventuelt at flytte det 2-årige STX til et, idemografisk øjemed, mere gunstigt område.Resultaterne er udarbejdet på baggrund af informationer fra Skolen, som viikke har revideret eller på anden måde verificeret. Dette gælder foreksempel Skolens elevtal, omsætning og omkostninger, som bruges iberegningerne. Derudover er der gjort brug af information fra DanmarksStatistik, Ministeriet for børn og undervisning og Region Syddanmark.
Denne rapport er udarbejdet på baggrund af anmodning fra Skolenudelukkende til brug i forbindelse med de nævnte overvejelser omomlægning af Skolen og må ikke anvendes til noget andet formål.Rapporten må ikke citeres, omtales eller forelægges for nogen anden endSkolen, dens relevante rådgivere og relevante myndigheder uden voresforudgående skriftlige tilladelse, medmindre dette sker på baggrund afretskendelse eller krav fra myndighederne. Ernst & Young påtager sig ikkenoget ansvar vedrørende indholdet i denne rapport over for andre endledelsen på Skolen. Handlinger foretaget af nogen anden, på baggrund afindholdet i denne rapport sker på egen risiko.
Ernst & Young
Klaus AhmPartner
Jeppe Høgh DegnbolSenior Analyst
Side 2
FORTROLIGT
Executive summaryKonklusionDet er blevet undersøgt, om det kunne være fordelagtigt at flytte STUK tilet, i demografisk øjemed, mere fordelagtigt område.De indmeldte tal for 2013 tyder på, at der er ledig kapacitet pågymnasierne i Tønder kommune mens der er manglende kapacitet iAabenraa og Sønderborg kommune. Derudover forventes det, atelevtilgangen falder med 22% i Tønder kommune frem mod 2020 mensdette fald kun er 8% i Aabenraa.Vælger man at lade STUK blive på den nuværende lokalitet, vil man med alsandsynlighed komme til at kæmpe med Tønder Gymnasium om detfaldende antal elever. Den lave gymnasiefrekvens i Tønder kommune talerdog for, at man delvist kan kompensere for det faldende antal 16-årige vedat øge gymnasiefrekvensen. Det anses dog som tvivlsomt, hvorvidt dette erpraktisk muligt blandt andet fordi, man arbejder imod den sociale arv og detkan ligeledes tænkes, at det vil øge frafaldsprocenten, hvis man optagerelever fra mindre ressourcestærke familier.Flytning af Skolen til et demografisk mere gunstigt område, som foreksempel Aabenraa kunne endvidere også have regionsrådet og Ministerietfor børn og undervisnings interesse, da overkapaciteten i Tønder kommunehermed mindskes samtidig med, at underkapaciteten i Aabenraa fjernes.Flyttes STUK til for eksempel Aabenraa vil man således potentielt både løseSTUKs problem med faldende elevtilgang samtidig med at man mindsker detstrukturelle problem, som hele Sønderjylland oplever i form af ledigkapacitet i Tønder og Haderslev og manglende kapacitet i Aabenraa ogSønderborg.
Side 3
FORTROLIGT
Indhold
Sektion 1 Introduktion
5
Sektion 2 Demografisk udvikling i SønderjyllandSektion 3 Elevtilgang for STUKSektion 4 AppendiksSektion 5 CV’er
8141821
Side 4
FORTROLIGT
Sektion 1
►Introduktion
Side 5
FORTROLIGT
BaggrundStudenterkurset og kostskolen i SønderjyllandStudenterkurset, overbygningen og kostskolen►Skolen består af et 2-årigt studenterkursus, en overbygning (8.-10.
klasse), og en kostskole (8.-10. klasse)►Der er små 300 elever i alt på skolen og 57 ansatte►Der er planer om at udvide overbygningen med 7. klasse i 2014►Det er kun muligt at undgå at have alle klasser helt nede fra 0. klasse
fordi studenterkurset og kostskolen i Sønderjylland er etprivatgymnasium med en grundskole►Det er Toftlunds næststørste arbejdsplads►Omsætningen for 2012 var DKK 47,7 millioner fordelt som illustreret i
figuren til højre
Omsætningsfordeling, 2012
Studenterkurset og overbygningen►Overbygningen og studenterkurset er integreret som et samlet forløb for
dygtige elever►I praksis underviser gymnasielærere på overbygningen og
29%
grundskolelærere (efter faglig opgradering) på studenterkurset
53%18%
Studenterkursus
Overbygning
Kostskolen
Side 6
FORTROLIGT
ProblemstillingOmlægning af STX-forløb og oprettelse af filialFaldende elevtal►Udsigt til faldende elevtal på studenterkurset pga. frafald på den
Ernst & Young bidrager med følgende►Vi undersøger den demografiske udvikling i de Sønderjyske
nuværende 1. årgang og et fald i ansøgninger til den kommende 1.årgang►Dette skyldes, ifølge STUK, at nogle elever fra overbygningen har valgt
kommuner for 16-årige►Vi beregner gymnasiefrekvensen i de Sønderjyske kommuner►Vi beregner markedsstørrelsen i de Sønderjyske kommuner, målt
det 3-årige STX i de omkringliggende byer samt at der kommer færreelever udefra
på elevtilgang på det 2-årige og 3-årige STX►Vi beregner STUKs markedsandel►Vi fremskriver elevtilgangen på STUK ud fra ovenstående analyser►Vi undersøger gymnasiernes kapacitetsudnyttelse i kommunerne i
Ledelsen har overvejet følgende mulige løsning►Flytte studenterkurset til et mere demografisk gunstigt område►For at undgå at den nuværende kostskole og overbygningen skal
Sønderjylland
starte helt nede fra 0. klasse, er det nødvendigt at have etgymnasium tilknyttet skolen►Samtidigt er det umiddelbart ikke muligt at drive filialer, dvs.
”skolens bygninger skal ligge i geografisk nærhed af hinanden”, jf.lovbekendtgørelse nr. 670 af 21. juni 2010 med efterfølgendeændringer.►Det overvejes derfor at søge dispensation til at oprette en filial i
et, i demografisk øjemed, mere gunstigt område i Sønderjylland►Den demografiske udvikling i kommunerne i Sønderjylland ønskes
derfor undersøgt
Side 7
FORTROLIGT
►Demografiskudvikling i Sønderjylland
Sektion 2
Markeds- og industrianalyse
Side 8
FORTROLIGT
Demografisk udviklingStort fald i antal 16-årige frem mod 2020I figuren ses den forventede demografiske udvikling i antallet af 16-årige iSønderjylland og resten af Danmark i perioden 2012-2020►Tønder kommune har det højeste fald i antal 16-årige frem mod 2020
►Hele landet: -8,1%
blandt de Sønderjyske kommuner►Tønder kommune falder således 14% mere end hele landet mens
►København: +6,7%►Aarhus:►Esbjerg:-8,6%-16,2%
Aabenraa stort set ligger på landsgennemsnittet
-19,1%-21,7%-8,4%-12,0%
Side 9
FORTROLIGT
Gymnasiefrekvens for gymnasium og studenterkursusTønder og Aabenraa kommunes gymnasiefrekvens ligger lavtGymnasiefrekvens65%60%55%50%45%
40%35%30%25%
20%2005200620072008200920102011
Hele landet
København
Sønderborg
Haderslev
Aabenraa
Tønder
Gymnasiefrekvensen er beregnet som elevtilgang for kommunen divideret med antal 16-årige i samme kommune(Hele landet og København er medtaget som referencer)Data er hentet fra Danmarks Statistik, se appendiks B for beregningerSide 10FORTROLIGT
Historisk og fremskrevet elevtilgangElevtilgangen falder fra godt 200 i 2012 til små 160 i 2020 i Tønder kommuneHistorisk og fremskrevet elevtilgang600
500-59
400
300
-69-25
200-44
100
02005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 *2012 *2013 *2014 *2015 *2016 *2017 *2018 *2019 *2020
Sønderborg
Haderslev
Aabenraa
Tønder
Forventet udvikling i elevtilgang fra 2012 til 2020
*Fremskrivningen er baseret på Danmarks Statistiks fremskrivning af 16-årige. Herefter er gymnasiefrekvensenfor de respektive kommuner i 2011 fra tidligere slides multipliceret med antal 16-årige.Data er hentet fra Danmarks Statistik, se appendiks B for beregningerSide 11FORTROLIGT
Kapacitetsudnyttelse på gymnasierne i SønderjyllandTønder kommune har størst ledig kapacitetKapacitetsudnyttelse, 2013120%
100%17%30%80%
60%
116%104%
40%
83%70%
20%
0%SønderborgAabenraaHaderslevTønderUdnyttetLedigKapaciteten er estimeret ud fra den til regionsrådet indmeldte optagelseskapacitet for gymnasierne,studenterkurserne og HF. Indmeldingen foregår som antal klasser og det antages, at der kan være 28 elever i hverklasse (regionsrådet arbejder med samme antagelse). Udnyttelsen af kapaciteten beregnes som gymnasiefrekvensen(inkl. HF-kurser) fra 2011 multipliceret med forventet antal 16-årige ifølge Danmarks Statistik (se også appendiks A).
Kapacitetsudnyttelsen kan være over 100% ved at der er mere end 28 elever i klasserne.Side 12FORTROLIGT
Demografisk udviklingDelkonklusion
+Fordele ved at flytte STUK til Aabenraa►Der er 30% ledig kapacitet på gymnasierne i Tønder kommune►Samtidig er der udsigt til, at antallet af elever falder med 22% fra 2012
-Udfordringer ved at flytte STUK til Aabenraa►Det ser ud til, at mange af eleverne på STUK kommer fra nærområdet►Det kan derfor være, at færre elever fra dette område fremover vil få
til 2020►Den demografiske udvikling i Tønder kommune medfører, at der på sigt
en STX-eksamen, såfremt STUK flytter til en anden lokalitet►En løsning, som ledelsen har overvejet, er at indsætter busser, der
vil være endnu mere ledig kapacitet end det er tilfældet i dag►På denne baggrund kunne det være i såvel STUKs som regionsrådets og
dagligt transporterer eleverne over til det nye gymnasium►Dette kunne ligeledes hjælpe STUK med at komme op på en kritisk
Ministeriet for børn og undervisnings interesse at STUK flytter gymnasiettil et område med manglende kapacitet, for eksempel Aabenraa
masse på den nye lokalitet
Side 13
FORTROLIGT
Sektion 2
Markeds- og industrianalyse
Elevtilgang for STUK
Side 14
FORTROLIGT
Karaktergennemsnit i DanmarkSTUKs karaktergennemsnit har i de seneste tre år ligget over landsgennemsnittetRegion NordjyllandStudenterkursus6,1STX7,0Region HovedstadenRegion MidtjyllandStudenterkursus6,9STX7,2Studenterkursus7,1STX7,1
Region SyddanmarkStudenterkursus7,1STX6,9
Region SjællandTønderStudenterkursusSTUK7,1STX7,2Studenterkursusn/aSTX6,8
Side 15
FORTROLIGT
Historisk og fremskrevet elevtilgang for STUKElevtilgangen falder med 20% frem mod 2020Historisk og fremskrevet elevtilgang på STUK80706055504032
67
4838
50
50
48
50464746444340
30201002006200720082009201020112012 *2013 *2014 *2015 *2016 *2017 *2018 *2019 *2020
Tønder
Haderslev
Andre
*Fremskrivningen er baseret på STUKs markedsandel i 2012 for henholdsvis Tønder (16,4%) og Haderslev (3,6%) samtandelen af elever fra andre kommuner (8,0%).
Side 16
FORTROLIGT
Elevtilgang for STUKDelkonklusionForventet elevnedgang ved status quo►STUK har gennem de seneste tre år haft et karaktergennemsnit over
Ændring af status quo►Umiddelbart er der tre måder at ændre udviklingen på:►Tag markedsandele: Tiltræk elever som ellers ville have gået på denærliggende gymnasier gennem en fokuseret markedsføringskampagne
landsgennemsnittet, hvilket vidner om skolens kvalitet►På trods af dette arbejder den demografiske udvikling imod STUKs
fremtid►Vælger man således at lade STUK blive på den nuværende lokalitet og
►Udvid markedet: Forøg gymnasiefrekvensen i området, ligeledesgennem markedsføring►Flyt til et mere gunstigt marked: Ansøg om dispensation til at flyttegymnasiet til en kommune med en mere gunstig demografisk udvikling►Den første løsning vil formentlig møde en del modstand fra de
holdes gymnasiefrekvensen og markedsandelen konstant, vil STUKopleve en gradvis nedgang i elevoptaget frem mod 2020►Det forventes således, at elevtilgangen vil falde til 40 i 2020
nærliggende gymnasier og kan derfor være en svær vej at bevæge sigud på►Løsningsforslag nummer to kan ligeledes være problematisk, da det på
trods af det lave niveau for gymnasiefrekvensen kan være svært athæve denne. Det vil kræve, at man arbejder imod den sociale arv ogdet kan tænkes, at det vil øge frafaldsprocenten, hvis man optagerelever fra mindre ressourcestærke familier►Den sidste løsning virker umiddelbart attraktiv, ikke mindst taget
kapaciteten i Tønder i for hold til Aabenraa og Sønderborg kommuner ibetragtning. Flyttes STUK til for eksempel Aabenraa vil man såledespotentielt både løse STUKs problem med faldende elevtilgang samtidigmed at man mindsker det strukturelle problem, som hele Sønderjyllandoplever i form af overkapacitet i Tønder og Haderslev ogunderkapacitet i Aabenraa og Sønderborg
Side 17
FORTROLIGT
►Appendiks
Side 18
FORTROLIGT
Appendiks A: KapacitetsudnyttelseBagvedliggende beregningerEstimeret kapacitetsudnyttelseKapacitetElever pr.klasse, 201328282828Kapacitetsudnyttelse, 2013EstimeretTilgang 2013udnyttelse Ledige pladser619116,4%-87408104,1%-1648682,7%10227469,9%1181.78793,9%117Kapacitetsudnyttelse, 2020EstimeretTilgang 2020udnyttelse Ledige pladser545102,4%-1337395,3%1939466,9%19421554,8%1771.52780,2%377
SønderborgAabenraaHaderslevTønder
Antal klasser,20131914211468
Antal elever,20135323925883921.904
►Under antagelse af, at der kan gå 28 elever i hver klasse, er det
Sønderborg, der bedst udnytter kapaciteten, mens Tønder kommune erdårligst.►Kapacitetsudnyttelsen kan overstige 100% ved at have mere end 28
elever i hver klasse►Den samlede overkapacitet i de fire kommuner er estimeret til 117 elever
i 2013 og 377 i 2020 under antagelse af, at kapaciteten holdes konstant►Bemærk, at beregningen af kapacitetsudnyttelsen også inkluderer HF-
kurser udover gymnasier og studenterkurser. Regionsrådet arbejder meddisse tal samlet, hvorfor det ikke umiddelbart er muligt at beregnekapacitetsudnyttelsen kun for gymnasierne og studenterkurserne. Detteforventes dog ikke at ændre på konklusionen. Beregningerne erselvfølgelig justeret, således at den anvendte gymnasiefrekvens til denneberegning også inkluderer HF-kursisterne.
Side 19
FORTROLIGT
Appendiks B: GymnasiefrekvensBagvedliggende beregningerAntal 16-årigeHaderslevSønderborgTønderAabenraaGymnasiefrekvensHaderslevSønderborgTønderAabenraaElevtilgangSønderborgHaderslevAabenraaTønder*Estimeret2005363219246186200635224330317820074152962672112008406248270211200943529832320620105213323562412011509350312231*2012494363291202*2013456319282202*2014517331293209*2015472337286182*2016459305281194*2017474308296191*2018445295264180*2019448300280177*2020435294267158200530%40%31%29%200633%36%28%37%200737%41%33%30%200833%40%36%31%200935%41%32%36%201040%50%40%40%201142%47%35%35%*201242%47%35%35%*201342%47%35%35%*201442%47%35%35%*201542%47%35%35%*201642%47%35%35%*201742%47%35%35%*201842%47%35%35%*201942%47%35%35%*202042%47%35%35%20057328995938362006727971645818200780410136308952008745100758987120098631067642901201084010476108832011834108365190120128651051568841*2013761971569813*20147881099590847*20158031005514825*2016726977547811*20177331008538854*2018703946506763*2019716953498810*2020700925445770
Side 20
FORTROLIGT
►CV’er
Side 21
FORTROLIGT
►KlausAhm►Partner►Tel+45 70 10 80 50
Background►Klaus (b. 1961) is a Partner in Transaction AdvisoryServices (TAS). Klaus is responsible for renderingadvisory services within Public Private Partnerships(PPP), infrastructure projects and other related financialmanagement issues►Klaus took the position as Partner in Ernst & Young in2008. From 2004-2008, he held a position as Director inDeloitte Financial Advisory Services. Prior to that he wasFinance Manager in Ørestadsselskabet►Klaus holds an MSc (Economics) from the University ofCopenhagen and an E*MBA from SIMI from 2003►Klaus has more than 15 years of experience withinproject finance►Klaus has extensive experience in advising public clientsand private bidders on the economical, financial andorganizational issues related to public constructionprojects and infrastructure projects, including both PPPand other Public Private Cooperation (PPC).►Klaus has also advised several private parties in their bidsfor public tenders
Professional experience►Financial institution (2009->). Development of financialproducts to facilitate an increased use of Public PrivateCooperation►NedRailways (2009->). Financial and economic adviser toNedRailways and Serco in connection with the submissionof a tender for the operation and maintenance servicecontract on the Copenhagen Metro, including assistancewith the development of the bidder’s business case►Private road consortium (2008->). Process and financialadvice in connection with a tender for the Kiplev-Sønderborg motorway to be completed as a PPP project►Hanstholm Harbour (2008->). Investigation of the scopefor an extension of the harbor - including the possibility ofcompleting the project in close co-operation with privatesuppliers sharing tasks, risks, etc., e.g. PPP or collectivetender►Midttrafik (2008). Process and financial advice inconnection with the preparation of a PPP tender for alight rail system in Aarhus►Aarhus Municipality (2006-2008). Assistance to AarhusMunicipality in connection with an assessment of theapplicability of PPP in relation to the plans to build animproved road connection to Aarhus Habour►Ministry of Transport and Energy (2007). Qualityassurance of capital budgets for selected road sections.The engagement also included the development of abudget quality assurance concept►National Rail Authority and Ministry of Transport andEnergy (2006). Assistance to the National Rail Authorityand the Ministry of Transport and Energy in connectionwith an assessment of the applicability of PPP in relationto the proposed extension of the railway betweenCopenhagen and Ringsted►National Rail Authority (2006). Assistance to the NationalRail Authority in connection with the invitation to tenderfor the operation of the coastal railway (Kystbanen),including the definition of the financial requirements forbidders in relation to the financial capacity, financialguarantees, etc►Banedanmark (2006). Evaluation of Banedanmark’sproperty strategy, including the outsourcing ofadministration, operation and maintenance activities►Copenhagen County (2005-2007). PPP applicabilityanalysis focusing on economy and risks of a light railsystem (Ring III). The analysis included a simulation ofsignificant project risks and their effect on theconstruction and operating economy of the system
Side 22
FORTROLIGT
Mobile +45 51 58 25 22
Background►Jeppe is a Senior Analyst at Ernst & Young Transaction AdvisoryServices, focusing on Valuation & Business Modelling►Jeppe joined Ernst & Young in September 2010 as an Analyst in theCopenhagen office►Jeppe earned his BSc in Economics and Business Administrationfrom University of Southern Denmark in 2008. Thereafter, Jeppeobtained his MSc in Economics and Business Administration, with aspecialization in Finance and Accounting, from CopenhagenBusiness School in 2010►Jeppe was an exchange student at the University of Maryland,Washington DC, USA in the fall of 2009. He was also an exchangestudent at Basehor-Linwood High School, Kansas, USA for the 2002-2003 academic year
Professional experienceValuation experience
►Large industrial machinery manufacturer – valuation support andreview of valuation model during M&A bidding process►Medium size paper packaging manufacturer – valuation supportduring M&A vendor process►Large brewery – equity valuation of a subsidiary regarding sale ofshares between owners►Danish National Tax Tribunal – Valuation of shares and answeringquestions regarding majority vs. minority stakes and illiquidity►Large healthcare equipment manufacturer – valuation ofintercompany transferred intangible assetsModelling experience
►Frederikshavn municipality - review of EY developed project financemodel►Large paper packaging manufacturer - model build for tax purposes►Industrial machine manufacturer - review of EY developed financialreporting model►Solar project - model build for decision-making regarding solarprojects►Airlines - budgeting model with P&L, balance sheet and KPIs►EY TAS internal models - model build of a comprehensive PPA modeltemplate and project budgeting template
Skills►Jeppe has developed competences within valuation, including:– Valuation of unlisted equity and assets– Option valuation– Purchase price allocation (PPA)– Impairment test►Jeppe has developed competences within modelling of complexfinancial problems in MS Excel, including:– Building models for tax purposes– Building financial time series models used for PPA purposes,various valuations and general decision making– Review of project finance models regarding Public-PrivatePartnership►Jeppe has developed competences within financial due diligence:
►High-tech healthcare equipment manufacturer – valuation of equity►Model build of various valuation and decision making modelsin tax dispute►Large pharmaceutical – valuation of intercompany transferredintangible assets for tax purposes (using @Risk). Ongoing supportregarding negotiations with the Danish tax authorities and finally asubmission of a 150 page valuation report to the Danish NationalTax Tribunal►Large industrial machinery manufacturer – valuation ofintercompany transferred assets for tax purposes►SparInvest Holding – valuation of fund management companyFinancial due diligence experience
►Pfizer’s acquisition of Ferrosan►Intrum Justitia’s acquisition of Difko Inkasso►Other non-disclosed DD projects
Other experience
►EQT, BTX Group - valuation review in connection with a distribution►Jeppe is a supervisor at Copenhagen Business School on undergradof shares in kindthesis and valuation and capital structure projects►Sitecore – Purchase Price Allocation►Previously to joining EY, Jeppe was an instructor at the University of►Inter Pipeline – Purchase Price Allocation reviewSouthern Denmark in Finance, Statistics, and Basic accountingprinciples at University of Southern Denmark►Nycomed – Purchase Price Allocation review►Falck – monthly multiples report►Various impairment and WACC memos for audit purposes and other►Jeppe has held Excel courses for EY auditorssmall valuation assistance projects including option valuation►Jeppe also worked as a student assistant on projects within financeand strategy at a firm manufacturing standard houses
– Financial due diligence experience at an Analyst level
Side 23
FORTROLIGT