Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1274370_0001.png
1274370_0002.png
1274370_0003.png
1274370_0004.png
1274370_0005.png
1274370_0006.png
1274370_0007.png
1274370_0008.png
1274370_0009.png
1274370_0010.png
1274370_0011.png
1274370_0012.png
1274370_0013.png
1274370_0014.png
1274370_0015.png
1274370_0016.png
1274370_0017.png
1274370_0018.png
1274370_0019.png
1274370_0020.png
1274370_0021.png
1274370_0022.png
1274370_0023.png
Uddrag fra rapport om flytning afstudenterkurset i SønderjyllandUdarbejdet til Studenterkurset og Kostskolen iSønderjyllandApril 2013
Transmittal letterPrivat og fortroligtStudenterkurset og Kostskolen i Sønderjylland S/IVestergade 86520 ToftlundAtt. Niels Leth-Sørensen30. april 2013Uddrag fra rapport om flytning af studenterkurset i SønderjyllandDenne rapport er et uddrag fra en rapport udarbejdet i henhold tilaftalebrevet af 5. april 2013 mellem Studenterkurset og Kostskolen iSønderjylland S/I (”Skolen” eller ”STUK”) og Ernst & Young (”vi”).Formålet med vores rapport og begrænsninger vedrørende dens brugDenne rapport er underlagt betingelserne i aftalebrevet mellem STUK ogErnst & Young samt vores almindelige forretningsbetingelser. Læserenbedes bemærke følgende:
BaggrundDer er udsigt til faldende elevtal på studenterkurset pga. frafald på dennuværende 1. årgang og et fald i ansøgninger til den kommende 1. årgang.Beskrivelse af arbejdetVores opgave har været at undersøge demografiske forhold i Sønderjyllandtil støtte for beslutningen om eventuelt at flytte det 2-årige STX til et, idemografisk øjemed, mere gunstigt område.Resultaterne er udarbejdet på baggrund af informationer fra Skolen, som viikke har revideret eller på anden måde verificeret. Dette gælder foreksempel Skolens elevtal, omsætning og omkostninger, som bruges iberegningerne. Derudover er der gjort brug af information fra DanmarksStatistik, Ministeriet for børn og undervisning og Region Syddanmark.
Denne rapport er udarbejdet på baggrund af anmodning fra Skolenudelukkende til brug i forbindelse med de nævnte overvejelser omomlægning af Skolen og må ikke anvendes til noget andet formål.Rapporten må ikke citeres, omtales eller forelægges for nogen anden endSkolen, dens relevante rådgivere og relevante myndigheder uden voresforudgående skriftlige tilladelse, medmindre dette sker på baggrund afretskendelse eller krav fra myndighederne. Ernst & Young påtager sig ikkenoget ansvar vedrørende indholdet i denne rapport over for andre endledelsen på Skolen. Handlinger foretaget af nogen anden, på baggrund afindholdet i denne rapport sker på egen risiko.
Ernst & Young
Klaus AhmPartner
Jeppe Høgh DegnbolSenior Analyst
Side 2
FORTROLIGT
Executive summaryKonklusionDet er blevet undersøgt, om det kunne være fordelagtigt at flytte STUK tilet, i demografisk øjemed, mere fordelagtigt område.De indmeldte tal for 2013 tyder på, at der er ledig kapacitet pågymnasierne i Tønder kommune mens der er manglende kapacitet iAabenraa og Sønderborg kommune. Derudover forventes det, atelevtilgangen falder med 22% i Tønder kommune frem mod 2020 mensdette fald kun er 8% i Aabenraa.Vælger man at lade STUK blive på den nuværende lokalitet, vil man med alsandsynlighed komme til at kæmpe med Tønder Gymnasium om detfaldende antal elever. Den lave gymnasiefrekvens i Tønder kommune talerdog for, at man delvist kan kompensere for det faldende antal 16-årige vedat øge gymnasiefrekvensen. Det anses dog som tvivlsomt, hvorvidt dette erpraktisk muligt blandt andet fordi, man arbejder imod den sociale arv og detkan ligeledes tænkes, at det vil øge frafaldsprocenten, hvis man optagerelever fra mindre ressourcestærke familier.Flytning af Skolen til et demografisk mere gunstigt område, som foreksempel Aabenraa kunne endvidere også have regionsrådet og Ministerietfor børn og undervisnings interesse, da overkapaciteten i Tønder kommunehermed mindskes samtidig med, at underkapaciteten i Aabenraa fjernes.Flyttes STUK til for eksempel Aabenraa vil man således potentielt både løseSTUKs problem med faldende elevtilgang samtidig med at man mindsker detstrukturelle problem, som hele Sønderjylland oplever i form af ledigkapacitet i Tønder og Haderslev og manglende kapacitet i Aabenraa ogSønderborg.
Side 3
FORTROLIGT
Indhold
Sektion 1 Introduktion
5
Sektion 2 Demografisk udvikling i SønderjyllandSektion 3 Elevtilgang for STUKSektion 4 AppendiksSektion 5 CV’er
8141821
Side 4
FORTROLIGT
Sektion 1
►Introduktion
Side 5
FORTROLIGT
BaggrundStudenterkurset og kostskolen i SønderjyllandStudenterkurset, overbygningen og kostskolenSkolen består af et 2-årigt studenterkursus, en overbygning (8.-10.
klasse), og en kostskole (8.-10. klasse)Der er små 300 elever i alt på skolen og 57 ansatteDer er planer om at udvide overbygningen med 7. klasse i 2014Det er kun muligt at undgå at have alle klasser helt nede fra 0. klasse
fordi studenterkurset og kostskolen i Sønderjylland er etprivatgymnasium med en grundskoleDet er Toftlunds næststørste arbejdspladsOmsætningen for 2012 var DKK 47,7 millioner fordelt som illustreret i
figuren til højre
Omsætningsfordeling, 2012
Studenterkurset og overbygningenOverbygningen og studenterkurset er integreret som et samlet forløb for
dygtige eleverI praksis underviser gymnasielærere på overbygningen og
29%
grundskolelærere (efter faglig opgradering) på studenterkurset
53%18%
Studenterkursus
Overbygning
Kostskolen
Side 6
FORTROLIGT
ProblemstillingOmlægning af STX-forløb og oprettelse af filialFaldende elevtalUdsigt til faldende elevtal på studenterkurset pga. frafald på den
Ernst & Young bidrager med følgendeVi undersøger den demografiske udvikling i de Sønderjyske
nuværende 1. årgang og et fald i ansøgninger til den kommende 1.årgangDette skyldes, ifølge STUK, at nogle elever fra overbygningen har valgt
kommuner for 16-årigeVi beregner gymnasiefrekvensen i de Sønderjyske kommunerVi beregner markedsstørrelsen i de Sønderjyske kommuner, målt
det 3-årige STX i de omkringliggende byer samt at der kommer færreelever udefra
på elevtilgang på det 2-årige og 3-årige STXVi beregner STUKs markedsandelVi fremskriver elevtilgangen på STUK ud fra ovenstående analyserVi undersøger gymnasiernes kapacitetsudnyttelse i kommunerne i
Ledelsen har overvejet følgende mulige løsningFlytte studenterkurset til et mere demografisk gunstigt områdeFor at undgå at den nuværende kostskole og overbygningen skal
Sønderjylland
starte helt nede fra 0. klasse, er det nødvendigt at have etgymnasium tilknyttet skolenSamtidigt er det umiddelbart ikke muligt at drive filialer, dvs.
”skolens bygninger skal ligge i geografisk nærhed af hinanden”, jf.lovbekendtgørelse nr. 670 af 21. juni 2010 med efterfølgendeændringer.Det overvejes derfor at søge dispensation til at oprette en filial i
et, i demografisk øjemed, mere gunstigt område i SønderjyllandDen demografiske udvikling i kommunerne i Sønderjylland ønskes
derfor undersøgt
Side 7
FORTROLIGT
►Demografiskudvikling i Sønderjylland
Sektion 2
Markeds- og industrianalyse
Side 8
FORTROLIGT
Demografisk udviklingStort fald i antal 16-årige frem mod 2020I figuren ses den forventede demografiske udvikling i antallet af 16-årige iSønderjylland og resten af Danmark i perioden 2012-2020Tønder kommune har det højeste fald i antal 16-årige frem mod 2020
Hele landet: -8,1%
blandt de Sønderjyske kommunerTønder kommune falder således 14% mere end hele landet mens
København: +6,7%Aarhus:Esbjerg:-8,6%-16,2%
Aabenraa stort set ligger på landsgennemsnittet
-19,1%-21,7%-8,4%-12,0%
Side 9
FORTROLIGT
Gymnasiefrekvens for gymnasium og studenterkursusTønder og Aabenraa kommunes gymnasiefrekvens ligger lavtGymnasiefrekvens65%60%55%50%45%
40%35%30%25%
20%2005200620072008200920102011
Hele landet
København
Sønderborg
Haderslev
Aabenraa
Tønder
Gymnasiefrekvensen er beregnet som elevtilgang for kommunen divideret med antal 16-årige i samme kommune(Hele landet og København er medtaget som referencer)Data er hentet fra Danmarks Statistik, se appendiks B for beregningerSide 10FORTROLIGT
Historisk og fremskrevet elevtilgangElevtilgangen falder fra godt 200 i 2012 til små 160 i 2020 i Tønder kommuneHistorisk og fremskrevet elevtilgang600
500-59
400
300
-69-25
200-44
100
02005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 *2012 *2013 *2014 *2015 *2016 *2017 *2018 *2019 *2020
Sønderborg
Haderslev
Aabenraa
Tønder
Forventet udvikling i elevtilgang fra 2012 til 2020
*Fremskrivningen er baseret på Danmarks Statistiks fremskrivning af 16-årige. Herefter er gymnasiefrekvensenfor de respektive kommuner i 2011 fra tidligere slides multipliceret med antal 16-årige.Data er hentet fra Danmarks Statistik, se appendiks B for beregningerSide 11FORTROLIGT
Kapacitetsudnyttelse på gymnasierne i SønderjyllandTønder kommune har størst ledig kapacitetKapacitetsudnyttelse, 2013120%
100%17%30%80%
60%
116%104%
40%
83%70%
20%
0%SønderborgAabenraaHaderslevTønderUdnyttetLedigKapaciteten er estimeret ud fra den til regionsrådet indmeldte optagelseskapacitet for gymnasierne,studenterkurserne og HF. Indmeldingen foregår som antal klasser og det antages, at der kan være 28 elever i hverklasse (regionsrådet arbejder med samme antagelse). Udnyttelsen af kapaciteten beregnes som gymnasiefrekvensen(inkl. HF-kurser) fra 2011 multipliceret med forventet antal 16-årige ifølge Danmarks Statistik (se også appendiks A).
Kapacitetsudnyttelsen kan være over 100% ved at der er mere end 28 elever i klasserne.Side 12FORTROLIGT
Demografisk udviklingDelkonklusion
+Fordele ved at flytte STUK til AabenraaDer er 30% ledig kapacitet på gymnasierne i Tønder kommuneSamtidig er der udsigt til, at antallet af elever falder med 22% fra 2012
-Udfordringer ved at flytte STUK til AabenraaDet ser ud til, at mange af eleverne på STUK kommer fra nærområdetDet kan derfor være, at færre elever fra dette område fremover vil få
til 2020Den demografiske udvikling i Tønder kommune medfører, at der på sigt
en STX-eksamen, såfremt STUK flytter til en anden lokalitetEn løsning, som ledelsen har overvejet, er at indsætter busser, der
vil være endnu mere ledig kapacitet end det er tilfældet i dagPå denne baggrund kunne det være i såvel STUKs som regionsrådets og
dagligt transporterer eleverne over til det nye gymnasiumDette kunne ligeledes hjælpe STUK med at komme op på en kritisk
Ministeriet for børn og undervisnings interesse at STUK flytter gymnasiettil et område med manglende kapacitet, for eksempel Aabenraa
masse på den nye lokalitet
Side 13
FORTROLIGT
Sektion 2
Markeds- og industrianalyse
Elevtilgang for STUK
Side 14
FORTROLIGT
Karaktergennemsnit i DanmarkSTUKs karaktergennemsnit har i de seneste tre år ligget over landsgennemsnittetRegion NordjyllandStudenterkursus6,1STX7,0Region HovedstadenRegion MidtjyllandStudenterkursus6,9STX7,2Studenterkursus7,1STX7,1
Region SyddanmarkStudenterkursus7,1STX6,9
Region SjællandTønderStudenterkursusSTUK7,1STX7,2Studenterkursusn/aSTX6,8
Side 15
FORTROLIGT
Historisk og fremskrevet elevtilgang for STUKElevtilgangen falder med 20% frem mod 2020Historisk og fremskrevet elevtilgang på STUK80706055504032
67
4838
50
50
48
50464746444340
30201002006200720082009201020112012 *2013 *2014 *2015 *2016 *2017 *2018 *2019 *2020
Tønder
Haderslev
Andre
*Fremskrivningen er baseret på STUKs markedsandel i 2012 for henholdsvis Tønder (16,4%) og Haderslev (3,6%) samtandelen af elever fra andre kommuner (8,0%).
Side 16
FORTROLIGT
Elevtilgang for STUKDelkonklusionForventet elevnedgang ved status quoSTUK har gennem de seneste tre år haft et karaktergennemsnit over
Ændring af status quoUmiddelbart er der tre måder at ændre udviklingen på:Tag markedsandele: Tiltræk elever som ellers ville have gået på denærliggende gymnasier gennem en fokuseret markedsføringskampagne
landsgennemsnittet, hvilket vidner om skolens kvalitetPå trods af dette arbejder den demografiske udvikling imod STUKs
fremtidVælger man således at lade STUK blive på den nuværende lokalitet og
Udvid markedet: Forøg gymnasiefrekvensen i området, ligeledesgennem markedsføringFlyt til et mere gunstigt marked: Ansøg om dispensation til at flyttegymnasiet til en kommune med en mere gunstig demografisk udviklingDen første løsning vil formentlig møde en del modstand fra de
holdes gymnasiefrekvensen og markedsandelen konstant, vil STUKopleve en gradvis nedgang i elevoptaget frem mod 2020Det forventes således, at elevtilgangen vil falde til 40 i 2020
nærliggende gymnasier og kan derfor være en svær vej at bevæge sigud påLøsningsforslag nummer to kan ligeledes være problematisk, da det på
trods af det lave niveau for gymnasiefrekvensen kan være svært athæve denne. Det vil kræve, at man arbejder imod den sociale arv ogdet kan tænkes, at det vil øge frafaldsprocenten, hvis man optagerelever fra mindre ressourcestærke familierDen sidste løsning virker umiddelbart attraktiv, ikke mindst taget
kapaciteten i Tønder i for hold til Aabenraa og Sønderborg kommuner ibetragtning. Flyttes STUK til for eksempel Aabenraa vil man såledespotentielt både løse STUKs problem med faldende elevtilgang samtidigmed at man mindsker det strukturelle problem, som hele Sønderjyllandoplever i form af overkapacitet i Tønder og Haderslev ogunderkapacitet i Aabenraa og Sønderborg
Side 17
FORTROLIGT
►Appendiks
Side 18
FORTROLIGT
Appendiks A: KapacitetsudnyttelseBagvedliggende beregningerEstimeret kapacitetsudnyttelseKapacitetElever pr.klasse, 201328282828Kapacitetsudnyttelse, 2013EstimeretTilgang 2013udnyttelse Ledige pladser619116,4%-87408104,1%-1648682,7%10227469,9%1181.78793,9%117Kapacitetsudnyttelse, 2020EstimeretTilgang 2020udnyttelse Ledige pladser545102,4%-1337395,3%1939466,9%19421554,8%1771.52780,2%377
SønderborgAabenraaHaderslevTønder
Antal klasser,20131914211468
Antal elever,20135323925883921.904
Under antagelse af, at der kan gå 28 elever i hver klasse, er det
Sønderborg, der bedst udnytter kapaciteten, mens Tønder kommune erdårligst.Kapacitetsudnyttelsen kan overstige 100% ved at have mere end 28
elever i hver klasseDen samlede overkapacitet i de fire kommuner er estimeret til 117 elever
i 2013 og 377 i 2020 under antagelse af, at kapaciteten holdes konstantBemærk, at beregningen af kapacitetsudnyttelsen også inkluderer HF-
kurser udover gymnasier og studenterkurser. Regionsrådet arbejder meddisse tal samlet, hvorfor det ikke umiddelbart er muligt at beregnekapacitetsudnyttelsen kun for gymnasierne og studenterkurserne. Detteforventes dog ikke at ændre på konklusionen. Beregningerne erselvfølgelig justeret, således at den anvendte gymnasiefrekvens til denneberegning også inkluderer HF-kursisterne.
Side 19
FORTROLIGT
Appendiks B: GymnasiefrekvensBagvedliggende beregningerAntal 16-årigeHaderslevSønderborgTønderAabenraaGymnasiefrekvensHaderslevSønderborgTønderAabenraaElevtilgangSønderborgHaderslevAabenraaTønder*Estimeret2005363219246186200635224330317820074152962672112008406248270211200943529832320620105213323562412011509350312231*2012494363291202*2013456319282202*2014517331293209*2015472337286182*2016459305281194*2017474308296191*2018445295264180*2019448300280177*2020435294267158200530%40%31%29%200633%36%28%37%200737%41%33%30%200833%40%36%31%200935%41%32%36%201040%50%40%40%201142%47%35%35%*201242%47%35%35%*201342%47%35%35%*201442%47%35%35%*201542%47%35%35%*201642%47%35%35%*201742%47%35%35%*201842%47%35%35%*201942%47%35%35%*202042%47%35%35%20057328995938362006727971645818200780410136308952008745100758987120098631067642901201084010476108832011834108365190120128651051568841*2013761971569813*20147881099590847*20158031005514825*2016726977547811*20177331008538854*2018703946506763*2019716953498810*2020700925445770
Side 20
FORTROLIGT
►CV’er
Side 21
FORTROLIGT
►KlausAhm►Partner►Tel+45 70 10 80 50
►Mobil+45 51 58 27 61►E-mail[email protected]
BackgroundKlaus (b. 1961) is a Partner in Transaction AdvisoryServices (TAS). Klaus is responsible for renderingadvisory services within Public Private Partnerships(PPP), infrastructure projects and other related financialmanagement issuesKlaus took the position as Partner in Ernst & Young in2008. From 2004-2008, he held a position as Director inDeloitte Financial Advisory Services. Prior to that he wasFinance Manager in ØrestadsselskabetKlaus holds an MSc (Economics) from the University ofCopenhagen and an E*MBA from SIMI from 2003Klaus has more than 15 years of experience withinproject financeKlaus has extensive experience in advising public clientsand private bidders on the economical, financial andorganizational issues related to public constructionprojects and infrastructure projects, including both PPPand other Public Private Cooperation (PPC).Klaus has also advised several private parties in their bidsfor public tenders
Professional experienceFinancial institution (2009->). Development of financialproducts to facilitate an increased use of Public PrivateCooperationNedRailways (2009->). Financial and economic adviser toNedRailways and Serco in connection with the submissionof a tender for the operation and maintenance servicecontract on the Copenhagen Metro, including assistancewith the development of the bidder’s business casePrivate road consortium (2008->). Process and financialadvice in connection with a tender for the Kiplev-Sønderborg motorway to be completed as a PPP projectHanstholm Harbour (2008->). Investigation of the scopefor an extension of the harbor - including the possibility ofcompleting the project in close co-operation with privatesuppliers sharing tasks, risks, etc., e.g. PPP or collectivetenderMidttrafik (2008). Process and financial advice inconnection with the preparation of a PPP tender for alight rail system in AarhusAarhus Municipality (2006-2008). Assistance to AarhusMunicipality in connection with an assessment of theapplicability of PPP in relation to the plans to build animproved road connection to Aarhus HabourMinistry of Transport and Energy (2007). Qualityassurance of capital budgets for selected road sections.The engagement also included the development of abudget quality assurance conceptNational Rail Authority and Ministry of Transport andEnergy (2006). Assistance to the National Rail Authorityand the Ministry of Transport and Energy in connectionwith an assessment of the applicability of PPP in relationto the proposed extension of the railway betweenCopenhagen and RingstedNational Rail Authority (2006). Assistance to the NationalRail Authority in connection with the invitation to tenderfor the operation of the coastal railway (Kystbanen),including the definition of the financial requirements forbidders in relation to the financial capacity, financialguarantees, etcBanedanmark (2006). Evaluation of Banedanmark’sproperty strategy, including the outsourcing ofadministration, operation and maintenance activitiesCopenhagen County (2005-2007). PPP applicabilityanalysis focusing on economy and risks of a light railsystem (Ring III). The analysis included a simulation ofsignificant project risks and their effect on theconstruction and operating economy of the system
Side 22
FORTROLIGT
Jeppe Høgh DegnbolSeniorAnalystTelEmail+45 70 10 80 50[email protected]
Mobile +45 51 58 25 22
BackgroundJeppe is a Senior Analyst at Ernst & Young Transaction AdvisoryServices, focusing on Valuation & Business ModellingJeppe joined Ernst & Young in September 2010 as an Analyst in theCopenhagen officeJeppe earned his BSc in Economics and Business Administrationfrom University of Southern Denmark in 2008. Thereafter, Jeppeobtained his MSc in Economics and Business Administration, with aspecialization in Finance and Accounting, from CopenhagenBusiness School in 2010Jeppe was an exchange student at the University of Maryland,Washington DC, USA in the fall of 2009. He was also an exchangestudent at Basehor-Linwood High School, Kansas, USA for the 2002-2003 academic year
Professional experience

Valuation experience

Large industrial machinery manufacturer – valuation support andreview of valuation model during M&A bidding processMedium size paper packaging manufacturer – valuation supportduring M&A vendor processLarge brewery – equity valuation of a subsidiary regarding sale ofshares between ownersDanish National Tax Tribunal – Valuation of shares and answeringquestions regarding majority vs. minority stakes and illiquidityLarge healthcare equipment manufacturer – valuation ofintercompany transferred intangible assets

Modelling experience

Frederikshavn municipality - review of EY developed project financemodelLarge paper packaging manufacturer - model build for tax purposesIndustrial machine manufacturer - review of EY developed financialreporting modelSolar project - model build for decision-making regarding solarprojectsAirlines - budgeting model with P&L, balance sheet and KPIsEY TAS internal models - model build of a comprehensive PPA modeltemplate and project budgeting template
SkillsJeppe has developed competences within valuation, including:– Valuation of unlisted equity and assets– Option valuation– Purchase price allocation (PPA)– Impairment testJeppe has developed competences within modelling of complexfinancial problems in MS Excel, including:– Building models for tax purposes– Building financial time series models used for PPA purposes,various valuations and general decision making– Review of project finance models regarding Public-PrivatePartnershipJeppe has developed competences within financial due diligence:
High-tech healthcare equipment manufacturer – valuation of equityModel build of various valuation and decision making modelsin tax disputeLarge pharmaceutical – valuation of intercompany transferredintangible assets for tax purposes (using @Risk). Ongoing supportregarding negotiations with the Danish tax authorities and finally asubmission of a 150 page valuation report to the Danish NationalTax TribunalLarge industrial machinery manufacturer – valuation ofintercompany transferred assets for tax purposesSparInvest Holding – valuation of fund management company

Financial due diligence experience

Pfizer’s acquisition of FerrosanIntrum Justitia’s acquisition of Difko InkassoOther non-disclosed DD projects

Other experience

EQT, BTX Group - valuation review in connection with a distributionJeppe is a supervisor at Copenhagen Business School on undergradof shares in kindthesis and valuation and capital structure projectsSitecore – Purchase Price AllocationPreviously to joining EY, Jeppe was an instructor at the University ofInter Pipeline – Purchase Price Allocation reviewSouthern Denmark in Finance, Statistics, and Basic accountingprinciples at University of Southern DenmarkNycomed – Purchase Price Allocation reviewFalck – monthly multiples reportVarious impairment and WACC memos for audit purposes and otherJeppe has held Excel courses for EY auditorssmall valuation assistance projects including option valuationJeppe also worked as a student assistant on projects within financeand strategy at a firm manufacturing standard houses
– Financial due diligence experience at an Analyst level
Side 23
FORTROLIGT