Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 283
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag(Indførelse af forvaltningsrevision)
§1I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 203 af 25. februar 2013,som ændret ved lov nr. 895 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 2,og§ 15 bændres »lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og ef-teruddannelse samt befordringsudgifter« til: »lov om godtgørelse og tilskud til befordring ved del-tagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse«.2.§ 3, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.3.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Revisionen foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således somdette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven har virkning fra og med regnskabsåret 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Indledning1.1. Lovforslagets indholdLovforslaget rummer efter anbefaling fra Rigsrevisionen en bestemmelse, der pålægger revisor for Ar-bejdsgivernes Uddannelsesbidrag (herefter AUB) at udføre forvaltningsrevision af administrationen af demidler, som AUB administrerer.Desuden omfatter lovforslaget to konsekvensrettelser som følge af ændret lovgivning.2. Forvaltningsrevision, god offentlig revisionsskik2.1. Gældende retLov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder i § 25 sædvanlige bestemmelser om revision, menrummer ikke hjemmel til at pålægge AUB’s revisor at udføre forvaltningsrevision, dvs. revision i henhold tilprincippet om god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen afstatens regnskaber m.m.Bestyrelsen for AUB kan overlade administrationen af AUB-ordningen til Arbejdsmarkedets Tillægspen-sion (herefter ATP), jf. AUB-lovens § 3, stk. 6. AUB har benyttet sig af denne mulighed, og i dag varetagerATP således administrationen af AUB’s opgaver. ATP er ikke underlagt krav om forvaltningsrevision, menledelsen af ATP sikrer, at der tages skyldige økonomiske hensyn i administrationen gennem et betryggendeøkonomistyringssystem. Dette gælder også for den virksomhed, som ATP udfører for AUB i henhold tilAUB-loven eller på andet grundlag.Bestyrelsen for AUB indsender et budget for de samlede udgifter efter loven til Ministeriet for Børn ogUndervisning, jf. AUB-lovens § 23 b, og for hvert regnskabsår udarbejder bestyrelsen tillige et årsregnskab,bestående af balance, resultatopgørelse og noter, og der udarbejdes endvidere årsberetning. Det revideredeog godkendte årsregnskab sendes senest 6 måneder efter regnskabsårets udløb til ministeriet, jf. AUB-lovens§ 24, stk. 1 og 2.2.2. Den foreslåede ordningEfter anbefaling fra Rigsrevisionen foreslås det, at revisionen af AUB’s administration af de ordninger,som er henlagt til AUB, foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dettebegreb er fastlagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.Sædvanlig finansiel revision indebærer, at det ved revisionen efterprøves, om regnskabet er rigtigt, og omde dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger,love og andre forskrifter, samt med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Forvaltningsrevision indebærer, atrevisor tillige foretager en vurdering af, hvorvidt der er taget skyldige økonomiske hensyn, dvs. sparsomme-lighed, produktivitet og effektivitet, ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er om-fattet af regnskabet, jf. § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. Revisor skal desuden vurdere virk-somhedens målfastsættelse, målopfyldelse og økonomistyring.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.Forslaget har alene mindre administrative konsekvenser for AUB.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Datatilsynet, FSR-Danske Revisorer, Konkurrence- og Forbrugersty-relsen og Rigsrevisionen9. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngen
Økonomiske og administrativekonsekvenser for stat, regionerog kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
IngenIngenForslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af, at den nævnte lov er blevet ophævet og afløst afen ny hovedlov.Til nr. 2Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af, at udpegning af medlemmer til AUB’s bestyrelse i dagfinder sted efter lov om ligestilling af kvinder og mænd. Forslaget har ikke indholdsmæssig betydning.Til nr. 3Det foreslås, at revisionen af AUB’s administration af de ordninger, som er henlagt til AUB, skal foretagesi overensstemmelse med god offentlig revisionsskik (forvaltningsrevision), således som dette begreb er fast-lagt i § 3 i lov om revisionen af statens regnskaber.
Ved forvaltningsrevision skal revisor vurdere, om der ved forvaltningen er taget skyldige økonomiske hen-syn, dvs. sparsommelighed, produktivitet og effektivitet. Revisor skal desuden vurdere virksomhedens mål-fastsættelse, målopfyldelse og økonomistyring.Revisor skal planlægge revisionen på en sådan måde, at det sikres, at der gennemføres revision af høj kva-litet på en økonomisk, produktiv og effektiv måde. Det sker på grundlag af informationer om den revideredevirksomhed. Planlægningen sker med udgangspunkt i en vurdering af væsentlighed og risiko. Ved planlæg-ningen af revisionen lægges det til grund, at væsentlige og risikofyldte områder revideres over en årrække,men ikke nødvendigvis hvert år.Ud fra væsentlighed og risiko udføres forvaltningsrevision på afgrænsede områder, og det vurderes, om derer foretaget økonomisk hensigtsmæssig forvaltning på disse områder.Forvaltningsrevision vil kunne omfatte alle aspekter af skyldige økonomiske hensyn, dvs. sparsommelig-hed, produktivitet og effektivitet, ligesom revisionen vil kunne omfatte virksomhedens målfastsættelse, må-lopfyldelse og økonomistyring.Det vil være AUB’s eksterne revisor, der får til opgave at udtale sig i revisionsprotokollen om revisionensvurdering af AUB’s administration af de ordninger, som er henlagt til AUB (forvaltningsrevision).Der henvises til afsnit 2.2.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014, og at den får virkning fra og med regnskabsåret2014.
Bilag 1
Gældende formuleringLovforslaget§1I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,jf. lovbekendtgørelse nr. 203 af 25. februar2013, foretages følgende ændringer:§ 1. (…)Stk. 2.Arbejdsgivernes Uddannelsesbidragbidrager endvidere til finansiering af godtgørel-se i henhold til lov om godtgørelse ved delta-gelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannel-se samt befordringsudgifter og udgifter til kostog logi i henhold til lov om arbejdsmarkedsud-dannelser m.v.1.I§ 1, stk. 2,og§ 15 bændres »lov om godt-gørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen-og efteruddannelse samt befordringsudgifter«til: »lov om godtgørelse og tilskud til befor-dring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- ogefteruddannelse«.
§ 3.Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ledes2.§ 3, stk. 1, 3. pkt.,ophæves.af en bestyrelse, der består af en formand og 16andre medlemmer. Heraf udpeger Dansk Ar-bejdsgiverforening 5, Landsorganisationen iDanmark 5, staten 1, kommunerne 1, regions-rådene i forening 1, Funktionærernes og Tjene-stemændenes Fællesråd 1, Kommunale Tjene-stemænd og Overenskomstansatte 1 og Cen-tralorganisationernes Fællesudvalg 1. Udpeg-ning af medlemmer sker efter reglerne i lov omligestilling mellem mænd og kvinder ved be-sættelse af visse bestyrelsesposter i den statsli-ge forvaltning.
§ 25.Årsregnskabet for Arbejdsgivernes Ud-dannelsesbidrag skal revideres af mindst énstatsautoriseret revisor. Bestyrelsen for Ar-bejdsgivernes Uddannelsesbidrag udnævnerrevisor, men kan til enhver tid trække udnæv-nelsen tilbage.Stk. 2.Ved revisorskift skal bestyrelsen forArbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og revisorgive børne- og undervisningsministeren en re-degørelse, hvis skiftet skyldes særlige forhold.Stk. 3.Efter at revisionen af årsregnskabet erafsluttet, skal revisorerne ved påtegning påregnskabet bekræfte, at de har revideret dette.
3.I§ 25indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:»Stk. 3.Revisionen foretages i overensstem-melse med god offentlig revisionsskik, såledessom dette begreb er fastlagt i § 3 i lov om revi-sionen af statens regnskaber m.m.«Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
Stk. 4.Revisorerne har altid ret til at deltage ibestyrelsesmøder under behandling af sager,der har betydning for revision eller aflæggelseaf regnskabet.Stk. 5.Revisorerne har pligt til at deltage i be-styrelsens behandling af de pågældende sager,hvis det ønskes af blot et bestyrelsesmedlem.§2Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2014.Stk. 2.Loven har virkning fra og med regn-skabsåret 2014.