Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 279
Offentligt
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler, studen-terkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)(Sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler)§1I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelse og almen voksenuddannelse m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 1 ilov nr. 469 af 29. maj 2012, § 1 i lov nr. 514 af 4. juni 2012, § 4 i lov nr. 274 af 19. marts 2013 og §1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013, foretages følgende ændring:1.Efter§ 38indsættes:»§ 38 a.Institutionen anvender ved relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausulerom uddannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august2011, som ændret ved § 5 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 6 i lov nr. 418 af 12. maj 2012, § 2 i lovnr. 469 af 29. maj 2012, § 2 i lov nr. 514 af 4. juni 2012 og § 5 i lov nr. 274 af 19. marts 2013, fore-tages følgende ændring:1.Efter§ 24indsættes:»§ 24 a.Institutionen anvender ved relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausulerom uddannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.«§3I lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 950 af 24. september 2012, som ændret ved § 7 i lov nr. 274 af 19.marts 2013, foretages følgende ændring:1.Efter§ 28indsættes:
»§ 28 a.Institutionen anvender ved relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser klausulerom uddannelses- og praktikaftaler eller offentliggør senest ved kontraktindgåelsen på institutionenshjemmeside på internettet sin begrundelse for at undlade dette.«§4Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Loven finder anvendelse for udbudsforretninger, hvor anmodning om optagelse i EU-Tidende er fremsendt den 1. januar 2014 eller senere.
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrund1.2. Lovforslagets hovedindhold2. Klausuler om uddannelses- og praktikaftaler2.1. Gældende ret2.2. Den foreslåede ordning2.2.1. Tilsyn og sanktioner ved manglende overholdelse af ny tilskudsbetingelse3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Ligestillingsmæssige konsekvenser9. Hørte myndigheder og organisationer10. Sammenfattende skema1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrundLovforslaget fremsættes i forbindelse med finanslovsaftalen for 2013 mellem regeringen (Socialdemokra-terne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten, hvor et element er en styrket indsats forat sikre flere praktikpladser ved offentlige udbud.Mange unge gennemfører ikke deres erhvervsuddannelse, fordi de ikke kan få en praktikplads. Der er i dagca. 5.400 elever, der hverken har en praktikplads i en virksomhed eller en skolepraktikplads. Regeringen harderfor som opfølgning på finanslovsaftalen for 2013 besluttet, at statslige ordregivere skal være forpligtedetil i forbindelse med relevante udbud efter et »følg- eller forklarprincip« at overveje brugen af sociale klausu-ler om uddannelses- og praktikaftaler.Følg- eller forklarprincippet indebærer, at statslige ordregivere enten skal anvende sociale klausuler omuddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud eller forklare, hvorfor de ikke gør det.Lovforslaget skal sikre, at de offentlige gymnasier, voksenuddannelsescentre og erhvervsskoler, der erselvejende institutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-uddannelse m.v. eller lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse samt private gymnasieskoler m.fl.,der er selvejende institutioner omfattet af lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højereforberedelseseksamen (hf-kurser), på samme måde som statslige myndigheder følger »følg- eller forklarprin-cippet« ved relevante udbudsforretninger og efterfølgende kontraktindgåelser.Lovforslaget skal medvirke til at sikre flere praktikpladser ved, at der i forbindelse med de udbudsforret-ninger, som de omfattende selvejende uddannelsesinstitutioner gennemfører, og efterfølgende kontraktindgå-
3
elser indarbejdes klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, hvis udbudsforretningen opfylder visse krav tilomfang, og det er lovligt efter de udbudsretlige regler at stille sådanne klausuler i det konkrete tilfælde.1.2. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget forpligtes institutionerne til i forbindelse med relevante udbud og efterfølgende kontrakt-indgåelser at anvende klausuler om uddannelses- og praktikaftaler eller forklare fravalg deraf. Det indebærer,at institutionerne skal anvende et »følg- eller forklarprincip«, dvs. enten skal de anvende sociale klausulerom uddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud eller forklare, hvorfor de ikke gør det. En social klausulom uddannelses- og praktikaftaler er et krav i et udbud om, at den leverandør, der vinder opgaven, skal påta-ge sig at ansætte en eller flere elever til brug for udførelse af kontrakten.Lovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lovom institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse, og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedel-seseksamen (hf-kurser).2. Klausuler om uddannelses- og praktikaftaler2.1. Gældende retDer er i gældende lovgivning ingen bestemmelser, hvorefter institutionerne er forpligtede til i forbindelsemed relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- og praktikafta-ler.I det omfang, at det er lovligt efter de udbudsretlige regler at stille sådanne klausuler, kan institutionernevælge at gøre det.2.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at institutionerne forpligtes til i forbindelse med relevante udbud og efterfølgende kontrakt-indgåelser at bruge klausuler om uddannelses- og praktikaftaler eller forklare et eventuelt fravalg deraf. Detindebærer, at institutionerne skal følge et »følg- eller forklarprincip«, dvs. enten skal anvende sociale klausu-ler om uddannelses- og praktikaftaler i relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser eller forklare,hvorfor de ikke gør det. Lovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinsti-tutioner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller lov om private gymnasieskoler, studenterkurser ogkurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Klausulen om uddannelses- og praktikaftaler skal, jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning omklausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud af 6. februar 2013, tage udgangspunkt ien eller flere uddannelser omfattet af lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelsem.v. Begge uddannelsesordninger indeholder praktikforløb og omfatter en flerhed af uddannelser inden forbl.a. byggeri, fremstillingsvirksomhed, transport, medier, sundhed, elektricitet, fødevarer, service og merkan-tile erhverv. Det skal dog fremhæves, at en klausul om uddannelses- og praktikaftaler ikke nødvendigvis vilskabe flere praktikpladser omfattet af lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelsem.v. Det skyldes, at det følger af EU-retlige principper, at leverandøren har ret til at ansætte elever fra sithjemland eller andre EU-lande omfattet af uddannelsesordninger, som svarer til de danske uddannelsesord-ninger, som klausulen er baseret på.Kravet om at anvende et »følg- eller forklarprincip« skal kun omfatte relevante udbud (og efterfølgendekontraktindgåelser). Afgrænsningen af dette begreb skal forstås i overensstemmelse med Konkurrence- ogForbrugerstyrelsens vejledning af 6. februar 2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med ud-bud. Det fremgår af vejledningen, at følgende udbud (og efterfølgende kontraktindgåelser) anses som rele-vante:– Bygge- og anlægskontrakter, hvor kontrakten udføres her i landet, har en varighed på mindst 6 månedersamt en kontraktværdi på enten mindst 10 mio. kr. eksklusiv moms eller minimum 4 mio. kr. i lønsum.
4
–
Tjenesteydelseskontrakter, hvor kontrakten udføres her i landet, har en varighed på mindst 6 måneder,indeholder et driftselement som f.eks. rengøring eller kantinedrift, og samtidig har en kontraktværdi påenten mindst 10 mio. kr. eksklusiv moms eller minimum 4 mio. kr. i lønsum.Hvis et konkret udbud (og efterfølgende kontraktindgåelse) ikke falder ind under kriterierne for relevanteudbud, skal den ordregivende uddannelsesinstitution ikke anvende »følg- eller forklarprincippet«. Institutio-nen skal i disse tilfælde således ikke forklare, hvorfor udbuddet ikke indeholder en klausul om uddannelses-og praktikaftaler. Det kan f.eks. være tilfældet ved udbud af varekontrakter (krav til produktion), hvor pro-duktionen af varer oftest vil foregå i leverandørens hjemland, hvormed der er mindre sandsynlighed for atskabe praktikpladser i Danmark. Det bemærkes, at selvom et konkret udbud ikke falder ind under kriteriernefor relevante udbud, er ordregiver ikke afskåret for at anvende en klausul i udbuddet, hvis dette i øvrigt erinden for de juridiske rammer.Falder det konkrete udbud ind under kriterierne for relevante udbud (og efterfølgende kontraktindgåelse),jf. ovenfor, skal den ordregivende institution foretage en konkret vurdering af, om den opgave, der udbydes, ipraksis egner sig til en klausul om uddannelses- og praktikaftaler. Det skyldes, at lovligheden af en socialklausul altid vil bero på en konkret vurdering. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning af 6. februar2013 om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud bør indgå i ordregivers overvejelser i denforbindelse. Der er endvidere i »Rapport om sociale klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindel-se med udbud« fra december 2012 en nærmere beskrivelse af de EU-retlige krav til udformningen af sådanneklausuler, herunder eksempler på hvordan en klausul kan udformes, så den er i overensstemmelse med EU-retten.Falder et konkret udbud ind under kriterier for »relevante udbud«, og vælger den ordregivende uddannel-sesinstitution ikke at anvende en klausul om uddannelses- og praktikaftale – enten fordi udbuddet ikke egnersig til en klausul om uddannelses- og praktikaftale, eller fordi ordregiver af andre grunde ikke finder det re-levant – skal ordregiver forklare hvorfor. Denne forklaring skal være udarbejdet senest i forbindelse medindgåelsen af den pågældende kontrakt.Forklaringen skal fremgå af uddannelsesinstitutionens hjemmeside på internettet. Forklaringen kan eksem-pelvis være, at der ikke er mangel på praktikpladser inden for det uddannelsesområde, der er relevant forkontrakten, og at kontrakten derfor ikke er egnet til en klausul om uddannelses- og praktikaftaler.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 38 a), § 2, nr. 1 (§ 24 a) og § 3, nr. 1 (§ 28 a).2.2.1. Tilsyn og sanktioner ved manglende overholdelse af ny tilskudsbetingelseDet påtænkes, at der årligt som led i Undervisningsministeriets tilsyn med institutionerne udarbejdes enstatus på indsatsen for øget anvendelse af klausuler om uddannelses- og praktikpladser. Institutionerne vilderfor i den forbindelse skulle indsende oplysninger om gennemførte relevante udbud og efterfølgende kon-traktindgåelser i løbet af året og brugen af klausuler i den forbindelse. Det vil kunne ske med hjemmel i degældende bestemmelser om undervisningsministerens indhentelse af oplysninger fra institutioner til brug forgennemførelse af tilsyn, hvor der bl.a. kan indhentes oplysninger om institutionernes aftaler, jf. § 54, stk. 1, ilov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 31, stk. 1, i lovom institutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 26 i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser ogkurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Hvis Undervisningsministeriet konstaterer, at en institution ikke har udarbejdet en forklaring i forbindelsemed et relevant udbud og efterfølgende kontraktindgåelse, hvor der ikke er stillet klausuler om uddannelses-og praktikpladser, eller forklaringen ikke er på institutionens hjemmeside på internettet, vil håndhævelsenske ved brug af institutionslovgivningens almindelige sanktionsbestemmelser, dvs. bestemmelser om påbud i§ 50, stk. 2, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 29,stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 24 i lov om private gymnasieskoler, studen-terkurser og kurser til højere forberedelseseksamen samt bestemmelserne om tilskudsmæssige sanktioner i §52 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., § 30 i lov ominstitutioner for erhvervsrettet uddannelse og § 25 i lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kursertil højere forberedelseseksamen (hf-kurser).
5
Ved konstatering af en overtrædelse af bestemmelsen vil institutionens bestyrelse få et påbud om for frem-tiden at bruge princippet ved fremtidige udbud og efterfølgende kontraktindgåelser.Hvis bestyrelsen ikke overholder et sådant påbud, vil der kunne iværksættes tilskudsmæssige sanktioner iform af tilbageholdelse af tilskud, bortfald af tilskud helt eller delvis eller krav om tilbagebetaling helt ellerdelvist af tilskud, jf. ovenfor.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regionerLovforslaget indebærer en ny tilskudsbetingelse for ydelse af tilskud til de selvejende uddannelsesinstituti-oner omfattet af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lovom institutioner for erhvervsrettet uddannelse og lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kursertil højere forberedelseseksamen (hf-kurser).Lovforslaget har ingen væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for de selvejende uddan-nelsesinstitutioner omfattet af lovforslaget.Tilrettelæggelsen af tilsyn med denne nye tilskudsbetingelse vil indgå i den løbende planlægning af tilsyns-indsatsen i Undervisningsministeriet, Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. Udgifterne herved finansieres inden forde eksisterende rammer.Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for regioner og kommuner.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil dog for envirksomhed, der indgår en kontrakt med en af de omfattede institutioner kunne være stillet vilkår om, at virk-somheden indgår uddannelses- og praktikaftaler.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.Institutionerne vil alene være forpligtet til at stille klausuler om uddannelses- og praktikaftaler, hvis det erlovligt i henhold til de udbudsretlige regler, herunder EU-udbudsreglerne.8. Hørte myndigheder og organisationer9. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/ min-dreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/MerudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
6
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.Til nr. 1Det foreslås med den ny § 38 a, at de offentlige gymnasier og voksenuddannelsescentre forpligtes til i for-bindelse med relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler eller forklarer eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om insti-tutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. Tilskudsbetingelsen stilles medhenblik på at medvirke til at skaffe flere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Den foreslåedebestemmelse indebærer ikke en pligt for uddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler i forbindelse med udbud og efterfølgende kontraktindgåelse, men alene til at bruge sådanne,hvis det er relevant og i overensstemmelse med de udbudsretlige regler. For udbudsforretninger, der er om-fattet af forpligtelsen skal et eventuelt fravalg af at stille sådanne klausuler altid forklares. Forklaring om eteventuelt fravalg skal offentliggøres på institutionens hjemmeside på internettet.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.Til § 2Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelseTil nr. 1Det foreslås med den ny § 24 a, at institutioner for erhvervsrettet uddannelse (handelsskoler, tekniske sko-ler, erhvervsskoler, landbrugsskoler, arbejdsmarkedsuddannelsescentre, sosu-skoler etc.) forpligtes til i for-bindelse med relevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- ogpraktikaftaler eller forklarer eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for de selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om insti-tutioner for erhvervsrettet uddannelse. Tilskudsbetingelsen stilles med henblik på at medvirke til at skaffeflere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Den foreslåede bestemmelse indebærer ikke enpligt for uddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse medudbud og kontraktindgåelse derefter, men alene til at bruge sådanne, hvis det er relevant og i overensstem-melse med de udbudsretlige regler. For udbudsforretninger, der er omfattet af forpligtelsen skal et eventueltfravalg af at stille sådanne klausuler altid forklares. Forklaring om et eventuelt fravalg skal offentliggøres påinstitutionens hjemmeside.Det bemærkes, at bestemmelsen også vil omfatte Håndværkerskolehjemmet, der modtager tilskud efter §18, stk. 1, nr. 1, 2. led, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.
7
Til § 3Lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser)Til nr. 1Det foreslås med den ny § 28 a, at private gymnasieskoler, hf-kurser osv. forpligtes til i forbindelse medrelevante udbud og efterfølgende kontraktindgåelser at bruge klausuler om uddannelses- og praktikaftalereller forklarer eventuelle fravalg deraf.Det indebærer en ny tilskudsbetingelse for selvejende uddannelsesinstitutioner omfattet af lov om privategymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere forberedelseseksamen (hf-kurser). Tilskudsbetingelsenstilles med henblik på at medvirke til at skaffe flere praktikpladser på områder, hvor der er behov derfor. Denforeslåede bestemmelse indebærer ikke en pligt for uddannelsesinstitutionerne til at stille klausuler om ud-dannelses- og praktikaftaler i forbindelse med udbud og kontraktindgåelse derefter, men alene til at brugesådanne, hvis det er relevant og i overensstemmelse med de udbudsretlige regler. For udbudsforretninger, derer omfattet af forpligtelsen skal et eventuelt fravalg af at stille sådanne klausuler altid forklares. Forklaringom et eventuelt fravalg skal offentliggøres på institutionens hjemmeside.Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.Med hensyn til tilsyn og sanktion ved manglende overholdelse af tilskudsbetingelsen henvises til de almin-delige bemærkninger, afsnit 2.2.1.Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014, og at loven finder anvendelse for udbudsforretnin-ger, hvor anmodningen om optagelse i EU-Tidende er fremsendt den 1. januar 2014 eller senere. Tilskudsbe-tingelsen har dermed virkning for udbud, hvor anmodning om optagelse i EU-Tidende er fremsendt den 1.januar 2014 eller senere. Udbudsforretninger, der offentliggøres i EU-Tidende før den 1. januar 2014 vilsåledes ikke være omfattet af tilskudsbetingelsen.
8
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om institutioner for almengymnasiale ud-dannelse og almen voksenuddannelse m.v., jf.lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011,som ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts2012, § 1 i lov nr. 469 af 29. maj 2012, § 1 i lovnr. 514 af 4. juni 2012, § 4 i lov nr. 274 af 19.marts 2013 og § 1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013foretages følgende ændring:.1.Efter§ 38indsættes:»§ 38 a.Institutionen anvender ved relevanteudbud og efterfølgende kontraktindgåelserklausuler om uddannelses- og praktikaftalereller offentliggør senest ved kontraktindgåelsenpå institutionens hjemmeside på internettet sinbegrundelse for at undlade dette.«§2I lov om institutioner for erhvervsrettet uddan-nelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august2011, som ændret ved § 5 i lov nr. 271 af 27.marts 2012, § 6 i lov nr. 418 af 12. maj 2012, §2 i lov nr. 469 af 29. maj 2012, § 2 i lov nr. 514af 4. juni 2012 og § 5 i lov nr. 274 af 19. marts2013, foretages følgende ændring:
1.Efter § 24 indsættes:»§ 24 a.Institutionen anvender ved relevanteudbud og efterfølgende kontraktindgåelserklausuler om uddannelses- og praktikaftalereller offentliggør senest ved kontraktindgåelsenpå institutionens hjemmeside på internettet sinbegrundelse for at undlade dette.«§3
9
I lov om private gymnasieskoler, studenter-kurser og kurser til højere forberedelseseksa-men (hf-kurser), jf. lovbekendtgørelse nr. 950af 24. september 2012, som ændret ved § 7 ilov nr. 274 af 19. marts 2013 foretages følgen-de ændring:
1.Efter§ 28indsættes:»§ 28 a.Institutionen anvender ved relevanteudbud og efterfølgende kontraktindgåelserklausuler om uddannelses- og praktikaftalereller offentliggør senest ved kontraktindgåelsenpå institutionens hjemmeside på internettet sinbegrundelse for at undlade dette.«§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar2014.Stk. 2.Loven finder anvendelse for udbuds-forretninger, hvor anmodning om optagelse iEU-Tidende er fremsendt den 1. januar 2014eller senere.
10