Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 278
Offentligt
1273058_0001.png
1273058_0002.png
1273058_0003.png
1273058_0004.png
1273058_0005.png
1273058_0006.png
1273058_0007.png
1273058_0008.png
1273058_0009.png
Fremsat den {FREMSAT} af undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddan-nelser og almen voksenuddannelse m.v.(Tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykiskfunktionsevne)§1I lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. lov-bekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts 2012, § 1 ilov nr. 469 af 29. maj 2012, § 1 i lov nr. 514 af 4. juni 2012, § 4 i lov nr. 274 af 19. marts 2013 og §1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013, foretages følgende ændring:1.Efter § 33 a indsættes:»§ 33 b.Undervisningsministeren kan yde tilskud til institutioner, der udbyder særligt tilrettelagtestx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne. Tilskuddet fastsættes pågrundlag af takster på de årlige finanslove. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilskud,herunder om aktivitetsindberetninger og opgørelse af aktivitet.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014 med virkning fra og med skoleåret 2014/15.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindhold1.2. Lovforslagets baggrund2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Godkendelse til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb2.1.1. Gældende ret2.1.2. Foreslået ordning3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner4. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder10. Sammenfattende skema1. Indledning1.1. Lovforslagets hovedindholdMed lovforslaget foreslås der tilvejebragt hjemmel til, at undervisningsministeren kan godkende institutio-ner til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsev-ne, herunder Aspergers syndrom.1.2. Lovforslagets baggrundIgennem de seneste årtier har der været stor politisk bevågenhed på, hvordan unge med særlige behov skalklare sig godt igennem uddannelsessystemet. Internationalt har der også været fokus på, at disse unge skalinkluderes i den almindelige undervisning, og at læreprocesser skal tilrettelægges, så de tager hensyn til denenkelte elevs behov. Dette er bl.a. udtrykt i Salamanca-erklæringen fra 1994 om principper, politik og prak-sis for specialundervisning, som Danmark har underskrevet, og senere i Lissabon-deklarationen, »Inklude-rende undervisning set fra de unges synspunkt«, som blev udarbejdet i EU-regi i 2007 af unge med særligeuddannelsesmæssige behov. I deklarationen fastslår de unge bl.a.: »Vi har ret til at få tilbudt de samme mu-ligheder som alle andre, men med den støtte, som er nødvendig for at imødese de behov, vi har. Ingen måblive overset.« Deklarationen kan sammenlignes med tidligere officielle europæiske og internationale erklæ-ringer om specialundervisning.Regeringens målsætning om, at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre mindst en ungdomsuddannel-se, forudsætter også, at der skal gøres noget ekstra for at støtte elever med særlige behov gennem uddannel-sessystemet.
2
Lissabon-deklarationen fra 2007 og 95 %-målsætningen har dannet baggrund for at igangsætte forsøg, derfokuserer på at støtte elever med Aspergers syndrom, der ikke kan enkeltintegreres, til at tage en studenter-eksamen.Forsøgene, der er faciliteret af Undervisningsministeriet, har kørt på flere almengymnasiale institutionersiden 2007 og 2008. Det centrale element i forsøgene har været og er, at eleverne med Aspergers syndrom ersamlet i særlige klasser, idet der dog sker inklusion på almindelige hold i valgfag i slutningen af forløbene.Skolerne har således i undervisningen og i de fysiske rammer taget hensyn til, at elevene har diagnosenAspergers syndrom.Danmarks Evalueringsinstitut blev af Undervisningsministeriet bedt om at gennemføre en evaluering afforsøgene. Første delevalueringsrapport blev offentliggjort i januar 2010, og slutevalueringen blev offentlig-gjort februar 2012. Formålet med evalueringen var at belyse, om og hvordan det er muligt for elever medAspergers syndrom at gennemføre en stx-uddannelse og dermed opfylde kravene om faglig indsigt, almen-dannelse og studiekompetence.Danmarks Evalueringsinstituts evaluering viste overordnet, at de særligt tilrettelagte stx-forløb for elevermed Aspergers syndrom er en succes. Eleverne klarer sig godt, de består studentereksamen, og en stor andelaf eleverne med Aspergers syndrom påbegynder en videregående uddannelse.Senere evaluering af hf-forsøg har ligeledes vist, at særligt tilrettelagte hf-forløb er et godt tilbud til en delaf denne kursistgruppe.Forslaget om at tilvejebringe hjemmel til at yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for eleverog kursister med nedsat psykisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom, har således afsæt i evaluerin-gerne fra Danmarks Evalueringsinstitut af de eksisterende forsøg og et ønske om at etablere en permanentordning for disse elever/kursister.Lovforslaget har endvidere baggrund i ønsket om, at f.eks. den gruppe af elever på ungdomsuddannelsenfor unge med særlige behov, der er mest velfungerende, normalt eller højt begavede, men har andre vanske-ligheder som f.eks. Aspergers syndrom, gives mulighed for at gennemføre en ordinær ungdomsuddannelse.Der henvises til senest vedtagne lov herom, jf. lov nr. 612 af 12. juni 2013 om ændring af lov om ungdoms-uddannelse for unge med særlige behov.2. Lovforslagets hovedpunkter2.1. Godkendelse til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb2.1.1. Gældende retDer er i gældende ret ingen bestemmelser, hvorefter der vil kunne ydes tilskud til særligt tilrettelagte stx-og hf-forløb for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom.2.1.2. Foreslået ordningDet bliver med lovforslaget muligt for undervisningsministeren efter konkret ansøgning fra en institution atgodkende denne til tilskud til særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for unge med nedsat psykisk funkti-onsevne.Formålet med lovforslaget er at få skabt den retlige ramme for indplacering af et gymnasialt uddannelses-tilbud for elever og kursister med Aspergers syndrom. Begrebet »nedsat psykisk funktionsevne«, der anven-des i lovforslaget, omfatter flere diagnoser. Lovforslaget vil med den foreslåede formulering også kunnerumme andre diagnoser end Aspergers syndrom.Godkendelse til tilskudDen foreslåede bestemmelse om godkendelse til tilskud forventes, jf. ovenfor, i første omgang anvendt tilsærligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever/kursister med Aspergers syndrom.
3
Autisme er en kompleks udviklingsforstyrrelse, som findes i såvel svære, som mildere former. Man talerom autisme som et spektrum indeholdende en række beslægtede »autismespektrumforstyrrelser«. Aspergerssyndrom hører til blandt de mildere autismeformer.Institutioner, der ønsker at komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløb forelever og kursister med Aspergers syndrom, skal søge Undervisningsministeriet om godkendelse til tilskud.Ved godkendelse til tilskud vil der blandt andet blive lagt vægt på, at udbuddene spredes geografisk. Endvi-dere vil der blive lagt vægt på de nuværende forsøgsskolers viden og erfaring. Generelt vurderes det, ominstitutionen kan forvalte sit ansvar i forhold til de aktiviteter, som den i øvrigt udbyder.Undervisningsministeriet vurderer, at behovet for særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb aktuelt vil kun-ne dækkes af et tilbud for denne gruppe i mindst hver region. Der forudsættes indledningsvis etableret op tilfem stx-klasser og to hf-klasser. Det vil løbende blive vurderet, om der er behov for en yderligere udvidelseaf antallet af godkendte udbydere. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.Da der er tale om ordinær stx-/hf-uddannelse, vil eleverne/kursisterne udløse taxametertilskud på linje medøvrige stx-elever/hf-kursister. For at kunne etablere tilstrækkelige støttefunktioner for disse elever/kursister,herunder mentorer, små holdstørrelser etc., foreslås der givet mulighed for, at der for hver klasse ud over detalmindelige taxametertilskud kan udløses et supplerende tilskud i form af et såkaldt skyggetaxameter på optil 16 elever/kursister pr. klasse. Det svarer til, at skyggetaxametret supplerer undervisningstilskuddet opsvarende til 28 elever/kursister pr. klasse. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, samt til de almindeligebemærkninger, afsnit 3. »Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner«.I de tilfælde, hvor tilskud til stx- og hf-aktivitet ydes til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, der ergodkendt til at udbyde stx eller hf-uddannelserne, vil tilskuddet også blive ydet efter den i lovforslaget fore-slåede bestemmelse.Med hensyn til det fleksible klasseloft på 28 elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser, jf. § 30 b i lovom almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv., er det hensigten, at de særligt tilrettelag-te stx- og hf-forløb opgøres for sig selv, så en lavere kvotient i disse klasser ikke kan muliggøre en højerekvotient i de ordinære klassedannelser. Dette vil blive sikret ved, at disse klasser skal opgøres særskilt, så enlavere kvotient i disse klasser ikke kan muliggøre en højere kvotient i de ordinære klassedannelser.For at en institution vil kunne komme i betragtning til tilskud til et særligt tilrettelagt stx- og/eller hf-forløbfor en anden målgruppe end elever/kursister med Aspergers syndrom, vil der skulle foreligge gennemførteforsøg og evalueringer til at underbygge og dokumentere behov og efterspørgsel herfor.Hvis der senere viser sig behov for at kunne yde tilsvarende tilskud til særligt tilrettelagte forløb på andreungdomsuddannelser for elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne, vil der ved fremsættelse aflovforslag herom kunne tilvejebringes hjemmel hertil i den relevante lovgivning.Stx- og hf-forløbFor så vidt angår stx- og hf-forløbene bliver der tale om en almindelig stx- eller hf-uddannelse. Der fravi-ges således ikke fra de eksisterende uddannelsesregler. Det kommer ikke til at fremgå af eksamensbeviset, ateleverne/kursisterne har gået i en specialklasse, og i det omfang, der søges dispensationer eller specialpæda-gogisk støtte, vil det være på individuel basis som for andre elever/kursister, jf. nedenfor vedrørende special-pædagogisk støtte. Strukturelt vil klasserne kunne adskille sig fra andre klasser ved, at holdstørrelsen kun erpå op til 12 elever/kursister. Hertil kommer, at det for at muliggøre at kunne undervise eleverne/kursisterne iklasserne samlet, vil det være nødvendigt, at skolerne på stx-forløbene på forhånd fastlægger klassernes stu-dieretningsfag, deres 2. fremmedsprog og deres kunstneriske fag i 1.g. At elevernes valgfrihed på den mådeer mindre i forhold til normalt, er en grundlæggende præmis som følger af, at de i første omgang har valgt atsøge optagelse på det særligt tilrettelagte forløb.Med lovforslaget vil de institutioner, der godkendes til at få tilskud til sådanne forløb, få tilskud til dæk-ning af de ekstraudgifter, de har ved at udbyde forløbene, jf. ovenfor vedrørende godkendelse til tilskud.Skolen vil for den enkelte elev/-kursist i klasserne, hvis det vurderes nødvendigt, konkret kunne godkendeen udstrækning af den pågældendes uddannelsesforløb med ét år i overensstemmelse med de almindeligeregler herom for elever/kursister, som har et handicap eller andre vanskeligheder, der kan sidestilles hermed.
4
Hensigten er, at der skal være et særligt tilrettelagt gymnasialt uddannelsestilbud for denne gruppe i mindsthver region under hensyntagen til befolkningstæthed og potentielle ansøgere. Paletten af uddannelsesmulig-heder for denne elev- og kursistgruppe udvides herved. Dette er i også tråd med ønsket om, at f.eks. dengruppe af elever på ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, der er mest velfungerende, normalteller højt begavede, men har andre vanskeligheder som f.eks. Aspergers syndrom, gives mulighed for at gen-nemføre en ordinær ungdomsuddannelse.OptagelseAnsøgere til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb optages ved en visitation, hvor skolens leder dels tagerstilling til, om ansøgeren opfylder de almindelige betingelser for optagelse på uddannelsen, dels om ansøge-ren falder inden for målgruppen for det særlige tilbud. De særlige klasser skal alene være for elever/kursister,som ikke kan enkeltintegreres i de almindelige stx- og hf-forløb. Det betyder, at der grundlæggende vil skul-le gælde følgende optagelseskriterier ud over de almindelige betingelser for at blive optaget på den pågæl-dende uddannelse:---En diagnose inden for autismespektrumforstyrrelser med en anbefaling om særundervisning.Ungdommens Uddannelsesvejlednings henvisning til netop dette tilbud.Visitationsudvalgets vurdering af, om ansøgerens faglige og sociale kompetencer er adækvate i forholdtil tilbuddet, og om den pågældende er tilstrækkelig motiveret herfor.
Da der kun er et begrænset antal pladser i klasserne, kan det være nødvendigt at prioritere mellem flere an-søgere, der alle opfylder kriterierne for at blive optaget på det særligt tilrettelagte forløb. En sådan priorite-ring skal foregå i overensstemmelse med det forvaltningsretlige saglighedskrav.Undervisningsministeriet vil i bekendtgørelse om optagelse på de gymnasiale uddannelser fastsætte over-ordnede regler om optagelse på de særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever og kursister med nedsatpsykisk funktionsevne, herunder Aspergers syndrom.Specialpædagogisk støttePå ungdomsuddannelserne kan institutionen efter ansøgning få særligt tilskud til specialpædagogisk støttetil elever eller kursister, der som følge af fysisk eller psykisk handicap eller tilsvarende svære vanskelighederhar behov for specialpædagogisk bistand for at gennemføre uddannelsen.Specialpædagogisk støtte kan ydes i form af:-----Hjælpemidler og instruktion i brug heraf,personlig assistance og sekretærhjælp,tegnsprogstolkning og skrivetolkning,særligt udformede undervisningsmaterialer,støttetimer med henblik på kompensation af handicap eller tilsvarende svære vanskeligheder.
Specialpædagogisk støtte ydes, hvis Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen under Undervisningsministeriet vurde-rer, at bistanden er fagligt velbegrundet og nødvendig for at kompensere handicap eller tilsvarende sværevanskeligheder i forbindelse med at gennemføre uddannelsen.På baggrund af erfaringerne med de gennemførte forsøg, der fokuserer på at støtte elever med Aspergerssyndrom på stx og hf, forventer Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen ikke, at der skal ydes specialpædagogisk støttetil elever og kursister med nedsat psykisk funktionsevne i de særligt tilrettelagte forløb, der godkendes somfølge af lovændringen. Det skyldes, at forløbene forventes tilrettelagt, så elever og kursister med nedsat psy-kisk funktionsevne får mulighed for at gennemføre uddannelsen uden individuel støtte.Det skal nævnes, at der efter ansøgning kan gives specialpædagogisk støtte, hvis en elev eller kursist i etsådant særligt tilrettelagt forløb samtidig har en anden funktionsnedsættelse, eksempelvis ordblindhed. Dettefølger af lov om almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
5
3. Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommunerDer forudsættes umiddelbart etableret op til fem stx-klasser og to hf-klasser. Eleverne/kursisterne udløseralmindelige taxametertilskud på linje med øvrige stx-elever/hf-kursister. For at kunne etablere tilstrækkeligestøttefunktioner for disse elever/kursister, herunder mentorer, små holdstørrelser etc., foreslås der givet mu-lighed for, at der for hver klasse udover det almindelige taxametertilskud kan udløses et supplerende tilskud iform af et såkaldt skyggetaxameter på op til 16 elever/kursister pr. klasse. Det svarer til, at skyggetaxametretsupplerer undervisningstilskuddet op svarende til 28 elever/kursister pr. klasse. Der ydes alene undervis-ningstaxametertilskud som skyggeelevtilskud.Mio. kr./2013-plSkyggetaxameter (UV)20142,720159,0201614,2201716,8
Ud over skyggetaxametret, jf. ovenfor, vil de ordinære taxametertilskud til disse klasser udgøre 15,2 mio.kr. årligt fuldt indfaset, jf. nedenstående tabel. De ordinære taxametertilskud er ikke merudgifter, da det erforudsat, at de pågældende elever ville have gået i en ordinær stx- eller hf-klasse.§ 20.42.02 Mio. kr./2013-plUndervisningstaxameterFællesudgiftstaxmeterBygningstaxameterFærdiggørelsestaxameterTillægstaxameterI alt1)
20142,00,00,00,00,02,0
20156,40,30,30,00,06,91
20169,80,80,90,20,011,7
201711,51,31,40,80,215,2
På grund af afrundinger svarer summen i de enkelte år ikke nødvendigvis til de angivne taxametertilskud
Det foreslås, at udgifterne til skyggetaxameter til de særlige klasser finansieres ved en taxameterreduktionaf tilskuddene ved de almengymnasiale uddannelser. Reduktionen er indbudgetteret på FFL14 og reserverettil formålet på § 20.48.02. Grundtilskud mv. til statslige selvejende institutioner med almengymnasiale ud-dannelser, på en særskilt underkonto. Det bemærkes, at nedsættelsen af undervisningstaxameteret udgør ca.0,04 pct. i 2014 stigende til ca. 0,25 pct. i 2017.Forslaget om at yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og hf-forløb for elever/kursister med Aspergers syn-drom indebærer således ikke merudgifter for staten. Beregningsgrundlaget tager udgangspunkt i tilskud tilsærligt tilrettelagte stx- og hf-forløb møntet på elever/kursister med Aspergers syndrom. Ovennævnte vedrø-rer således alene, hvad der umiddelbart påtænkes ydet i tilskud.4. Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommunerLovforslaget vurderes ikke at have væsentlige offentlige administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder10. Sammenfattende skemaPositive konsekven-ser/mindreudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekven-ser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommunerAdministrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske og administrativekonsekvenser for erhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Det foreslås med den ny bestemmelse, at undervisningsministeren efter konkret ansøgning fra en instituti-on kan yde tilskud til særligt tilrettelagte stx- og/eller hf-forløb for unge med nedsat psykisk funktionsevne,herunder i første omgang for elever/kursister med Aspergers syndrom.Ministeren gives med lovforslaget bemyndigelse til at fastsætte regler for tilskud. Bemyndigelsen forventesbl.a. anvendt til at fastsætte regler om krav til aktivitetsindberetning, opgørelse af årselever, udbetaling aftilskud, herunder forskudsvis udbetaling, tilbagebetaling af tilskud og kontrol med udbetalte tilskud.Tilskuddet påtænkes ydet som et såkaldt skyggetaxameter. Da elevtaksten for skyggetaxameter op til 16skyggeelever ikke påtænkes at udløse fællesudgiftstaxameter og bygningstaxametertilskud, forventes be-myndigelsen udmøntet sådan, at de godkendte skoler skal indberette denne elev-/kursistgruppe på sammemåde, som de indberetter deres øvrige aktivitet til Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen. Den godkendte skole vilsåledes få tilskud ud fra denne indberetning, og disse elever/kursister vil også medgå i beregningen af detårselevgrundlag, der udløser fællesudgiftstaxameter og bygningstaxametertilskud. Efterfølgende skal dengodkendte skole indsende en opgørelse over antallet af skyggeelever, som så udbetales som en enkeltposte-ring, således at disse skyggeelever ikke medtages i det årselevgrundlag, der udløser fællesudgiftstaxameterog bygningstaxametertilskud.Med hensyn til det fleksible klasseloft på 28 elever på de gymnasiale fuldtidsuddannelser, jf. § 30 b i lovom almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse mv., er det hensigten at fastsætte regler om desærligt tilrettelagte stx- og hf-forløb skal opgøres for sig selv, så en lavere kvotient i disse klasser ikke kanmuliggøre en højere kvotient i de ordinære klassedannelser.Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 2.1.2.
7
Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014 med virkning fra og med skoleåret 2014/15. Hermedvil godkendte institutioner kunne optage elever/kursister med tilskud efter dette lovforslag med henblik påskolestart august 2014. De allerede igangsatte forsøg finansieret af forsøgs- og udviklingsmidler videreføresog afsluttes. For så vidt angår hf afsluttes de sidste forløb i 2015 og for stx afsluttes de sidste forløb i 2016.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om institutioner for almengymnasialeuddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011,som ændret ved § 4 i lov nr. 271 af 27. marts2012, § 1 i lov nr. 469 af 29. maj 2012, § 1 i lovnr. 514 af 4. juni 2012, § 4 i lov nr. 274 af 19.marts 2013 og § 1 i lov nr. 455 af 7. maj 2013,foretages følgende ændring:1.Efter § 33 a indsættes:»§ 33 b.Undervisningsministeren kan yde til-skud til institutioner, der udbyder særligt tilret-telagte stx- og hf-forløb for elever og kur-sistermed nedsat psykisk funktionsnedsættelse.Tilskuddet fastsættes på grundlag af takster påde årlige finanslove. Undervisningsministerenkan fastsætte regler om tilskud, herunder omaktivitetsindberetninger og opgørelse af aktivi-tet.«§3Loven træder i kraft den 1. januar 2014 medvirkning fra og med skoleåret 2014/2015.
9