Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 277
Offentligt
Til Undervisningsminister Christine Antorinisamt medlemmerne af Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg.Partierne bag den nye folkeskoleaftale skriver den 7. juni 2013 i ”Aftalemellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti), Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft af folkeskolen”følgende vedr. 2. fremmedsprog:”For at styrke undervisningen i 2. fremmedsprog fremrykkes 2. fremmedsprogitysk eller fransk til 5. klasse og gøres obligatorisk. Det betyder, at der i 5. og6.klasse afsættes henholdsvis én og to ugentlige lektioner til tysk eller fransk idenvejledende timefordeling.”(citat fra aftaleteksten).Det lyder flot, at der ”afsættes” 3 ugentlige lektioner. Men når vi nærlæserforslaget og går ned i den vedføjede”Tabel over forslag til revideretskoleuge”,så opdager vi, at det, der beskrives som en styrkelse af tysk/franskmed 3 ugentlige lektioner, bliver til en regulær svækkelse af 2. fremmedsprogi udskolingen, idet der skæres i alt 2 lektioner i 8. og 9. klasse. Det er intetmindre end fatalt! Det er i udskolingen, at eleverne skal forberede sig tilafgangsprøverne, både mundtligt og skriftligt.Det kræver tid, hvis eleverne i udskolingen skal leve op til Fælles Mål tilprøverne. I øjeblikket klarer eleverne sig dårligere i tysk og fransk end iengelsk til folkeskolens afgangsprøver. Tysk har her et særligt problem, da degennemsnitlige tyskkarakterer ”skraber bunden” (modsat engelsk, hvorkaraktererne ligger helt i top).Vi havde håbet, at reformen mht. 2. fremmedsprog ville medføre en reel ogmarkant styrkelse. Alle er enige om, at engelsk er vigtig – men engelsk er ikkenok, og eleverne bør i folkeskolen kunne afslutte 2. fremmedsprog – ogsåtysk og fransk – med succes, så de får lyst til at vælge andre fremmedsprogend engelsk i ungdomsuddannelserne, og så de bliver i stand til at arbejde påandre sprog end engelsk i de videregående uddannelser. Det er på høje tid atbryde den onde spiral for fremmedsprogene.For at sige det helt klart: Vi er endog MEGET tilfredse med, at 2.fremmedsprog nu skal påbegyndes i 5. klasse og gøres obligatorisk. På detområde er reformen helt rigtig – og den var mere end tiltrængt. Det er dogfrygtelig ærgerligt, at forslaget samtidig svækker 2. fremmedsprog iudskolingen. Helt galt er det, at der kun skal være 3 lektioner i 9. klasse.Fordelene ved den tidlige sprogstart risikerer at forsvinde med beskæringen itimetallet i udskolingen. Vi har på lokalt plan også et andet problem: I mangekommuner og på mange skoler, går man under det vejledende timetal mht. 2.fremmedsprog – mens det næsten aldrig forekommer, at skolerne øgertimetallet i forhold til det vejledende timetal. Vi risikerer altså, at fordelene vedreformen forsvinder helt ude på skolerne.Vi vil derfor indtrængende opfordre forligspartierne til at forbedre aftalen mht.timetallet for 2. fremmedsprog,indenreformen næste år skal gennemføres,så styrkelsen bliver reel og mærkbar. Nedskæringerne i udskolingen må tagesaf bordet. Som et MINIMUM bør 2. fremmedsprog have tilført en ekstra lektion
i 9. klasse set i forhold til”Tabel over forslag til revideret skoleuge”,altså udenat der samtidig skæres i timetallet på de øvrige klassetrin.Dato 8. August 2013På vegne af Sproglærerforeningens tysk- og fransk fagudvalg – Jytte Lund &Leon AktorFransklærerforeningensFolkeskolefraktion- Helle Boelt Hindsgaul,Tysklærerforeningen for Grundskolen – Hjalmar Jess & Flemming Nygaard