Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
en
-
Lov-
Lovtidende ABekendtgørelse om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.I medfør af § 2, stk. 5, § 6, stk. 2, § 10, stk. 6, § 10 a, stk.2, 3, 4 og 5, § 11 stk. 4, § 12, § 13, § 14, stk. 3, § 14 a, stk.4, § 15, stk. 6, § 15 a, stk. 4, § 15 c, § 16, stk. 5, § 18, § 18a,§ 29, stk. 1, og § 33 i lov om arbejdsmarkedsuddannelserm.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 381 af 26. marts 2010, somændret ved lov nr. 639 af 14. juni 2010, lov nr. 277 af 15.april 2011, lov nr. 573 af 7. juni 2011 og lov nr. 473 af 13.maj 2013, fastsættes:Kapitel 1Fælles kompetencebeskrivelserFormål og indhold§ 1.
Fælles kompetencebeskrivelser er mål- og rammebe-skrivelser for den grundlæggende arbejdsmarkedsrelevantekompetenceudvikling for voksne til og med erhvervsuddan-nelsesniveau.Stk. 2.Arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling om-fattet af de fælles kompetencebeskrivelser gennemføres somarbejdsmarkedsuddannelse efter lov om arbejdsmarkedsud-dannelser m.v. og som enkeltfag fra erhvervsuddannelser ef-ter lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannel-se) m.v.Stk. 3.Medmindre andet er bestemt, finder denne be-kendtgørelses regler om godkendte arbejdsmarkedsuddan-nelser tillige anvendelse på enkeltfag, når disse er optaget ien fælles kompetencebeskrivelse.§ 2.
De fælles kompetencebeskrivelser udarbejdes af ef-teruddannelsesudvalgene og skal indeholde:1) Beskrivelse af det eller de jobområder, som den fælleskompetencebeskrivelse skal omfatte. Jobområdet be-skrives ved de produkter og ydelser, som arbejdet påområdet resulterer i, og den produktion og arbejdspro-ces, som arbejdet på området består af. Et jobområdebeskrives endvidere ved typiske arbejdspladser indenfor området og ved typiske kompetencer hos de grup-per af medarbejdere, der indgår i jobområdet.2) Beskrivelse af de tilhørende arbejdsmarkedsrelevantekompetencer, herunder særlige kvalifikationer som føl-ge af myndighedskrav.3) Oversigt over og målbeskrivelse af de arbejdsmarkeds-uddannelser og enkeltfag, som kan bidrage til, at deropnås de i nr. 2 nævnte kompetencer inden for jobom-rådet.Stk. 2.Efteruddannelsesudvalgene skal påse, at de fælleskompetencebeskrivelser ikke indeholder arbejdsmarkedsud-dannelse med mål, der er identiske med enkeltfag fra områ-defag, specialefag eller grundfag fra erhvervsuddannelser,jf. § 1, stk. 2.Stk. 3.Efteruddannelsesudvalgene skal ved udarbejdelseaf de fælles kompetencebeskrivelser samarbejde i fornødentomfang med øvrige efteruddannelsesudvalg om, hvilkenkompetencebeskrivelse der skal imødekomme behovet forkompetenceudvikling.§ 3.
Enkeltfag fra grundfag efter lov om erhvervsuddan-nelser kan normalt ikke optages i en fælles kompetencebe-skrivelse.Stk. 2.Børne- og undervisningsministeren kan dog eftersærskilt begrundet ansøgning og efter udtalelse fra Rådet forVoksen- og Efteruddannelse godkende, at de i stk. 1 omtalteuddannelsesaktiviteter optages i en fælles kompetencebe-skrivelse, hvis særlige grunde taler herfor i forbindelse medsammenhængende muligheder for kompetenceudvikling in-den for en fælles kompetencebeskrivelse.Løbende ændringer§ 4.
Efteruddannelsesudvalgene skal løbende efter behovoptage nye og reviderede arbejdsmarkedsuddannelser og re-levante enkeltfag i de fælles kompetencebeskrivelser ellerlade uaktuelle arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfagbortfalde fra de fælles kompetencebeskrivelser. Løbendeændringer af de fælles kompetencebeskrivelser godkendesaf børne- og undervisningsministeren og forelægges til ori-entering for Rådet for Voksen- og Efteruddannelse. Børne-og undervisningsministeren kan indhente en udtalelse fraRådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse omspørgsmål af betydning for godkendelserne.Stk. 2.Børne- og undervisningsministeren kan efter udta-lelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse træffe be-slutning om, at bestemte arbejdsmarkedsuddannelser, herun-der tværgående uddannelser, jf. § 6, og enkeltfag skal opta-ges i de fælles kompetencebeskrivelser.Offentliggørelse§ 5.
Børne- og undervisningsministeren offentliggør degodkendte fælles kompetencebeskrivelser og de løbende æn-dringer heri på www.uddannelsesadministration.dk ogwww.efteruddannelse.dk.
og
MinisterialtidendeDate:
2013.06.17
16:52:47
BN000344Ministeriet for Børn og Undervisning, j.nr. 035.98P.391
02
2
Kapitel 2ArbejdsmarkedsuddannelseUddannelser med tværgående mål§ 6.
Efteruddannelsesudvalgene og børne- og undervis-ningsministeren kan udvikle arbejdsmarkedsuddannelse medgenerelle tværgående mål. Efteruddannelsesudvalgenes ud-vikling af arbejdsmarkedsuddannelse med generelle tværgå-ende mål skal ske efter orientering af børne- og undervis-ningsministeren om den ønskede udvikling og skal koordi-neres med øvrige efteruddannelsesudvalg.Stk. 2.Arbejdsmarkedsuddannelse med generelle tværgå-ende mål skal indberettes til børne- og undervisningsmini-steren med henblik på optagelse i et fælleskatalog og er somanden arbejdsmarkedsuddannelse godkendt, hvis ministerenikke har bemærkninger hertil inden 6 uger. Arbejdsmarkeds-uddannelse med generelle tværgående mål skal tilsvarendeoptages i de relevante fælles kompetencebeskrivelser.Udvikling og indhold generelt samt markering i det centraleinformationssystem§ 7.
Arbejdsmarkedsuddannelse skal udvikles under hen-syn til målgruppe, kvalitet og pædagogik, herunder underhensyn til læse- og regnesvage deltagere, jf. lov om arbejds-markedsuddannelser § 10.Stk. 2.Der fastsættes en normeret varighed for uddannel-serne i forhold til uddannelsernes mål. Uddannelsens varig-hed fastsættes i dage, eventuelt brøkdele heraf, à 7 timer og24 minutter. For uddannelser, som er udviklet til tosprogede,er det en vejledende, maksimal varighed, der fastsættes.Stk. 3.Arbejdsmarkedsuddannelse indeholder normalt bå-de praktisk og teoretisk undervisning og kan indgå i uddan-nelsesstrukturer.Stk. 4.Arbejdsmarkedsuddannelse giver landsdækkendearbejdsmarkedsrelevant kompetence og kan give merit til degrundlæggende erhvervsrettede uddannelser.Stk. 5.Ved udviklingen af arbejdsmarkedsuddannelsertages der inden for rammerne af lov om arbejdsmarkedsud-dannelse m.v. og bekendtgørelser udstedt i medfør derafhensyn til eventuelle myndighedskrav til det pågældende er-hvervs udøvere.§ 8.
På www.uddannelsesadministration.dk indfører efter-uddannelsesudvalget med godkendelse fra børne- og under-visningsministeren følgende oplysninger:a) Titelb) Målformuleringc) Bevistekstd) Tilkobling til en fælles kompetencebeskrivelsee) Tekst til uddannelsesguide.dkf) Niveau i den danske kvalifikationsrammeStk. 2.Såfremt der er tale om en multiplanuddannelse,hvor samme færdighed ifølge målet søges opnået i et af flerematerialer, eller som i øvrigt gennemføres i forskellige ver-sioner, angiver efteruddannelsesudvalget med godkendelsefra børne- og undervisningsministeren tillige, hvorledes dis-se versioner skal betegnes på bevisteksten, jf. stk. 1, litra c.
Stk. 3.Efteruddannelsesudvalgene markerer det endvideremed ministerens godkendelse, såfremt der er tale oma) En uddannelse, hvortil der udstedes myndighedscertifi-kat, jf. § 22, stk. 1, eller branchecertifikat, jf. § 22, stk.2.b) En uddannelse optaget i fælleskataloget, jf. § 6.c) En uddannelse, der på grund af behovet for særligt ud-styr ikke vil kunne gennemføres på en uddannelsesin-stitution.Adgang til arbejdsmarkedsuddannelse§ 9.
Adgang til arbejdsmarkedsuddannelse og individuelkompetencevurdering har personer, som på henholdsvis ud-dannelses- eller vurderingstidspunktet har fast bopæl ellerreel og faktisk beskæftigelse i Danmark.Stk. 2.En person, der er registreret med bopæl i Det Cen-trale Personregister (CPR), anses for at have fast bopæl iDanmark.Stk. 3.En beskæftigelse betragtes alene som reel og fak-tisk, hvis den beskæftigede – ud over deltagelse i arbejds-markedsuddannelse eller individuel kompetencevurdering –enten (som ansat) over for en arbejdsgiver og efter dennesinstruktioner præsterer ydelser, som normalt kan anses forhenhørende under arbejdsmarkedet eller (som selvstændig)med henblik på økonomisk udbytte regelmæssigt over en ik-ke helt kort periode udøver økonomisk aktivitet i egen virk-somhed. En beskæftigelse som ansat, der er af så ringe om-fang, at den alene udgør et rent marginalt supplement, ansesikke som reel og faktisk beskæftigelse, og der bortses fra enbeskæftigelse som selvstændig, der er af ganske underordnetomfang.Stk. 4.En ansat har beskæftigelse i Danmark, hvis den på-gældende præsterer sine ydelser, jf. stk. 3, enten i en andenfysisk persons private husholdning beliggende i Danmarkeller i en anden (fysisk eller juridisk) persons virksomhed,der udøves fra et forretningssted i Danmark. En selvstændighar beskæftigelse i Danmark, hvis den pågældendes økono-miske aktivitet i virksomheden, jf. stk. 3, hovedsageligt udø-ves fra et forretningssted i Danmark.Stk. 5.Hvis virksomheden, jf. stk. 4, tillige har forret-ningssted i et eller flere andre lande, anses den pågældendekun for at have beskæftigelse i Danmark, hvis den pågæl-dende befinder sig i Danmark, mens beskæftigelsen udøves.En ansat i en sådan virksomhed anses dog endvidere for be-skæftiget i Danmark, hvis den pågældende hovedsageligtmodtager instruktioner om arbejdets udførelse fra Danmark.§ 10.
Personer, der ikke opfylder betingelserne i § 9, menhar enten fast bopæl eller reel og faktisk beskæftigelse påFærøerne eller i Grønland, har adgang til arbejdsmarkedsud-dannelse og individuel kompetencevurdering mod fuld del-tagerbetaling som fastsat i bekendtgørelse om åben uddan-nelse og tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser m.v.Stk. 2.Den uddannelsessøgende fra Færøerne eller Grøn-land skal på uddannelsesinstitutionens forespørgsel doku-mentere den faste bopæl eller beskæftigelsen.Stk. 3.Betingelserne i § 9, stk. 3 - 5, vedrørende reel ogfaktisk beskæftigelse i Danmark finder tilsvarende anven-
3
delse vedrørende reel og faktisk beskæftigelse på Færøerne,men ikke vedrørende reel og faktisk beskæftigelse i Grøn-land. En person, som opholder sig fysisk i Grønland underudførelsen af sit arbejde, anses for at have reel og faktisk be-skæftigelse i Grønland i denne bekendtgørelses forstand,dog således at beskæftigelse, der er af så ringe omfang, atden alene udgør et rent marginalt supplement, ikke ansessom reel og faktisk beskæftigelse.Stk. 4.Tilskudsreglerne i lov om arbejdsmarkedsuddan-nelser m.v. §§ 21 og 22 finder ikke anvendelse for personeroptaget i medfør af stk. 1.§ 11.
Personer, der ikke opfylder betingelserne i §§ 9 –10, men som har fast bopæl i et af de øvrige nordiske lande,kan søge optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse, når degodtgør, at tilsvarende uddannelse ikke findes i bopælslan-det, eller at de bor i et område, der grænser op til Danmark,og at den institution, hvor undervisningen finder sted, liggernærmere eller er lettere tilgængelig for dem end institutio-ner, hvor tilsvarende uddannelse kan følges i bopælslandet.§ 10, stk. 4, og kravet om fuld deltagerbetaling, jf. § 10, stk.1, finder tilsvarende anvendelse for disse personer.Kapitel 3Den godkendte udbyders virksomhedUdbudspligten§ 12.
Den godkendte udbyder har for enhver arbejdsmar-kedsuddannelse, som udbyderen er godkendt til, pligt til ihele det område, som godkendelsen omfatter, at sikre ud-bud, der er passende i forhold til behovet.Stk. 2.Udbuddet sikres gennem pligt til annoncering, jf. §19, og til samarbejde med andre udbydere, der er godkendttil udbud vedrørende samme fælles kompetencebeskrivelse,eller ved udlægning eller udlicitering, jf. §§ 23 - 24.Stk. 3.Den godkendte institution skal mindst én gang år-ligt på dokumenterbar måde undersøge behovet for udbudinden for de pågældende fælles kompetencebeskrivelser.Mindst én gang om året ajourføres på udbyderens hjemmesi-de en udbudspolitik, som indeholder en beskrivelse af udby-derens samarbejde med de øvrige aktører, herunder en ud-lægningspolitik og en udliciteringspolitik.Udbudsretten§ 13.
Den godkendte udbyder kan alene markedsføre ogafholde arbejdsmarkedsuddannelse inden for det geografiskeområde, hvor udbyderen er godkendt til den fælles kompe-tencebeskrivelse, jf. § 12, stk. 1. Udbyderen kan inden fordet geografiske dækningsområde sammensætte arbejdsmar-kedsuddannelserne efter behov.Stk. 2.Begrænsningen til det geografiske dækningsområ-de, jf. stk. 1, finder for så vidt angår afholdelsen ikke anven-delse på virksomhedsforlagt undervisning, jf. § 18, stk. 4, 2.pkt.Lærerkvalifikationer§ 14.
Den godkendte udbyder af arbejdsmarkedsuddan-nelse har ansvaret for lærernes kvalifikationer og for, at læ-
rerne gennemfører den nødvendige kvalificering, herunderfor tilrettelæggelse af pædagogisk praktisk vejledning forlærere, der følger pædagogisk uddannelse, jf. stk. 3.Stk. 2.Lærere, der underviser på arbejdsmarkedsuddan-nelse, skal som minimum have kvalifikationer, som normaltinden for deres faglige område svarer til erhvervsuddannel-sesniveau, samt ved ansættelsen herudover mindst 3 års re-levant og tidssvarende erhvervserfaring.Stk. 3.Læreren skal have eller senest efter 4 år som un-dervisere på arbejdsmarkedsuddannelse have opnået pæda-gogiske kvalifikationer målrettet undervisning af voksnemindst svarende til niveauet i en pædagogisk diplomuddan-nelse. For lærere ansat før den 1. juli 2013 er fristen dog 6år. I almindelighed påbegynder læreren relevant uddannelsesenest et år efter at være begyndt at undervise. Den god-kendte udbyder af arbejdsmarkedsuddannelse kan fravigekravet om diplomuddannelsesniveau i særlige tilfælde, hvorniveauet i en videregående voksenuddannelse i pædagogiker hensigtsmæssig for kompetenceprofilen for skolens sam-lede lærergruppe.Stk. 4.For timelærere, som er ansat på halv tid eller etmindre timetal, kan udbyderen fravige kravene i stk. 3.Stk. 5.Lærere, der underviser i dansk som andetsprog,skal have uddannelsen til underviser i dansk som andetsprogfor voksne eller tilsvarende kvalifikationer.Optagelse§ 16.
Uddannelsesstederne har pligt til at optage ansøgeretil arbejdsmarkedsuddannelse og individuel kompetencevur-dering, der opfylder betingelserne i § 9, inden for de i med-før af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddan-nelse) m.v. udmeldte rammer.Stk. 2.I tilfælde, hvor gennemførelse af uddannelsen iføl-ge myndighedskrav er en betingelse for udøvelse af et er-hverv, jf. § 7, stk. 5, kan kun personer, der efter gennemfø-relsen af uddannelsen tillige vil opfylde eventuelle øvrigebetingelser for udøvelse af erhvervet, optages på uddannel-sen. Der bortses herved fra betingelser, hvis anvendelse kræ-ver udøvelse af et skøn.Stk. 3.Optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse kan af-slås, hvis en ansøger har deltaget i flere arbejdsmarkedsud-dannelser end nødvendigt af erhvervsmæssige årsager. An-søgere, der henvender sig til institutionen vedrørende opta-gelse på en arbejdsmarkedsuddannelse, eller som er mødtfrem til undervisning, hvortil de er optaget ved digital til-melding, henvises til andre uddannelsesmæssige aktivitetereller til individuel kompetencevurdering, hvis de må antagesikke at have det fornødne faglige niveau for at kunne nå ud-dannelsens mål inden for den angivne maksimale varighed.Stk. 4.For at sikre, at ansøgeren sprogligt vil være i standtil at følge undervisningen med tilfredsstillende resultat, kandet pålægges ansøgeren at gennemføre en test i undervis-ningssproget eller undervisningssprogene senest ved påbe-gyndelsen af uddannelsen.Stk. 5.Optagelse på arbejdsmarkedsuddannelse eller indi-viduel kompetencevurdering kan ikke betinges af organisati-onstilhørsforhold eller medlemskab af en arbejdsløshedskas-se.
4
Stk. 6.Ved optagelsen skal ansøgeren opfylde betingel-serne i § 9, § 10 eller § 11 vedrørende adgang til arbejds-markedsuddannelse. For ansøgere uden fast bopæl i Dan-mark, der angiver at have adgang til arbejdsmarkedsuddan-nelse efter § 9, skal det i forbindelse med optagelsen udtryk-keligt bekræftes af ansøgeren samt for en ansatsvedkommende tillige af dennes arbejdsgiver, at betingelser-ne i § 9, stk. 3 - 5, er opfyldt. Derudover skal ansøgeren ogfor en ansats vedkommende tillige dennes arbejdsgiver op-lyse, dels om beskæftigelsen i Danmark er tidsbegrænset ogi givet fald hvorledes, dels hvilke arbejdsfunktioner ansøge-ren skal udfylde som led i beskæftigelsen. Uddannelsesste-det kan kræve forelæggelse af grundlaget for ansættelsesfor-holdet, såsom ansættelseskontrakt, og yderligere oplysnin-ger til belysning af beskæftigelsen. Når en arbejdsgiver til-melder en ansat, om hvem der tidligere over for samme ud-dannelsesinstitution er afgivet bekræftelse efter 2. pkt. ogoplysning efter 3. pkt., kræves sådan bekræftelse og oplys-ning ikke på ny, hvis arbejdsgiveren ved den nye tilmeldingerklærer, at den tidligere bekræftelse og oplysning fortsat eri overensstemmelse med de faktiske forhold. Reel og faktiskbeskæftigelse på Færøerne eller i Grønland, jf. § 10, doku-menteres ved fremlæggelse af ansættelseskontrakt.Stk. 7.Den godkendte udbyder skal tilbyde en ansøger,som henvender sig til institutionen om optagelse på en ar-bejdsmarkedsuddannelse uden at blive optaget på uddannel-sen, optagelse på institutionens venteliste. En ansøger, hvistilmelding bliver annulleret, fordi det pågældende hold pågrund af manglende opnåelse af et krævet mindsteantal til-meldinger eller af anden grund ikke bliver oprettet, skal li-geledes have tilbudt optagelse på institutionens venteliste.Institutionen skal samtidig med et tilbud om optagelse påventeliste vejlede om muligheden for løbende at holde sigorienteret i det centrale informationssystem for arbejdsmar-kedsuddannelser om alle udbud af uddannelsen.Tilrettelæggelse§ 17.
Uddannelsesstedet tilrettelægger undervisningen så-ledes, at de centralt godkendte handlingsorienterede mål bli-ver nået. Undervisningen skal uanset den pædagogiske me-todefrihed føre til samme landsdækkende kompetence foralle deltagere.Stk. 2.Uddannelsesstedet kan ud fra en konkret vurderingaf den enkelte deltagers forudsætninger afkorte uddannelses-tiden i forhold til den normerede varighed af arbejdsmar-kedsuddannelsen. Læreren skal være beskæftiget med un-dervisning, herunder afholdelse af prøver, i en periode af ensamlet varighed, som svarer til det antal dage, som indberet-tes som uddannelsens varighed for de pågældende kursister.Kursisterne skal, bortset fra eventuelt sygefravær og lignen-de, tilsvarende være beskæftiget med modtagelse af under-visning, jf. § 21, stk. 1. Hvis der ikke er tale om fjernunder-visning, jf. stk. 5, skal lærer og deltagere være til stede sam-tidigt.Aktiviteter, der gennemføres med henblik på produk-tion for kursistens virksomhed, kan ikke medregnes som un-dervisning, henholdsvis modtagelse af undervisning.Stk. 3.En underviser, som ikke er ansat af uddannelses-stedet, kan alene deltage i en på forhånd afgrænset del af un-
dervisningen. Skolens lærer, jf. §§ 14 - 15, skal sikre, at kra-vene til undervisningen, herunder stk. 1, bliver opfyldt, ogskal derfor medvirke under en sådan gæstelærers virke overfor kursisterne, ligesom opgaver af myndighedskarakter ik-ke kan overlades til gæstelæreren.Stk. 4.Uddannelsesstedet kan tilrettelægge arbejdsmar-kedsuddannelse som sammenhængende undervisning elleropsplittet undervisning i mere eller mindre end 7 timer og24 minutter om dagen, på alle ugedage og som undervisningom aftenen, om natten eller i weekenden. Kun pauser, somer sædvanlige i den branche eller en af de brancher, hvortiluddannelsen er knyttet, kan medregnes i undervisningstiden.Stk. 5.Uddannelsesstedet kan tilrettelægge flere arbejds-markedsuddannelser eller arbejdsmarkedsuddannelse og in-dividuel kompetencevurdering samtidig i samme lokale(åbent værksted). Arbejdsmarkedsuddannelse kan tilrette-lægges som fjernundervisning, jf. § 11, stk. 2, i lov om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. dog denne bekendtgørel-ses § 28, stk. 4. Denne bekendtgørelses regler om fjernun-dervisning finder anvendelse på undervisning, der ikke somudgangspunkt forudsætter, at kursister og lærer i normaletilfælde uden brug af tekniske hjælpemidler kan se eller hørehinanden.Stk. 6.Undervisningsstedet tilrettelægger normalt arbejds-markedsuddannelse med dansk som undervisningssprog.Medmindre myndighedskrav omkring adgang til udøvelse afet erhverv, jf. § 7, stk. 5, er til hinder herfor, kan undervis-ningen gennemføres på andre sprog end dansk eller med enkombination af dansk og andre sprog, hvis det er oplyst vedmarkedsføringen, jf. § 20, stk. 5.Stk. 7.Uddannelsesstedet skal sikre, at deltagerne senestved arbejdsmarkedsuddannelsens start kender uddannelsenshandlingsorienterede målformulering og ved, at undervis-ningen er tilrettelagt med henblik på, at de når uddannelsensmål. Undervisningen i enkeltfag i en fælles kompetencebe-skrivelse tilrettelægges i overensstemmelse med uddannel-sesordningen for den erhvervsuddannelse, enkeltfaget stam-mer fra.Afholdelse§ 18.
Uddannelsesstedet skal, uanset hvor undervisningenafholdes, sikre, at nødvendige teori- og værkstedslokaler,udstyr og materialer stilles til rådighed.Stk. 2.Uddannelsesstedet skal sikre, at undervisningen af-holdes et sted, hvortil der er adgang ved tilsyn. Arbejdsmar-kedsuddannelse skal afholdes i DanmarkStk. 3.Undervisningen betragtes som afholdt det sted,hvor lærere og elever opholder sig under undervisningen.Fjernundervisning betragtes som afholdt på det sted, hvorlæreren befinder sig under undervisningen. Opholder delta-gerne i fjernundervisningen sig på institutionens initiativ pået sted, som ikke er en privat bolig, for at følge undervisnin-gen, betragtes undervisningen tillige som afholdt dér.Stk. 4.Undervisningen kan afholdes på en virksomhed, jf.§ 11, stk. 2, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Den-ne bekendtgørelses regler om virksomhedsforlagt undervis-ning, jf. § 13, stk. 2, og § 24, stk. 3, 2. pkt., finder anvendel-se på undervisning, der foregår på en virksomhed, hvor no-
5
gen af deltagerne er ansat. Der skelnes ikke mellem den lo-kalitet, hvor deltageren sædvanligvis er beskæftiget, og an-dre lokaliteter, som virksomheden stiller til rådighed.Annonceringspligt og markedsføring§ 19.
Et uddannelsessted, der er godkendt til udbud af ar-bejdsmarkedsuddannelser, skal mindst 1 gang årligt påwww.efteruddannelse.dk med korrekt titel og nummer an-noncere de uddannelser, som den er godkendt til, medmin-dre den har grund til at antage, at andre godkendte udbydereannoncerer de pågældende uddannelser inden for hele insti-tutionens geografiske dækningsområde for den enkelte ud-dannelse.Stk. 2.På områder, hvor undervisning forudsætter særlighøjt specialiseret udstyr eller kompetence, kan annonceringdog undlades, hvis det kan sandsynliggøres, at udbyttet her-af ikke vil stå mål med ressourceforbruget, og hvis instituti-onen følger en plan for, hvordan kendskabet til eksistensenaf disse kurser udbredes, og eventuel efterspørgsel imøde-kommes.Stk. 3.Uddannelsesstedet skal have en hjemmeside, hvordet beskrives, inden for hvilke fælles kompetencebeskrivel-ser den er godkendt til at udbyde uddannelser, og hvilke ar-bejdsmarkedsuddannelser godkendelsen omfatter.§ 20.
Som markedsføring af arbejdsmarkedsuddannelse,vurdering af basale færdigheder i læsning, skrivning, stav-ning, regning eller matematik og vejledning i tilknytninghertil eller individuel kompetencevurdering betegnes i dennebekendtgørelse enhver henvendelse til offentligheden ellertil nærmere angivne modtagere, som har til formål at skaffedeltagere til en bestemt afholdelse af en arbejdsmarkedsud-dannelse henholdsvis vurdering. Sådan markedsføring skalopfylde reglerne i stk. 2 – 7, når den udgår fra eller på initia-tiv fra nogen, som direkte eller indirekte vil drage økono-misk fordel af tilskud eller deltagerbetaling som følge af ud-dannelsens afholdelse.Stk. 2.Markedsføringskal ske i forhold til den målgruppe,som aktiviteten er udviklet til, og i forhold til aktivitetensformål og mål.Stk. 3.Markedsføringen må ikke gennem valg af ord, bil-leder eller medium sigte mod anvendelse i en ikke-erhvervs-rettet sammenhæng eller på anden måde vildlede om aktivi-tetens mål, indhold og tilsigtede anvendelsesområde.Stk. 4.Arbejdsmarkedsuddannelser skal enkeltvis kunneidentificeres som sådan i enhver markedsføring, ligesom pri-sen for de enkelte uddannelser eller enkeltfag samt den god-kendte kode og titel angivet på www.efteruddannelse.dkskal fremgå. Institutionen kan foruden disse betegnelser an-føre et samlet navn for et kursusforløb, hvis dette alene in-deholder arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget ien fælles kompetencebeskrivelse. Den handlingsorienteredemålformulerings præcise formulering skal enten direkte ellerved en nøjagtig henvisning, for så vidt angår elektroniskemarkedsføringstiltag ved et link, fremgå af markedsførin-gen.Stk. 5.Ved markedsføring af arbejdsmarkedsuddannelseog individuel kompetencevurdering skal det oplyses, på
hvilket eller hvilke sprog undervisningen eller vurderingenforegår, hvis aktiviteten afholdes på andre sprog end danskeller med en kombination af dansk og andre sprog.Stk. 6.Markedsføringstiltag med kortfattet tekst såsom ra-dio- og tv-reklamer, web-bannere og plakater, hvor uddy-bende information i væsentlig grad ville hæmme effekten, erikke omfattet af stk. 4 og 5. Det forudsættes, at tiltaget iden-tificerer aktiviteten klart som arbejdsmarkedsuddannelseuden sammenblanding med anden aktivitet og henvisermodtageren af budskabet til andet medie, som opfylder kra-vene i stk. 4 og 5.Stk. 7.Af markedsføringen skal det klart fremgå, at det ermuligt at deltage i den eller de omhandlede arbejdsmarkeds-uddannelser uden at købe andre ydelser. Tilbydes der ydel-ser som indtægtsdækket virksomhed, skal prisen for disseanføres særskilt.Beviser§ 21.
Uddannelsesstedet udsteder uddannelsesbevis tilpersoner, der opfylder de fastsatte mål for arbejdsmarkeds-uddannelser, jf. § 12 i lov om arbejdsmarkedsuddannelserm.v., og kompetencebevis til deltagere i individuel kompe-tencevurdering, der opfylder dele af målene for arbejdsmar-kedsuddannelser, jf. lovens § 15 b.Stk. 2.Ved udstedelse af uddannelsesbeviser for arbejds-markedsuddannelser anvendes den til uddannelsen godkend-te bevistekst fra www.uddannelsesadministration.dk.Stk. 3.Ved udstedelse af kompetencebeviser anvendesden del af målformuleringen fra det handlingsorienteredemål for den eller de arbejdsmarkedsuddannelser, som svarertil de realkompetencer, deltageren har fået anerkendt. Desu-den angives nummer og titel på den eller de omfattede ar-bejdsmarkedsuddannelser og/eller enkeltfag samt nummerog titel på den fælles kompetencebeskrivelse, som den ellerde pågældende arbejdsmarkedsuddannelser er optaget i.Certifikater§ 22.
Uddannelsesstedet kan udstede certifikat for uddan-nelser, hvis gennemførelse ifølge lovgivningen giver ret tiludøvelse af et bestemt erhverv, jf. § 7, stk. 5. For udstedel-sen gælder de regler om indhold, form og administrativeprocedurer, som den kompetente myndighed, der regulererområdet, har fastsat for det pågældende certifikat.Stk. 2.Uddannelsesstedet kan, hvis der foreligger et for-maliseret regelsæt udarbejdet af en almindeligt anerkendtcertificerings- eller brancheorganisation eller lignende, ioverensstemmelse hermed udstede anden form for certifikat(branchecertifikat) for uddannelser, som på forslag afvedkommende efteruddannelsesudvalg er godkendt af bør-ne- og undervisningsministeren hertil. Børne- og undervis-ningsministeren kan afvise at godkende en uddannelse tiludstedelse af branchecertifikat, hvis det ikke kan godtgøres,at gennemførelse af uddannelsen efter kutyme i branchen eren forudsætning for at komme til at udøve visse jobfunktio-ner.Stk. 3.Eventuel udstedelse af certifikater må ikke påføreuddannelsesstederne væsentlige merudgifter.
6
Kapitel 4Andre uddannelsesinstitutioners virksomhed på dengodkendte udbyders vegneUdlægning§ 23.
Den godkendte udbyder kan ved skriftlig aftaleoverlade det til en anden uddannelsesinstitution, der er god-kendt efter denne lov eller efter lov om institutioner for er-hvervsrettet uddannelse, for en nærmere angivet periode påop til 1 år at varetage udbuddet af en eller flere nærmere be-stemte arbejdsmarkedsuddannelser. På www.uddannelsesad-ministration.dk skal den godkendte udbyder registrere afta-len med angivelse af den anden uddannelsesinstitution og afhver arbejdsmarkedsuddannelse samt af udlægningens peri-ode. Aftalen skal med angivelse af uddannelsens titel ognummer fremgå af begge institutioners hjemmesider fratidspunktet for aftalens indgåelse til 1 år efter dens udløb.Stk. 2.Den uddannelsesinstitution, der er godkendt til ud-buddet, bevarer det overordnede ansvar for varetagelsen afgodkendelsen, herunder for markedsføringen, som skal god-kendes eller kontrolleres ved stikprøver. Institutionen beva-rer yderligere ansvaret for kursisternes opnåelse af kompe-tencerne beskrevet i de handlingsorienterede mål, for lærer-nes kvalifikationer og for kvaliteten.Stk. 3.En undervisningsinstitution, der har modtaget enudlægning af arbejdsmarkedsuddannelse, kan hverken ud-lægge eller udlicitere opgaven videre.Stk. 4.Kapitel 3 finder med de begrænsninger, der følgeraf stk. 2 - 3, anvendelse på den virksomhed, der udøves afden uddannelsesinstitution, der har modtaget udlægningen.Udlicitering§ 24.
Den godkendte udbyder kan ved skriftlig aftaleoverlade det til en privat uddannelsesinstitution, der hverkener godkendt efter denne lov eller efter lov om institutionerfor erhvervsrettet uddannelse, at varetage nærmere beskrev-ne dele af udbuddet af en konkret arbejdsmarkedsuddannel-se. Aftalen skal med angivelse af den anden part samt ud-dannelsens titel og nummer være synlig på begge institutio-ners hjemmesider fra tidspunktet for aftalens indgåelse til 1år efter ugens udløb. Af aftalen skal det fremgå, hvilket ellerhvilke hold der er tale om, hvilke opgaver der skal udføresvedrørende det enkelte hold, og med hvilket beløb der skalafregnes for opgaverne vedrørende det enkelte hold.Stk. 2.Udliciteringen kan ikke omfatte den pligtige an-noncering om udbuddet, jf. § 19, og den uddannelsesinstitu-tion, hvortil der er udliciteret, må ikke foretage markedsfø-ring af undervisningen eller vurderingen, jf. § 20, stk. 1. Op-gaver vedrørende optagelse af kursister, udstedelse af bevi-ser og certifikater, opkrævning af deltagerbetaling, fastlæg-gelse og opkrævning af tillægspris for særlige afholdelses-former samt afmeldegebyr, behandling såvel som afgørelseaf sager om tilskud til kost og logi samt enhver optagelse idet centrale uddannelsessystem for erhvervsrettet voksen-og efteruddannelse og enhver indberetning til Ministeriet forBørn og Undervisning påhviler uanset udliciteringen dengodkendte udbyder. Den godkendte udbyder er ansvarlig
for, at den undervisningsinstitution, til hvilken der er udlici-teret, i tilfælde af tilsyn sikrer adgang til ethvert sted, hvorundervisningen afholdes, jf. § 18, stk. 2.Stk. 3.Udlicitering kan ikke omfatte arbejdsmarkedsud-dannelser med generelle tværgående mål optaget i fælleska-taloget, jf. § 6. Udliciteret arbejdsmarkedsuddannelse kanikke afholdes som virksomhedsforlagt undervisning, jf. §18, stk. 4, 2. pkt.Stk. 4.En undervisningsinstitution, der har modtaget enudlicitering af arbejdsmarkedsuddannelse, kan ikke udlicite-re opgaven til andre.Stk. 5.Aftalen mellem den godkendte udbyder og den pri-vate uddannelsesinstitution skal angive betalingen for hverenkelt opgave og hvilken uddannelse eller hvilke uddannel-ser, der udliciteres. Aftalen kan blive indgået på den stan-dardkontrakt for udlicitering af arbejdsmarkedsuddannelse,som findes på www.uvm.dk. Benyttes standardkontrakten,må dens bestemmelser alene fraviges ved bestemmelser,som i forhold til standardkontrakten begrænser omfanget afde opgaver, der udliciteres, eller som uden at overskride degrænser, der fremgår af stk. 2 - 4, udvider de pligter vedrø-rende de udliciterede opgaver, der påhviler modtageren afudliciteringen.Stk. 6.Benyttes standardkontrakten ikke, skal aftalen mel-lem den godkendte udbyder og modtageren af udliciteringenregulere samme forhold som standardkontrakten, og aftalenmå alene afvige fra standardkontrakten i samme omfangsom tilladt af stk. 5.Stk. 7.Kapitel 3 finder med de begrænsninger, der følgeraf stk. 2 - 4, anvendelse på den virksomhed, der udøves afden uddannelsesinstitution, der har modtaget udliciteringen.Kapitel 5Særlige uddannelsesforløb for tosprogede§ 25.
Særlige uddannelsesforløb for tosprogede er sam-menhængende forløb, der kan sammensættes af arbejdsmar-kedsuddannelser og enkeltfag fra en eller flere fælles kom-petencebeskrivelser og praktik, jf. § 14, stk. 1, i lov om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v.Stk. 2.Personer, der ikke har dansk som modersmål, ogsom har brug for undervisning, der tager højde for særligesproglige eller faglige forudsætninger, for at de kan begå sigpå arbejdsmarkedet, kan deltage i forløb efter stk. 1.Stk. 3.Deltagelse i forløb, der helt eller delvis foregår pådansk, forudsætter, at de pågældende som minimum harsproglige forudsætninger svarende til niveauet for prøve idansk I i henhold til lov om danskuddannelse til voksne ud-lændinge m.fl.§ 26.
Varigheden af arbejdsmarkedsuddannelse og enkelt-fag, som indgår i særlige uddannelsesforløb for tosprogede,kan forlænges af uddannelsesstedet med op til 25 pct. underhensyn til de aktuelle deltageres faglige og dansksprogligeforudsætninger.Stk. 2.Ved uddannelsesforløb, hvor der indgår danskun-dervisning, kan en del af undervisningen i dansk som andet-sprog integreres med den faglige undervisning i højst 1 / 3af den ugentlige undervisningstid.
7
Stk. 3.Der kan indgå praktik i uddannelsesforløbene efterstk. 1 af en samlet varighed, der ikke overstiger undervis-ningsdelen, højst 12 uger. Den enkelte praktikperiode vilnormalt have en varighed på op til 4 uger.Stk. 4.En ansøger til et uddannelsesforløb for tosprogedeskal gennemgå en sprogtest senest ved påbegyndelsen af ud-dannelsen.Stk. 5.Efteruddannelsesudvalg og børne- og undervis-ningsministeren kan rekvirere relevante beskrivelser af sær-lige uddannelsesforløb for tosprogede hos uddannelsesste-derne.Kapitel 6Vurdering af basale færdigheder og individuelkompetencevurderingVurdering af basale færdigheder§ 27.
Alle, der deltager i arbejdsmarkedsuddannelser ellerindividuel kompetencevurdering efter lov om arbejdsmar-kedsuddannelser m.v., skal have mulighed for at få vurderetderes basale færdigheder i læsning, skrivning, stavning, reg-ning eller matematik samt for at få vejledning i tilknytninghertil.Stk. 2.Vurdering og vejledning efter stk. 1 anvendes afuddannelsesinstitutionen med det mål at:1) tilrettelægge undervisningen og anvende undervis-ningsmateriale i overensstemmelse med vurderingsre-sultatet med henblik på at forbedre deltagerens mulig-hed for at gennemføre uddannelsesforløbet og få øgetudbytte af undervisningen,2) vejlede deltageren til uddannelse og undervisning i læs-ning, skrivning, stavning, regning eller matematik efterlov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., herunder fxfaglig læsning og skrivning eller faglig regning og ma-tematik, eller efter anden lovgivning, herunder fx for-beredende voksenundervisning, ordblindeundervisningog undervisning i dansk som andetsprog, samt3) vejlede deltageren til og tilrettelægge uddannelses- ogundervisningsforløb, der kombinerer arbejdsmarkeds-uddannelse med uddannelse og undervisning i læsning,skrivning, stavning, regning eller matematik efter an-den lovgivning, herunder fx forberedende voksenun-dervisning, ordblindeundervisning og undervisning idansk som andetsprog.Stk. 3.Vurdering og vejledning efter stk. 1 og 2 kan fore-tages af uddannelsessteder, der er godkendt til at udbyde ar-bejdsmarkedsuddannelser henholdsvis individuel kompeten-cevurdering, medmindre vurdering af basale færdigheder ilæsning, skrivning, stavning, regning eller matematik ogvejledning i tilknytning hertil ikke er omfattet af godkendel-sen. Vurdering og vejledning efter stk. 1 og 2 kan ikke udli-citeres.Stk. 4.Vurdering og vejledning efter stk. 1 og 2 kan fore-gå i undervisningstiden eller i tilknytning hertil, og har envejledende varighed på indtil 0,3 dag.Stk. 5.Uddannelsesstedet kan afholde vurdering og vej-ledning efter stk. 1 og 2 på en virksomhed.
Stk. 6.Uddannelsesstedet skal anvende hensigtsmæssigevurderings- og vejledningsmetoder samt tilrettelæggelses-former for at sikre, at målene efter stk. 2 kan nås.Stk. 7.Uddannelsesstedet udleverer dokumentation forvurderingsresultaterne til deltageren. Dokumentationen til-hører deltageren.Stk. 8.Uddannelsesstedet skal samarbejde med udbydereaf uddannelse og undervisning i læsning, skrivning, stav-ning, regning og/eller matematik efter anden lovgivning,herunder forberedende voksenundervisning, ordblindeunder-visning, sprogundervisning o.l. Samarbejdet skal skabegrundlag for, at uddannelsesstedet kan vejlede deltageren tilde andre institutioners udbud af uddannelse og undervisningefter anden lovgivning og forbedre mulighederne for at eta-blere forløb, hvor arbejdsmarkedsuddannelse kombineresmed uddannelse og undervisning i læsning, skrivning, stav-ning, regning eller matematik eller undervisning i dansksom andetsprog efter anden lovgivning.Individuel kompetencevurdering§ 28.
Alle, der har adgang til uddannelse inden for ram-merne af lov om arbejdsmarkedsuddannelse m.v., har mulig-hed for at få foretaget en individuel kompetencevurdering,jf. §§ 15 – 15 b i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.Individuel kompetencevurdering er realkompetencevurde-ring og har til formål at give deltageren anerkendelse af den-nes samlede viden, færdigheder og kompetence som grund-lag for videre og tilpasset erhvervsrettet voksen- og efterud-dannelse inden for rammerne af lov om arbejdsmarkedsud-dannelser m.v. og til brug på arbejdsmarkedet. Anerkendelseaf realkompetence gives i form af en individuel uddannel-sesplan, jf. lovens § 15, stk. 3, som kompetencebevis, jf. lo-vens § 15 b, stk. 1, eller som uddannelsesbevis, jf. lovens §15 b, stk. 2.Stk. 2.Individuel kompetencevurdering kan foretages afuddannelsessteder, der er godkendt til at udbyde arbejdsmar-kedsuddannelser, medmindre godkendelsen ikke omfatterindividuel kompetencevurdering. Individuel kompetence-vurdering kan ikke udliciteres. Et uddannelsessted, der ansø-ger et andet uddannelsessted om udlægning af undervisningaf en arbejdsmarkedsuddannelse, kan samtidig få udlagt in-dividuel kompetencevurdering i forhold til den pågældendearbejdsmarkedsuddannelse eller enkeltfaget, og § 23 findertilsvarende anvendelse på udlægningen.Stk. 3.Individuel kompetencevurdering foretages forudfor ansøgerens eventuelle optagelse til arbejdsmarkedsud-dannelse og kan vare indtil 5,0 dage. For tosprogede, dermangler dokumentation for kompetencer erhvervet uden forDanmark, kan individuel kompetencevurdering dog vareindtil 10,0 dage.Stk. 4.Individuel kompetencevurdering tilrettelæggessom et individuelt forløb. Uddannelsesstedet kan afholde in-dividuel kompetencevurdering på hold, som et sammenhæn-gende eller opsplittet forløb, og afholdelse kan ske på alleugens dage på alle tider af døgnet, og §§ 17 og 18 finder idet hele taget tilsvarende anvendelse på individuel kompe-tencevurdering. Individuel kompetencevurdering kan dogikke afholdes som fjernvurdering efter § 17, stk. 5.
8
Stk. 5.Uddannelsesstedet afdækker, hvilken eller hvilkearbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag optaget i en fæl-les kompetencebeskrivelse der skal være mål og målestokfor vurderingen af ansøgerens realkompetencer, ud fra enbeskrivelse af dennes jobfunktion eller kompetenceprofil ef-ter endt arbejdsmarkedsuddannelse. Deltagerens arbejdsgi-ver kan inddrages i forberedelsen af forløbet med henblik påat tilvejebringe beskrivelsen af deltagerens jobfunktion ellerkompetenceprofil.Stk. 6.Ansøgeren sørger som forberedelse til den indivi-duelle kompetencevurdering for indsamling af relevant do-kumentation for de realkompetencer, som den pågældendeønsker inddraget i den individuelle kompetencevurdering.Som led i forberedelsen kan ansøgeren fx også beskrive sinerelevante erfaringer, fx fra frivilligt arbejde i interesseorga-nisationer eller idrætsforeninger.Stk. 7.Uddannelsesstedet skal i kompetencevurderingenanvende hensigtsmæssige metoder, der giver deltageren mu-lighed for at demonstrere og pålideligt få vurderet og aner-kendt de kompetencer, der er relevante i forhold til målbe-skrivelserne i den eller de arbejdsmarkedsuddannelser ellerenkeltfag optaget i fælles kompetencebeskrivelser, som ermålestok for deltagerens kompetencevurdering.Stk. 8.Vurdering af basale færdigheder i læsning, skriv-ning, stavning, regning eller matematik samt vejledning i til-knytning hertil, jf. § 27, kan indgå som en del af en indivi-duel kompetencevurdering. Sprogtestning af ansøgere, jf. §16, stk. 4, og § 26, stk. 4, kan ske som individuel kompeten-cevurdering.Stk. 9.På baggrund af vurderingen og bedømmelsen afdeltagerens realkompetencer anerkender uddannelsesstedetdeltagerens realkompetencer, jf. stk. 1, og udsteder desudendokumentation (bevis) for deltagelse i individuel kompeten-cevurdering. Eventuelle beviser og uddannelsesplaner udste-des til og tilhører den enkelte deltager. I tilfælde, hvor delta-gerens vurderede uddannelsesbehov bedst kan tilgodesesved en kombination af arbejdsmarkedsuddannelse og uddan-nelse og undervisning efter anden lovgivning, fx lov om for-beredende voksenundervisning (FVU), samarbejdes der medrelevante udbydere heraf med henblik på at iværksætte kom-binerede forløb. I tilfælde, hvor deltageren vurderes at tilhø-re målgruppen for erhvervsrettet grunduddannelse for voks-ne (GVU), kan uddannelsesstedet foretage individuel kom-petencevurdering og udarbejde uddannelsesplan i forhold tilGVU efter børne- og undervisningsministerens regler her-om, herunder regler om finansiering, hvis uddannelsesstedeter godkendt inden for det pågældende område, og ellers hen-vise til et uddannelsessted, der er godkendt hertil.Stk. 10.Reglerne i § 14 vedrørende lærerkvalifikationerfinder tilsvarende anvendelse vedrørende personer, der fore-tager individuel kompetencevurdering.Kapitel 5Kvalitetssikring og lokale uddannelsesudvalg
kedsuddannelse og kan gennemføre stikprøveundersøgelseraf uddannelsesstedernes og efteruddannelsesudvalgeneskvalitetssikring.Stk. 2.Uddannelsesstederne og efteruddannelsesudvalge-ne skal anvende de fælles kvalitetssikringsredskaber fastlagtaf børne- og undervisningsministeren og medvirke til vedli-geholdelse, udvikling og fornyelse af de fælles kvalitetssik-ringsredskaber.§ 30.
Uddannelsesstederne skal systematisk foretage kva-litetssikring og udvikling af1) uddannelsesindsatsen inden for de fælles kompetence-beskrivelser med henblik på at sikre, at deltagerne kannå de fastsatte mål for uddannelserne og uddannelses-aktiviteterne,2) vurdering af basale færdigheder i læsning, skrivning,stavning, regning eller matematik og vejledning i til-knytning hertil med henblik på at sikre, at deltagernevurderes og vejledes i overensstemmelse med målene,jf. § 27, stk. 2, og3) individuel kompetencevurdering med henblik på at sik-re, at deltagerne får vurderet og anerkendt deres real-kompetencer i overensstemmelse med formålet, jf. §28, stk. 1.Stk. 2.Uddannelsesstederne skal tilrettelægge evaluerin-ger således, at deltagere og en repræsentativ stikprøve afvirksomheder, der har haft medarbejdere på uddannelser,evaluerer aktiviteten.Stk. 3.Uddannelsesstederne skal foretage og dokumentereen løbende opfølgning på evalueringer og andre målinger afuddannelsesindsatsens kvalitet.§ 31.
Efteruddannelsesudvalgene skal ved hjælp af bl.a.de fælles kvalitetssikringsredskaber sikre, at de arbejdsmar-kedsuddannelser, udvalgene udvikler, er relevante for virk-somhederne og deltagerne og i overensstemmelse med ar-bejdsmarkedets behov.Lokale uddannelsesudvalg§ 32.
En privat uddannelsesinstitution, som er godkendttil udbud af arbejdsmarkedsuddannelser, skal oprette et ellerflere lokale uddannelsesudvalg. § 9, stk. 1 – 5 i lov om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v. finder anvendelse på disseudvalg.Stk. 2.Pligten til at oprette udvalg indtræder et år efterudløbet af et kalenderår, for hvilket institutionen har indbe-rettet en aktivitet på 20 årselever eller mere. Pligten bortfal-der, når institutionen for to kalenderår i træk har indberetteten aktivitet på mindre end 20 årselever.Stk. 3.En institution kan opretholde udvalg, der kunnevære nedlagt efter stk. 2, 2. pkt.Kapitel 6Klage og ikrafttrædenKlage
Kvalitetssikring§ 29.
Børne- og undervisningsministeren udvikler og ved-ligeholder fælles kvalitetssikringsredskaber for arbejdsmar-
§ 33.
Klager over uddannelsesstedernes afgørelser efterlov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og bekendtgørelsen
9
kan af den, afgørelsen vedrører, indbringes for børne- og un-dervisningsministeren for så vidt angår retlige mangler.Stk. 2.Klage skal indgives til uddannelsesstedet senest 4uger efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende. Hvisklagen ikke kan tages til følge af uddannelsesstedet, og kla-geren fastholder klagen, videresender uddannelsesstedet in-den 10 dage klagen til ministeren ledsaget af uddannelses-stedets udtalelse. Uddannelsesstedet underretter klageren omvideresendelsen og om udtalelsen.Ikrafttræden§ 34.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2013. Be-kendtgørelsens regler om afholdelse af arbejdsmarkedsud-
dannelse finder dog kun anvendelse på arbejdsmarkedsud-dannelser, der påbegyndes den 1. juli 2013 eller senere.Stk. 5.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 802 af 22.september 2003 om fælles kompetencebeskrivelser for er-hvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmar-kedsuddannelser. Den pågældende bekendtgørelses reglerom afholdelse af arbejdsmarkedsuddannelse finder dog fort-sat anvendelse på arbejdsmarkedsuddannelser, der påbegyn-des før den 1. juli 2013.
Ministeriet for Børn og UndervisningP.M.V.LARSMORTENSEN/ Jens K. A. Dinesen