Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1259685_0001.png
1259685_0002.png
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Børne- og UndervisningsudvalgetLukket samråd om karaktergivningen ved folkeskolensprøverBørne- og UndervisningsudvalgetBørne- og UndervisningsudvalgetCa. 5 minutterTirsdag den 11. juni 2013, kl. 14-15, i Folketinget, lokale2-078.
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1. Indledning2. Svar på samrådsspørgsmål Ø
1. IndledningUdvalget har efter ønske fra Karen Ellemann (V) og Peter Juel Jensen (V) stil-let mig følgende spørgsmål:”Vil ministeren kommentere indslaget fra P4 København den 27. maj 2013(dansk stil gav 02 og 12 hos forskellige lærere) og be- eller afkræfte, om karak-tergivningen i skriftlig fremstilling er så tilfældig, som indslaget fra P4 giverindtryk af?”..2. Svar på samrådsspørgsmål ØJeg takker for, at udvalget har inviteret mig til at kommentere indslaget fra P4København den 27. maj 2013 om karaktergivning ved prøven i dansk fremstil-ling i folkeskolen.Der er ikke tale om, at det er to folkeskoleelever, der har besvaret opgaven. Deter to journalistelever, som ikke er inden for målgruppen for prøven. Det er engrundpræmis i sagen.Ved karaktergivningen ved prøven i skriftlig dansk fremstilling er det både in-terne og eksterne bedømmere, der afgiver karakterer. Vi vurderer, at det giveren afbalanceret vurdering. Det er ikke en videnskabelig karaktergivning – derer derimod tale om et skøn. Men det er et skøn ud fra fastsatte vurderingskrite-rier. Samlet set vurderer vi, at det er et godt og sikkert system, som det er.Jeg mener ikke, at der er grund til, at jeg gennemgår hele bedømmelsessyste-met. Jeg har afgivet svar til udvalget, hvor dette fremgår, så jeg vil nu stillemig og mine embedsmænd til rådighed for uddybende drøftelse.
2