Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 251
Offentligt
7-trins-skalaenEvaluering af anvendelsen af karakterskalaen
Bilagsrapport
7-trins-skalaenEvaluering af anvendelsen af karakterskalaen
Bilagsrapport2013
7-trins-skalaen� 2013 Danmarks EvalueringsinstitutCitat med kildeangivelse er tilladtPublikationen er kun udgivet i elektronisk formpå: www.eva.dkISBN (www) 978-87-7958-709-0
Indhold
11.11.21.31.41.51.61.71.81.9
Bilag til kapitel 2FolkeskolenGymnasiale uddannelserErhvervsuddannelserErhvervsakademiuddannelserProfessionsbacheloruddannelserUniversitetsuddannelserVideregående kunstneriske uddannelserDe maritime uddannelserForsvarets uddannelser
55711141515161718
23
Bilag til kapitel 3Bilag til kapitel 4
1921
1
Bilag til kapitel 2
1.19. klasse
Folkeskolen
Tabel 1Prøvefagskarakterer 9. klasse-30022007/20081.34328.16873.7462008/20091.29130.84085.4632009/201093225.77982.0382010/201175526.24883.6172011/201259121.66776.270Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank4159.668175.794164.196171.345168.7797241.680215.672210.022222.472212.23510126.833122.637141.306136.557136.1391254.19358.32481.15269.84175.165
Tabel 2Procentvis fordeling af beståede prøvefagskarakterer 9. klasse0242007/200811 %24 %2008/200913 %27 %2009/201012 %24 %2010/201112 %25 %2011/201211 %25 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank737 %33 %31 %33 %32 %1019 %19 %21 %20 %20 %128%9%12 %10 %11 %
Tabel 3Standpunktskarakterer 9. klasse-30022007/20083.64239.026131.3642008/20093.59036.788129.1082009/20102.88633.655129.2532010/20112.13627.719118.4582011/20121.80425.005111.426Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank4270.302279.220291.053278.904269.7467423.465402.869408.445393.920381.88710229.261241.367257.937258.453256.8711248.96356.15365.79964.16167.220
Tabel 4Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer 9. klasse0242007/200812 %24 %2008/200912 %25 %2009/201011 %25 %2010/201111 %25 %2011/201210 %25 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank738 %36 %35 %35 %35 %1021 %22 %22 %23 %24 %124%5%6%6%6%
7-trins-skalaen
5
10. klasseTabel 5Prøvefagskarakterer 10. klasse-30022007/20083048.65524.3912008/20093598.87627.0292009/20109337.68822.9092010/20113478.64925.3942011/20123527.11623.472Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank452.93355.96045.45546.85847.896762.21158.07451.29150.69354.4861029.07330.51830.34829.62432.9731213.15114.80915.38816.26718.423
Tabel 6Procentvis fordeling af beståede prøvefagskarakterer 10. klasse0242007/200813 %29 %2008/200915 %30 %2009/201014 %27 %2010/201115 %28 %2011/201213 %27 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank734 %31 %31 %30 %31 %1016 %16 %18 %18 %19 %127%8%9%10 %10 %
Tabel 7Standpunktskarakterer 10. klasse-30022007/20084588.68634.2852008/20094487.73634.0562009/20104058.28637.6422010/20112436.09329.4982011/20122746.17730.606Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank474.87279.01988.18169.13470.4777102.92397.936106.74978.79081.7011042.58744.80952.06041.16942.971127.8519.85512.0599.0399.667
Tabel 8Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer 10. klasse0242007/200813 %29 %2008/200913 %30 %2009/201013 %30 %2010/201113 %30 %2011/201213 %30 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank739 %37 %36 %35 %35 %1016 %17 %18 %18 %18 %123%4%4%4%4%
7-trins-skalaen
6
1.2
Gymnasiale uddannelser
Tabel 9Prøvekarakterer for de gymnasiale uddannelser-30022007/200881611.45020.4472008/20091.94025.65249.6242009/20101.90124.68151.8102010/20111.66421.05847.6812011/20121.27816.76639.878Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank434.08487.53593.79986.10673.900743.886107.318111.952101.36087.9951031.38577.96679.48573.49266.3701216.44044.01945.06844.13942.414
Tabel 10Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for de gymnasiale uddannelser0242007/200814 %23 %2008/200914 %24 %2009/201014 %25 %2010/201114 %24 %2011/201213 %24 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank730 %29 %29 %29 %28 %1021 %21 %21 %21 %21 %1211 %12 %12 %13 %14 %
Tabel 11Årskarakterer for de gymnasiale uddannelser-30022007/20082624.94122.0762008/200969613.19758.6652009/201088114.82664.6242010/201180112.96560.0322011/20124097.50537.014Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank452.929140.418151.644138.04090.585780.796197.274200.413178.540121.4891045.457127.806133.914125.48591.662129.09435.48539.31140.55434.704
Tabel 12Procentvis fordeling af beståede årskarakterer for de gymnasiale uddannelser0242007/200810 %25 %2008/200910 %25 %2009/201011 %26 %2010/201111 %25 %2011/201210 %24 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank738 %35 %34 %33 %32 %1022 %23 %23 %23 %24 %124%6%7%7%9%
7-trins-skalaen
7
StxTabel 13Prøvekarakterer for stx-30022007/20082883.9656.7832008/200999113.14324.9672009/20101.05813.24126.9552010/201188110.48024.1802011/20126398.69021.234Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank412.41046.69751.71946.03841.326718.10361.02165.24857.54551.9291014.35148.46249.53945.46742.937128.41329.33729.66929.60729.198
Tabel 14Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for stx0242007/200811 %21 %2008/200912 %22 %2009/201012 %23 %2010/201112 %23 %2011/201211 %22 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank730 %29 %29 %28 %28 %1024 %23 %22 %22 %23 %1214 %14 %13 %15 %16 %
Tabel 15Årskarakterer for stx-30022007/20081022.43511.9702008/20092896.79732.7702009/20104008.02637.3762010/20113656.98134.8042011/20122174.11021.506Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank432.62588.25296.77686.84357.514754.908136.179139.555122.45383.4131032.80893.73998.74190.44866.762126.60027.14429.76430.40026.198
Tabel 16Procentvis fordeling af beståede årskarakterer for stx0242007/20089%23 %2008/20099%23 %2009/20109%24 %2010/201110 %24 %2011/20128%23 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank740 %36 %35 %34 %33 %1024 %25 %25 %25 %26 %125%7%7%8%10 %
7-trins-skalaen
8
HtxTabel 17Prøvekarakterer for htx-30022007/2008205691.2872008/20091001.8713.5192009/20101261.7993.9842010/20111301.7093.7672011/20121351.6593.487Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank42.0295.9686.9816.6126.34672.5267.3218.3067.7707.734101.7605.1915.8105.5215.416128942.9543.4433.3463.646
Tabel 18Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for htx0242007/200815 %24 %2008/200914 %24 %2009/201014 %24 %2010/201114 %24 %2011/201213 %24 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank730 %29 %29 %29 %29 %1021 %21 %20 %20 %20 %1211 %12 %12 %12 %14 %
Tabel 19Årskarakterer for htx-30022007/2008184262.6222008/2009581.1085.7162009/2010721.2746.2992010/20111001.4346.1742011/2012386513.388Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank46.35012.47514.02212.8917.38778.86916.06516.99115.3199.536104.4739.45810.42810.2406.777129052.5572.9553.1872.727
Tabel 20Procentvis fordeling af beståede årskarakterer for htx0242007/200811 %27 %2008/200912 %27 %2009/201012 %28 %2010/201113 %27 %2011/201211 %25 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank738 %35 %34 %32 %32 %1019 %20 %21 %21 %23 %124%6%6%7%9%
7-trins-skalaen
9
HhxTabel 21Prøvekarakterer for hhx-30022007/2008991.5602.7832008/20093685.35611.7102009/20103014.70211.4222010/20112884.04510.0632011/20122343.0847.811Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank44.52419.80920.19917.86214.48375.47022.11522.25620.04316.374103.26512.96313.48312.48010.332121.2915.4515.7825.9385.069
Tabel 22Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for hhx0242007/200816 %26 %2008/200916 %27 %2009/201016 %28 %2010/201115 %27 %2011/201214 %27 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank732 %31 %30 %30 %30 %1019 %18 %18 %19 %19 %127%8%8%9%9%
Tabel 23Årskarakterer for hhx-30022007/20081422.0807.4842008/20093495.29220.1792009/20104095.52620.9492010/20113364.55019.0542011/20121542.74412.120Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank413.95439.69140.84638.30625.684717.01945.03043.86740.76828.540108.17624.60924.74524.79718.123121.5895.7846.5926.9675.779
Tabel 24Procentvis fordeling af beståede årskarakterer for hhx0242007/200816 %29 %2008/200915 %29 %2009/201015 %30 %2010/201115 %29 %2011/201213 %28 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank735 %33 %32 %31 %32 %1017 %18 %18 %19 %20 %123%4%5%5%6%
7-trins-skalaen
10
HfTabel 25Prøvekarakterer for hf-30022007/20084095.3569.5942008/20094815.2829.4282009/20104164.9399.4492010/20113654.8249.6712011/20122703.3337.346Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank415.12115.06114.90015.59411.745717.78716.86116.14216.00211.9581012.00911.35010.65310.0247.685125.8426.2776.1745.2484.501
Tabel 26Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for hf0242007/200816 %25 %2008/200916 %26 %2009/201016 %26 %2010/201117 %28 %2011/201217 %27 %Kilde: Data indhentet af EVA fra UNI-C's databank729 %29 %28 %28 %28 %1020 %19 %19 %18 %18 %1210 %11 %11 %9%10 %
1.3
Erhvervsuddannelser
Tabel 27Prøvekarakterer for erhvervsuddannelserne-302007/20084633.1592008/20092802.6852009/20102842.5722010/20113252.6712011/20121401.211Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C027.6207.9367.7099.2664.540413.08314.79714.81218.43310.064719.37621.42621.44227.36715.7131015.32017.66918.01924.53514.484128.39510.32711.31418.55012.010
Tabel 28Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for erhvervsuddannelserne022007/200812 %2008/200911 %2009/201011 %2010/20119%2011/20128%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C421 %21 %20 %19 %18 %730 %30 %29 %28 %28 %1024 %24 %25 %25 %25 %1213 %14 %15 %19 %21 %
Tabel 29Standpunktskarakterer for erhvervsuddannelserne-302007/20081.98512.0052008/20091.6389.9412009/20101.6699.7602010/20111.7389.6332011/20128115.083Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C0249.65838.91535.25036.84319.6814135.183104.48092.990102.38062.4487259.481201.045178.133196.527131.67910149.614131.816125.150140.02499.5051227.88427.03227.97634.03126.347
7-trins-skalaen
11
Tabel 30Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer for erhvervsuddannelserne022007/20088%2008/20098%2009/20108%2010/20117%2011/20126%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C422 %21 %20 %20 %18 %742 %40 %39 %39 %39 %1024 %26 %27 %27 %29 %124%5%6%7%8%
De merkantile erhvervsuddannelserTabel 31Prøvekarakterer for de merkantile erhvervsuddannelser-302007/20081991.8242008/20091201.4742009/20101591.5282010/20111861.5772011/201249467Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C025.1154.5584.5734.6231.37748.7627.8557.9637.6732.338712.39710.68910.90810.2083.015109.6248.8298.9948.6752.759124.9405.1125.7776.2332.102
Tabel 32Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for de merkantile erhvervsuddannel-ser022007/200813 %2008/200912 %2009/201012 %2010/201112 %2011/201212 %Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C421 %21 %21 %21 %20 %730 %29 %29 %27 %26 %1024 %24 %24 %23 %24 %1212 %14 %15 %17 %18 %
Tabel 33Standpunktskarakterer for de merkantile erhvervsuddannelser-302007/20081.1807.9052008/20091.2617.3612009/20101.3947.6612010/20111.4357.3552011/20125433.266Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C0222.90121.65421.89320.5908.750442.72739.96540.80938.74918.078765.70957.15955.81854.85329.9991040.45138.81940.20141.24424.944128.2069.09810.16311.5997.788
Tabel 34Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer for de merkantile erhvervsud-dannelser022007/200813 %2008/200913 %2009/201013 %2010/201112 %2011/201210 %Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C424 %24 %24 %23 %20 %737 %34 %33 %33 %33 %1022 %23 %24 %25 %28 %125%5%6%7%9%
7-trins-skalaen
12
De tekniske erhvervsuddannelserTabel 35Prøvekarakterer for de tekniske erhvervsuddannelser-302007/20082641.3352008/20091601.2112009/20101251.0442010/20111319662011/201279629Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C022.5053.3783.1363.1141.99744.3216.9426.8496.7514.73576.97910.73710.53410.4707.588105.6968.8409.0259.2836.874123.4555.2155.5376.0834.861
Tabel 36Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for de tekniske erhvervsuddannelser022007/200811 %2008/200910 %2009/20109%2010/20119%2011/20128%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C419 %20 %20 %19 %18 %730 %31 %30 %29 %29 %1025 %25 %26 %26 %26 %1215 %15 %16 %17 %19 %
Tabel 37Standpunktskarakterer for de tekniske erhvervsuddannelser-302007/20088054.1002008/20093772.5802009/20102752.0992010/20112661.7762011/20122571.461Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C0226.75717.26113.35712.1828.173492.45664.51552.18147.51032.7457193.772143.886122.315111.09679.12710109.16392.99784.94978.69758.3181219.67817.93417.81317.89814.232
Tabel 38Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer for de tekniske erhvervsuddan-nelser022007/20086%2008/20095%2009/20105%2010/20115%2011/20124%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C421 %19 %18 %18 %17 %744 %43 %42 %42 %41 %1025 %28 %29 %29 %30 %124%5%6%7%7%
Erhvervsuddannelser inden for sundhed, omsorg og pædagogikTabel 39Prøvekarakterer for erhvervsuddannelser inden for sundhed, omsorg og pædagogik-302010/201181282011/201212115Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C021.5291.16644.0092.99176.6895.110106.5774.851126.2345.047
7-trins-skalaen
13
Tabel 40Procentvis fordeling af beståede prøvekarakterer for erhvervsuddannelser inden forsundhed, omsorg og pædagogik022010/20116%2011/20126%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C416 %16 %727 %27 %1026 %25 %1225 %26 %
Tabel 41Standpunktskarakterer for erhvervsuddannelser inden for sundhed, omsorg og pæda-gogik-302010/2011375022011/201211356Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C024.0712.758416.12111.625730.57822.5531020.08316.243124.5344.327
Tabel 42Procentvis fordeling af beståede standpunktskarakterer for erhvervsuddannelser indenfor sundhed, omsorg og pædagogik022010/20115%2011/20125%Kilde: Data leveret til EVA af UNI-C421 %20 %741 %39 %1027 %28 %126%8%
1.4
Erhvervsakademiuddannelser
Tabel 43Karakterdata for erhvervsakademierne-30022007/20082142.5654.4082008/20094254.0658.1462009/20106144.5848.2182010/20115155.1209.8692011/20123924.3307.831Kilde: Data leveret til EVA af Uddannelsesministeriet46.48712.27913.52716.39213.97878.92816.46519.38822.60321.396106.66612.45115.49118.96418.302122.7246.0288.72611.05411.457
Tabel 44Procentvis fordeling af beståede karakterer for erhvervsakademierne0242007/200815 %22 %2008/200915 %22 %2009/201013 %21 %2010/201113 %21 %2011/201211 %19 %Kilde: Data leveret til EVA af Uddannelsesministeriet731 %30 %30 %29 %29 %1023 %22 %24 %24 %25 %129%11 %13 %14 %16 %
7-trins-skalaen
14
1.5
Professionsbacheloruddannelser
Tabel 45Karakterdata for professionsbacheloruddannelserne-300242007/20085184.7238.87020.3672008/20094154.7249.33921.7372009/20103764.9019.30122.7602010/20112875.2289.31624.3112011/20124306.00810.17226.491Kilde: Data leveret til EVA af Data leveret til Uddannelsesministeriet739.35740.83942.28846.00950.1991032.59434.74937.65842.32245.5191215.84018.28921.32324.96328.487
Tabel 46Procentvis fordeling af beståede karakterer for professionsbacheloruddannelserne0242007/20088%17 %2008/20097%17 %2009/20107%17 %2010/20116%17 %2011/20126%16 %Kilde: Data leveret til EVA af Uddannelsesministeriet734 %33 %32 %31 %31 %1028 %28 %28 %29 %28 %1214 %15 %16 %17 %18 %
1.6
Universitetsuddannelser
Tabel 47Karakterdata for universitetsuddannelserne-30022007/20087.30724.53531.5332008/20099.33425.28934.1992009/201011.92129.16636.4432010/201114.15532.95939.5382011/201217.34536.41342.700Kilde: Baseret på data leveret til EVA af Universiteterne463.83767.79672.68278.43085.8617114.216117.112123.456132.719144.1951091.95097.817104.612112.731123.4671242.84949.54355.37762.20468.997
Tabel 48Procentvis fordeling af beståede karakterer for universitetsuddannelserne0242007/20089%19 %2008/20099%18 %2009/20109%19 %2010/20119%18 %2011/20129%18 %Kilde: Baseret på data leveret til EVA af Universiteterne733 %32 %31 %31 %31 %1027 %27 %27 %26 %27 %1212 %14 %14 %15 %15 %
7-trins-skalaen
15
1.7
Videregående kunstneriske uddannelser
Videregående kunstneriske uddannelser under UddannelsesministerietTabel 49Karakterdata for de videregående kunstneriske uddannelser under Uddannelsesministe-riet-300242007/2008821633471.2482008/20092021483851.4642009/20102602113661.4282010/20112652514411.5202011/20122312433481.149Kilde: Data leveret til Uddannelsesministeriet af institutionerne72.9563.6103.4273.5462.782102.7963.5153.5053.7303.328128851.3491.5991.7161.639
Tabel 50Procentvis fordeling af beståede karakterer for de videregående kunstneriske uddan-nelser under Uddannelsesministeriet0242007/20084%15 %2008/20094%14 %2009/20104%14 %2010/20114%14 %2011/20124%12 %Kilde: Data leveret til Uddannelsesministeriet af institutionerne736 %35 %33 %32 %30 %1034 %34 %34 %34 %36 %1211 %13 %15 %16 %18 %
Videregående kunstneriske uddannelser under KulturministerietTabel 51Karakterdata for de videregående kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet-302007/20082672008/200917692009/201033692010/201132362011/20121848Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne02120151161159122432831237238737077818018419168011062670678284381812250329410518525
Tabel 52Procentvis fordeling af beståede karakterer for de videregående kunstneriske uddan-nelser under Kulturministeriet022007/20086%2008/20097%2009/20106%2010/20116%2011/20125%Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne416 %14 %14 %14 %14 %737 %35 %33 %32 %30 %1030 %31 %30 %30 %31 %1212 %14 %16 %18 %20 %
7-trins-skalaen
16
1.8
De maritime uddannelser
MaskinmesteruddannelserneTabel 53Karakterdata for maskinmesteruddannelserne-302007/20082252008/20090152009/20101272010/20118382011/2012839Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne0239345360534477010478116799122116127222106910368882091229462755106
Tabel 54Procentvis fordeling af beståede karakterer for maskinmesteruddannelserne022007/200814 %2008/20099%2009/201014 %2010/201115 %2011/20128%Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne417 %19 %28 %19 %16 %
735 %33 %32 %31 %31 %
1024 %27 %18 %22 %30 %
1210 %12 %7%13 %15 %
Øvrige maritime uddannelserTabel 55Karakterdata for øvrige maritime uddannelser-302007/20089532008/2009101802009/2010101512010/2011201432011/201230130Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne02118265182167120418243935725621172708726914053501021382850237433512100401275236225
Tabel 56Procentvis fordeling af beståede karakterer for øvrige maritime uddannelser022007/200813 %2008/20099%2009/20109%2010/201112 %2011/201210 %Kilde: Data leveret til EVA af institutionerne421 %16 %18 %18 %17 %
731 %31 %34 %28 %28 %
1024 %30 %25 %26 %27 %
1211 %14 %14 %16 %18 %
7-trins-skalaen
17
1.9
Forsvarets uddannelser
Tabel 57Karakterdata for forsvarets uddannelser på erhvervsakademiniveau-30Fordeling010Kilde: Data leveret til EVA af Forsvaret0252423275741046912226
Tabel 58Karakterdata for forsvarets uddannelser på bachelor/master-niveau-30Fordeling00Kilde: Data leveret til EVA af forsvaret0226147457148410132412660
7-trins-skalaen
18
2
Bilag til kapitel 3
Delanalyse 3 er baseret på 51 telefoninterview med censorer. Interviewene er gennemført påbaggrund af en semistruktureret interviewguide i perioden januar – marts 2013. Hvert interviewhar haft en varighed af 30-45 minutter. Som en del af forundersøgelsen til interviewene medcensorerne blev der desuden gennemført 20 kortere interview med ressourcepersoner og uddan-nelsesansvarlige i ministerier og faglige udvalg.Herunder findes en uddybet oversigt over, hvor de interviewede censorer kommer fra – som sup-plement til oversigten i kapitel 3 i evalueringsrapporten.•Folkeskolen. Afsluttende karakterer/prøver i dansk, matematik og engelsk. Interview med 2censorer pr. fag.•Erhvervsuddannelserne. Afsluttende prøver på mediegrafiker-, murer- og smedeuddannelser-ne. Interview med 2-3 censorer/skuemestre fra hver uddannelse.•De gymnasiale uddannelser. Afsluttende karakterer/prøver i dansk, matematik og engelsk påhf, hhx, htx og stx. Interview med 2 censorer pr. fag pr. uddannelse.•Erhvervsakademiuddannelserne. Interview med repræsentanter fra censorformandskaberne pådesignteknolog- og finansøkonomuddannelserne.•Professionsbacheloruddannelserne. Interview med repræsentanter fra censorformandskabernepå bioanalytiker- og socialrådgiveruddannelserne.•Universitetsuddannelserne. Interview vedrørende anvendelsen af karakterskalaen på bachelor-og kandidatuddannelserne med repræsentanter fra censorformandskaberne eller censorer påuddannelserne i datalogi, fysik, historie og jura.•Uddannelser under Kulturministeriets ressort. Interview vedrørende anvendelsen af karakter-skalaen på bachelor- og kandidatuddannelsen med repræsentant fra censorformandskabet påden rytmiske uddannelse på musikkonservatorierne.•Uddannelser under Justitsministeriet. Interview med 2 censorer fra hhv. uddannelsen til fæng-selsbetjent og grunduddannelsen på Politiskolen.I udvælgelsen af fag og uddannelser er der lagt vægt på at sikre, at alle uddannelsesniveauer ogforskellige typer af uddannelser og faglige hovedområder indgår i undersøgelsen. Det har ligele-des været vigtigt at sikre, at uddannelser, der hører under forskellige ministerier, indgår i under-søgelsen. I udvælgelsen af uddannelser – ligesom i udvælgelsen af fag – er der desuden lagt vægtpå, at de udvalgte uddannelser og fag repræsenterer en forholdsvis stor volumen. Vi har valgt ik-ke alene at inddrage censorer fra forskellige uddannelser, men også – hvad angår folkeskolen ogde gymnasiale uddannelser – fra forskellige fag. Det skyldes, at både censorsamarbejdet og deministerielle mål og vejledninger på disse uddannelser er knyttet til de enkelte fag. På de øvrigeuddannelser, der er repræsenteret i analysen, er der et samlet censorkorps for hele uddannelsen.Ved at inddrage censorer fra forskellige fag i folkeskolen og på de gymnasiale uddannelser blivervolumen af interviewede censorer samtidig større for disse uddannelser. Denne forskel får dogikke konsekvenser for analysen af materialet, idet de enkelte uddannelser gennemgående opfat-tes som samlede enheder, og de enkelte uddannelser ikke fylder forskelligt i den samlede analyse.I udvælgelsen af censorer indgår flere kriterier. Der er lagt vægt på at sikre, at alle interviewede ererfarne censorer, der kommer fra forskellige skoler og institutioner i forskellige dele af landet. Irelation til de videregående uddannelser er der desuden lagt vægt på at sikre, at aftagercensorerindgår i undersøgelsen. På uddannelser, hvor der er censorformandskaber, har vi tilstræbt at in-terviewe censorformænd eller andre repræsentanter fra formandskabet, da de kan antages – udover egne erfaringer – at have et bredt kendskab til holdninger og udfordringer blandt censorer-7-trins-skalaen19
ne inden for deres fagområde. På uddannelser, hvor der ikke er censorformandskaber, har vi tilgengæld interviewet to censorer fra hvert fag/hver uddannelse.En ekspertgruppe har været tilknyttet delanalysen. Gruppen har bistået EVA i arbejdet med del-analysen ved at kvalificere den spørgeramme, der er anvendt i interviewene, og ved at kommemed kommentarer til foreløbige analyseresultater, som EVA har præsenteret for gruppen. Grup-pen består af:• Tanja Miller, University College Nordjylland. Tanja Miller deltog i Karakterkommissionens ar-bejde i 2004.• Lejf Moos, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet.• Niels Ejbye-Ernst, VIA University College. Niels Ejby-Ernst er medlem af censorformandskabetfor pædagoguddannelsen.
7-trins-skalaen
20
3
Bilag til kapitel 4
Delanalyse 4 er baseret på 15 enkeltinterview. En oversigt over informanterne fremgår af kapitel4 i evalueringsrapporten. Interviewene er gennemført december 2012 – slutningen af januar2013. Informanterne har viden om og erfaring med karakterskalaens internationale anvendelig-hed, og de dækker både et institutionsperspektiv og et studenterperspektiv.I udvælgelsen af informanterne fra uddannelsesinstitutionerne er lagt vægt på, at de havde kon-krete erfaringer med at oversætte og formidle karakterskalaen. Det betød, at det i nogle tilfældevar relevant at interviewe internationale koordinatorer, mens det i andre tilfælde var relevant atinterviewe studievejledere eller studieledere. Interviewene blev gennemført på baggrund af ensemistruktureret interviewguide.Studenterperspektivet inddrages via interview med informanten fra Danske Studerendes Fælles-råd (DSF), som især havde viden om og erfaringer med karakterskalaens internationale anvende-lighed i relation til universitetsuddannelserne. EVA ville gerne have interviewet informanter medsærlig viden om de øvrige videregående uddannelser, der indgår i analysen, men det var vanske-ligt at finde informanter, der havde viden om flere uddannelser, fx flere uddannelser på erhvervs-akademiniveau med en høj grad af udgående mobilitet.Karakterkommissionens formand Katherine Richardson blev interviewet for at få uddybet deovervejelser om international anvendelighed, som fremgår af Karakterkommissionens betænk-ning, og for at få indblik i hendes nuværende refleksioner om 7-trinsskalaens internationale an-vendelighed. Bettina Dahl Søndergaard blev interviewet, efter at flere informanter fra institutio-nerne refererede til de artikler, hun havde skrevet. I interviewet blev hun bedt om at uddybe ar-tiklernes pointer.Der blev endvidere gennemført interview med medarbejdere fra Styrelsen for Universiteter og In-ternationalisering samt Styrelsen for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte som en delaf forundersøgelsen til delanalysen.Informanternes input blev analyseret tematisk med fokus på variationer i erfaringer og synspunk-ter, efter at alle interviewene var gennemført. Derudover er delanalysen baseret på input fra tomobilitetsrapporter og to artikler. Mobilitetsrapporterne bidrog med baggrundsviden om hhv.indgående og udgående mobilitet blandt studerende, mens artiklerne nuancerede og eksemplifi-cerede forskellige perspektiver på karakterskalaens internationale anvendelighed.
7-trins-skalaen
21