Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 245
Offentligt
6.6.13Til ordførerne i Børne- og Undervisningsudvalget.Nu har jeg siddet og fulgt med i TV om skolereformen, både i TV-avisen og i Bag Borgen,der i aften handlede om skolereformens sammenbrud.Selvom jeg ikke er tilhænger af konservativ politik, må jeg tage hatten af for partiets nejtil at indgå en reformaftale, det ikke kan gå ind for – hvad enten dets nej reelt set erideologisk, eller der ligger mere bag. Der er andre end konservative/Barfoed, der harhandlet sådan, når de har kunnet se fordel af det!!Og den der ”skolemester”- tone og retorik, Antorini på vegne af de resterendereformpartier bruger overfor de konservative, at det med dets holdning tagerfolkeskolen som gidsel……grib lige venligst i egen barm.Jeg går ikke ind for heldagsskole, som regeringen har lagt op til. Børn skal have lov atvære børn uden styring af systemet. De skal udvikle sig i samspil med kammerater, deskal have mulighed for at gå enten i SFO, hjem eller til fritidsaktiviteter.Men personligt mener jeg, det er en god ide, hvis skolerne skal oprette lektiecafeer etpar gange om ugen, men det skal være frivilligt, om man vil benytte sig af det tilbud.Rigtig mange skoler har allerede den ordning, og rigtig mange elever benytter sig aftilbuddet, ligesom de trækker kammerater med sig, når de opdager fordelene.I øvrigt ved jeg, at der også i mange SFOér bliver tilbudt lektiehjælp.Regeringens første meldinger om skolereformen er, som jeg har fulgt med, ganske pilletfra hinanden, bl.a. de omtalte aktivitetstimer midt på dagen, som ingen – heller ikkeAntorini – rigtig kunne svare på, hvad var for noget. Og som der bliver sagt af deforskellige ordførere, så har alle måttet give og få for at kunne enes. Jeg vil gerne væremed til at udvikle folkeskolen, men jeg oplever det, der foregår lige nu, som makværk, ogdet kan den danske folkeskole og da slet ikke eleverne være tjent med.Slug nu den trælse kamel. Tag reformen af bordet og begynd konstruktivt. Havnaturligvis gerne visioner, men lyt også til folk med fingrene i bolledejen, eller endnubedre tage på mange besøg rundt til de danske folkeskoler, så I med nye og nutidsøjnekan se, at jeres højt besungne anderledes undervisning allerede finder sted.Jeg sigter her til Antorini, der i et TV-indslag fra en skole, begejstret fortæller, at hun ligehar fulgt elever, der var i skolegården at måle diametre……du godeste, undskyld, mendet skriger til himlen af uvidenhed. Jeg ved med sikkerhed, at den anderledesundervisning har fundet sted siden 1997 – i hvert fald i min kommune, og jeg stillergerne uv-planer og ditto materiale til rådighed.Faktisk mener jeg, I skulle koncentrere jer mere om at efteruddanne lærere og også nøjevurdere læreruddannelsen.Til sidst er jeg altså nødt til i al fredsommelighed at sige, at når jeg i dansk/samfundsfaghar set TV-avis om skolereformens udvikling, så råber mine elever: ”Det hedder lægger”.Ja, flere end Antorini har åbenbart problemer med, om man ligger et forslag frem ellerom man lægger et forslag frem……!Venlig hilsenIngrid Rønne– lærer siden 1975!