Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 242
Offentligt
25. maj 2013
Den skolereform der er på trapperne, har efter min mening en væsentlig og afgørende fejl,der er svær at få indføjet i en lovgivning.Fra min tid som bestyrelsesmedlem i en friskole der arbejdede efter det Grundtvig-Koldskeskoleprincip, erindre jeg hovedprincippet der er, at alle elever er forskellige, forstået påden måde, at nogle er tidlige og andre er sent udviklet til at være "skolemoden". Det erikke noget problem for de tidlige, med de principper der ligger i både den hditidigeforordning og den reform der bearbejdes, men for den store gruppe der er længe om atblive moden til indlæring vil det stadig være et stort problem.Efter min erfaring varierer den optimale alder for indlæring mellem 6 - 30 år. Gruppen forsent udviklede (15 - 30 år) vil jeg anslå til at være på 30 %. Husker min egen skolegang(uagtet nuværende 73 år) således, at børneskolen var jammerlig og jeg var i den bagersteende, der blev moppet. Senere blev det til en håndværeruddannelse med flot karakter -sejltid i handelsflåden - og først da jeg blev tredive år gik jeg på Teknikum og fik en megethøj uddannelse med første karakter. Med en testet IQ på 120 har jeg været heldig stillet.Det ville være af værdi dersom det var muligt i den nye reform, at indfase den form der herer beskrevet, som en valgmulighed.
Helge Bülow