Redegørelse til Folketinget om Rådsmødet for uddannelse og
ungdom den 16. maj 2013
Uddannelse
1. Rådskonklusioner om den sociale dimension af videregående
uddannelse
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.2. Politisk debat om underviseres rolle i at adressere ungdomsar-
bejdsløshed og indfrielsen af uddannelsesmålene under Europa
2020 strategien
Debatten blev indledt af to eksterne talere; Christine Blower, der er for-mand for ETUCE (Den Europæiske Faglige Samarbejdsorganisation forUndervisning), og Pasi Sahlberg, der er genereldirektør ved FinlandsNational Centre for International Mobility and Cooperation.Størstedelen afmedlemsstaterne tog aktivt del i debatten. Indlæggene havde fokus påbehovet for at styrke lærernes anseelse og på at understøtte lærernes mu-ligheder for at udøve deres erhverv. Debatten havde også fokus på atetablere den rette balance mellem på den ene side måling af og ansvarlig-hed i undervisningen og på den anden side behovet for at udvise tillid oggive lærerne frihedsgrader i udøvelsen af deres undervisning. Desudenblev alsidige krav til lærere, klare mål, efteruddannelse, skolelederes fri-hed og evner til at lede, mulighed for differentieret løn, IT-kompetencerog lærersamarbejde fremhævet som væsentlige for at styrke lærerprofes-sionen i arbejdet med at ruste børn og unge til fremtiden. Samtidig blevdet også påpeget, at samarbejde på tværs af f.eks. gymnasium og er-hvervsuddannelser er væsentligt.Ungdom
3. Rådskonklusioner om ungdomsarbejdes bidrag til unge menne-
skers udvikling, velbefindende og sociale inklusioner
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.
24. Rådskonklusioner om bedre udnyttelse af potentialet i ung-
domspolitikkens bidrag til Europa 2020 strategien
Formandskabets udkast til rådskonklusioner blev vedtaget uden debat.5. Politisk debat om bedre udnyttelse af potentialet i ungdomspoli-
tikkens og ungdomsarbejdets bidrag til Europa 2020 strategien
Debatten blev indledt af to eksterne talere; Massimiliano Mascherini, derer forskningsleder ved Eurofond og John Bamber, der arbejder vedCen-ter for Effective Services.Debatten handlede først og fremmest om vigtighe-den af at udnytte potentialet i unges frivillige arbejde som et vigtigt in-strument i bekæmpelsen af ungdomsarbejdsløsheden og realiseringen afEuropa 2020 målsætningerne. Medlemsstaternes indlæg fokuserede isærpå problemerne for de såkaldte NEETs (”Not in Employment, Educa-tion nor Training”) og nødvendigheden af en fælles indsats på tværs aflandegrænser og sektorer for at modvirke social eksklusion og marginali-sering af denne gruppe. Desuden blev synergien mellem formel oguformel uddannelse, evidensbaseret politik og reformer af nationale stra-tegier for ungdomsarbejde fremhævet.Eventuelt
Erasmus for Alle: EU-programmet for uddannelse, ungdom og sportOrientering ved Kommissionen om de vigtigste elementer i programmet,der på nuværende tidspunkt er i trilog forhandlinger mellem Rådet ogEuropa-Parlamentet. Kommissionen fremhævede europæisk merværdi,forenkling og strømlining af det kommende program samt bedre mulig-heder for mobilitet, brugervenlighed og reducerede omkostninger.Kommissionen fremhævede behovet for at afsætte tilstrækkelige midlertil oprettelsen af en lånegarantiordning til kandidatstuderende. Enkeltelande støttede Kommissionen vedrørende lånegarantiordningen, hvor-imod enkelte andre lande argumenterede for et reduceret budget til ord-ningen.Økonomisk byrdefordeling for EuropaskolerneEuropaskolerne hører ikke under Rådet for uddannelse, ungdom, kulturog sports kompetence, og punktet var kun på dagsordenen til oriente-ring. Ved mødet var en orientering ved formandskabet om udfordringermed at sikre en ligelig fordeling mellem medlemsstaterne, når det gælderantallet af lærere, som landene finansierer ved Europaskolerne. Kommis-sionen og enkelte medlemsstater tog ordet.Kommende litauiske formandskabsprogramInformation fra Litauen om prioriteterne på uddannelsesområdet underdet kommende litauiske formandskab.