Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
Børne- og undervisnings-udvalget
Mundtlig fortælling i skolen
Landsforeningen ”Fortællere i Danmark” (FIDA) foreslår, at den mundtligefortælling fremover indgår i folkeskolens læseplaner•via Ny Nordisk Skole•fremtidige Fælles Mål•og i udviklingsprogrammet Fremtidens Dagtilbud.Vi ved rigtig meget om fortællingens fordele i FIDA. I øjeblikket arbejdervi på at samle hidtil publiceret viden og erfaring i en webbaseretvidensbase. Arbejdet foregår i samarbejde med vores nordiskesøsterorganisationer ”Norsk Fortellerforum” og ”Berättarnätet Sverige”.Når den foreligger vil vi sende links og en oversigt.Her vil vi gerne i kort form skitsere, hvad fortællingen kan:••••Fortælling virker stærkt motiverende, både når det faglige stofformidles i fortælling og når elever selv bruger mediet til formidling.Undervisning i fortælling1for elever giver eleverne konkrete ogvirkningsfulde redskaber til mundtlig fremstillingFortælling er et stærkt redskab i kommunikation.Eleverne skal lære at fortælle og skabe deres egne fortællinger – udfra det enkelte fags krav. Øvelse i mundtlig performance ogpræstation smitter af på alle fag. Erfaring fra undervisning ifortælling viser, at det giver en øget selvtillid hos børn at mestrekunsten at fortælle en historie.Mundtlighed smitter af på skriftligheden. Erfaringer fra forløb hvorskolebørn fortæller, viser en forbedret sprogforståelse bådemundtligt og skriftligt (f.eks. ”Gi en historie” for 5. klasser)
•
1
Hvordan man opbygger en fortællestruktur (giver også forståelse for narrativeforløb i litteratur, film, teater mm), brugen af stemmens virkemidler i formidlingaf fortællingen, kropssprog, aktiveringen af fantasi og forestillingsevne.
••
•
•
•
Sprogstimulering for nydanske børn via fortællingen. Disse børn kanfå succeshistorier ved at lære at bruge sproget.Hjerneforskningen viser at man aktiverer større områder af hjernen,når der fortælles. Både forestillinger, følelser og den vigtigeintegrering af mange forskellige hjerneområder er i spil.Herlev kommune har gode erfaringer gennem 15 år med fortællingallerede fra børnehaverne. I bogen ”At fortælle sig selv” skriverpsykolog og fortælle Lene Brok om børns identitetsudvikling, atstyrke sprog og kommunikation og andre udviklingsmuligheder viafortællingLæselystkampagnerne har løftet de mindre børns indlæring.Fortælling kan styrke lysten til både det skreven ord og glæden vedmundtlig fremstilling.Lærerne og pædagogerne opkvalificeres med kurser i at fortælle, ogpå længere sigt med udvidelse af fortælling som fag påseminarierne, ligesom påden frie lærerskole.
Vi står meget gerne til rådighed med flere oplysninger om fortælling ogmed forskning indenfor området.Med venlig hilsenAnnemarie KrarupFormand for Fortællere i Danmark+45 27392979[email protected]Pia SigmundFormand for FIDAs skoleudvalg
www.fortaellereidanmark.wordpress.com