Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1249056_0001.png
den 16. 5. 2013
Til børne- og undervisningsminister Christine Antorini, partiernes uddannelsespolitiske ordførereVi tillader os fra Tysklærerforeningen for gymnasiet og HF, Fransklærerforeningen (medlemmer i alleskoleformer) samt Sproglærerforeningen at henvende os til jer med vore synspunkter vedr. placering af 2.fremmedsprog i folkeskolen.Vi glæder os over, at V og K har betonet nødvendigheden af at styrke fransk og tysk ved at foreslå entidligere start på 2. fremmedsprog, således at disse sprog skal starte i 5. klasse frem for som nu i 7. klasse.Vi vil gerne så kraftigt som muligt tilkendegive at vi opfordrer til, at dette synspunkt nyder fremme i deigangværende forhandlinger om en reform af folkeskolen.Til støtte herfor vil vi gerne anføre:Engelsk blev ved seneste ændring siden rykket fra 4. til 3. klasse, mens tysk/fransk fastholdtes med enrelativt sen sprogstart i 7. klasse. Nu påtænkes en fremrykning af engelsk til 1. klasse, mens tysk ogfransk i regeringens udspil påtænkes fastholdt med den relativt sene sprogstart i 7. klasse, hvorvedchancen for at give både 1. og 2. fremmedsprog et tiltrængt løft endnu en gang forskertses. Det erkortsigtet og vil bidrage til, at de unge oplever at de er endnu meget bedre til engelsk end til øvrigefremmedsprog, hvilket risikerer at demotivere dem ift at lære sprog udover engelsk.Før reformen, hvor engelsk blev rykket fra 4. til 3. klasse, var der 3 år mellem start på 1. og 2.fremmedsprog. Nu skal der være hele 6 år mellem start på 1. og 2. fremmedsprog. Derved udnyttesoverførselsværdien mellem sprogene ikke optimalt. Dette synspunkt understøttes af resultater fraundersøgelser af fremmedsprogsundervisningen i Norge, hvor man netop har påvist en uheldiglæringseffekt ved at der går for lang tid mellem starten på 1. og 2. fremmedsprog (Notat 3/2010 fraFremmedspråksenteret).Formålet med i en folkeskolereform at føre engelsk fra 3. til 1. klasse er naturligvis at styrke dette sproghos børnene og de unge. Hvorfor ønsker man så ikke også at styrke 2. fremmedsprog ved at rykke detned til 4. eller evt. 5. klasse?Ja til Sprog og DI anfører, at engelsk absolut ikke er nok, og at det er helt afgørende, at de unge fårgode sprogkundskaber i andre sprog, herunder 2. fremmedsprog. Sprog er en hård kompetence, enneed-to-have kompetence, og ikke blot en nice-to-have-kompetence.Det er vigtigt at børnene og de unge får mulighed for gode sprogkundskaber også i mindst et andetfremmedsprog udover engelsk af hensyn til deres faglige, jobmæssige, studiemæssige og personligeudvikling. Danmark skal leve af viden, af veluddannet arbejdskraft, og hertil hører at befolkningen lærerandet og mere end blot engelsk.Tidlig sprogstart efterspørges af elever og forældre, hvilket søgningen til privatskoler med denne profilvidner om.Danmark har på europæisk plan tilsluttet sig målsætningen om at befolkningen lærer modersmål og 2fremmedsprog. Det fremmer ikke denne målsætning at behandle 2. fremmedsprog så stedmoderligtsom tilfældet er ved ikke at rykke det ned til en tidligere sprogstart.
Så vidt opfordringen fra vore tre foreninger.Med venlig hilsen, Mette Hermann, Tysklærerforeningen for Gymnasiet og HF, formand, Frank Østergaard,Fransklærerforeningen, formand, Sproglærerforeningen, Ingrid Stuart, formand, Jytte Lund, tysk fagudvalg,Sproglærerforeningen, Leon Aktor, fransk fagudvalg, Sproglærerforeningen.