Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1248543_0001.png
1248543_0002.png
Tegn/tegnsprogsmiljøerer under pres på grund aføget inklusion
15. maj 2013

Langt fra alle døvfødte har et aldersvarende talesprog ved skolestart

Nyborgskolen skal lukkes, og andre tegnsproglige undervisningstilbud tildøvfødte børn er truet. Årsagen er ønsket om øget inklusion samt CochlearImplant-operationer (CI), som giver døvfødte børn mulighed for at lære atlytte og lære at tale. Døvfødte børn med CI enkelt-integreres på almeneskoler og det betyder, at elevtallene på specialskolerne er stærkt faldende.Samtidig viser de seneste undersøgelser, at det ikke er alle børn med CI derhar et alderssvarende talesprog ved skolestart(Significant regionaldifferences in Denmark in outcome after cochlear implants in children).På side 74 i evalueringen af kommunalreformen konkluderes det at: ”CIgiver mulighed for, at børn efter en specialiseret sprogtræning kan opnår enalderssvarlig sproglig udvikling og derved i overvejende grad kan bliveinkluderet i den almindelige undervisning med de rettestøtteforanstaltninger.”

Rosenrødt billede

Dette er et rosenrødt billede uden faktuelt og videnskabeligt belæg. I dagfindes ingen undersøgelser af, hvordan børn og unge med CI klarer sig iskolesystemet hvor lærere og pædagogers praksiserfaringer ogsåinddrages.I Finland har børneombudsmanden gennemført stor trivselsundersøgelse,der viser, at børn med høretab har det svært(Hey look at me! 2012:3Publication of the Ombudsman for Children).Undersøgelsen viser, at der erflere store udfordringer for børnene i den almene skole.

Vores frygt

Børn er forskellige og har forskellige behov. Vi frygter, at udviklingenudvander de tegn/tegnsproglige undervisningsmiljøer, så nogle børnrisikerer at blive tabt på gulvet.”Der er ingen entydig konklusion på, hvilket skoletilbud der mest effektivtstyrker den faglige og sociale udvikling hos elever med særlige behov.”(Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov igrundskolen. Systematisk review.)Danmark bør fremadrette kunne tilbyde mindst tre forskellige skolemiljøer tildøvfødte:
1. Et skolemiljø med dansk skriftsprog og dansk tegnsprog2. Et skolemiljø med dansk skriftsprog, dansk tale og dansk tegnsprog3. Et skolemiljø med udelukkende dansk tale (og dansk skriftsprog)

Overordnet nationalt ansvar og overblik

Vi ønsker et overordnet nationalt ansvar for at sikre, at der i fremtiden ogsåvil være tegnsproglige miljøer i Danmark. Modellen er kendt i Sverigespsm.seog i Norgestatped.no.Her er der også offentligt tilgængeligeoversigter over specialtilbud – og ikke som nu forskel fra kommune tilkommune.På følgende baggrund ønsker vi et foretræde for Børne- ogUndervisningsudvalget for at sikre, at alle ordførere er opmærksomme påproblemstillingen.Med venlig hilsenJanne Boye NiemeläFormand