Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
”Den fælles skole”- SFO Tænketank Danmarks vision.
Indledning.Bestyrelsen i SFO Tænketank Danmark har udarbejdet dette visionsdokument for fremtidens skolepå baggrund af debatter i SFO Tænketanken. Bestyrelsen ønsker en dialog om visionen medmedlemmer og øvrige interesserede, for at videreudvikle SFO Tænketank Danmarks vision forfremtidens skole. Omdrejningspunktet for dialogen om visionener en ny skole, hvor børnene trivesog lærer gennem en hel dag, hvor de udvikler og anvender deres evner maximalt i et samspil medhinanden og med skolens medarbejdere.
GrundprincipperI SFO Tænketank Danmark mener vi, at alle der arbejder i og med folkeskolen, i fællesskab skalfokusere på at udvikle og danne børnene. Det betyder, at lærere og pædagoger i fællesskab skaltræffe valg om indhold og organisering baseret på refleksion over mål, relation, kontekst ogbørnegruppe og i samarbejde med forældrene.Den fælles skole er et fælles anliggende og skal derfor være forankret i det politiske niveau ogunderstøttes af en forpligtende skolepolitik. Indenfor skolepolitikken arbejder også forvaltningen ogskolevæsenet med at sætte rammer for og udvikle skolen, som bærende velfærdsinstitution. Denneforankring sikre også udviklingen af den fælles skole.Børnene er de samme hele dagen, de er i et læringsmiljø hele dagen med to forskellige faggrupper,som har forskellige perspektiver på børns udvikling. I dag er SFO’en en del af skolens samledevirksomhed og derfor en del af skolens pædagogik. Medarbejderne har en fælles opgave medbørnenes dannelse, læring og udvikling. Den løses bedst i fællesskab, i en helhed, der understøtterlærere og pædagogers forskellige kompetencer – ikke så de bliver ens, men så de to faglighederspiller sammen. Et sådan samspil vil i højere grad end den nuværende opdeling udvikle børnenesfaglige, kreative og sociale kompetencer gennem en hel skoledag. De to professioners faglighederskal være klart afgrænsede og definerede, så det er tydeligt, hvad henholdsvis pædagogen oglæreren kan bidrage med til den fælles opgaveløsning. Organisering af skoletiden skal afspejleviden om børn og børns muligheder for at lære.Alle steder, hvor der står skole, menes der implicit skole og SFO.
Det betyder at...•••Skolen er et fællesskab - en helhed, en fællesskabets skole - altsåden fælles skoleSkolen lever op til folkeskolens formålsparagraf i skolens åbningstid fra 6 - 17Skolen tilbyder børnene mange måder at lære på og mange måder at lykkes og få sejre på.1
••••
Medarbejderne planlægger og udfører den fælles opgave sammenDen fælles opgave med børnene er i centrumLærer og pædagog fagligheder indgår i skolens ledelsesteamDer er fælles fysiske rammer i hele åbningstiden
Børns udviklingVisionen hviler på en særlig forståelse af, hvad der skal til for at sikre børns udvikling. Først ogfremmest er grundlæggende tryghed og tillid en nødvendig betingelse. Det er også afgørende, atbørn oplever at være medspillere i deres egen udvikling, hvilket fordrer en tæt barn -voksenkontakt. Det må ikke forveksles med, at barnet har ansvar for egen læring, men betyder tværtimodat den voksne har ansvar for at stille barnet i positioner, der indebærer at barnet skal ”stå på tæer”og være optimalt motiveret og tilpas udfordret i sin udvikling.
Visionen udfoldesTemaDet betyder at:Skolens åbningstid er fra 6 Barnet oplever sammenhænge og samspiltil 17Undervisning og SFO aktiviteter indgår i en dynamisk procesmålrettet barnets udvikling gennem hele skolens åbningstidMedarbejderne har en fælles opgave med børnene dannelselæring og udvikling, som fremgår af årsplaner og handleplanerSkoletiden skal tænkes i obligatoriske forløb og fleksibel tid.PolitikSkolepolitikken sætter mål for den fællesskole fra kl. 6 til kl. 17,herunder de sociale-, kulturelle- og faglige målsætninger for skolen.Politikkerne sikrer rammerne for, at skoleledelsen kan udvikle ogdrive den fællesskole.LedelseSkoleledelsen bakkes op og udfordres af forvaltning og skolechefmed henblik på at fastholde skoleledelsen i udviklingen af den fællesskole.Skolechef og forvaltning sikre i et ledelsesgrundlag den tværfagligeskoleledelse.Ledelsesteamets opgaver dækker strategisk ledelse, personaleledelse,organisatorisk og administrativ ledelse mv.
2
Skolen ledes af et tværfagligt team, hvor både lærer- ogpædagogfagligheder indgår i et ligeværdigt samarbejdeI ledelsesteamet er der en klar ansvars- og opgavefordeling, såskolens organisering fremstår forståelig og tydeligLedelsesteamet understøtter bevidst og målrettet de processer somfremmer lærer- pædagogsamarbejdetOrganiseringLærere og pædagoger er i et kerneteam om et hold børn over enårrækkeKerneteamet består af lærere og pædagoger med ansvar for bådeholdets fællesskab og det enkelt barns udviklingKerneteamet er de centrale voksne med ansvar for at udvikle barnetslæringskraft og barnets egen motivation for fortsat læring ogudvikling.Kerneteamet har den tætte løbende kontakt med barnet og har detgrundlæggende ansvar for dialogen omkring barnet. Andremedarbejdere kan fleksibelt være løst tilkoblede kerneteamet.Børnene deltager i fleksible grupper afhængig af mål og opgaverBørnene tilbydes mange forskellige arenaer at agere i, hvor der ermange måder at lykkes og få sejre på. Børnene deltager iobligatoriske undervisningsforløb og fleksible aktiviteter i skolensåbningstidKerneteamet planlægger hele skoleåret, så der sikres sammenhængfor holdet og det enkelte barnTeamet sikrer, at de faglige mål opfyldesFysiske rammerDe fysiske rammer indrettes i forhold til børnenes behov og deresudvikling, læring og kreativitet.Rammerne tilgodeser forskellige læringsstile og fleksiblefællesskaber og stimulerer nysgerrighedDe fælles fysiske rammer organiseres, så de understøtter de aktiviteterkerneteamet planlægger - i hele åbningstiden!Lærere og pædagoger har en fælles forståelse af læring, innovation ogkreativitet, og det pædagogiske arbejde tilrettelægges ud fra endidaktisk tilgang med systematik og progression, hvor der er fokus påbarnets forsatte udvikling
Samarbejde
3
Lærere og pædagoger arbejder ud fra en fælles indskolingspædagogikmed afsæt i undervisning og SFO- pædagogik.I fællesskab træffer pædagoger og lærere valg om indhold ogorganisering baseret på refleksion over mål, relation, kontekst ogbørnegruppe.Ovennævnte kræver en fælles fortløbende kompetenceudvikling, somtager udgangspunkt i den fælles opgave og de fælles mål.Samspil med omverdenSkolen er en aktiv del af lokalsamfundet, hvor virksomheder,foreninger, kunstnere, idrætsudøvere, faglærte mv. involveres iskolens praksis, når det er relevant i forhold til skolens opgave..Det er et mål at børnene udvikler medborgerskab i samspil medlokalsamfundet.
På vegne af vores medlemmer
SFO tænketank Danmarks bestyrelseved Niels Brockenhuus og Guy Rubaudo
4