Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 223
Offentligt
Til Børne- og undervisningsministeren, Uddannelsesordførerne fra folketingets partiersamt interessenter i vores fælles folkeskole.SFO tænketank Danmarkvil som tænketank, bestående af Skolechefer, Skoleledere, SFOLedere og pædagogiske konsulenter, gerne byde ind i forhold til udviklingen af den danskefolkeskole og den fremlagte folkeskolereform.Det er centralt for os at understrege, at skolen skal tænkes på ny og ikke blot være engentagelse af den historiske klassiske folkeskole med en opdelt hverdag i timer og fritid.Der er behov for en reform, en reform, der tager udgangspunkt i opgaven – i børnenesudvikling.Vores grundsynspunkt er, at folkeskolen er hele uddannelsesinstitutionen fra kl.6 til kl. 17.00,hvor der indgår pædagoger og lærere i løsningen af den fælles opgave. Der vil kun væretilstedeværelsespligt for børnene i noget af denne tid, resten vil være fleksibel tid. I den tidbørnene er der, er der professionelt planlagte og didaktisk valgte læringsaktiviteter, både ifagtimer og aktivitetstid, som indgår i en dynamisk proces målrettet barnets udvikling.Vi mener, at både pædagoger og lærer underviser, hvor undervisning er formidling medudgangspunkt i folkeskolens formålsparagraf. Undervisning er den didaktiske aktivitet, dergiver læring hos det enkelte barn.Alle medarbejdernes undervisning har derfor en fælles mål med børnenes dannelse, læring ogudvikling. Reformen skal derfor sætte rammer for samarbejdet om den fælles opgave og ikkebidrage til en fagkamp mellem to, for børnene og opgaven, så væsentlige faggrupper.Rammesætningen skal sikre kvalitet hele vejen rundt, som sikrer der tages afsæt i børnene ogikke i faggrænser og økonomi. Undervisningens indhold og udfoldelse planlægges i etsamarbejde mellem de to fagprofessioner. Teamsamarbejdet er og bliver derfor centralt for atfolkeskolen skal lykkes.Aktivitetstiden skal ikke være timer i traditionel forstand, der blot lægges til resten af dentraditionelle undervisning. Vi ønsker, at aktivitetstiden henter sit perspektiv og sin opgave ifolkeskolens formålsparagraf. Vi mener, at aktivitetstiden er et væsentlig bidrag til atreformere folkeskolen, såfremt aktivitetstiden indeholder bevægelse, socialudvikling,innovation, kreativitet ect. Aktivitetstiden skal tænkes ind som en aktiv del af helheden iskolen.Derfor ønsker vi et opbrud med den traditionelle skolestruktur- herunder skemaer,fagopdeling og silotankegang. Hvis vi vil udvikle folkeskolen til at møde fremtidens
udfordringer kræver det, at vi ikke blot giver børnene mere af det samme. Fokus skal rettesmod ikke kun at kunne reproducere viden, men ved at organisere skolen, undervisningen ogaktiviteter anderledes kan vi skabe en folkeskole, hvor børnene lærer at sammensætte videnpå nye kreative måder.
Vi vil gene være med til at udfordrer og støtte, at skolereformen bliver en reform og lad ossammen lave reelle forandringer, forandringer for folkeskolen, lærer, pædagoger og isærvores fælles børn.Lad os nu tænke helhed og en sammenhængende skoledag for barnet.
Med venlig hilsenBestyrelsen i SFO tænketank Danmark.