Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 222
Offentligt
TALEPAPIRDET TALTE ORD GÆLDER
AnledningTitel
Samråd i Folketingets Børne- og UndervisningsudvalgRådsmødet (uddannelse og ungdom) den 16. – 17. maj2013Udvalgets medlemmerBørne- og Undervisningsudvalget4 minutterDen 7. maj 2013. Samrådet starter kl. 14.
MålgruppeArrangørTaletidTid og sted
1
Disposition1.2.3.4.IndledningUddannelseUngdomAfslutning
1. IndledningDer er to punkter på dagsordenen for rådsmødet uddannelse og tre punkter pådagsordenen for rådsmødet for ungdom.2. UddannelseJeg starter med uddannelsesområdet, hvor vi skalvedtage et sæt rådskonklusio-ner om den sociale dimension af videregående uddannelse.Fordi det irske formandskab ønsker at sætte fokus på behovet for at rekrutterebredt til de videregående uddannelser.Målet er, at gruppen af unge, som optages på og gennemfører en videregåendeuddannelse, skal afspejle den generelle befolkningssammensætning i EU.Og det skal blandt andet ske ved at styrke fleksible adgangsveje til de videre-gående uddannelser.Og blandt andet også muligheden for at få adgang via en erhvervsuddannelse.Samtidig bliver medlemsstaterne opfordret til at sikre, at de videregående ud-dannelser har en klar arbejdsmarkedsprofil.Det skal bidrage til, at uddannelserne også er attraktive for de unge, som gårefter en klar erhvervsretning, når de vælger uddannelse.Rådskonklusionerne skal ses i sammenhæng med Europa 2020-strategiensmålsætning om, at mindst 40 procent af de 30- til 34-årige skal gennemføre envideregående uddannelse.I Danmark er det tilsvarende tal allerede nu oppe på 48 procent.
2
Men hvis vi skal nå det fælles EU-mål i 2020, er det nødvendigt at tiltrækkeflere unge til de videregående uddannelser.Og derfor kan regeringen støtte rådskonklusionerne.Ved rådsmødet skal vi også have en politisk debat om undervisernes rolle i atunderstøtte de europæiske målsætninger på uddannelsesområdet.Og ministrene er blevet bedt om at fremhæve, hvilke konkrete initiativer der ertaget for at forbedre og understøtte lærerprofessionen.Det er jo aktuelt også i Danmark.Ved debatten på ministerrådsmødet vil jeg selvfølgelig fremhæve de initiativer,som regeringen har taget på området.Det gælder bbåde reformen af læreruddannelsen, og også elementer om efter-uddannelse i udspillet til en folkeskolereform. Det gælder også de initiativer,der er taget på ungdomsuddannelsesområdet, hvor vi skal styrke underviserebåde på erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser, og hvor der erfokus på det didaktiske.Gennemgående for initiativerne på tværs af uddannelsesområderne er, at de harfokus på at styrke lærerprofessionen via gode grund- og efteruddannelser,team- og netværkssamarbejde for lærere, bedre pædagogisk skoleledelse ogklarere mål for bl.a. undervisningen.Det er det, der er på dagsordenen for uddannelsesmødet.3. UngdomsområdetPå ungdomsområdet er der tre punkter, som jeg startede med at sige.Det første er vedtagelse af et sæt rådskonklusioner om bedre udnyttelse af ung-domspolitikkens bidrag til Europa 2020-strategien.Ungdomspolitikkens fokus er unges frivillige arbejde, den uformelle og ikke-formelle læring og unges aktive medborgerskab.Det er selvfølgelig vigtigt, at ungdomspolitikken bidrager til at realisere måle-ne om øget vækst og beskæftigelse i Europa.Men det er også vigtigt at sige, at ungdomspolitik ikke kun handler om at ud-vikle unges kompetencer rettet mod arbejdsmarkedet.
3
Den uformelle læring har i høj grad også betydning for de unge selv og derespersonlige udvikling som livsduelige mennesker og aktive samfundsborgere.Der er høj ungdomsarbejdsløshed. Og væsentlige højere i andre lande end her-hjemme.Derfor kan en ungdomspolitik kun blive effektiv, hvis den sætter ind med initi-ativer på tværs af de områder, der har betydning for unges liv og situation.Derfor kan vi også støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.Det andet punkt er rådskonklusioner om unges frivillige arbejde og dets betyd-ning for deres personlige udvikling og sociale inklusion.Unges frivillige arbejde i sportsklubber og på det sociale og kulturelle og man-ge andre områder er noget, som vi synes er vigtigt. Både for dem selv og forsamfundet i øvrigt.Derfor vil vi gerne være med til at støtte og anerkende arbejdet.Derfor har regeringen igangsat en proces med fornyelse af det særlige Frivil-lighedscharter fra 2001.Heri står en række grundprincipper for samspillet mellem Frivilligheds-Danmark og det offentlige.Det synes vi godt kunne trænge til en fornyelse. Derfor holdes nu en række di-alogmøder med de frivillige organisationer og andre aktører inden for civilsam-fundet om, hvad et nyt charter bør indeholde om frivilliges rettigheder og plig-ter.Derfor kan vi også støtte vedtagelsen af rådskonklusionerne.Det sidste punkt er en politisk debat om, hvad vi hver især i medlemslandenekan gøre for at støtte op om unges frivillige arbejde for at imødegå de udfor-dringer, som unge står over for i dag.4. AfslutningSå man kan sige, at det er væsentlige emner, der er på dagsordenen.Og det er som altid godt at dele erfaringer om emnerne med andre lande, så jegser frem til at drage af sted.
4