Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1242313_0001.png
1242313_0002.png
PRESSEMEDDELELSE D. 29.04.2013Beretning om evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen 2013Der er behov for at udvikle en ny tilgang til undervisningsdifferentiering. Det er en af konklusionerne i den beretning, somSkolerådets formandskab i dag offentliggør.Virkningsfuld undervisning, som eleverne lærer meget af, er kendetegnet ved, at lærerne leder og sætter faste rammerfor undervisningen, og at lærernes tilrettelæggelse af undervisningen sker ud fra mål for og evalueringer af eleverneslæring.Der er tegn på fremgang i de faglige resultater i folkeskolen, men en for stor andel af eleverne forlader stadig skolenuden grundlæggende kompetencer. Fokus skal være på en samlet indsats byggende på viden om, hvilken undervisningder kan forventes at have størst effekt på forskellige elevers læring.”En vigtig del af arbejdet med at udvikle undervisningen er at forholde sig til de tilgange, metoder og strategier, somforsk-ningen viser, med en vis sandsynlighed vil virke bedre end andre i en given situation. Det handler ikke om atopstille en opskrift eller manual for god undervisning, men om at forholde sig systematisk til, hvordan elevernes udbytteaf undervis-ningen bliver så stort som muligt”, siger Skolerådets formand Jørgen Søndergaard.Den internationale forskning viser, at undervisningsdifferentiering, som den hidtil er blevet opfattet, har en beskedenbetydning for elevernes læring. Danske undersøgelser viser, at lærere synes, at det er vanskeligt, og at de kun ibeskedent omfang praktiserer undervisningsdifferentiering.”Der er flere indikationer på, at der er behov for en nytænkning af tilgangen til differentieret undervisning, hvis folkesko-len skal lykkes med at give alle elever mulighed for at udfolde deres fulde potentiale”, siger Skolerådets formand Jør-genSøndergaard.Udviklingen af undervisningen skal også være omdrejningspunktet for en fremtidig folkeskolereform. I den sammenhængretter Skolerådets formandskab opmærksomheden mod, at implementeringen er afgørende for et succesfuldt udfald.”Det er helt centralt, at der udarbejdes en realistisk plan for implementeringen, som sikrer, at de udførende led har videnog kompetencer til at løfte den opgave, de er ansvarlige for”, siger Skolerådets formand Jørgen Søndergaard.Fakta om beretningenDette års beretning har særligt fokus på lærernes undervisning, men gennemgår også de væsentlige re-sultater i forholdtil elevernes trivsel og overgangen til ungdomsuddannelse.Beretningen er inddelt i tre dele:• Den første del (kapitel 2) præsenterer centrale undervisningselementer og – metoder. På den baggrund harformandskabet en række anbefalinger rettet mod at udvikle undervisningens kvalitet.• Den anden del (kapitel 3 og 4) omhandler kvaliteten i folkeskolen, herunder evaluering og for-skellige mål forfolkeskolen. På den baggrund kommer formandskabet med anbefalinger rettet mod implementeringen af en
folkeskolereform og forenklingen af Fælles Mål.• Den tredje del (kapitel 5 og 6) giver en status for udviklingen i folkeskolen og ungdomsskolen samt Skolerådets virke.