Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1240909_0001.png
1240909_0002.png
1240909_0003.png
Principper for pædagog- og lærersamarbejdet i indskolingenVisionI samarbejde med forældrene vil vi udvikle livsduelige mennesker.I indskolingen skal børnene lære gode arbejdsvaner og sociale omgangformer, så de bliver i stand tilselvstændigt og aktivt at indgå i egne læreprocesser samt indgå i fællesskabet omkring undervisningen ogaktiviteterne i frikvarterene og i DUS’en.Skolens personale har en åben, anerkendende og inddragende tilgang til alle børn. Det indebærer ennuancering af viften af pædagogiske metoder og tilbud, så alle børn mødes forskelligt med respekt forderes individuelle kompetencer.Hvis et barn har problemer, er det vores opgave at se det som et barniproblemer frem formedproblemer.
Hvordan? Hvem gør hvad?Lærerne planlægger og tilrettelægger undervisningen.For at tilgodese elevernes forskellige læringsstile ogfaglige niveau benyttes varierede arbejdsformer. I indskolingen benyttes typisk flg.
Klasse-undervisningGulerods-modellenCooperativeLearning
Læsebånd20 min. hver dag ito perioder af året
VærkstederLæringsstileLæringsmiljø
EmneundervisningTo emneforløb samtét fælles med heleskolen
Lærerne er gårdvagt i frikvarterene incl. de første 10 min. inden det ringer ind om morgenen (pædagogerneindgårikkei lærernes gårdvagtsskema).Lærerne sørger for at lave særlig tilrettelagt undervisning for de børn, som har brug for struktur ogforudsigelighed.
Pædagogernes rolle i forhold til de varierede arbejdsformer:
Klasse-undervisning
Pædagogen (og andre ”ekstra hænder”) tager sig af de elever, som afforskellige årsager ikke er parate til at indgå i undervisningen ved timensopstart. Elever, som har vanskeligt ved at indgå i klasseundervisningen, guidesaf pædagogerne i klassen eller udenfor klassen fx i aulaen.
Gulerods-modellen
Pædagogen (og andre ”ekstra hænder”) hjælper eleverne med opgaverne påderes gulerodsseddel (ugeplan), idet de arbejder med elevens nærmesteudviklingszone. Der kvitteres for udførte opgaver på gulerodssedlen. Eleverneskal lære aktivt at få løst de givne opgaver, som af læreren er tilpasset elevensfaglige niveau.Når eleverne arbejder ”gulerod” taler pædagogen løbende med eleverne om,hvordan de får bestilt mest muligt og dermed bedst får lært noget. Altså enbevidstgørelse hos eleven om egen læringsstil og foretrukne læringsmiljø.Værkstedsaktiviteter og læring via IT, kan indgå som opgaver pågulerodssedlen eller som den ”gulerod” eleverne kan vælge, når de har lavetsamtlige opgaver på gulerodssedlen. Læreren udvælger de edb-programmer(fx links i ElevIntra) og tilrettelægger de værkstedsaktiviteter, som elevernemå arbejde med. Pædagogen opsøger de elever, som ikke er aktive, oghjælper dem i gang.
PædagogiskITVærkstederLæringsstileLæringsmiljø
EmneundervisningTo emneforløb samtét fælles med heleskolen
Lærere og pædagoger planlægger i fællesskab forløbene, hvorved der sikres,at alle medarbejdere indgår med de kompetencer, som de hver især har. Dettilstræbes, at hvert forløb opstartes med en fælles oplevelse og at eleverneinddrages og får medbestemmelse. Der arbejdes tværfagligt og på tværs afklasserne. I planlægningen og tilrettelæggelsen af emneforløb tages højdefor, at vi har nogle elever, som kræver særlig forudsigelighed og struktur, ogder aftales hvem (lærere/pædagoger…) der særligt støtter denne gruppe afelever.Pædagogen (og andre ”ekstra hænder”) læser sammen med de børn, som harbrug for dette, samt guider enkelte elever i forhold til at få ro, så alle kankoncentrere sig om læsningen. Vi har læsebånd i to perioder i løbet af året.En undervisningsform, som er særligt egnet, når læreren er alene med klassenog samtidig skal sikre, at eleverne får mulighed for aktivt at indgå ilæreprocessen. Særligt ved opstart og indlæring af ”nye strukturer” kan dervære behov for ”ekstra hænder”.
Læsebånd20 min. hver dagefter morgensang
CooperativeLearning
Pædagogerne er tilknyttet et klasseteam; men arbejder ikke kun i én klasse – men hjælper alle børn, hvorbehovet er. Pædagogerne deltager sammen med klasseteamet i skole-hjem-samtalerne.Pædagogerne arbejder i frikvarterene med elevernes sociale kompetencer samt sikrer, at de elever, somhar brug for en pause, også får det.Pædagogerne har en særlig rolle i forhold til at sikre et tæt samarbejde med forældrene.
Pædagog-lærersamarbejdetStorteammøder(al pædagogisk personale tilknyttet indskolingen)Afholdes to gange om året (kl. 17 – 19 før pæd.rådsmøder) samt til vores midtvejsevaluering.Fælles planlægning i forhold til skoleårets planlægningStørre aktiviteter i DUS-tiden koordineres med skolens aktiviteter.Overordnede pædagogiske drøftelser i forhold til pædagog-lærersamarbejdet
Teammøder(Team 1 og Team 2)Team 1 består af lærere og pædagoger, der er tilknyttet børnehaveklassen og 1. klasse. Teamet holdermøde torsdag i 5. lektion. I det tidsrum, hvor der afholdes møde, varetager en pædagog fra team 2undervisningen ved hjælp af O-lektioner.Team 2 består af lærere og pædagoger, der er tilknyttet 2. klasse og 3. klasse. Teamet holder møde onsdagi 5. lektion. I det tidsrum, hvor der afholdes møde, varetager en pædagog fra team 1 undervisningen vedhjælp af O-lektioner og en lærer holder lektiecafé i 3. kl.På teammøderne kan flg. tages op:Videndeling fx om pædagogisk IT, læringsstile, læringsmiljø, læsning, inklusion….ABC-interventionSamarbejde i forhold til de børn, som kræver en særlig opmærksomhedTeamet målfastsætter og evaluerer faglige, sociale og personlige kompetencer i forhold til denenkelte klasse og til den enkelte elev. Den indsats der aftales, arbejdes der med i både skole ogfritidsdel, således eleverne oplever helhed og sammenhæng i deres hverdag.Fælles planlægning af emneforløb
I de lektioner fx idræt, hvor der er sat både en lærer og en pædagog på, afklarer de indbyrdes forventningertil samarbejdet inden opstart af skoleåret.Skolens leder er ansvarlig for undervisningen i indskolingen og dermed også for pædagog-/lærer-samarbejdet og dets udførelse.
Vedtaget i skolebestyrelsen d. 14. juni 2012