Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 206
Offentligt
Årsrapport for VISO2011
Publikationen er udgivet afSocialstyrelsenEdisonsvej 18, 1.5000 Odense CTlf.: 72 42 37 00E-mail: [email protected]www.socialstyrelsen.dkDownload eller se sti til rapporten på www.socialstyrelsen.dk.Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse af kilde.
2
Indholdsfortegnelse1. INDLEDNING ....................................................................................................................................42. RESUMÉ.............................................................................................................................................53. HENVENDELSER TIL VISO ..........................................................................................................73.1 DET OVERORDNEDE BILLEDE-HENVENDELSER TILVISO ...............................................................73.2 KLASSIFIKATIONER.......................................................................................................................113.3 PROBLEMSTILLINGER....................................................................................................................184. SPECIALISTYDELSESFORLØB I VISO ....................................................................................204.1 DET OVERORDNEDE BILLEDE- SPECIALISTYDELSESFORLØB.........................................................214.2 KLASSIFIKATIONER I SPECIALISTYDELSESFORLØBENE..................................................................264.3 PROBLEMSTILLINGER I SPECIALISTYDELSESFORLØBENE...............................................................345. I FOKUS – STIGENDE EFTERSPØRGSEL................................................................................366. I FOKUS – UDSATTE BØRN OG UNGE.....................................................................................395.1 HVEM EFTERSPØRGERVISOS VIDEN OM UDSATTE BØRN OG UNGE? .............................................415.2 BAG OM EFTERSPØRGSLEN............................................................................................................42
3
1. IndledningFormålet med nærværende årsrapport er at give et indgående indblik i VISOsspecialrådgivningsvirksomhed i det forløbne år. Årsrapporten tjener således somet dyberegående supplement til de statusrapporter, der udarbejdes en gang ikvartalet. Resultaterne i årsrapport danner desuden afsæt for yderligere kvantita-tive og kvalitative analyser og udgør således en del af den samlede opsamling afviden fra VISOs enkeltsagsområde. VISO foretager således i samarbejde medVidenscenter for Handicap og Socialpsykiatri tværgående vidensopsamling fraVISOs enkeltsager med henblik på at understøtte specialrådgivnings- og udred-ningsopgaverne i kommunerne, regionerne samt i VISO. Vidensopsamlingen fore-tages dels kvantitativt, hvor der foretages overordnede analyser af bl.a. efter-spørgslen på VISOs forskellige ydelser og dels kvalitativt, hvor der foretages dy-beregående analyser af udvalgte områder.I rapporten gives der et overblik over delsefterspørgslenpå VISOs ydelser i formaf dehenvendelser,VISO modtog i 2010, og dels VISOs arbejde ispecialistydel-sesforløbene.Rapportens resultater er baseret på de registreringer, der foretagesi VISOs Administrative System (VIAS). Registreringen foretages af VISOs fagligekonsulenter i forbindelse med henvendelsen til VISO, og registreringerne er der-for udtryk for den faglige vurdering af sagen på tidspunktet for henvendelsen. Ide tilfælde, hvor der igangsættes et specialistydelsesforløb kan sagens karakter inogle tilfælde ændres undervejs i forløbet, fx ved at der bliver afdækket forhold,der ikke var opmærksomhed på i forbindelse med henvendelsen til VISO. Derforetages ikke registreringer i forbindelse med afslutning af specialistydelsesfor-løbene, og rapportens resultater er således alene baseret på de registreringer,der foretages i forbindelse med henvendelsen til VISO.
4
2. ResuméEfterspørgsel på VISOs ydelser i 2011Stigende efterspørgsel:---VISO modtog i 2011 3.413 henvendelser – det er en stigning på 10 pct. i forholdtil 2010Den øgede efterspørgsel på VISOs ydelser var særligt markant på børne- og un-geområdet – her var stigningen på 19 pct.Specielt kommunale forvaltninger efterspurgte i stigende grad viden og rådgiv-ning om børn og unge – her fik VISO flere 158 henvendelser svarende til enstigning på 26 pct.
Hovedområder:---Voksne: 42 pct. af henvendelserneBørn og unge: 38 pct. af henvendelserneSpecialundervisning: 16 pct. af henvendelserne
Henvendere:--Kommuner: 66 pct.Borgere: 26 pct.
Klassifikationer:---I 19 pct. af henvendelserne varautismeen del af problemstillingenI 15 pct. af henvendelserne varudviklingshæmningen del af problemstillingenI 13 pct. af henvendelserne varopmærksomhedsforstyrrelseen del af problem-stillingen
Køn:-62 pct. af de personer, der blev rettet henvendelse til VISO om var dren-ge/mænd – 38 pct. var piger/kvinderKlassifikationer, med en overvægt af kvinder:oErhvervet døvblindhed– 93 handler om kvinderoSelvmordstankereller –forsøg–69 pct. handler om kvinderoProstitution– 60 pct. handler om kvinderKlassifikationer, med en overvægt af mænd:oKrigsveteraner –100 pct. handler om mændoSeksuelt krænkende adfærd –87 pct. handler om drenge/mændoPersonfarlig og ikke-personfarlig kriminalitet –83 pct. handler om dren-ge/mænd
-
-
Problematikker:---41 pct. af henvenderne efterspørger konkrete redskaber og metoder38 pct. oplever en flerhed af problemstillinger hos personen29 pct. er udfordret af en særligt udtalt problemstilling hos personen5
Specialistydelsesforløb i VISO – 2011Håndtering af henvendelser---I 36 pct. af de henvendelser VISO modtog i 2011 viste der sig behov for specia-listrådgivning og VISO igangsatte i alt 1.226 specialistydelsesforløb som følge afhenvendelser i 201124 pct. af henvendelserne i 2011 blev håndteret ved en konsultativ samtale15 pct. af henvenderne blev henvist til andre instanser.
Hovedområder – Igangsatte specialistydelsesforløb---Voksne: 46 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløbBørn og unge: 38 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløbSpecialundervisning: 15 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløb
Henvendere i specialistydelsesforløbene--Kommuner: 88 pct.Borgere: 8 pct.
Klassifikationer i specialistydelsesforløbene---I 24 pct. af specialistydelsesforløbene varautismeen del af problemstillingenI 23 pct. af specialistydelsesforløbene varudviklingshæmningen del af problem-stillingenI 20 pct. af specialistydelsesforløbene varudadreagerende adfærden del af pro-blemstillingen
Kønsfordeling i specialistydelsesforløbene-61 pct. af de personer, der var mål for en specialistydelsesforløb var dren-ge/mænd – 39 pct. var kvinder
Problematikker i specialistydelsesforløbene---63 pct. af specialistydelsesforløbene handlede om at give henvenderkonkreteredskaber og metoder54 pct. af specialistydelsesforløbene handlede om at håndtereen flerhed af pro-blemstillinger hos personen34 pct. af specialistydelsesforløbene handlede om at håndtere ensærligt udtaltproblemstilling hos personen
6
3. Henvendelser til VISOI dette afsnit sættes der fokus på VISO’s henvendelserne til VISO. Der ses påhenvendelsesmønstre i forhold til hvem der henvender sig samt hvilke klassifika-tioner og problemstillinger, der optræder i henvendelserne.
3.1 Det overordnede billede - henvendelser til VISOVISO modtog i 2011 i alt 3.413 henvendelser, hvilket er en stigning på 10 pct. iforhold til 2010, hvor VISO modtog 3.103 henvendelser. 2011 er desuden det år,hvor VISO siden starten i 2007 har modtaget flest henvendelser.Figur 1. Antal henvendelser til VISO - 2007-20114.0003.5003.000Antal henvendelser2.5002.0001.6691.5001.0005000200720082009201020112.758
3.212
3.103
3.413
Af de henvendelser, VISO modtog i 2011 omhandlede 1.415 af henvendelsernevoksne, mens 1.306 omhandlede børn og unge. 541 af henvendelserne omhand-lede specialundervisning, mens 151 af henvendelserne ikke kunne placeres indenfor enten voksne, børn eller specialundervisning og derfor er registreret un-der ”andet”1. Det er specielt på børne- og ungeområdet, at efterspørgslen på VI-SOs ydelser har været stigende. VISO modtog således 19 pct. flere henvendelserom børn og unge i 2011 sammenlignet med 2010, mens der på specialundervis-ningsområdet og voksenområdet kun var en stigning på 4 pct.
Henvendelser der registreres under ”andet” er typisk henvendelser, hvor der ønskes generel videnom VISO eller andre instanser.
1
7
Figur 2. Henvendelser til VISO i 2011 fordelt på hovedområder4%16%
42%VoksneBørn og ungeSpecialundervisningAndet
38%
I forbindelse med modtagelsen af henvendelserne registreres det i de fleste til-fælde, hvilken alder den person som henvendelsen omhandler, har. Figur 3 ne-denfor viser, hvordan henvendelserne til VISO i 2011 fordelte sig på alder.Figur 3. Henvendelser til VISO i 2011 fordelt efter alderen på den borger,som henvendelsen omhandlede.80070060052250040030020010000-6 år7-11 år12-14 år15-17 år18-23 år24-67 år68- år88396362302249
650
Note: I 963 henvendelser, er den pågældendes alder ikke registreret.
8
Det skal understreges, at den samme henvendelse kan omhandle flere forskelligealdersgrupper. En familiesag kan således principielt omhandle tre børn på 4, 7 og12 år samt to forældre på 33 og 35 år, alle med ADHD. I et sådant tilfælde vilden samme henvendelse altså omfatte fire forskellige aldersgrupper.VISO modtager henvendelser fra en række forskellige henvendere. Lidt mere endhalvdelen (55 pct.) af henvendelserne til VISO i 2011 kom fra kommunale for-valtninger og tilbud mens 11 pct. kom fra PPR-afdelinger. Omkring en fjerdedel(26 pct.) af henvendelserne kom fra borgere og deres pårørende mens 5 pct.kom fra andre2typer henvendere. I de resterende 3 pct. af henvendelserne blevhenvendertypen ikke registreret.I tabel 1 nedenfor er henvendelserne fra de forskellige henvendertyper fordelt påaldersgrupperne for de personer, henvendelserne omhandlede.Tabel 1. Henvendelser fordelt på henvendertype og alder på den borger,henvendelsen omhandler0-6223972802987-1146619471316712-14307042563138Alder (år)15-1718-235242907312172507132018814524-678313358017029168-7221000039
Borger og pårørendeKommunal forvaltningKommunalt tilbudPPRAndreIkke angivetI alt
I tabel 2 nedenfor er henvendelserne fra de forskellige henvendertyper fordelt påde tre hovedområder.Tabel 2. Henvendelser fordelt på henvendertype og hovedområdeSpecial-Voksne Børn og ungeundervisningAndetBorgere og pårørende34938612431Kommunal forvaltning6187603435Kommunalt tilbud317693611PPR0263321Andre11751158Ikke angivet1414065I alt1.4151.306541151Note; Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud,statslige forvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og bruger-organisationer.
I alt8901.447433359191933.413
”Andre” omfatter henvendelser fra regionale og statslige forvaltninger og tilbud, private og selv-ejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
2
9
Det fremgår af tabellen, at langt de fleste af henvendelserne fra kommunale til-bud omhandler voksenområdet. Således faldt 73 pct. af henvendelserne frakommunale tilbud på voksenområdet. Det fremgår desuden af ovenstående, atflest henvendelser på børne- og ungeområdet kommer fra kommunale forvaltnin-ger. Således var 58 pct. af henvendelserne på børne- og ungeområdet fra kom-munale forvaltninger.I omkring 40 pct. af henvendelserne er den/de pågældendes køn registreret. 62pct. af de personer, der i 2011 blev rettet henvendelse til VISO om var dren-ge/mænd mens 38 pct. var piger/kvinder. Figur 4 nedenfor viser, hvordan hen-vendelserne fordeler sig på køn og hovedområde, mens figur 5 viser fordelingenpå køn og henvendertype.Figur 4. Henvendelser til VISO i 2011 fordelt på køn og hovedområde100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%VoksneBørn/ungeMandNote:
35%43%
32%
65%57%
68%
Specialundervisning
Kvinde
Figuren er baseret alene på de henvendelser, hvor den/de pågældendes køn er oplyst.Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud, statsligeforvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
10
Figur 5. Henvendelser til VISO fordelt på køn og henvendertype100%90%80%70%60%50%40%30%20%10%0%Borgere ogpårørendeKommunalforvaltningKommunalinstitutionMandNote:
43%
38%
39%
33%47%
57%
62%
61%
67%53%
PPR
Andre
Kvinde
Figuren er baseret alene på de henvendelser, hvor den/de pågældendes køn er oplyst.Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud, statsligeforvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
Det fremgår af figur 4, at der på alle de tre faglige hovedområder er en overvægtaf henvendelser, der omhandler drenge/mænd. Denne overvægt er mest markantpå specialundervisningsområdet, hvor to tredjedele af de henvendelser, hvorden/de pågældendes køn var angivet, omhandlede drenge. Det fremgår desudenaf figur 5, at en overvejende del af henvendelserne fra alle typer henvendere,omhandlede drenge/mænd.
3.2 KlassifikationerI forbindelse med henvendelserne til VISO registreres der ud fra en faglig vurde-ring en eller flere klassifikationer i tilknytning den enkelte henvendelse. Klassifi-kationerne angiver, hvad henvendelsen handler om, f.eks. autisme, udviklings-hæmning etc. I tabel 3 nedenfor er det opgjort, i hvor mange henvendelser deenkelte klassifikationer optrådte i 2011 samt hvem henvendelserne kom fra. Iden enkelte henvendelse kan der være flere forskellige klassifikationer tilknyttet,og tallene i tabellen er således ikke udtryk for unikke henvendelser, men alene etudtryk for, i hvor mange henvendelser den enkelte klassifikation optræder.Det fremgår af tabellen, at autismespektrumforstyrrelse og udviklingshæmningvar de to klassifikationer, der i 2011 var en del af problemstillingen i flest hen-11
vendelser til VISO. Autisme indgik således i 19 pct. af henvendelserne mens 15pct. af henvendelserne handlede om udviklingshæmning. Langt de fleste henven-delser om udviklingshæmning kom fra kommunale henvendere - 84 pct. af dehenvendelser, der handlede om udviklingshæmning var således fra en kommunalforvaltning, et kommunalt tilbud eller en kommunal PPR-afdeling. Det er desudenværd at bemærke, at klassifikationerne autismespektrum og opmærksomhedsfor-styrrelse i forhold til borgerhenvendelser skiller sig markant ud, idet de optræderi markant flere henvendelser end de øvrige klassifikationer. Omkring en fjerdedelaf alle henvendelser fra borgere pårørende til borgere handler således om autis-me mens omkring en sjettedel handler om opmærksomhedsforstyrrelse.Siden 1. januar 2011 har VISO registreret, hvor mange henvendelser, der om-handler krigsveteraner. Det fremgår af tabellen, at VISO i 2011 modtog 11 hen-vendelser, der omhandlede krigsveteraner. 2 af disse henvendelser kom fra bor-gere eller deres pårørende, mens 9 var fra kommunale forvaltninger.
12
Tabel 3. Klassifikationer fordelt på henvendertyperI alt (Klassifi-kation)3.4136325004344042472361741651541431421341311251161151191151111068688858381788171736667625749474531161614117Henvenderikke angivet93824104603020021151000211015150111010001000KommunalttilbudBorgere ogpårørendeKommunalforvaltning
Henvendelser i altAnvendte klassifikationer;AutismespektrumUdviklingshæmningOpmærksomhedsforstyrrelseUdadreagerende adfærdErhvervet hjerneskadeMobilitetsnedsættelseAndetMedfødt hjerneskadeAngstKommunikationsnedsættelseUdviklingsforstyrrelseOmsorgssvigtSeksuelt overgrebDepressionStofmisbrugSjældent forekommende funktionsnedsættelsePersonlighedsforstyrrelseForandret virkelighedsopfattelseUdviklingsforstyrrelse af skolefærdighederUdviklingsforstyrrelse af tale og sprogSeksuelt krænkende adfærdAlkoholmisbrugStressbelastningSelvskadende adfærdDemensSocial isolationPersonfarlig kriminalitetSelvmordstanker eller -forsøgIkke-personfarlig kriminalitetTilknytningsforstyrrelseSynsnedsættelseIndadreagerende adfærdMultipel funktionsnedsættelseSpiseforstyrrelseHørenedsættelseVoldeligt overgrebUdviklingsforstyrrelse af sansemotoriske fær-dighederErhvervet døvblindhedHjemløshedMedfødt døvblindhedKrigsveteranProstitution
890
1.447
433
359
191
21345144323843423733173483928222624142315512239419516111376279101042120
2622391682151191218261814860118746777536369241762574947304649434248293330311725707597
58134291034232912925135813914152251312951542793618148896304200
64486739342413472150281391153156582043031313157121901000400
Note: Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud, statsligeforvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
13
Andre273222141412228735276669833583852125817142241122200
PPR
Figur 6 viser klassifikationerne fordelt på de faglige hovedområder og af figurenfremgår det, at der er markant forskel på, hvordan de enkelte klassifikationerfordeler sig på hovedområder. Det fremgår af figuren, at henvendelser om udvik-lingshæmning i overvejende grad omhandler voksne udviklingshæmmede. Det erdesuden interessant at pege på, at en overvejende del af henvendelserne omhenholdsvis personfarlig og ikke-personfarlig kriminalitet, seksuelt krænkendeadfærd og stressbelastning handlede om børn og unge. Ligeledes kan der pegespå, at der for en række klassifikationers vedkommende er tale om en relativt lige-lig fordeling mellem voksne og børn og unge. Eksempelvis kan der peges på, athenvendelserne om seksuelle overgreb, misbrug og spiseforstyrrelser er relativtligeligt fordelt mellem børn og unge og voksne.
14
Figur 6. Klassifikationernes fordeling på de faglige hovedområderkrigsveterandemenserhvervet døvblindhedhjemløshedforandret virkelighedsopfattelseprostitutionerhvervet hjerneskadepersonlighedsforstyrrelsemobilitetsnedsættelseudviklingshæmningdepressionudadreagerende adfærdspiseforstyrrelsealkoholmisbrugstofmisbrugseksuelt overgrebindadreagerende adfærdangstsocial isolationpersonfarlig kriminalitetsjældent forekommende funktionsnedsættelsemedfødt døvblindhedsynsnedsættelseselvmordstanker eller -forsøgselvskadende adfærdHørenedsættelsestressbelastningseksuelt krænkende adfærdikke-personfarlig kriminalitetvoldeligt overgrebkommunikationsnedsættelseautismespektrumopmærksomhedsforstyrrelseudviklingsforstyrrelsemultipel funktionsnedsættelsemedfødt hjerneskadeandettilknytningsforstyrrelseudviklingsforstyrrelse af tale og sprogudviklingsforstyrrelse af skolefærdighederomsorgssvigt100%100%94%93%83%71%66%65%62%60%56%56%55%52%50%48%48%47%44%44%43%43%42%42%41%39%38%35%34%33%32%31%30%29%27%21%18%15%14%9%8%42%10%20%30%40%50%60%18%21%92%55%70%80%90% 100%23%52%49%43%43%43%71%80%68%70%1%24%56%63%66%67%46%16%22%28%30%36%10%5%39%29%32%52%54%37%6%2%38%39%51%56%18%29%26%6%5%22%29%37%34%43%47%49%51%15%15%5%18%35%16%11%7%10%2%1%1%1%14%29%16%1%6%7%3%
udviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdigheder3%0%
Voksne
Børn og unge
Specialundervisning
15
Figur 7 nedenfor viser, hvordan henvendelserne om de forskellige klassifikationerfordeler sig på køn. Figuren er baseret på de ca. 40 pct. af henvendelserne, hvorpersonens køn er registreret. Figuren viser, at der for langt de fleste klassifikatio-ner var en overvægt af drenge/mænd, hvilket skal ses i relation til, at 62 pct. afhenvendelserne i 2011 omhandlede drenge/mænd. Figuren viser dog også, athenvendelserne om en række klassifikationer, herunder erhvervet døvblindhed,selvmordstanker eller -forsøg, prostitution og medfødt døvblindhed, i overvejendegrad handlede om piger/kvinder. Figuren viser desuden, at henvendelserne omrække klassifikationer i udpræget grad handlede om drenge/mænd. Såledeshandlede mere end 80 pct. af henvendelserne om personfarlig og ikke-personfarlig kriminalitet, seksuelt krænkende adfærd samt krigsveteraner dren-ge/mænd.
16
Figur 7. Klassifikationer fordelt på kønerhvervet døvblindhedselvmordstanker eller -forsøgprostitutionmedfødt døvblindhedseksuelt overgrebvoldeligt overgrebforandret virkelighedsopfattelsehjemløshedspiseforstyrrelseandetindadreagerende adfærdomsorgssvigtHørenedsættelsetilknytningsforstyrrelsedemenspersonlighedsforstyrrelsealkoholmisbrugmobilitetsnedsættelseselvskadende adfærdangstdepressionkommunikationsnedsættelsesocial isolationstressbelastningAlle henvendelserudviklingshæmningErhvervet hjerneskademultipel funktionsnedsættelsesjældent forekommende funktionsnedsættelsestofmisbrugudviklingsforstyrrelseudviklingsforstyrrelse af skolefærdighederudadreagerende adfærdudviklingsforstyrrelse af tale og sprogmedfødt hjerneskadeopmærksomhedsforstyrrelseautismespektrumsynsnedsættelseudviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighederpersonfarlig kriminalitetikke-personfarlig kriminalitetseksuelt krænkende adfærdkrigsveteran0%10%20%30%40%69%60%58%58%56%53%50%50%49%48%47%46%46%44%44%43%43%43%41%40%39%39%38%38%38%37%37%36%33%33%33%31%30%29%27%25%25%24%18%17%13%93%31%40%42%42%44%47%50%50%51%53%53%54%54%56%56%57%57%57%59%60%61%61%62%62%63%63%63%64%67%67%67%69%70%71%73%75%75%76%82%83%87%100%50%60%Mand70%80%90%100%7%
Kvinde
Note: Figuren er baseret alene på de henvendelser, hvor den/de pågældendes køn er oplyst.
17
3.3 ProblemstillingerLigesom der i forbindelse med henvendelserne til VISO registreres en eller flereklassifikationer registreres der i de fleste tilfælde desuden en eller flere problem-stillinger pr. henvendelse.I tabel 4 nedenfor er det opgjort, hvor mange henvendelser til VISO, der i 2011handlede om de forskellige problemstillinger, samt hvem der henvendte sig medproblemstillingerne.Tabel 4. Problemstillinger fordelt på henvendertyperHenvenderikke angivetKommunalttilbudBorgere ogpårørendeKommunalforvaltning
Andre
PPR
Henvendelser i altAnvendte problemstillinger;Mangel på konkrete redskaber/metoderFlerhed af problemstillinger hos personenSærlig udtalt problemstillingManglende viden om problemstillin-gen/målgruppenAndetTvivl/ uenighed vedr. problemdefinition,behov, tilbud mv.Flerhed af problemstillinger i familienVanskeligheder i samarbejdetAlle/mange muligheder afprøvet uden ef-fektMangel på, eller manglende overblik overtilbudOvergangsproblematik
890
1.447
433
359
191
93
3.413
188256233120203131106185194336
6246014012851472543121661879158
26416411392425212635247
2432081841251425233351129
6062412155187181254
1418910422410501
1.3931.309981653503482464445310154135
Det fremgår af tabel 4, at flest henvendelser handlede om mangel på konkreteredskaber og metoder, og der blev således efterspurgt konkreter redskaber ogmetoder i 41 pct. af henvendelserne til VISO i 2011. Borgere af deres pårørendehenvendte sig oftest med sager, hvor der var en flerhed af problemstillinger hosborgere. I 29 pct. af henvendelserne fra borgere og pårørende havde den pågæl-dende borger en flerhed af problemstillinger.Af figur 8 fremgår det, en overvejende del af de henvendelser, der handlede omvanskeligheder i samarbejdet mellem perterne i sagen, handlede om voksne bor-gere.
18
I alt
Figur 8. Problemstillinger fordelt på de faglige hovedområder.Vanskeligheder i samarbejdet59%34%8%
Andet
55%
35%
10%
Alle/mange muligheder afprøvetuden effekt
53%
34%
13%
Tvivl/ uenighed vedr.problemdefinition, behov, tilbud mv
51%
35%
14%
Mangel på, eller manglendeoverblik over tilbud
47%
43%
10%
Overgangsproblematik
43%
26%
32%
Mangel på konkreteredskaber/metoder
43%
35%
22%
Manglende viden omproblemstillingen/målgruppen
39%
34%
26%
Særlig udtalt problemstilling
38%
37%
25%
Flerhed af problemstillinger hospersonen
37%
41%
21%
Flerhed af problemstillinger ifamilien0%
15%
79%
6%
10%
20%
30%Voksne
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Børn/unge
Specialundervisning
Af figuren fremgår det, at overgangsproblematik er den problemstilling, hvor denstørste andel af henvendelserne handler om specialundervisningsproblematikker.Overgangsproblematik anvendes når henvendelsen er foranlediget af problemer,der opstår i forbindelse med skift i livsfase, fx overgangen fra barn til voksen; frahjemmeboende til udeboende eller i forbindelse med tilbuds- eller kommuneskift.Omkring en tredjedel af henvendelserne om overgangsproblematikker faldt påspecialundervisningsområdet.
19
4. Specialistydelsesforløb i VISODette afsnit sætter fokus på de specialistydelsesforløb, der blev iværksat af VISOi 2011. Afsnittet sætter fokus på, hvem der optrådte som henvender, samt hvil-ke klassifikationer og problemstillinger, der indgik i de henvendelser, der i 2011medførte at der blev igangsat et specialistydelsesforløb i VISO.Som det fremgik af afsnit 2 modtog VISO i 2011 i alt 3.413 henvendelser. 1.226af disse henvendelser havde på opgørelsestidspunktet resulteret i, at der var ble-vet igangsat et specialistydelsesforløb i VISO-regi. Dette svarer til 36 pct. Om-kring en fjerdedel af henvendelserne blev håndteret ved en konsultativ samtale,15 pct. blev henvist til anden instans mens andre 15 pct. af henvendelserne blevafsluttet med en forventning om, at der senere indsendes sagsmateriale til VISO.10 pct. af henvendelserne blev afsluttet på anden vis, fx ved at henvender øn-skede forløbet standset. Figur 9 viser, hvordan VISO håndterede de 3.413 hen-vendelser, der blev modtaget i 2011.
Figur 9. VISOs håndtering af henvendelser i 2011
10%
15%
36%
Igangsatte specialistydelsesforløbKonsultativ samtaleHenvist til anden instansAfventer materiale indsendesAndet
15%
24%
20
4.1 Det overordnede billede - SpecialistydelsesforløbI dette afsnit ses der på, hvordan specialistydelsesforløbene fordeler sig på fagli-ge hovedområder, den pågældendes alder samt hvem der har henvendt sig.Ud af de 1.226 specialistydelsesforløb, som VISO har igangsat som følge af hen-vendelser i 2011 omhandlede 575 voksne mens 462 omhandlede børn og unge.180 handlede om problemstillinger inden for specialundervisning, mens 9 af for-løbene ikke kunne placeres inden for de tre faglige hovedområder.
Figur 10. Specialistydelsesforløbene fordelt på de faglige hovedområder
1%15%
Voksne
46%
Børn/ungeSpecialundervisningAndet
38%
Figur 11 nedenfor viser, hvordan specialistydelsesforløbene i 2011 fordelte sig påen række aldersgrupper. Det skal understreges, at den samme henvendelse kanomhandle flere forskellige aldersgrupper.
21
Figur 11. Igangsatte specialistydelsesforløb fordelt efter alderen på denpågældende borger400351350300250200158150103100525000-6 år7-11 år12-14 år15-17 år18-23 år24-67 år68- år165145
224
Note: I 74 tilfælde er den pågældendes alder ikke registreret.
En række forskellige henvendere optrådte i de henvendelser, der i 2011 resulte-rede i at der blev igangsat et specialistydelsesforløb i VISO. Figur 12 nedenforviser, hvor mange specialistydelsesforløb VISO igangsatte i 2011 som følge afhenvendelser fra forskellige typer henvendere, samt hvor mange henvendelserVISO alt i alt modtog fra de forskellige typer henvendere. Figuren viser, at VISO i2011 igangsatte flest specialistydelsesforløb som følge af henvendelser fra kom-munale forvaltninger. Henvenderen var således en kommunal forvaltning i 60 pct.af de specialistydelsesforløb, der blev igangsat i 2011. Figuren viser desuden, atder er stor forskel på hvor stor en andel af henvendelserne, der resulterer i, atder igangsættes et specialistydelsesforløb. Lidt mere end halvdelen af henvendel-serne fra kommunale forvaltninger resulterede således i, at der blev igangsat etspecialistydelsesforløb, mens godt 10 pct. af henvendelserne fra borgere og pårø-rende resulterede i, at der blev igangsat et specialistydelsesforløb.En af årsagerne til denne forskel er, at borgere der henvender sig til VISO i en deltilfælde opfordres til at, deres hjemkommune involveres, da det er kommunender har myndighedsansvaret. I disse tilfælde vil henvendelsen ofte i sidste endegå gennem den kommunale forvaltning, og derfor optræde som en henvendelsefra en kommunal forvaltning, når specialistydelsesforløbet igangsættes.
22
En anden forklaring på forskellene er, at henvendelser fra borgere oftere håndte-res ved en konsultativ samtale, eller ved at den pågældende borger henvises tilen anden instans, fx ankestyrelsen eller DUKH.
Figur 12. Henvendelser og igangsatte specialistydelsesforløb
16001.4471400120010008006004334002000Borgere ogpårørendeKommunaleforvaltningerHenvendelserKommunale tilbudPPRAndre1699735916719146890738
Igangsatte specialistydelsesforløb
Note; Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud, statsligeforvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
I tabel 5 nedenfor er det opgjort, hvilke aldersgrupper de igangsatte specialist-ydelsesforløb omhandlede, samt hvem der henvendte sig til VISO med sagen.Tabel 5. Igangsatte specialistydelsesforløb fordelt på henvendertypeog alderen på den borger, specialistydelsesforløbet omhandledeAlder (år)15-1718-23131511793827241396367
Borgere og pårørendeKommunale forvaltningerKommunale tilbudPPRAndreI alt
0-61151635031
7-1111141765064
12-147102939150
24-673120390027156
68-123230524
Det fremgår af tabel 5, at de igangsatte specialistydelsesforløb, hvor henvendel-sen kom fra et kommunalt tilbud primært omhandlede voksne borgere over 18 år.Lidt mere end 80 pct. af borgerne i de specialistforløb, der blev igangsat som føl-ge af en henvendelse fra et kommunalt tilbud var således over 18 år. I specialist-23
ydelsesforløb der blev igangsat som følge af en henvendelse fra en kommunalforvaltning var 44 pct. af borgerne over 18 år mens 56 pct. var under 18 år.Nedenfor er specialistydelsesforløbene, der er igangsat som følge af henvendelserfra forskellige typer aktører, fordelt på de tre hovedområder.Tabel 6. Igangsatte specialistydelsesforløb fordelt på henvendertype oghovedområdeSpecial-undervisningVoksne Børn og ungeAndetI altBorgere og pårørende54412097Kommunale forvaltninger337389120738Kommunale tilbud1422430169PPR041630167Andre4240046Ikke angivet00099I alt5754621809 1.226Note; Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud,statslige forvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og bruger-organisationer.
Tabel 6 viser, at der i 2011 blev igangsat flest specialistydelsesforløb på voksen-området. Det skal dog bemærkes, at stort set alle specialistydelsesforløb på spe-cialundervisningsområdet omhandler børn og unge under 18 år. Samlet set om-handlede 52 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløb i 2011 således børn ogunge under 18 år, mens 47 pct. omhandlede voksne borgere.Det fremgår desuden af Tabel 6, at 53 pct. af de specialistydelsesforløb, der blevigangsat som følge af henvendelser fra kommunale forvaltninger omhandledebørn og unge under 18 år. Specialistydelsesforløb, der blev igangsat som følge afhenvendelser fra kommunale tilbud omhandlede derimod primært voksne borgereover 18 år - 84 pct. af disse specialistydelsesforløb handlede således om voksneborgere.I 94 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløb er den eller de pågældende bor-geres alder registreret. 61 pct. af de borgere, der i 2011 var mål for et specialist-ydelsesforløb i VISO-regi var drenge/mænd mens 39 pct. var piger/kvinder. Den-ne kønsfordeling er stort set identisk med kønsfordelingen på henvendelserne tilVISO, hvor 62 pct. af de personer, der i 2011 blev rettet henvendelse til VISO omvar drenge/mænd mens 38 pct. var piger/kvinder. Ud fra det tilgængelige datakan der således ikke umiddelbart peges på systematiske kønsrelaterede forskellepå, hvordan henvendelser til VISO håndteres. Det skal dog understreges, at bor-gerens køn kun er registreret i omkring 40 pct. af henvendelserne, og at det i vid24
udstrækning er i de henvendelser, der har resulteret i at der blev igangsat etspecialistydelsesforløb, at borgerens køn er registreret.Figur 13 nedenfor viser, hvordan de igangsatte specialistydelsesforløb fordeler sigpå køn og hovedområde. Det fremgår af figuren, at der på alle tre faglige hoved-områder var en overvægt af drenge/mænd, og denne overvægt er mest markantpå specialundervisningsområdet, hvor omkring to tredjedele af de borgere, der i2011 var mål for specialistydelsesforløb, var drenge/mænd. Det fremgår desudenaf figuren, at der sammenlignet med henvendelserne ikke er markante forskelle ikønsfordelingen på de tre faglige hovedområder.Figur 13. Henvendelser og igangsatte specialistydelsesforløb fordelt påkøn og hovedområdeVoksne57%56%43%44%
Børn/unge
65%65%
35%35%
Specialundervisning
68%67%0%10%20%30%40%50%60%70%
32%33%80%90%100%
MandNote:
Kvinde
Den øverste bjælke i hver kategori viser fordelingen for henvendelserne mens den nedersteviser fordelingen for de igangsatte specialistydelsesforløbFiguren er baseret alene på de igangsatte specialistydelsesforløb, hvor den/de pågældendeskøn er oplyst.Kategorien ”andre” dækker over henvendelser fra regionale forvaltninger og tilbud, statsligeforvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
Figur 14 nedenfor viser hvordan henholdsvis henvendelserne og de igangsattespecialistydelsesforløb på køn og henvendertype. Figuren viser, at kønsfordelin-gen i henholdsvis henvendelser og de igangsatte specialistydelsesforløb er stortset ens i henvendelser fra kommunale forvaltninger og tilbud samt PPR-afdelinger.I henvendelser fra borgere og pårørende er der en større andel piger/kvinder i deigangsatte specialistydelsesforløb set i forhold til kønsfordelingen i henvendelser-ne. Dette tyder altså på, at henvendelser fra borgere og pårørende der omhand-25
ler piger/kvinder i højere grad resulterer i, at der igangsættes et specialistydel-sesforløb.Figur 14. Henvendelser og igangsatte specialistydelsesforløb fordelt påkøn og henvendertypeBorgere og pårørende57%51%43%49%
Kommunale forvaltninger
62%62%
38%38%
Kommunale tilbud
61%60%
39%40%
PPR
67%67%
33%33%
Andre
53%49%0%10%20%30%40%50%Mænd60%Kvinde70%
47%51%80%90%100%
Note:
Den øverste bjælke i hver kategori viser fordelingen for henvendelserne mens den nedersteviser fordelingen for de igangsatte specialistydelsesforløbFiguren er baseret alene på de igangsatte specialistydelsesforløb, hvor den/de pågældendeskøn er oplyst.Kategorien ”andre” dækker over igangsatte specialistydelsesforløb, hvor henvendelsen komfra regionale forvaltninger og tilbud, statslige forvaltninger og tilbud, private og selvejendetilbud samt interesse- og brugerorganisationer.
4.2 Klassifikationer i specialistydelsesforløbeneI dette afsnit ses der på, hvilke klassifikationer de igangsatte specialistydelsesfor-løb omhandlede i 2011. I tabel 7 nedenfor er det opgjort, hvor mange af deigangsatte specialistydelsesforløb der handlede om de enkelte klassifikationer i2011, samt hvem der henvendte sig med sagen. Det enkelte specialistydelsesfor-løb handler i mange tilfælde om mere end én klassifikation, og tallene i tabellener således ikke udtryk for unikke specialistydelsesforløb, men er alene et udtrykfor, hvor mange specialistydelsesforløb der har handlet om en given klassifikation.Det fremgår af tabellen, at autismespektrumforstyrrelse og udviklingshæmningvar de to klassifikationer, som flest specialistydelsesforløb handlede om i 2011.24 pct. af de igangsatte specialistydelsesforløb i 2011 handlede således om au-tisme mens 23 pct. handlede om udviklingshæmning.26
I 13 pct. af de specialistydelsesforløb, der handlede om autisme var det en borgerder henvendte sig til VISO for at få bistand, mens det i de specialistydelsesforløbder handlede om udviklingshæmning kun var en borger der havde henvendt sig i2 pct. af tilfældene.De specialistydelsesforløb der i 2011 blev igangsat som følge af borgerhenvendel-ser handlede oftest om autisme, seksuelle overgreb eller opmærksomhedsforstyr-relse. 38 pct. af de specialistydelsesforløb der blev igangsat som følge af en hen-vendelse fra en borger handlede således om autisme, mens 19 pct. handlede omseksuelle overgreb og 18 pct. handlede om opmærksomhedsforstyrrelse.Langt de fleste henvendelser om udviklingshæmning kom fra kommunale hen-vendere - 84 pct. af de henvendelser, der handlede om udviklingshæmning varsåledes fra en kommunal forvaltning, et kommunalt tilbud eller en kommunalPPR-afdeling. Det er desuden værd at bemærke, at klassifikationerne autisme-spektrum og opmærksomhedsforstyrrelse i forhold til borgerhenvendelser skillersig markant ud, og optræder i markant flere henvendelser end de øvrige klassifi-kationer. Omkring en fjerdedel af alle henvendelser fra borgere pårørende til bor-gere handler således om autisme mens omkring en sjettedel handler om op-mærksomhedsforstyrrelse.Det fremgår af figur 15 nedenfor, at der er markante forskelle på, hvordan hen-vendelser om forskellige klassifikationer håndteres, herunder hvor stor en andelder resulterer i, at der igangsættes et specialistydelsesforløb. Således ses det, atmere end 80 pct. af de henvendelser der handler om erhvervet eller medfødtdøvblindhed resulterer i, at der igangsættes et specialistydelsesforløb. Henven-delser om hjemløshed håndteres i højere grad ved konsultative samtaler, ellerved at der henvises til andre instanser, og således er det kun 25 pct. af henven-delserne om hjemløshed, der resulterede i, at der blev igangsat et specialistydel-sesforløb i VISO. Det skal dog understreges, at datagrundlaget i dette eksempeler relativt begrænset, idet der i 2011 kun var 16 henvendelser, der omhandledehjemløshed.
27
Tabel 7. Klassifikationer i de igangsatte specialistydelsesforløb fordelt påhenvendertyperKommunaleforvaltningerKommunaletilbudBorgere ogpårørende
Andre
PPR
Igangsatte specialistydelsesforløb i altAnvendte klassifikationer;AutismespektrumUdviklingshæmningUdadreagerende adfærdOpmærksomhedsforstyrrelseErhvervet hjerneskadeMobilitetsnedsættelseAngstOmsorgssvigtMedfødt hjerneskadeKommunikationsnedsættelseSeksuelt overgrebDepressionUdviklingsforstyrrelseSjældent forekommende funktionsnedsættelseForandret virkelighedsopfattelseStofmisbrugAndetSeksuelt krænkende adfærdPersonlighedsforstyrrelseUdviklingsforstyrrelse af skolefærdighederUdviklingsforstyrrelse af tale og sprogSelvskadende adfærdDemensAlkoholmisbrugPersonfarlig kriminalitetSynsnedsættelseIndadreagerende adfærdSocial isolationStressbelastningSelvmordstanker eller –forsøgMultipel funktionsnedsættelseTilknytningsforstyrrelseIkke-personfarlig kriminalitetSpiseforstyrrelseVoldeligt overgrebHørenedsættelseUdviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighederErhvervet døvblindhedMedfødt døvblindhedKrigsveteranProstitutionHjemløshed
97
738
169
167
55
1.226
375617436042188360271511302012443121131231100
1801641431108175587835324843403443494242351412341833331924282428193126221810603554
31756481818517125969105276268247428442603434202000
34272438181412130291617101031133302000134142810007504000
101772323011121240113011214400110010010102000
292288244175124112848077767368676158565552505050484443413938373736343431272423151312654
28
I alt
Figur 15. Andel af henvendelserne om en given klassifikation, der harresulteret i at der blev igangsat et specialistydelsesforløb i VISOerhvervet døvblindhedmedfødt døvblindhedprostitutionindadreagerende adfærdseksuelt krænkende adfærdmultipel funktionsnedsættelseudadreagerende adfærdomsorgssvigtselvskadende adfærdsynsnedsættelseudviklingshæmningdemensseksuelt overgrebangstdepressionspiseforstyrrelsevoldeligt overgrebkrigsveteransjældent forekommende funktionsnedsættelsepersonfarlig kriminalitetkommunikationsnedsættelsetilknytningsforstyrrelseselvmordstanker eller -forsøgalkoholmisbrugforandret virkelighedsopfattelseErhvervet hjerneskadeHørenedsættelsestofmisbrugudviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighedermobilitetsnedsættelseudviklingsforstyrrelsesocial isolationudviklingsforstyrrelse af tale og sprogmedfødt hjerneskadeautismespektrumikke-personfarlig kriminalitetudviklingsforstyrrelse af skolefærdighederstressbelastningpersonlighedsforstyrrelseopmærksomhedsforstyrrelseandethjemløshed0%10%20%27%30%40%50%60%70%80%90%100%33%62%61%61%61%60%60%59%58%56%56%56%55%55%55%55%54%54%53%52%51%51%51%50%50%49%48%48%48%48%47%47%46%46%45%44%44%41%71%87%86%
Note: Resultaterne skal fortolkes med forsigtighed, da antallet af sager om enkelte af klassifikationer-ne er meget lavt – fx omhandlede kun 4 specialistydelsesforløb hjemløshed
29
Figur 16 viser hvordan de igangsatte specialistydelsesforløb om forskellige klassi-fikationer fordeler sig på de faglige hovedområder. Af figuren fremgår det, at derer markant forskel på, hvordan de forskellige specialistydelsesforløb fordeler sigpå de faglige hovedområder. Således ses det, at alle igangsatte specialistydelses-forløb om krigsveteraner, demens, erhvervet døvblindhed og hjemløshed handle-de om voksne borgere. Det fremgår imidlertid også af figuren, at de igangsattespecialistydelsesforløb, der handlede om udviklingshæmning i overvejende gradhandlede om voksne udviklingshæmmede. Der kan desuden peges på, at deigangsatte specialistydelsesforløb der handlede om tilknytningsforstyrrelse ogomsorgssvigt, ikke overraskende primært handlede om børn og unge. Det erimidlertid interessant at pege på, at en overvejende del af henvendelserne omhenholdsvis ikke-personfarlig kriminalitet og seksuelt krænkende adfærd handle-de om børn og unge.Figur 17 viser de igangsatte specialistydelsesforløb fordelt på klassifikation ogalder. Figuren viser, på hvilke områder de forskellige aldersgrupper udgør denstørste andel, af de igangsatte specialistydelsesforløb. Eksempelvis fremgår det affiguren, at 40 pct. af de specialistydelsesforløb om udviklingsforstyrrelse af san-semotoriske færdigheder, der blev igangsat i 2011, handlede om børn i alderen0-6 år. 23 pct. af specialistydelsesforløbene om synsnedsættelse omhandlededenne aldersgruppe mens det ligeledes var 23 pct. af specialistydelsesforløbeneom sjældent forekommende funktionsnedsættelser, der handlede om børn i alde-ren 0-6 år.
30
Figur 16. Klassifikationer i de igangsatte specialistydelsesforløb fordeltpå faglige hovedområderkrigsveteranhjemløshederhvervet døvblindheddemensforandret virkelighedsopfattelseprostitutionpersonlighedsforstyrrelseudviklingshæmningmobilitetsnedsættelseErhvervet hjerneskadedepressionudadreagerende adfærdselvmordstanker eller -forsøgstofmisbrugspiseforstyrrelsealkoholmisbrugpersonfarlig kriminalitetindadreagerende adfærdsocial isolationstressbelastningsjældent forekommende funktionsnedsættelseselvskadende adfærdHørenedsættelseangstseksuelt overgrebvoldeligt overgrebmultipel funktionsnedsættelsekommunikationsnedsættelseseksuelt krænkende adfærdudviklingsforstyrrelseautismespektrumsynsnedsættelsemedfødt døvblindhedikke-personfarlig kriminalitetopmærksomhedsforstyrrelsemedfødt hjerneskadeudviklingsforstyrrelse af tale og sprogtilknytningsforstyrrelseudviklingsforstyrrelse af skolefærdighederudviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighederandet66%65%64%63%61%61%57%56%56%54%53%51%49%48%48%48%46%45%42%41%39%37%34%34%33%33%32%29%27%20%15%12%7%7%20%47%85%93%16%82%68%47%7%1%31%64%3%48%42%31%33%68%23%40%54%36%33%29%21%63%25%13%22%39%55%58%29%39%33%48%30%14%68%21%20%28%28%33%43%44%42%46%37%46%41%20%4%11%3%11%2%80%24%100%100%100%100%90%32%10%14%16%9%10%6%9% 2%20%
omsorgssvigt6%0%
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%VoksneBørn/ungeSpecialundervisning
Note: Resultaterne skal fortolkes med forsigtighed, da antallet af sager om enkelte af klassifikationer-ne er meget lavt.
31
Figur 17. Igangsatte specialistydelsesforløb fordelt på klassifikation ogalderudviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighedersynsnedsættelsesjældent forekommende funktionsnedsættelse23%23%40%
omsorgssvigtopmærksomhedsforstyrrelseudviklingsforstyrrelse af tale og sprog
34%32%30%
udviklingsforstyrrelse af skolefærdighederseksuelt overgrebomsorgssvigt25%25%
35%
prostitutionikke-personfarlig kriminalitettilknytningsforstyrrelse29%
40%35%
medfødt døvblindhedspiseforstyrrelsesocial isolation31%26%
45%
krigsveteranhjemløshederhvervet døvblindhed69%75%
100%
demenserhvervet døvblindhedudadreagerende adfærd0%10%10%0-6 år20%7-11 år30%40%50%15-17 år60%23%
68%
70%
80%24-67 år
90%
100%
12-14 år
18-23 år
68- år
Figur 18 nedenfor viser, hvordan de igangsatte specialistydelsesforløb om de for-skellige klassifikationer fordelte sig på køn. Figuren viser, at der for langt de fle-ste klassifikationer var en overvægt af drenge/mænd, hvilket skal ses i relation til,at 62 pct. af henvendelserne i 2011 omhandlede drenge/mænd. Figuren viser dogogså, at henvendelserne om en række klassifikationer, herunder erhvervet døv-blindhed, selvmordstanker eller -forsøg, prostitution og medfødt døvblindhed, iovervejende grad handlede om piger/kvinder. Figuren viser desuden, at henven-delserne om række klassifikationer i udpræget grad handlede om drenge/mænd.Således handlede mere end 80 pct. af henvendelserne om personfarlig og ikke-personfarlig kriminalitet, seksuelt krænkende adfærd samt krigsveteraner dren-ge/mænd.
32
Figur 18. Igangsatte specialistydelsesforløb fordelt på kønerhvervet døvblindhedselvmordstanker eller -forsøgprostitutionmedfødt døvblindhedseksuelt overgrebvoldeligt overgrebforandret virkelighedsopfattelsehjemløshedtilknytningsforstyrrelsemobilitetsnedsættelsehørenedsættelseomsorgssvigtindadreagerende adfærdandetspiseforstyrrelseselvskadende adfærdpersonlighedsforstyrrelsekommunikationsnedsættelsealkoholmisbrugdemensangstdepressionalle igangsatte specialistydelsesforløbudviklingshæmningsocial isolationudviklingsforstyrrelsesjældent forekommende funktionsnedsættelseerhvervet hjerneskadeudviklingsforstyrrelse af skolefærdighederstressbelastningmultipel funktionsnedsættelsestofmisbrugudviklingsforstyrrelse af tale og sprogudadreagerende adfærdmedfødt hjerneskadeopmærksomhedsforstyrrelseudviklingsforstyrrelse af sansemotoriske færdighedersynsnedsættelseautismespektrumpersonfarlig kriminalitetikke-personfarlig kriminalitetseksuelt krænkende adfærdkrigsveteran0%67%60%58%57%53%53%50%49%49%48%47%47%47%44%44%44%44%44%43%42%40%39%39%38%37%37%37%36%36%36%34%32%32%30%29%27%28%27%19%19%14%92%33%40%42%43%47%47%50%51%51%52%53%53%53%56%56%56%56%56%57%58%60%61%61%62%63%63%63%64%64%64%66%68%68%70%71%73%73%73%81%81%86%100%10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%KvindeMand8%
Note: Resultaterne skal fortolkes med forsigtighed, da antallet af sager om enkelte af klassifikationer-ne er meget lavt .
33
4.3 Problemstillinger i specialistydelsesforløbeneI dette afsnit ses der på, hvilke problemstillinger de igangsatte specialistydelses-forløb handler om. I tabel 8 nedenfor er det opgjort, hvor mange igangsatte spe-cialistydelsesforløb, der i 2011 handlede om forskellige problemstillinger, samthvem der henvendte sig med problemstillingerne.Tabel 8. Problemstillinger fordelt på henvendertyperKommunalttilbudBorgere ogpårørendeKommunalforvaltning
Andre
PPR
Henvendelser i altProblemstillinger:Mangel på konkrete redskaber/metoderFlerhed af problemstillinger hos personenSærlig udtalt problemstillingManglende viden om problemstillin-gen/målgruppenFlerhed af problemstillinger i familienTvivl/ uenighed vedr. problemdefinition, behov,tilbud mv.Alle/mange muligheder afprøvet uden effektVanskeligheder i samarbejdetAndetMangel på, eller manglende overblik over tilbudOvergangsproblematik
97
738
169
167
46
1.226
39393724147413952
41739023016017515010984295532
1388246345222238602
14312497691492124718
312612705321101
768661422294208193159139686755
Det fremgår af tabellen, at flest igangsatte specialistydelsesforløb handlede om,at henvenderen manglede konkrete redskaber og metoder. I 63 pct. af de igang-satte specialistydelsesforløb var dette således en af problemstillingerne. At hen-venderen mangler konkrete redskaber og metoder til at komme videre med ensag kan dække over mange forskellige typer sager, ligesom mange forskelligetyper redskaber og metoder bliver efterspurgt og bringes i spil af VISOs speciali-ster. På den baggrund har VISO i 2011 igangsat et vidensprojekt, der skal af-dække, hvilke typer redskaber og metoder, kommunale brugere af VISO har ef-terspurgt i specialistydelsesforløb der har omhandlet autismespektrumforstyrrel-ser, opmærksomhedsforstyrrelse, udviklingshæmning og erhvervet hjerneskade.Der er væsentlige forskelle mellem, hvilke problemstillinger de igangsatte specia-listydelsesforløb handler om. Af
34
I alt
Figur 19 19 fremgår det, at en overvejende del af de igangsatte specialistydelses-forløb, der omhandlede om vanskeligheder i samarbejdet mellem parterne i sa-gen, handlede om voksne borgere.Figur 19. Problemstillinger fordelt på de faglige hovedområder.Vanskeligheder i samarbejdetTvivl/ uenighed vedr.problemdefinition, behov, tilbudmvOvergangsproblematik82%17%1%
60%
36%
4%
60%
9%
31%
Mangel på, eller manglendeoverblik over tilbudAlle/mange muligheder afprøvetuden effekt
58%
31%
10%
53%
33%
14%
Andet
51%
39%
10%
Mangel på konkreteredskaber/metoder
49%
30%
20%
Særlig udtalt problemstilling
47%
29%
24%
Manglende viden omproblemstillingen/målgruppenFlerhed af problemstillinger hospersonenFlerhed af problemstillinger ifamilien0%
45%
30%
26%
38%
42%
20%
13%
81%
6%
10%
20%
30%Voksne
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Børn/unge
Specialundervisning
Det fremgår videre af tabellen ovenfor, at specialistydelsesforløb, hvor der op-træder flere forskellige familieproblematikker oftest omhandlede børn og unge.
35
5. I fokus – Stigende efterspørgselSom nævnt i afsnit 3 har der i 2011 været en stigende efterspørgsel på VISOsydelser, og VISO modtog således 10 pct. flere henvendelser i 2011 sammenlignetmed 2010. Nærværende afsnit sætter fokus på den stigende efterspørgsel.Det er specielt på børne- og ungeområdet, at der har været en stigende efter-spørgsel på VISOs ydelser. Således modtog VISO i 2011 19 pct. flere henvendel-ser om børn og unge. Tabel 9 nedenfor viser antallet af henvendelser om de for-skellige hovedområder i henholdsvis 2010 og 2011 samt den procentvise ændringfra 2010 til 2011.Tabel 9 Henvendelser fordelt på hovedområder – 2010 til 201120102011Pct.VoksneBørn/ungeSpecialundervisningAndetI alt1.3591.0965191293.1031.4161.3035401543.41341941910
Det fremgår af tabellen ovenfor, at den generelle stigning på 10 pct. ikke erjævnt fordelt på de tre faglige hovedområder. Mens der således har været mar-kante stigninger på 19 pct. på både børne- og ungeområdet og på specialunder-visningsområdet, var stigningen på voksenområdet 4 pct.Det er specielt kommunale forvaltninger, der i stigende omfang efterspørger VI-SOs ydelser, og VISO modtog i 2011 således 13 pct. flere henvendelser fra kom-munale forvaltninger sammenlignet med 2010. Tabel 10 nedenfor viser antal afhenvendelser fra forskellige typer henvendere i henholdsvis 2010 og 2011.Tabel 10. Henvendelser fordelt på henvendertype20102011Borgere832892Kommunale forvaltninger12781445Kommunale tilbud432432PPR328359Andre* samt ikke angivet233285I alt3.1033.413Pct.713092210
*Andre omfatter regionale og statslige forvaltninger og tilbud, private og selvejende tilbud samt inte-resse og brugerorganisationer.
36
Det fremgår af tabellen ovenfor, at VISO i 2011 modtog 167 flere henvendelserfra kommunale forvaltninger sammenlignet med 2010, hvilket svarer til en stig-ning på 13 pct. Det fremgår desuden, at VISO i 2011 modtog 7 pct. flere henven-delser fra borgere sammenlignet med 2010 mens antallet af henvendelser fraPPR-afdelinger er steget med 9 pct. Det er desuden værd at bemærke, at der fra2010 til 2011ikkeer sket en stigning i henvendelser fra kommunale tilbud.Af tabel 11 nedenfor fremgår det, at stigningen i efterspørgslen på VISOs ydelserdækker over store forskelle mellem de forskellige områder. Det fremgår såledesaf tabellen, at der på enkelte områder er sket et fald i efterspørgslen – det frem-går eksempelvis, at borgernes efterspørgsel efter VISOs viden om voksne varfaldende fra 2010 til 2011, og VISO modtog i 2011 8 pct. færre henvendelser fraborgere, der ønskede rådgivning om voksne.
Tabel 11. Henvendelser fordelt på henvendertype20102011
Pct.
BorgereVoksneBørnogungeSpecialundervisningAndet
8323803309725
89235038712431
7‐8172824
Kommunale forvaltningerVoksneBørnogungeSpecialundervisningAndet
1.2785746006440
1.4456187583435
13826‐47‐13
Kommunale tilbudVoksneBørnogungeSpecialundervisningAndet
43231070466
432317683611
02‐3‐2283
PPRVoksneBørnogungeSpecialundervisningAndet
3280332923
3590263321
9‐‐2114‐67
Andre samt ikke angivetVoksneBørnogungeSpecialundervisningAndet
23395632055
285132651573
22393‐2533
I alt
3.103
3.413
10
37
Af figuren ovenfor fremgår det, at det specielt er en stigende efterspørgsel påviden om børn og unge i de kommunale forvaltninger, der ligger bag den samledestigning i efterspørgslen på VISOs ydelser. VISO modtog i 2011 158 flere hen-vendelser fra kommunale forvaltninger om børn og unge, hvilket svarer til enstigning på 26 pct. i forhold til 2010. Denne stigning udgør desuden mere endhalvdelen af den samlede efterspørgselsstigning fra 2010 til 2011. Der er desu-den sket en markant stigning i antallet af borgere, der henvender sig om børn ogunge, og VISO modtog i 2011 57 flere henvendelser fra borgere om børn og un-ge, hvilket svarer til en stigning på 17 pct. i forhold til 2010.Det fremgår desuden af figuren ovenfor, at efterspørgslen efter VISO på nogleområder har været faldende. Mest markant er det, at VISO i 2011 modtog 30færre henvendelser fra borgere om problemstillinger på voksenområdet sammen-lignet med 2010. Det svarer til et fald på 8 pct. Ligeledes ses det, at der omtrenter sket en halvering i antallet af kommunale forvaltninger, der henvender sig omspecialundervisningsproblematikker – fra 64 henvendelser i 2010 til 34 henven-delser i 2011. Dette kan dog skyldes en stigende opmærksomhed i kommunernepå, at henvendelser til VISO om specialundervisningsproblematikker skal gå viaden kommune PPR-afdeling.
38
6. I fokus – Udsatte børn og ungeSom det fremgår af de foregående afsnit er der fra 2010 til 2011 sket en markantstigning i efterspørgslen efter VISO ydelser, og særligt på børne- og ungeområdethar stigningen været markant. Omkring to tredjedele af den samlede stigningfaldt således på børne- og ungeområdet.Den stigende efterspørgsel på VISOs ydelser på børne- og ungeområdet dækkerover en stigende efterspørgsel på VISOs ekspertise inden for mange forskelligefaglige områder, og den stigende efterspørgsel kan såledesikkeknyttes til énbestemt type problemstilling eller ét bestemt fagligt område. I nærværende afsnitsættes der fokus på ét af de områder på børne- og ungeområdet, hvor der harværet en markant stigning i efterspørgslen på VISOs ydelser, nemlig udsatte børnog unge.Udsatte børn og unge kan i en overordnet ramme afgrænses ud fra Servicelovenskapitel 11, der omhandler børn og unge med særlige behov. I VISO sammen-hæng tages der afsæt i de klassifikationer, der vurderes bedst at dække denneoverordnede afgrænsning.Det skal bemærkes, at der 1. januar 2011 skete en opdatering af de klassifikatio-ner, der anvendes i forbindelse med registreringen af henvendelserne til VISO.Denne opdatering medfører et databrud, hvilket betyder, at der er en vis usikker-hed forbundet med analysens resultater. Konkret betyder det, at der er forskel på,hvilke konkrete klassifikationer, der er medtaget i analysen før og efter 1. januar2011. Nedenfor ses hvilke klassifikationer, der er medtaget i analysen henholds-vis før og efter den 1. januar 2011:Før 1. januar 2011AlkoholmisbrugStofmisbrugVoldsramtVold (fysisk/psykisk/seksuel)Seksuelt krænket
Efter 1. januar 2011AlkoholmisbrugStofmisbrugVoldeligt overgrebOmsorgsvigtSeksuelt overgreb
39
Det vurderes overordnet set, at det på trods af de ændrede klassifikationer, erden samme type henvendelser, der er medtaget i analysen før og efter 1. januar.Samlet set vurderes databruddet således at være af begrænset betydning.Figur 20 nedenfor viser udviklingen i efterspørgslen på VISOs viden om udsattebørn og unge. Det fremgår af figuren, at mens antallet af henvendelser om ud-satte børn og unge var relativt stabilt i 2009 og 2010, var der fra 2010 til 2011en markant stigning. Sammenlignet med 2010 modtog VISO i 2011 således næ-sten tre gange så mange henvendelser om udsatte børn og unge.
40
Figur 20. Antal henvendelser til VISO om udsatte børn og unge250217200
150
1008582
53501020072008
2009
2010
2011
5.1 Hvem efterspørger VISOs viden om udsatte børn og unge?Den markante stigning i antallet af henvendelser til VISO om børn og unge gørdet relevant at se på, hvilke aktører der i stigende grad efterspørger VISOs videnom udsatte børn og unge. Figur 21 nedenfor viser, hvordan henvendelserne tilVISO om udsatte børn og unge fordeler sig på forskellige henvendertyper.Figur 21. Henvendelser til VISO om udsatte børn og unge fordelt på hen-vendertype250820026
150
1003505450 012007
517
816
183
63
58
2008Kommuner
2009BorgereAndre
2010
2011
41
Af figuren fremgår det, at den markante stigning i efterspørgslen på VISOs videnom udsatte børn og unge primært kan tilskrives en stærkt stigende efterspørgselpå VISOs viden fra kommunerne. Således modtog VISO mere end tre gange såmange henvendelser om udsatte børn og unge fra kommunerne i 2011 sammen-lignet med 2010. Også borgernes efterspørgsel på VISOs viden om udsatte børnog unge steg fra 2010 til 2011, og i 2011 henvendte næsten dobbelt så mangeborgere sig således til VISO om udsatte børn og unge sammenlignet med 2010.Det var dog stadig i 2011 kun et fåtal af henvendelserne om udsatte børn og un-ge der kom fra borgere, og borgerhenvendelserne udgjorde således kun 12 pct.af henvendelserne.
5.2 Bag om efterspørgslenI dette afsnit undersøges det hvad henvendelserne til VISO om udsatte børn ogunge handler om. Der sættes fokus på de pågældendes børn og unges køn ogalder samt hvilke problemstillinger der ønskes hjælp til at håndtere.Som det fremgår af ovenstående modtog VISO i 2011 217 henvendelser om ud-satte børn og unge, og disse henvendelser omhandlede 241 forskellige personer.Dette er udtryk for, at henvendelser om familier typisk omhandler flere forskelligefamiliemedlemmer.Figur 22 22 viser, hvordan de pågældende børn og unge fordeler sig på køn.Figur 22. Kønsfordeling
Piger44%Drenge56%
Note: I 101 tilfælde er borgerens køn ikke registreret
42
Det fremgår af figuren ovenfor, at der er en overvægt af drenge i henvendelsernetil VISO om udsatte børn og unge. Det skal dog understreges, at opgørelsen erforbundet med en del usikkerhed, da borgerens køn er registreret i en relativt lilleandel af henvendelserne.Der ses væsentlige forskelle på kønsfordelingen alt efter hvilken faglig problem-stilling der er tale om. Figur 23 nedenfor viser kønsfordelingen fordelt på hvilkenfaglig klassifikation henvendelsen handlede om.Figur 23. Henvendelserne fordelt på køn og klassifikation
alkoholmisbrug
67%
33%
stofmisbrug
63%
38%
omsorgssvigt
54%
46%
voldeligt overgreb
50%
50%
seksuelt overgreb
50%
50%
0%
20%
40%Drenge
60%Piger
80%
100%
Af figuren ovenfor fremgår det, at to tredjedele af de henvendelser om udsattebørn og unge, hvor en del af problematikken er alkoholmisbrug, omhandler dren-ge. Det skal understreges, at alkohol- og stofmisbruget både kan være relaterettil barnet eller den unge, og til forældrene. I henvendelser der handler om volde-lige eller seksuelle overgreb er der en ligelig kønsfordeling.Flest henvendelser om udsatte børn og unge handler om børn i alderen 7-11 årmens færrest henvendelser handler om børn i alderen 0-6 år. Hvis der ses påhenvendelserne i relation til befolkningstallene i de enkelte aldersgrupper modtogVISO relativt flest henvendelser om unge i alderen 15-17 år.Figur 24 nedenforviser hvordan henvendelserne om udsatte børn og unge fordeler sig på alder.43
Figur 24. Henvendelserne fordelt på alder0-6 år15%15-17 år28%
7-11 år32%
12-14 år25%
Figuren ovenfor viser, hvilke aldersgrupperallehenvendelser til VISO om udsattebørn og unge handler om. Figuren viser dog ikke noget om, hvorvidt der er for-skelle kønnene imellem. Figur 25nedenfor viser, hvor stor en andel af drenge ogpiger, der har tilhører en given aldersgruppe. Her fremgår det, at 42 pct. af dehenvendelser, der handlede om udsattepigerhandlede om piger i alderen 7-11år mens det kun var 33 pct. af drengene, der var i alderen 7-11 år. Ligeledes sesdet, at 27 pct. af de henvendelser, der handlede om udsattedrenge,handledeom drenge i alderen 15-17 år, mens det kun var 20 pct. af pigerne, der var idenne aldersgruppe.Figur 25. Henvendelserne om udsatte børn og unge fordelt på alder ogkøn
44
Det fremgår af figuren, at 42 pct. af pigerne er i alderen 7-11 år, mens kun 33pct. af drengene er i denne alder. Ligeledes fremgår det, at 27 pct. af drengeneer i alderen 15-17 år, mens kun 20 pct. af pigerne er i denne aldersgruppe.Efterspørgslen efter VISOs viden om udsatte børn og unge knytter sig til løsnin-gen af en række forskellige problemstillinger og udfordringer. I forhold til denmarkante stigning i efterspørgslen på VISOs viden om udsatte børn og unge erdet relevant at se på, hvilke typer problemstillinger, der i stigende grad efter-spørges bistand hos VISO til at kunne håndtere. Figur 26 nedenfor viser de 5problemstillinger, hvor der har været den største stigning fra 2010 til 2011.Figur 26. Problemstillinger i henvendelserne om udsatte børn og unge70%60%50%50%41%40%33%30%20%10%0%Flerhed afproblemstillinger ifamilienMangel på konkreteredskaber/metoderFlerhed afproblemstillinger hospersonen20102011Vanskeligheder isamarbejdetTvivl/ uenighed vedr.problemdefinition,behov, tilbud mv6%20%16%25%48%66%62%
Af figuren ovenfor fremgår det, at flerhed af problemstillinger i familien udgjordehele eller dele af problemstillingen i omkring 4 ud af 10 henvendelser i 2010,mens det i 2011 udgjorde hele eller dele af problemstillingen i omkring to tredje-dele af henvendelserne. Det er dermed den problemstilling, hvor der er sket densuverænt største stigning fra 2010 til 2011.
45