Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 198
Offentligt
Konference‐ElementertilenalternativfolkeskolereformTirsdagden7.maj2013,Vartov,Farvergade27,København
For få måneder siden udsendte Børne‐ og Undervisningsminister Christine Antorini Regeringensforslagtilennyfolkeskolereform.Sidendaerbølgernegåethøjt,ikkemindstpågrundafudspilletsomfattendestrukturelleogmetodiskekonsekvenserforbådeelever,lærereogSFO‐pædagoger.Eftervoresopfattelseerderformegetformogmetodeogforlidtformål,indholdogoverordnetdannelsesperspektiv i forslaget. Dernæst er det helt anonymt i sin tilblivelse – ingen forskere ernævnt,ogdereringeninddragelseafforskelligeinteressegrupper.Dermedbliverreformudspilletlettilenkampomideologisnarereendtilenvelbegrundetdiskussionaf,hvadviegentligvilmedskolens pædagogik og dannelse. Med konferencens markante oplægsholdere regner vi med per‐spektivrigetilgangetildennødvendigeløbendediskussionomfolkeskolensudvikling.Meddetteafsæthåbervi,atkonferencenkangivevidenoginspirationtiludviklingenafenfolke‐skolemedhelhedsundervisningogenSFOmedhelhedsfritid.Konferencenskalsåledesogsåbidra‐getilatkvalificereSOPHIAsskitsetiletsådantalternativtilRegeringensudspil.Enskitse,dersna‐rest efter konferencen vil blive færdiggjort og fremsendt til konferencedeltagerne, Børne‐ og Un‐dervisningsministerenm.fl.
Denneinvitationersendttil:Børne‐ogUndervisningsministeriet,Uddannelsesministeriet,FolketingetsBørne‐ogUndervisningsudvalg,professionshøjsko‐lernes lærer‐ og pædagoguddannelser, DPU, Danske Skoleelever, LL, PLS, KL, Skolechefforeningen, Skolelederne, Skole ogForældre,BUPL,DLF,DM,FrieSkolersLærerforening,Privatskoleforeningen, PPF,SL,SOPHIAsFagligeRåd
Program09.30‐10.00:10.00‐10.05:10.05‐10.20:10.20‐10.35:10.40‐11.30:11.30‐11.40:11.40‐12.10:12.15‐13.00:13.05‐13.25:13.25‐13.55:14.00‐14.20:14.20‐15.20:15.20‐15.50:15.50‐16.00:MorgenkaffeVelkomstLarsDohn,MF,EnhedslistenPolitisketankeromenfolkeskolereform–dergørengodskoleogSFObedreMereteRiisager,MF,LiberalAllianceBørnskallærenoget,mensdeeriskole–ogsåskaldehavelovatfåfri!GertBiesta,professor,UniversityofLuxembourgTheschoolandsociety:AdifficultrelationshipPausem.kaffe/te/vandErikSigsgaard,børneforsker,UCCFrakan‐tidtilskal‐tidFrokostMeLund,journalist,forældrerepræsentantGedidendanskefolkeskoleKjeldFredens,hjerneforskerUndervisningoglæringsetfraenhjerneforskersstolBobBohlbro,formandf.LL,lærerstuderendeLæringsomværdiKaffeoggruppediskussionSteenNepperLarsen,lektor,DPU/AURationalesammenstødoginteressekonflikter–kritisketankerom‐kringdenkommendefolkeskolereformAfrunding
IntroduktiontiloplægGertBiesta:Theschoolandsociety:AdifficultrelationshipWhatmightsocietyexpectfromitsschools?Andhowshouldschoolsrespondtosuchexpectations?Thesearecrucialquestionsinanageinwhichschoolsareincreasinglyrequiredtoperformaccordingtowhatsocietywantsandneeds.InmypresentationIwillmakeacaseforamoredifficultrelationshipbetweenschoolandsociety.GertBiesta(www.gertbiesta.com)isProfessorofEducationalTheoryandPolicyattheUniversityofLuxembourg.Hepublishesonthetheoryandphilosophyofeducationandeducationalresearch,withaparticularinterestinquestionsofdemocracyanddemocratisation.
ErikSigsgaard:Frakan‐tidtilskal‐tidReformenerudtrykfordenkraftigsteforøgelseafsåvelinstitutionaliseringensomfangsomdensintensitetinye‐retid.Denvilsvækkeoplevelses‐oglegemulighederogdermedlæringenibarnetsfrietid.Ensandsynligeffektvilpåmellemlangsigtværenedlukningaffritidsinstitutionerne.ErikSigsgaarderbørneforsker,knyttettilProfessionshøjskolenUCC.Forskningsprojekter:”Barndommensinstitu‐tionalisering”.”Grænserellerej?”‐ombørnesynogpædagogiskpraksis.”Skældud”‐omverbalvoldihjem,insti‐tutionogskole.”Nej”‐ombetydningenafbarnetsnejogreaktionernepådetforpersonlighedsudviklingogdan‐nelse.
MeLund:GedidendanskefolkeskoleRegeringensflerstrengedeparolelyder:"Gørengodskolebedre"og"Allebørnskalblivesådygtige,somdekan."Erdetvisionellerfloskel?Dendanskefolkeskolefravælgesidagibetydeliggrad.Vidnerdetomengodsko‐le?Næppe.Derskalderimodfokuseresmålrettetpådet,vivedvirker,nemligenstyrkelseaflærergerningen.MeLundermag.art.,forfatterogjournalist.Hunermortiltobørnogharsiden2001haftdagligkontakttildendanskefolkeskole.I2012flyttedehunsindattertilenprivatskoleogskrevenkronikomsitvemodigefarveltilfol‐keskolen,somblevbragtiPolitiken13.august2012.
KjeldFredens:UndervisningoglæringsetfraenhjerneforskersstolUddannelserskalsigtemod,ateleventilegnersigviden,færdighederogstrategierpåensådanmåde,atdekananvendesinyesituationer.Detlærteskalgivemening.Ioplæggetvilderværefokuspå:•Kroppensomfundamentforallæring(embodimentofmind).•Omkontekstensbetydningogforskellenpåuderumoginderum.•Hjernenslangsommeoghurtigesystem.•Hvordanmankanudviklearbejdshukommelsenoghjælpedem,derhardetlidtsværere.KjeldFredenserlægeoghjerneforsker.Hanharværetlektor(hjerneforsker)vedÅrhusUniversitet,seminarierek‐torvedSkiveSeminarium,udviklings‐ogforskningschefvedVejlefjordNeurocenterogvismandiKompetencerå‐det.Forfattertil”MennesketiHjernen”.HansReitzelsForlag,2012.
BobBohlbro:LæringsomværdiFolkeskolenbyggerpådialog,tillidogfællesskab.Rammerneforennyskoleskalskabemeredialogmellemfage‐neiskolen,tillidtillærernesevnertilatskabeennydidaktikogderudovergøreskolensfællesskabtilsamfundetsfællesskab.Udlejringeraftid,stedogfællesskabersætterværdienaflæringsindholdeticentrumforeleverne.BobBohlbroerformandforLærerstuderendesLandskreds.Lærerstuderendepå4.år,menhararbejdetmedlæ‐ringogundervisningi10år,somkursus‐ogforedragsholderiledelse,kreativitetogpersonligudviklingsamtlæ‐rerpåenfolkeskole.Hantrorpå,atdetvigtigstelæringsmaterialeereleverneselv.
SteenNepperLarsen:Rationalesammenstødoginteressekonflikter–kritisketankeromkringdenkommendefol‐keskolereformAtvillenogetmednogen,menmedhvilkenret?Deterikkebaregrundspørgsmåletfor'detpædagogiske',menogsåforuddannelsespolitikken.Foredragetkortlæggerdestridenderationaleroginteressekonflikter,dererpåogispilomkringdenkommendefolkeskolereform.SteenNepperLarsenerlektorvedInstitutforUddannelseogPædagogik,CampusEmdrup,AarhusUniversitetogmedlemafbestyrelseniSOPHIA–tænketankforpædagogikogdannelse.Kritiker,anmelder,foredragsholderogforfattertilenlangrækkebøgerogartikleromdannelse,(uren)pædagogik,kreativitet,innovationogkognitivkapitalisme.
Praktiskeoplysninger
Tidogsted:Pris:
Tirsdagd.7.maj2013,kl.9.30–16.00Vartov,Farvergade27,KøbenhavnDerermorgenkaffefrakl.09.30tilkl.10.00Kr.975,‐Prisendækkermaterialetilkonferencen,morgenkaffemedbrød,frokostinkl.1vand/øl,eftermiddagskaffemedbrød,samtkaffe/teogandrefor‐friskningerheledagen.Senest24.april2013pr.mailtil:bha@sophia‐tt.orgellerviawww.sophia‐tt.orgSamtidigmedtilmeldingoverføresdeltagergebyrettilSparNordBank:Reg.nr.9286‐kontonr.4568193070,mærketKonference07.05.+deltager‐navn(e)oginstitution/organisation‐ellerpåtilmeldingenanmodningomfakturamedEANnr.tilinstitutionen.
Tilmelding:Betaling:
SOPHIA-tænketank for pædagogik og dannelse
••••••Tænketanken SOPHIA blev stiftet i 2006 og er et forum for strategisk analyse og har ethumanistisk-demokratiskværdi-grundlag.SOPHIA arbejder for at kvalificere det skole- og uddannelsespolitiske beslutningsgrundlag og synet på pædagogik ogdannelse, børns og unges udvikling, undervisning og uddannelse.SOPHIA ønsker at fremme forståelsen for en alsidig tilgang til udvikling, undervisning og læring baseret på dialog.SOPHIA arbejder for, at børn og unge tilegner sig både teoretisk viden og erfaringsbegrundet indsigt på et demokratiskdannelsesgrundlag.SOPHIA ønsker, at alle børn og unge, elever og studerende, uanset biologisk og social arv tillægges betydning for fælles-skabetSOPHIA ønsker lokalt, institutionelt funderet råderum til pædagoger, lærere og andre undervisere og forskere ud fra detoverordnede synspunkt, at didaktisk tænkning og praksis kræver professionel ansvarliggørelse og metodisk frihed.