Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1235829_0001.png
Min henvendelse drejer sig om heldagsskolens konsekvenser for børn i landdistrikterne.Mange steder uden for de større byer har børnene p.gr. af skolelukninger og sammenlægningerfået længere til skole, og dermed lang transporttid til og fra skole.Jeg vil i det følgende tage udgangspunkt i vores egen situation, som ikke er usædvanlig i voreskommune (Norddjurs).Min datter har ca. en times transport hver vej - det vil sige at en 37 timers skoleuge for hende reeltvil blive på 47 timer.I praksis tager turen med skolebus 45 minutter om morgenen, om eftermiddagen er der 20minutters ventetid på bussen, og selve turen tager denne gang omkring en time. Som det er i dag,har hun de sene dage fri kl. 14.20, og hun er hjemme ca. 15.35. Heldigvis er der også korteredage, hvor hun har tidligt fri, hvilket giver tid til andre ting end skole og transport.Hvis forslaget om heldagsskolen bliver gennemført, vil hun få fri kl. 15 eller 15.30 hver dag. Hvisman så lægger 75 minutters transporttid dertil, vil det betyde at hun er hjemme kl. 16.15 - 16.45hver dag.Jeg behøver nok ikke uddybe, at der ikke kan blive meget tid til fritidsinteresser eller job, men detsætter også en stopper for børnenes frie sociale liv. Her på landet bor kammeraterne ikkenødvendigvis lige om hjørnet - for min datter vil det betyde, at hun i hverdagene ikke kan væresammen med sine venner, der er spredt over et meget stort geografisk område.Alle steder i landdistrikterne vil eleverne komme til at opleve disse lange dage.Jeg har lavet mit eget overslag over, hvor mange der bliver berørt.15 % af den danske befolkning bor i landdistrikterne, dvs. 15 % af eleverne. Jeg anslår, at to ud aftre af disse elever er afhængige af skolebus, hvilket så vil svare til omkring 10 % af alleskoleelever. Der er ca. 550.000 elever i den danske folkeskole.Med denne udregning vil jeg derfor anslå, at omkring 50.000 elever vil få urimeligt lange dage, derikke levner tid til meget andet end skole og transport i størstedelen af deres vågne tid.Mener udvalget, at det er hensigtsmæssigt at indføre så lange skoledage for alle børn, udenhensyntagen til lokale forhold og behov?Hvilke konsekvenser tror udvalget, at dette vil få for bosætningen på landet?Med venlig hilsenHanne Hjorth-MøllerEskilsagre 228581 Nimtofte