Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
kom og hør pernille hviid, lars geer hammershøj, søs Bayer, politikere fraChristiansBorg og organisationsrepræsentanter. deltag i dialogen, når dersættes spot på folkeskolereformen og dens Betydning for vores Børn.
den 22. april 2013 - kl. 13.00-17.00IDA Mødecenter ¶ Kalvedbod Brygge 31-33 ¶ 1780 København V.Bupl hovedstadenpædagogstuderendes studieorganisation (pls)forældrenes landsforening (fola)
køBenhavns forældreorganisation (kfo)
landsforeningen for soCialpædagoger (lfs)
design
TrykEks-skolEns TrykkEri Aps
“frie Børn leger Bedst”Konference om folkeskolereformen den 22. april 2013 - Kl. 13.00-17.0013.0013.10 - 13.40velkomstpernille hviid, Cand.psyk og forsker dpuRelationelle udtyndinger i børnelivet.Når skoledagen bliver længere bliver fritidsdelen kortere. Mange børn vil blive meldt ud af fritidsinstitutioner, det bliverfor mange penge for for lidt. De, der har venner, finder på noget. Resten må klare sig. Hvad sker der så med livet i“den store søskendeflok”, som fritidsinstitutionen rummer? Hvad sker der med børnenes venskaber hvis omdrejnings-punkt er deres fantasifulde lege? Vi må forvente en fremtidig aldershomogenisering af børnelivet som helhed, og etsamvær om »skole-egnede« lege. Aldershomogenisering er en velkendt forhindring for børns udvikling, som tilmedproducerer langt mere konkurrence og aggression end aldersblandede børnegrupper. Børnenes venskaber vil lideunder legenes “tilretning” og “nyttiggørelse”. Mod reformens intentioner kan dette skabe et langt hårdere socialt klimabørnene imellem. Med mindre, naturligvis, hele skolens undervisningsdel ombrydes betragteligt. Vil det ske?
13.40 - 14.10
lars geer hammershøj, assoCiate professor ph.d. dpuDen ensidige heldagsskole?Stik imod intentionerne risikerer forslaget om at indføre aktivitetstimer at skabe en ensidig heldagsskole. Problemet erat de fritidspædagogiske aktiviteter alene betragtes som et middel til at understøtte den faglige undervisning, ikke nogetder har værdi i sig selv. Man overser, at det der primært foregår i og fremmes gennem legen og andre frie aktiviteter erdannelse og kreativitet, og at disse processer formentlig er vigtigere end nogensinde. Dannelse og kreativitet erprocesser der kræver at foregå i frihed, og hvis legen gøres til middel til læring bliver den også noget andet.
14.10 - 14.40
søs Bayer, Cand.mag, ph.d, rektor på det fri gymnasiumFolkeskolereform mellem uddannelse, dannelse og demokrati -og mellem fritid og den frie tid.En kritisk analyse af reformens ord og retorik. Tankerne om heldagsskole griber både ind i børnenes frie tid og fritid- og skole tenderer at blive til noget andet og mere. Spørgsmålet er, om det kan betragtes som historiens længsteeftersidning eller om de tanker om uddannelse, dannelse og demokrati reformoplægget indeholder kan ses som etforsøg på en reel nyskabelse af skolen.
14.40 - 15.0015.00 - 15.45
kaffepausekorte oplæg fra politikere og organisationerPolitikere og repræsentanter for faglige organisationer og forældreorganisationer præsentererhver et kort oplæg (5 minutter), som lægger op til debatten.Politikere: Rosa Lund, MF, EHL *Alex Ahrentsen, MF, DF *Karen Ellemann, MF, V *Lotte Rod, MF, R *Thorsten M.Gregersen, LA spidskandidat KM-valg Vordingborg *Casper Strunge, K, folketingskandidat Gentofte, formand for deKonservatives Uddannelsestænketank. Vi mangler tilsagn fra S og SF, men følg med på hjemmesider og facebooksider,hvor vi vil opdatere programmet.
15.45 - 17.00
deBatPolitikere, organisationer og oplægsholdere deltager i debatten med tilhørerne.Det er gratis at deltage i konferencen.Tilmelding er dog nødvendig og foregår efter »først til mølle-princippet«.Tilmelding påeller på tlf.7020 5154