Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser 2012-13, Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
FIV Alm.del Bilag 13, BUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
Babelstårnet
Sproglærerforeningens
Sprogpolitik 2011Justeret udgave af Sprogpolitik 2009INDHOLDSOVERSIGT:01020304050607080910IndledningFremmedsprogstilegnelseFremmedsprog, tværfagligt samarbejde og projektopgavenInternationaliseringFaglig inspirationTosprogede elever i fremmedsprogsundervisningenElever med særlige behovPrøverneKontakt til ungdomsuddannelserneFremmedsprogsundervisere
01 - IndledningSproglærerforeningens sprogpolitik er to år gammel ogholdbar i sine visioner. En opdatering er dog nødvendigaf flere grunde:Fra 1. august 2010 er der åbnet for uformel undervis-ning i engelsk fra børnehaveklassen.I løbet af sommeren 2011 skal Danmark have en stra-tegi for uddannelse i fremmedsprog.Den justerede Sprogpolitik vil således blive tilsendtden ministerielle ”arbejdsgruppe til styrkelse af sprogfa-gene fra folkeskolen til universitetet” til inspiration.Sprogpolitisk udvalgs mål er at udarbejde en fremadrettetsprogpolitik for fremmedsprogene på folkeskoleniveau.Udvalget har arbejdet ud fra Fælles Mål 2009 og har ind-draget forskningsbaserede rapporter og den seneste debati processen.Udvalget konstaterer, at det med samfundets stigendebehov for sproglige kompetencer er nødvendigt at sættefokus især på 2. og 3. fremmedsprog, som er blevet svæk-ket - set som helhed – både i folkeskolen, i ungdomsud-dannelserne og på universitetsniveau.Engelsk betragtes som globaliseringens sprog spredt overdet meste af verden – enten som modersmål eller som in-ternationalt arbejds- og kommunikationssprog. Sprogeter blevet et lingua franca. Det er en udfordring og en nød-vendighed at alle elever opnår et højt niveau i engelsk.For at imødekomme dette er der for nuværende fra mi-nisteriel side åbnet for at engelskundervisningen uformeltstarter i de første skoleår og formelt senest i 3. klasse.Det er vigtigt, at engelskundervisningen udvides tilogså at omfatte flerkulturelle problemstillinger. I FællesMål 2009 er den internationale dimension i faget engelskpræciseret.Den sproglige kompetence og kulturelle forståelse skalimidlertid ikke kun omfatte engelsk, for i den åbne verdener der behov for flere sprog. Fremmedsprog introduceretfør puberteten giver eleven størst mulighed for et højtkompetenceniveau. Derfor skal fremmedsprogenetysk/fransk komme ind på et tidligere tidspunkt i barnetsskoleliv. Elever i folkeskolen skal have mulighed for at fåindsigt i tre fremmedsprog. Som tredje fremmedsprog kantænkes andre europæiske sprog. Med unge i folkeskolen,der har tilegnet sig tre fremmedsprog, vil vi i Danmarkforhåbentlig kunne opnå en viden om og forståelse forandre mennesker og således udvikle de muligheder, derligger i international kommunikation.En bredere kulturforståelse, som blandt andet indbe-fatter evnen til at forstå og analysere kulturelle forskelle -herunder at undgå at tage sit eget kulturelle grundlag forgivet - og til åbent og fordomsfrit at møde andre kulturer,vil være resultatet af en større vifte af udbud af frem-medsprog.
Dette indebærer, at vi ud over, hvad der er nærmere be-skrevet på de følgende sider, finder det nødvendigtGat undervisningen i 1. fremmedsprog engelsk, formeltstarter senest i 3. klasse, uformelt på tidligere klassetrinGat undervisningen i 2. fremmedsprog tysk eller franskstarter i 5. klasse og er obligatoriskGat eleverne på alle skoler har en reel mulighed for atvælge mellem tysk og franskGat alle elever via skoleloven skal tilbydes tysk, franskeller et andet europæisk sprog som 3. kompetencegi-vende fremmedsprog på de ældste klassetrinGat eleverne får en grundig orientering om 2. og 3. frem-medsprog f.eks. gennem introduktionstimer, således atde kan træffe et kvalificeret valgSproglærerforeningen anbefaler et interval på minimumto år mellem påbegyndelsen af 1., 2. og 3. fremmedsprog.Sproglærerforeningens overordnede mål som helhed er:At flest mulige elever lærer så meget fremmedsprog som mu-ligt og på så højt et niveau som muligt
02 - FremmedsprogstilegnelseSproglærerforeningen finder det nødvendigtGat undervisningen i videst muligt omfang skal foregåpå målsprogetGat undervisningen er tilpasset elevernes alder og ud-viklingstrinGat undervisningen i hele forløbet varetages af fagligtkompetente lærere, således at eleverne får lyst til at til-egne sig sproget og mod på at bruge detGat eleverne kan forstå det talte og skrevne sprog, og atde kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt på et kvali-ficeret niveauGat undervisningen øger deres bevidsthed om kommu-nikation, sprog og sprogbrug samt sprogtilegnelse ogskaber rammer for oplevelse og indsigt i kultur- og sam-fundsforholdGat holdundervisning anvendes for at styrke faglighedenfor den enkelte elevGat det faktiske timetal, der er til rådighed til fremmed-sprogsundervisningen, er af et omfang, der giver ele-verne reelle muligheder for at indfri de opstillede kravGat elevernes læringsmiljø er udstyret med de teknisktidssvarende digitale medier, der er en del af børns ogunges dagligdag, sociale fællesskaber og kulturSom minimum finder Sproglærerforeningen det nødven-digt, at vedstående årsnormer for sprogfag i folkeskolenopfyldes:
TimefordelingsplanÅrsnormer - klokketimerFremmedsprog1. fremmedsprog - engelsk2. fremmedsprog - tysk / fransk3. fremmedsprog - tysk / fransk/ andre europæiske sprog
Uformel engelskBh.kl.-1.602.-3.904.905.90606.90907.8.9.10.
Samletønskeligttimetal870600360
90 120 120 12090 120 120 120120 120 120
03 - Fremmedsprog, tværfagligt samarbejdeog projektopgavenSproglærerforeningen finder det nødvendigtGat fremmedsprogene deltager på lige fod med de øvrigefag i tværfaglige undervisningsforløb – og i projektop-gavenGat der undervises på engelsk, hvor det er naturligt
dieture til udlandet. I forbindelse med kursusvirksomhedudstilles så vidt muligt de nyeste og mest relevante un-dervisningsmaterialer.På foreningens hjemmeside www.sproglaererforenin-gen.dk og i foreningens blad ”Sproglæreren” følges op ogsuppleres via artikler og anmeldelser.På Sproglærerforeningens Skolekom Konference foregårdebat og givtige udvekslinger af ideer.
04 - InternationaliseringDen internationale dimension er vigtig i fremmed-sprogsundervisningen. Det er et “must”, at enhver folke-skole indgår i skolepartnerskaber og etablererelevudvekslinger.Sproglærerforeningen finder det nødvendigt at give ele-verne ægte sproglige oplevelser i en autentisk sammen-hæng vedG
G
G
G
G
G
G
G
at opbygge en indsigt i og en forståelse for andre vær-dinormer og kulturer i såvel Danmark som i udlandetat give eleverne bevidsthed om egen identitet gennemarbejdet med andre kulturerat give eleverne mulighed for at deltage i internetbase-rede samarbejdsprojekterat eleverne mindst én gang i deres skoleforløb deltageri et udvekslingsprojekt i udlandetat inddrage udenlandske gæstelærere/undervisnings-assistenter i undervisningenat brugen af fremmedsprogede nyhedsmedier inddra-ges mest muligt i undervisningenat sproglærerne får reelle muligheder for at kunne del-tage i studierejser og kurser i udlandet samt for atkunne udnytte de efteruddannelsesmuligheder, der erherhjemmeat forberede eleverne til et arbejdsliv på et stadigt mereglobalt arbejdsmarked
06 - Tosprogede eleveri fremmedsprogsundervisningenUndervisningen i fremmedsprog skal tilrettelægges, såden inddrager de tosprogede elevers kompetencer indenfor sprogtilegnelser. Undervisningen skal tilrettelægges,så der tages hensyn til, at klassen rummer elever med for-skellige modersmål.Sproglærerforeningen finder det nødvendigtGat tosprogede elevers erfaringer med sprogtilegnelsesamt viden om sprog og sprogbrug fra f.eks. andet-sprogs- og eller modersmålsundervisning inddragesGat gøre opmærksom på, at det i klasser med tosprogedeelever er særligt vigtigt, at undervisningen foregår påmålsprogetGat den kultur- og samfundsmæssige del af fremmed-sprogsundervisningen beskæftiger sig med de pågæl-dende landes multikulturelle befolkningssammen-sætningGat undervisningens temaer i denne forbindelse rækkerud over kulturelle fikseringspunkter som racisme, reli-gion, kønsspecifik opdragelse m.fl. og derved undgårat fremme stereotyper og fordommeGat tosprogede elever så vidt muligt ikke fritages for 2.fremmedsprog, da det vil virke begrænsende for deresfremtidige uddannelsesmulighederGat tosprogede elever medtænkes og synliggøres ved til-rettelæggelse af kurser og videreuddannelse for sprog-lærere – og i artikler om fremmedsprogsundervis-ningen
05 - Faglig inspirationSproglærerforeningen præsenterer på sine kurser lærernefor de seneste ideer og tendenser inden for fremmed-sprogsundervisningen. Foreningen arrangerer også stu-
07 – Elever med særlige behovSproglærerforeningen finder det nødvendigtGat fritagelse for engelsk ikke finder sted. Der kan i sær-lige tilfælde søges dispensation for 2. fremmedsprogGat der i undervisningen i engelsk er mulighed for hold-dannelse og specialpædagogisk bistandGat undervisningen i engelsk for elever med specialpæ-dagogisk behov udøves af uddannede engelsklæreremed viden om specialpædagogisk bistand
10 - FremmedsprogslærereI fremmedsprogsundervisningen sættes der fokus på kom-munikative færdigheder, sprog og sprogbrug, sprogtileg-nelse samt kultur- og samfundsforhold. I ovenståendeindgår it/medier og den internationale dimension somvæsentlige elementer.Sproglærerforeningen finder det nødvendigtGat fremmedsprogsundervisningen udelukkende vareta-ges af lærere med linjefagsuddannelse eller tilsvarendekvalifikationerGat læreruddannelsen inden for sprogfagene styrkes, så-ledes at de lærerstuderende har mulighed for at vælgeflere fremmedsprog som linjefagGat fremmedsprogslæreruddannelsen implementererviden om undervisning af tosprogede eleverGat fremmedsprogslærerne medtænker andetsprogsdi-mensionen i undervisningenGat alle kommende sproglærere i studietiden opholdersig en længerevarende periode i et af de lande, hvor detpågældende sprog er modersmålGat fremmedsprogsuddannelsen har et omfang, der givermulighed for fordybelse og tilegnelse af de fremmed-sproglige kompetencerGat sproglærere fortløbende får mulighed for at ajour-føre deres uddannelse – også gennem ophold i et afmålsprogenes landeGat fremmedsprogslærerne til stadighed er opdateret in-denfor it og medierPå Sproglærerforeningens vegne
08 - PrøverneSproglærerforeningen finder det nødvendigtGat der løbende udføres udviklingsarbejder inden forfremmedsprogsundervisningen, idet der sigtes mod atskabe bedre samspil og sammenhæng mellem under-visningen og de afsluttende prøverGat der efter 9. klasse skal være både en mundtlig og enskriftlig obligatorisk (bunden) prøve i 1. og 2. frem-medsprog i erkendelse af, at fremmedsprogsundervis-ningen omfatter såvel den mundtlige som den skriftligedimension i hele forløbet. I 3. fremmedsprog skal derdog kun være en mundtlig prøveGat der efter 10. klasse skal være mulighed for en mundt-lig og en skriftlig prøve i tre fremmedsprog
09 - Kontakt til ungdomsuddannelserneSproglærerforeningen finder det nødvendigtGat kvaliteten af elevernes/de unges skole- og uddan-nelsesforløb øges ved, at der skabes kontinuitet mellemfolkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregå-ende uddannelser
Ingrid StuartFormand
www.sproglaererforeningen.dk