Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 188
Offentligt
1233239_0001.png
1233239_0002.png

Fra:

Keld Vestergaard (00057) [mailto:[email protected]]

Sendt:

22. marts 2013 08:52

Til:

Lotte Rod

Cc:

Huno Kjærsgaard Jensen (00692); Hanne Ahrens (05900)

Emne:

VS: Foretræde for Uddannelsesudvalg
Kære LotteTak for din positive tilbagemelding om at hjælpe os med et foretræde for FolketingetsUddannelsesudvalg.Om vi taler et standardforetræde for udvalget, eller om det er muligt at få nogetstørre ud af det, må du meget gerne være med til at vurdere – vi har et ærinde, somvi gerne vil frem med; både overfor jer i Uddannelsesudvalget og også gerne i enbredere debat.Jeg vil gerne uddybe vores ærinde, og du er meget velkommen til at ringe, så vi kanvende mulighederne. Mit telefon er 2965 5248.Som lovet sender jeg hermed en kort præsentation af det vi gerne medUddannelsesudvalget.Som nævnt uddyber jeg meget gerne.Vi vil gerne:---Præsentere vores erfaringer med dispensation fra paragraf 25 omklassestørrelserPræsentere vores bud på, hvordan vi ser på klassebegrebet i forhold tilforpligtende fællesskaberForeslå at der i en revideret folkeskolelov ændres fokus fra klassestørrelser tileksempelvis en minimumsstandard for omfang af lærerresurser pr. elev påden enkelte årgang(f.eks. 22 elever pr. lærer)
Vi har en lang tradition for at tænke i enhedsskolen som et styrende element i mådenat drive skole på. Det vil vi i Silkeborg Kommune meget gerne holde fast i indenforen ramme, hvor vi erkender, at forpligtende fællesskaber i dag etableres under andrevilkår end tidligere.Vi har arbejdet målrettet med at skabe fleksible rammer for at træffe pædagogiskevalg, der bedst muligt tilgodeser den optimale læring og trivsel for både den enkelteog for fællesskabet.Vi har siden 2009 haft en dispensation fra Folkeskolelovens paragraf 25, således at vihar haft mulighed for fleksibelt at sammensætte klasser og hold, der bedst muligtunderstøtter optimale betingelser for børns læring og trivsel inden for forpligtendefællesskaber. Fleksibiliteten har også muliggjort en optimering af anvendelse afpersonaleresurser.Dispensationen er blevet brugt, og har været udfoldet, og har lokalt været med til atunderstøtte professionelle pædagogiske valg og en fleksibel organisering. Det er ca.halvdelen af kommunens 27 folkeskoler, der har brugt dispensationen.
Vi har evalueret og samlet erfaringer fra både medarbejdere, børn og forældre i formaf spørgeskemaer og kvalitativ evaluering.Vores evaluering er ikke videnskabelig forskning, men en skarp opsamling aferfaringer, udfordringer og muligheder fra skoler, hvor der er arbejdet ihtdispensationens muligheder.Vores konklusion er tydelig - både blandt lærere, børn og forældre er der forståelsefor og opbakning til, at optimale klasser og læringsrum ikke er en fast størrelse. Detafhænger af indhold, rammer, elever og mange andre forhold, som professionelleledere og lærere er de bedste til at vurdere.Ligeledes har man lokalt været glade for fleksibiliteten og valgmulighederne, sombåde lærere og ledere aktivt har brugt i deres professionelle arbejde.Vi vil gerne arbejde for, at de muligheder vi har dyrket i perioden med dispensation påklassestørrelsen, bliver en integreret del af den kommende folkeskolereform.Vi vil gerne have lokale muligheder for med afsæt i medarbejdernes faglige vurderingat organisere rammerne bedst muligt i forhold til den givne opgave, og ikke i forholdtil klassestørrelsen.Vi accepterer til fulde et politisk ønske om at kunne sikre et minimum aframmesætning og kvalitet, men vil gerne pege på, at andre måleenheder end antalletaf børn i en klasse passer bedre ind i en moderne skoletænkning.Vi er ambitiøse, og håber at kunne få jer i tale inden de sidste søm slås ift enfolkeskolereform.I al beskedenhed tænker vi også, at vi med vores dagsorden måske kan være med tilflytte et mediefokus omkring folkeskolen fra brandslukning til fremadrettet handling.I er naturligvis også som både uddannelsesudvalg og som enkeltpersoner velkomneher i Silkeborg, hvis I gerne vil se, hvordan det virker i praksis:)Og som nævnt er du meget velkommen til at kontakte for en uddybning.Med venlig hilsenKeld VestergaardSektionslederTlf 2965 5248Pædagogisk SektionSkoleafdelingenSilkeborg Kommune
Søvej 1, 8600 Silkeborgwww.silkeborgkommune.dk<http://www.silkeborgkommune.dk/>[email protected]<mailto:[email protected]>