-Jeg finder, at der i relation til anbefalingerne fra HUG-projektet bør indgå:
At der nedsættes et visitationsudvalg med en uddannelsesansvarlig for bordenden, ogmed deltagelse af myndighedsrepræsentanter fra Social- og Beskæftigelsesforvaltningerne.At udvikle en optimal og kvalitativ visitation.At retssikkerhedsloven også kommer til at gælde for STU-loven. Hermed sikres blandtandet, at de mellemkommunale udligninger foregår efter kendte retningslinjer.At alle STU-elever får udarbejdet en ”ressourceprofil” (eller hvad der nu kan stilles i stedet)ved start af uddannelsen (og så snart det er muligt), og får ajourført ”ressourceprofilen”efter 2 1/4 år i STU. Målet er at sikre at sikre, at de unge også får tilbudt et relevantudviklingsforløb efter de 3 år på STU.Herunder også at undgå18-års problematikken(overgangen fra 17 til 18 år).De unge skal have tilbudt minimum 2 forskellige STU tilbud. Dette skal derfor fremgå klartaf loven. Loven skal sikre de unge får indflydelse på eget valg af uddannelse på lige fod medalle andre unge. Det skal derfor fastslås, at kommunerne på uddannelsesområdet ikke måbegrænse tilbuddene geografisk. Der skal være valgmulighed for den unge.Der er behov for at beskrive målgruppen og dennes lovfæstede ret til uddannelse på en nyog positiv måde.Det fremgår ikke af loven, hvordan den unge skal forsørges Det anbefales derfor iforbindelse med lovrevisionen at etablere en STU-ydelse i stil med eksempelvis EGU-ordningen.Det er vigtigt at have for øje, at ungdomsuddannelsen ikke kan stå alene, da den ikke i sigselv afklarer den unges fremtidige forsørgelsesgrundlag eller den unges muligheder påarbejdsmarkedet. Derfor skal kommunerne fastholdes på deres forpligtelse til at udvikle deunges evner således, som det klart fremgår af udmeldinger fra både Folketinget ogRegeringen med ”fokus på Ungeindsatsen”! Hvis det viser sig, at man enten ikke kan fåbeskæftigelse på almindelige vilkår eller er berettiget til førtidspension, skal den unge havekrav på ydelser efter LAB eller LAS, dvs. opkvalificering, forrevalidering eller revalidering forat sikre afklaring af den fremtidige forsørgelse og en tilknytning til arbejdsmarkedet. Hvisder ikke allerede er udarbejdet en plan efter servicelovens § 141/§ 142, skal kommunentage stilling til, om der skal udarbejdes en sådan plan senest � år før afslutningen af STU.Det er vigtigt at se fremad. En bred rammelov kunne åbne muligheder for at afprøveforskellige uddannelser, der fortsat kan indeholde STU-lovens prioriterede målsætninger:aktivt medborgerskab, uddannelse, beskæftigelse.Jeg står meget gerne til disposition for medvirken til fornyet inspiration ved den endeligelovrevision.Med venlig hilsenPeter GulstadPræstedammen 68544 MørkeMob. 26752468Mail.: [email protected]