Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 176
Offentligt
Forsøgsprogram om modersmålsbaseretundervisning 2013 – 2016Disposition••••Forsøgsprogrammets indhold og indsatserForsøgsprogrammets gennemførelse og tidsplanHvem kan deltage?Evaluering
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
20-03-2013Side 1
Forsøgsprogram om modersmålsbaseretundervisningBestår af tre store forsøg• Et forsøg målrettet 1. klassetrin• To forsøg målrettet 4. klassetrin
• Hele klasser• Elevgrupper med tyrkisk og arabisk modersmål
20-03-2013Side 2
Forsøg målrettet hele klasser på 4. klassetrinForsøgsdesign 1 (for hele klasser, 35 klasser gennemfører hver indsats)• Kvalificering af sproginddragelsen i fagundervisningen (matematik) – dansk somandetsprog som en dimension i undervisningen.• Almen sprogforståelse i og på dansk for alle elever (64 lektioner)• Ekstra undervisningstid i faget dansk med udgangspunkt i Fælles Mål for dansk(64 lektioner)
Hvem kan deltage?• Alle skoler med mindst 10 procent tosprogede på 4. klassetrin i skoleåret2013/14 kan deltage med én klasse. Kan ikke være specialklasserLængde• 16 undervisningsuger20-03-2013Side 3
Forsøg målrettet elevgrupper på 4. klassetrinForsøgsdesign 2 (for mindre grupper på 4-10 elever, 35 grupper gennemførerhver indsats)• Almen sprogforståelse i og på tyrkisk for tyrkisktalende elever (64 lektioner)• Almen sprogforståelse i og på arabisk for arabisktalende elever (64 lektioner)• Dansk som andetsprog for grupper – særligt tilrettelagt undervisning uden foralmindelig undervisningstid med udgangspunkt i Fælles Mål for dansk somandetsprog (64 lektioner)Hvem kan deltage?• Alle skoler med mindst fire elever med tyrkisk modersmål og/eller fire elevermed arabisk modersmål på 4. klassetrin i skoleåret 2013/14 kan deltage med énklasseLængde• 16 undervisningsuger
20-03-2013Side 4
Forsøg målrettet elever på 1. klassetrinForsøgsdesign 3 (for mindre grupper på 4-10 elever, 35 grupper gennemførerhver indsats)• Modersmålsundervisning i og på tyrkisk for tyrkisktalende elever medudgangspunkt i Fælles Mål for modersmålsundervisning (96 lektioner)• Modersmålsundervisning i og på arabisk for arabisktalende elever medudgangspunkt i Fælles Mål for modersmålsundervisning (96 lektioner)
Hvem kan deltage?• Alle skoler med mindst fire elever med tyrkisk modersmål og/eller fire elevermed arabisk modersmål på 4. klassetrin i skoleåret 2013/14 kan deltage med énklasseLængde• 32 undervisningsuger20-03-2013Side 5
Kvalificering af sproginddragelsenEt opkvalificeringsforløb, der skal:• Styrke og konkretisere matematiklærernes kompetencer i forhold til atfå dansk som andetsprog til at være en dimension imatematikundervisningen• Styrke samarbejdet mellem en særlig ressourceperson i forhold tildansk som andetsprog og matematiklærerenUd over opkvalificeringsforløbet får lærerne et målrettet vejledningsmaterialetil gennemførelse af matematikundervisningen
20-03-2013Side 6
Almen Sprogforståelse• Almen Sprogforståelse er et nyt undervisningsområde, som tager afsæt ierfaringer fra bl.a. Abildgårdskolen i Odense•Undervisning i systematisk ordforrådstilegnelse•Undervisningen i ordforråd som et middel til tilegnelse af sprogteoretiskeemner fx skrifttegn, grammatik, sprogtilegnelsesstrategier og kommunikation•Tesen er, at sprogligt bevidste og reflekterende elever giver dygtige fagligeelever og derfor løfter alle elever
20-03-2013Side 7
Tidsplan for forsøgsprogrammetEfterår 2013Hele klasser –4. klassetrin1. afprøvningForår 2014Efterår 2014KontrolskolerForår 2015RapportEfterår 2015
Elevgrupper –4. klassetrinElevgrupper –1. klassetrin
1. afprøvning
Kontrolgrupper
Rapport
Afprøvning
Rapport
20-03-2013Side 8
Tilmelding til forsøg• Det er kommunerne, som tilmelder skolerne til forsøgene• Alle kommuner har modtaget et brev fra børne- ogundervisningsministeren med invitation til at deltage i forsøg målrettethele klasser på 4. klassetrin (7. marts 2013)• 22 kommuner har fået en særlig invitation om deltagelse i forsøgmålrettet mindre elevgrupper med tyrkisk og arabisk modersmål (25.januar 2013)
FølgeforskningFølgeforskningen vil specifikt fokusere på:•Elevernes faglige resultater i læsning og matematik målt ved de nationaletest.•Elevernes socio-emotionelle velfærd, herunder elevernes trivsel i skolen,deres selvværd og selvtillid.•Elevernes motivation og arbejdsindsats i skolenDerudover vil følgeforskningen undersøge en række forhold på de deltagendeskoler og deres undervisning af eleverne.
20-03-2013Side 11