Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 174
Offentligt
Strategi forRessourcecenterfor Inklusion ogSpecialundervisningViden til praksis
2
Strategi forRessourcecenterfor Inklusion ogSpecialundervisningViden til praksis
Kolofon
Indhold1Viden til praksis om øget inklusion og styrket specialundervisning1.1 Omstilling til øget inklusion1.2 Viden til praksis1.3 Inklusion og specialundervisningPraksis- og videnspanelet og vidensnetværk2.1 Praksis- og videnspanel2.2 Vidensnetværk66881111111212121213131414141515151515151616161616171717171719
2
3. De centrale videnstemaer3.1 Et fælles skoletilbud – den tredje veja) Kommunens organisation, ledelse og styringb) Specialiserede kompetencer og viden3.2 Den lærende og vidensdelende skolec) Skoleledelsed) Samarbejdet om inkluderende pædagogik3.3 Inkluderende pædagogike) Undervisningsdifferentiering og læringsmiljøf) Konflikter og forstyrrende adfærdg) Elevperspektiver og -udviklingh) Forældre som ressource3.4 Specialundervisning og støttei) Støtte til elever med særlige behovj) Inkluderende perspektiver i segregerede undervisningstilbud4. Ressourcecenterets aktiviteter4.1 Overblik over viden på området4.2 Udvikling af viden om inklusion og specialundervisningUndersøgelser, forsøg og udviklingsprojekterUdvikling af kommunernes målrettede arbejde med inklusionViden til kompetenceudvikling4.3 VidensdelingNetværk og seminarerVidensspredning4.4 Styrke vidensgrundlaget for politikudviklingBilag 1
1. Viden til praksis om øget inklusionog styrket specialundervisningDer er med aftalerne om kommunernes økonomi (2011-2013) sat en ambitiøsdagsorden for omstilling til øget inklusion i folkeskolen. Flere elever med særligebehov skal inkluderes i den almindelige undervisning samtidigt med, at elevernesfaglige resultater forbedres og deres trivsel fastholdes. Samtidig er der gennemførten lovændring, som medfører, at specialundervisning fremover er forbeholdtelever med omfattende støttebehov.
Ressourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisning er et natio-nalt initiativ, som har til formålat sikre en sammenhængende oghelhedsorienteret indsamling,formidling og rådgivning afpraksisnær viden om inklusions-fremmende indsatser og special-pædagogik. Ressourcecenteretskal bidrage til, at den viden ominklusion og specialundervisning,som indsamles og udvikles, gøresanvendelig for kommuner ogskoler og styrker det vidensmæs-sige grundlag for Ministeriet forBørn og Undervisnings politikud-vikling.
I denne folder kan du læse omressourcecenterets strategi.Strategien beskriver ressour-cecentrets overordnede formål,samt hvordan centret er byggetop. Derudover peger strategien påcentrale videnstemaer inden forinkluderende læringsmiljøer ogspecialundervisning, hvor der erbehov for at styrke vidensgrund-laget. Strategien danner grundlagfor ressourcecenterets årligearbejdsprogrammer.1.1 Omstilling til øget inklusionAmbitionen om omstilling tiløget inklusion i folkeskolenkræver en stor forandringsproces i
folkeskolen. En forandringsprocesvæk fra nærmest to parallelleskolesystemer – et for de almin-delige folkeskoler og et for desegregerede undervisningstilbud– hen imod et fælles skoletilbud,hvor der samarbejdes og viden-deles på tværs af den almindeligeundervisning og specialundervis-ningen. Dette kan betegnes somen fælles ny ”tredje vej”.En sådan omstilling kommer ikkefra den ene dag til den anden. Denkræver en kapacitet, hvor kompe-tencer og viden skal udvikles ogudnyttes på en ny måde.
6
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 7
Oprettelsen af Ressourcecenter forInklusion og Specialundervisningskal ses i relation til dennekapacitetsopbygning. Formåletmed ressourcecenteret er at støttemed viden til udvikling af den in-kluderende skole. Det gælder bådeden almindelige undervisning ifolkeskolen, specialundervisnin-gen i relation til den almindeligeundervisning og undervisningen ide segregerede specialtilbud.Ressourcecenteret har tre væsent-lige opgaver:• t skabe overblik over viden på Aområdet (videnindsamling)• t udvikle ny viden (viden·Aopbygning)• t gøre denne viden anvendelig Afor fagpersoner i og omkringfolkeskolen (videnformidling ogvidensspredning).1.2 Viden til praksisArbejdet i Ressourcecenter forInklusion og Specialundervisningskal understøtte kommunernes ogskolernes arbejde inden for de ek-sisterende rammer i folkeskolen.Strategien for Ressourcecenter forInklusion og Specialundervisningbygger således på den nuværendelovgivning. Det er kommunerne,der bærer det væsentligste ansvarfor omstillingen til øget inklusioni folkeskolen. Det er således kom-
munerne, der i samarbejde medskolerne skal sikre, at eleverneinkluderes i folkeskolen med defornødne støtteforanstaltninger,og at elever, der har behov forspecialundervisning, modtager ettilbud af høj kvalitet.Der findes allerede meget videnom, hvordan inkluderendelæringsmiljøer og høj faglighed ispecialundervisningen kan sikres.Dansk Clearinghouse har blandtandet udarbejdet et systematiskforskningsreview af internationa-le undersøgelser for Ministerietfor Børn og Undervisning omeffekten af inklusion af elevermed særlige behov. Det viser, aten øget inklusion kan styrke alleelevers læring. Det kræver, at deledere, lærere og andre medar-bejdergrupper, som arbejder medinklusion i praksis, har viden omundervisning af elever med særligebehov, og at de har adgang tilressourcepersoner, som kan vejledeog støtte deres arbejde.1Ressourcenter for Inklusion ogSpecialundervisning skal formidleden eksisterende viden til praksisog sikre, at der udvikles ny viden,hvor der efterspørges viden om1Dyssegaard, Camilla og Michael SøgaardLarsen (2013): Effekt og pædagogisk indsatsved inklusion af elever med særlige behov igrundskolen.
inkluderende læringsmiljøer ogspecialundervisning.Den viden, som indsamles ogudvikles i ressourcecenteret,skal understøtte de kommunalestrategier og en inkluderendepædagogik. Ressourcecenteretsarbejde tager udgangspunkt iat understøtte fagpersoner i ogomkring folkeskolen til at vælgeholdbare og fagligt velfunderedeindsatser og løsninger inden forinklusion og specialundervisning.Eller sagt på en anden måde:Ressourcecenteret skal indsamle ogudvikle viden, som er anvendeligfor praksis.Ressourcecenterets aktiviteter skalses i sammenhæng med de øvrigeindsatser, der støtter omstillingentil øget inklusion i folkeskolen.Dette gælder blandt andet denudgående konsulentenhedInklusionsudviklings samarbejdemed kommunerne og dereslandsdækkende rådgivning.1.3 Inklusion ogspecialundervisningDet bærende princip i Salamanca-erklæringen, som Danmark tiltråd-te i 1994, og i FN-konventionen af13. december 2006 om rettighederfor personer med handicap, somDanmark har ratificeret den 13.
8
juli 2009 er, at elevers udvikling oglæring i videst mulig omfang skalunderstøttes i den almindeligefolkeskole og i elevens nærmiljø.Det fremgår således af FN-konventionen, at deltagerstaterneskal sikre et inkluderende uddan-nelsessystem på alle niveauer,der blandt andet tager sigte på,at personer med handicap får dennødvendige støtte i det almindeli-ge uddannelsessystem.I foråret 2010 gennemførte den tid-ligere regering og KL en analyse afspecialundervisningen i folkesko-len. Analysen viste blandt andet,at den almindelige undervisningi folkeskolen med en hensigts-mæssig tilrettelæggelse kan væreet godt undervisningstilbud forelever med særlige behov. Dendaværende regering og KL blevderfor i 2011 enige om at arbejdefor øget inklusion.Regeringen gennemførte påbaggrund heraf en lovændringi 2012.2Loven medfører, atspecialundervisning fremover erforbeholdt elever med omfattendestøttebehov. Denne nye afgræns-ning medfører, at specialpæda-gogisk bistand alene omfatter2Inklusion af elever med særlige behov i denalmindelige undervisning og tilpasning af kla-gereglerne til en mere inkluderende folkeskolem.v. (LOV nr. 379 af 28/04/2012).
støtte til elever i specialklasserog specialskoler samt støtte tilelever, hvor undervisning i denalmindelige klasse kun kangennemføres med støtte i mindstni klokketimer ugentligt.Regeringen og kommunernehar fastlagt en klar ambitionfor inklusion med aftalen omomstilling til øget inklusion ifolkeskolen i aftalen om kommu-nernes økonomi for 2013. Aftalenindeholder tre klare mål foromstillingen til øget inklusion:• ndelen af elever, der skal Ainkluderes i den almindeligeundervisning, øges. Målet ersåledes, at andelen af elever ialmindelig undervisning i 2015øges fra 94,4 procent til 96,0procent af det samlede elevtal ifolkeskolen.• ndelen af elever, der får 2 eller Aderunder i læsning, retstavningog matematisk problemløsningi 9. klasses afgangsprøve, skalvære reduceret i 2015 og reduce-ret yderligere frem mod 2018.• levernes trivsel fastholdes i Etakt med omstillingen til øgetinklusion.Ambitionerne om øget faglighedog trivsel hos eleverne i folkesko-len gælder både for elever, som gåri den almindelige undervisning,
og for elever, som modtagerundervisning i specialtilbud. Alleelever skal blive så dygtige de kan,og alle elever skal trives i skolen.Ressourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisning vil arbejdefor, at der sikres en høj kvaliteti specialundervisningen – både itilknytning til den almindeligeundervisning og i specialklasserog -skoler.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 9
10
2. Praksis- og videnspaneletog vidensnetværkRessourcecenter for Inklusion og Specialundervisning skal sikre viden tilpraksis samt bidrage til, at der igangsættes projekter inden for de områder,hvor fagpersonerne efterspørger viden. Ressourcecenteret er bygget op omet praksis- og videnspanel, der er kernen i ressourcecenteret, og der etable-res et vidensnetværk, der skal sikre et tæt samarbejde mellem centeret og deeksisterende vidensmiljøer.2.1 Praksis- og videnspanelPraksis- og videnspanelet underRessourcecenter for Inklusionog Specialundervisning har envæsentlig opgave i at identificereog beskrive de centrale videns-behov i forhold til inkluderendelæringsmiljøer og styrket special-undervisning.Panelet, der udgøres af forskere ogpraktikere med særlig ekspertiseinden for inklusion og specialun-dervisning, har til opgave atudpege behov for ny viden, somskal samles og udvikles i samar-bejde med de eksisterende videns-miljøer på området. Det er områ-der, som praksis- og videnspanelethar udpeget med udgangspunkt i,at viden inden for disse områder erafgørende for succesfuld inklusionog god specialundervisning, samtområder, som er væsentlige ud-fordringer ved omstillingen til øgetinklusion og styrket specialunder-visning.Praksis- og videnspanelet råd-giver styregruppen for ressource-centeret, som består af repræsen-tanter fra Ministeriet for Børnog Undervisning og KL. Det kanendvidere tage særlige problem-stilling op til drøftelse.2.2 VidensnetværkRessourcecenterets vidensnetværkbestår af repræsentanter fraetablerede vidensmiljøer inden forinklusions- og specialundervis-ningsområdet. Netværket bestårfortrinsvis af repræsentanter frauniversiteter, forskningsinstituti-oner og professionshøjskoler.Vidensnetværket er kernen i atskabelsen det overordnede over-blik over igangværende undersø-gelser, forsøg og udviklingsprojek-ter, og det danner grundlag for,at ressourcecenterets aktiviteterformidles til vidensmiljøerne.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 11
3. De centrale videnstemaerRessourcecenteret skal bidrage til at skabe et overblik over viden på inklusions- ogspecialundervisningsområdet og det skal tilvejebringe ny viden til brug for fagper-soner i og omkring folkeskolen. Her præsenteres en række centrale videnstemaer,der tager udgangspunkt i praksis- og videnspanelets anbefalinger. Det er områder,som ifølge forskningen er afgørende for vellykket inklusion og god specialunder-visning, herunder væsentlige udfordringer i omstillingen til øget inklusion ogstyrket specialundervisning.3.1 Et fælles skoletilbud – dentredje vejDen øgede omstilling til inklusioni folkeskolen indebærer, at der ihøjere grad arbejdes inden for étfælles skoletilbud i kommunen. Etskoletilbud, som ikke er præget afskarp opdeling mellem de almin-delige folkeskoler og de segregeredeundervisningstilbud. Det er i stedetet skoletilbud, hvor fagpersonersamarbejder på tværs af organisa-toriske skel med et fælles mål omden inkluderende skole. Skolernessamarbejde med kommunale for-valtninger, dagtilbud, klubtilbudm.v. er en væsentlig forudsætningfor et godt skoletilbud.a) Kommunens organisation,ledelse og styringKommunens organisation, ledelseog styring af folkeskolerne – al-mindelige skoler og specialskoler– har betydning for omstillingentil øget inklusion. Det er kommu-nen, som skal sætte dagsordenenog skabe ejerskab, hvis der skaletableres et fælles skoletilbud ikommunen, da dette i høj gradhandler om samarbejdet på tværsaf de organisatoriske strukturer.Der efterspørges i særlig grad vi-den inden for to temaer. Det førstedrejer handler om kommunensorganisation, ledelse og styringsom rammesætning for skolernes
kvalitet. Det andet handlermere specifikt om PædagogiskPsykologisk Rådgivnings rolle iomstillingen til øget inklusionog styrket specialundervisning.Der er i denne forbindelse behovfor eksempler, som kan være tilinspiration, og som kan væreretningsgivende for kommuner-nes arbejde.b) Specialiserede kompetencerog videnSpecialklasser og -skoler er ibesiddelse af ressourcer, kompe-tencer og viden, som er til gavn ien inkluderende undervisning iden almindelige folkeskole. Der er
12
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 13
samtidig behov for, at segregeredeundervisningstilbud tænkes ind ikommunens samlede skoletilbud,og at de får gavn af ressourcer,kompetencer og viden fra andreundervisningstilbud. Der efter-spørges i særlig grad viden om ogeksempler på, hvordan fagper-soner i specialklasser og –skolerog fagpersoner i den almindeligeundervisning kan samarbejde omudvikling af undervisningen. Derer også behov for en systematiskkvalitetsudvikling og -sikring afundervisningen.3.2 Den lærende ogvidensdelende skoleDen inkluderende skole er enskole, der fungerer og arbejdermed udgangspunkt i skolenselevgrundlag og i samarbejde medomgivelserne. Det er derfor ogsåen skole i forandring. Det er idenne forbindelse afgørende medviden, der kan støtte en positivforandring mod målsætningernefor den inkluderende skole.c) SkoleledelseSkoleledelse er afgørende for dengode undervisning og for, at skolener en udviklende skole. Skoleledel-sen har blandt andet et ansvar for,at viden sættes i spil i udviklingenaf skolen. Skoleledelsen skal invol-vere sig i de pædagogiske vilkår for
undervisningen og udvikle skolenslæringskultur med henblik på atsikre elevernes optimale udbytte afderes skolegang. Der er særligtbehov for viden om, hvordan skole-ledelsen kan støtte inkluderendepædagogik - herunder skolenssamlede inkluderende strategier.d) Samarbejdet ominkluderende pædagogikDet bør ikke være den enkeltelærer, som står alene med ansva-ret for og opgaven med at udvikleundervisningen. Det gælder i allefaser af undervisningen - herun-der planlægning, gennemførelseog evaluering. Der er behov for, atlærere og pædagoger supplererhinanden indbyrdes med viden ogkompetencer. Der er i særlig gradbehov for viden om teamsamarbej-de og brug af ressourcepersoner.3.3 Inkluderende pædagogikDer er behov for en undervisning,som både inddrager specialiseretviden om den enkelte elevslæringspotentiale og genereldidaktisk og pædagogisk videnom tilrettelæggelse og gennem-førelse af undervisningen. Deter endvidere vigtigt, at viden ominkluderende pædagogik tagerudgangspunkt i læreres, pædago-gers, lederes, forældres, elevers,psykologers og andre fagpersonersperspektiver.
14
e) Undervisningsdifferentieringog læringsmiljøUndervisningsdifferentiering eret bærende princip i folkeskolen.Det er en udfordring for lærerneat tilrettelægge og gennemføre enundervisning, som tager udgangs-punkt i den enkelte elev og sam-tidigt udvikler et læringsmiljømed udgangspunkt i fællesskabet.Der er i særlig grad behov forviden om, hvordan undervisningkan tilrettelægges, så den er opti-mal for alle elevernes læring ogudvikling i fællesskabet samtderes oplevelse af at være en delaf samme fællesskab trods for-skellige interesser og behov. Derer endvidere behov for viden om,hvad der skaber et godt lærings-miljø, som støtter elevernesudviklingspotentiale – herunderelevernes udvikling i et inklude-rende fællesskab.f) Konflikter ogforstyrrende adfærdKonflikter og forstyrrende adfærder en væsentlig udfordring foren god undervisning og et trygtlæringsmiljø. Det er et område,der ofte udpeges som en hindringfor et godt klassefællesskab, oghvor lærerne i særlig grad følersig udfordret. Der er især brug forviden om, hvordan lærere, pæda-goger og ledere kan forebygge og
håndtere forstyrrende adfærd, uroi undervisningen og konflikter.g) Elevperspektiverog -udviklingDen inkluderende skole handlerom eleverne. Det er eleverne, derskal have en god skolegang, ogdet er eleverne, som er de centraleaktører, hvis inklusionen skallykkes. Der er særlig grad behovfor viden, der sætter fokus påelevernes oplevelse af, erfaringermed og perspektiver på inklusion- herunder elevernes rolle i forholdtil en differentieret og inkluderen-de undervisning.h) Forældre som ressourceForældrene er – sammen medeleverne og lærerne – en vigtigressource til god undervisning oginklusion. Forældresamarbejdeer et vigtigt element for skolensarbejde med inklusion. Der er isærlig grad brug for viden om,hvordan forældrenes ressourcerkan aktiveres og konstruktivtstøtte en inkluderende pædagogik.3.4 Specialundervisningog støtteSelv om det er hensigten, at flereelever inkluderes i den alminde-lige undervisning, vil der fortsatvære elever, som har behov for etsærligt undervisningstilbud, fx i
en specialklasse eller -skole. Dervil endvidere være elever, som harbrug for en særlig støtte eller etsupplement til den almindeligeundervisning. Disse elever har– som alle andre elever – brug foren god faglig og alsidig udviklingsamt trivsel i deres skoletilbud.i) Støtte til elever medsærlige behovStøtte til elever med særlige behovkan hjælpe til en mere inkluderen-de skolegang. Der er i særlig gradbehov for viden om hvilke støttefor-mer, som kan styrke skolegangenfor elever med særlige behov somsupplement og i tilknytning til denalmindelige undervisning.j) Inkluderende perspektiver isegregerede undervisningstilbudKvaliteten i undervisningen isegregerede undervisningstilbudskal også styrkes. At få under-visning i segregerede undervis-ningstilbud er ikke ensbetydendemed manglende livschancer. Derer i særlig grad behov for videnom, hvad der kendetegner en godundervisning i specialklasser og-skoler, samt viden om, hvordanelever i de segregerede undervis-ningstilbud også kan være en delaf et fagligt og socialt fællesskab,hvor de oplever sig inkluderet, oghvor de trives.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 15
4. Ressourcecenterets aktiviteterRessourcecenter for Inklusion og Specialundervisning skalstøtte kommunernes mulighed for at omstille sig til øgetinklusion og gennemføre en god specialundervisning.Foruden de faste aktiviteter i ressourcecenteret iværksættesen række initiativer, som målrettet skal støtte dette formål.4.1 Overblik over viden påområdetDer eksisterer allerede megenviden om inklusion og special-undervisning. Ressourcecenteretskal arbejde for et samlet overblikover denne viden og gøre dentilgængelig for fagpersoner påressourcecenterets hjemmesideinklusionsudvikling.dk.4.2 Udvikling af viden om inklu-sion og specialundervisningRessourcecentret skal bidragetil, at der udvikles ny viden ominklusion og specialundervisning,som kan anvendes af fagpersoner iog omkring folkeskolen.Undersøgelser, forsøg ogudviklingsprojekterUndersøgelser, forsøg og udvik-lingsprojekter er kernen, når derskal udvikles ny viden.Ressourcecentret igangsætterundersøgelser, forsøg og udvik-lingsprojekter om inklusion ogspecialundervisning.Projekterne tager udgangspunkti de centrale videnstemaer, sompraksis- og videnspanelet haridentificeret.Udvikling af kommunernesmålrettede arbejde med
inklusionFlere kommunerne har alleredeigangsat store udviklingsprojekterlokalt som led i omstillingen tiløget inklusion, og det forventes,at mange flere kommuner ide kommende år vil gøre detsamme. Der er behov for at sikre,at den viden, som skabes lokalt,gøres generalisérbar, så andrekommuner kan drage nytte aferfaringerne.Ressourcecenteret skal bidragetil, at kommunernes indsatserplanlægges, gennemføres, doku-
16
menteres og formidles med højmetodisk kvalitet, så erfaringernekan overføres til andre kommuner.Viden til kompetenceudviklingKompetenceudvikling af lærere,pædagoger, skoleledere, psyko-loger og andre fagpersoner i ogomkring folkeskolen er central forudviklingen af en inkluderendepædagogik og specialundervis-ning.Kompetenceudviklingen skal fore-gå strategisk og på baggrund af etoplyst grundlag. Ressourcecenteretskal understøtte denne ambition.Strategisk kompetenceudviklinger et tværgående tema i ressour-cecenterets arbejde - uansetom der er tale om grund- ellerefteruddannelse, aktionslærings-forløb eller andre tilgange tilkompetenceudviklingen.4.3 VidensdelingDen eksisterende viden skal ihøjere grad gøres tilgængeligog sættes i spil i praksis.Ressourcecenteret skal bidrage til,at den eksisterende viden kommerhelt ud i klasseværelset.Netværk og seminarerVidensnetværk skal skabegrobund for vidensudveksling
og -opsamling på tværs af deetablerede vidensmiljøer indenfor udvalgte områder.Vidensseminarer om udvalgtetemaer skal give fagpersoner etoverblik over centrale problemstil-linger samt viden om bestemteområder.Derudover vil ressourcecenteretsamarbejde med nuværendevidensmiljøer, hvor der alleredeer etableret netværk på folkeskole-området.VidensspredningDen viden, som indsamles ogudvikles, skal anvendes i praksis.Det kræver en god formidling, ogdet kræver, at den oparbejdedeviden er relevant i kommunernesog skolernes praksis.Denne ambition kræver et fokuspå, hvordan viden kan implemen-teres. Formidling og spredning afviden tænkes derfor med fra start ialle ressourcecenterets initiativer.4.4 Styrke vidensgrundlaget forpolitikudviklingRessourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisning skal styrkevidensgrundlaget for Ministerietfor Børn og Undervisnings politik-udvikling.
Opfølgning på regeringenog kommunernes aftale omomstilling til øget inklusion ifolkeskolenRessourcecenter for Inklusionog Specialundervisnings skalfølge op på målsætningerne forøget inklusion i folkeskolen.Dette gøres særligt i form af enårlig opfølgning på regeringensog kommunernes aftale omomstilling til øget inklusion ifolkeskolen.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 17
18
Bilag 1Arbejdsprogram for Ressourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisning 20131. Grundlag og formålRessourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisnings arbejdspro-gram for 2013 beskriver ressour-cecenterets indsatsområder ogaktiviteter i 2013.Arbejdsprogrammet skal bredtstøtte ressourcecenterets strategi- herunder forudsætningerne foroverblik og formidling af viden påcentrale vidensområder inden forinklusion og specialundervisning.2. Indsatsområder for 2013Ressourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisnings indsatsom-råder for 2013 er:Et fælles skoletilbud• dvikling af kommunernes mål-Urettede arbejde med inklusionInkluderende pædagogik• levperspektiver og ·udviklingE• ndervisningsdifferentiering, Ulæringsmiljø og forebyggelseaf konflikter og forstyrrendeadfærdSpecialundervisning og støtte• valitet i specialundervisningenKRessourcecenterets aktiviteter for2013 vil særligt tage udgangspunkti disse fire temaer. Der vil derud-over være et særligt fortløbendearbejde med at få viden spredt ogdelt, så den anvendes i praksis.3. Aktiviteter og målsætningerfor 2013Nedenfor beskrives ressourcecen-terets aktiviteter og målsætningerfor 2013 med udgangspunkt iressourcecenterets tre væsentlig-ste opgaver:• kabe overblik over viden på Sområdet (vidensindsamling).• dvikle ny viden (vidensopbyg-Uning).• øre denne viden anvendelig Gfor fagpersoner i og omkringfolkeskolen (vidensformidlingog vidensspredning).
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 19
a) Overblik over videnDer findes allerede meget danskog international forskning samtpraksiserfaring om inklusion ogspecialundervisning. Det er envæsentlig opgave for ressourcecen-teret at skabe overblik over denneviden og formidle den, så den kanvære til gavn for kommuners ogskolers praksis.Der iværksættes følgende initia-tiver med henblik på at skabe etoverblik over viden og formidleden til praksis.• jemmesideHDer lanceres i første halvår af2013 en fælles hjemmeside medden udgående konsulentenhed,Inklusionsudvikling.• rbejdsgrupper for viden på Acentrale områderDer nedsættes arbejdsgruppermed centrale videnspersoner,som skal beskrive eksisterendeforskning og viden om centraletemaer samt indsamle redska-ber og metoder til den fælleshjemmeside.• idensnetværkVDer etableres i 2013 etvidensnetværk beståendeaf centrale videnspersonerfra vidensmiljøer inden for
inklusions- og specialundervis-ningsområdet. Netværket bestårfortrinsvis af repræsentanter frauniversiteter, forskningsinstitu-tioner og professionshøjskoler.Vidensnetværket skal bidrage tilat skabe et overblik over igang-værende undersøgelser, forsøgs-og udviklingsprojekter, somressourcecenteret og de etablere-de vidensmiljøer igangsætter.b) Ny viden – undersøgelser,forsøg og udviklingsprojekterDer iværksættes en række projek-ter om inklusion og specialunder-visning. Der vil i 2013 særligtigangsættes undersøgelser,forsøgs- og udviklingsprojekterinden for de udvalgte indsatsom-råder for 2013:Udvikling af kommunernesmålrettede arbejde medinklusionDet er en væsentlig opgavefor ressourcecenteret at støttekommunerne i at udvikle ogevaluere den lokale omstillingtil øget inklusion i folkeskolen.Ressourcecentret skal bidragetil at sikre, at den viden, somskabes lokalt i kommunerne,gøres generalisérbar, så andrekommuner kan drage nytte aferfaringerne.
• h.d.-projekt om evaluering Paf inklusionsprojekterDer iværksættes et ph.d.-projektmed henblik på at styrkevidensgrundlaget for evalueringaf projekter – iværksat af kom-muner og skoler med henblik påstyrket inklusion. Projektet skalmed afsæt i forskning udvikleguidelines til eksemplariskplanlægning, gennemførelseog evaluering af projekter ominklusion til brug for kommu-nerne. Projektet skal endvidereevaluere konkrete projekteriværksat af kommuner og skoler(2,0 mio. kr.).• ortlægning af større kom-Kmunale udviklingsprojekterDer iværksættes en kortlægningaf igangværende kommunaleudviklingsprojekter med hen-blik på viden om kommunernesindsatser for øget inklusion (0,5mio. kr.).
20
Boks 3. Igangværende projekter
Dokumentation af kommu-nernes omstilling til øgetinklusion.Som opfølgning på økonomi·aftalen for 2013 mellem regerin·gen og kommunerne er deriværksat en undersøgelse,som skal følge op på kommu·nernes indsatser i forbindelsemed omstilling til øget inklusi·on i perioden 2013 · 2015.Undersøgelsen skal endvideredokumentere udviklingen ielevernes faglige resultater ogtrivsel.
af elevernes oplevelser afinklusion. Der iværksættesbåde kvantitative og kvalitativeundersøgelser, som blandt andetskal afdække, hvilke tiltag ogindsatser, som understøtteren god udvikling hos eleverne.Der vil i panelet og analysernevære et særligt fokus på deelever, som flyttes fra segrege-rede tilbud til den almindeligeundervisning (12,5 mio. kr.).• dvikling og afprøvning af UmestringsstrategiforløbDer udvikles og afprøveslæringsforløb for elever medsærlige behov, som kan dragenytte af at udvikle socialemestringsstrategier i forbindelsemed at indgå i et i den alminde-lige undervisning i folkeskolen.Projektet indgår i program omelevers inklusion og udvikling(1 mio. kr.).• levernes roller i det inklude-Erende skolemiljøDer iværksættes et udviklings-projekt, som skal udvikle ogafprøve indsatser, hvor elevernestøtter et inkluderende lærings-miljø uden for undervisningen,fx gennem forløb, hvor klasse-kammerater eller ældre eleverstøtter inklusionen af elever medsærlige behov (1,5 mio. kr.).
Elevperspektiver og -udviklingInklusion handler grundlæggendeom eleverne i folkeskolen. Deter imidlertid sparsomt medviden om elevers oplevelser medinklusion - herunder hvad derfremmer eller hæmmer inklusionog udvikling hos eleverne.• rogram om elevers inklusion Pog udviklingDer iværksættes et stort forsk-ningsprojekt med et panel meddeltagelse af cirka 8.000 elever,der følges de kommende tre årmed henblik på omfattendevidensindsamling og analyser
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 21
Inkluderende pædagogik –undervisningsdifferentiering,læringsmiljø og forebyggelseaf konflikter og forstyrrendeadfærdOmstillingen til øget inklusioni folkeskolen nødvendiggør nyviden om, hvad der er god inklu-derende pædagogik. Det handlerbåde om redskaber og indsatsersamt om elevernes og medarbej-dernes holdninger og værdier.Der iværksættes følgende projek-ter i 2013:• dvikling af eksemplariske Uundervisningsforløb medfokus på undervisningsdif-ferentiering og elever medsærlige behovDer iværksættes et udvik-lingsprojekt om udvikling ogafprøvning af eksemplariskeundervisningsforløb med fokuspå undervisningsdifferentieringsamt undervisning af elevermed læse- og skrivevanske-ligheder og udviklings- ogopmærksomhedsforstyrrelser.Projektet er koncentreret omdansk og matematik i 5. klasse(1,5 mio. kr.).• nklusion i fagundervisningenIDer iværksættes et udviklings-projekt med fokus på, hvordan
de enkelte fagområder medderes indhold, metoder ogarbejdsformer kan bidragetil at udvikle inkluderendeundervisningsmiljøer for alleskolens elever. Projektet skaligangsætte udviklingspro-jekter med udgangspunkt ifaggrupperne praksis-musiskefag, humanistiske fag ognaturvidenskabelige fag.Formålet er at udvikle viden om,hvordan fagundervisningenkan understøtte inkluderendelæringsfællesskaber (3 mio. kr.).• pkvalificering af lærere til Oundervisning af elever medsærlige behovEt opkvalificeringsforløb forlærere i forhold til viden om in-klusion og elevformidling iundervisningen udvikles ogafprøves. Opkvalificeringsforløbetindgår i panel om elevers oplevel-ser med inklusion (3 mio. kr.).
22
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 23
Boks 1. Igangværende projekter
Igangværende projekterE-bogsserie om inklusionDer udgives flere e·bøger omstrategier for arbejde medinkluderende læringsmiljøer oginklusion af elever med særligebehov. E·bøgerne udvikles isamarbejde med DanskClearinghouse forUddannelsesforskning og har tilformål at formidle forskningsre·sultater til ledere og medarbejde·re på skolerne med henblik påanvendelse i praksis.Ikt-faciliteret didaktisk kon-cept for inklusion af børn medudviklings- og opmærksom-hedsforstyrrelserProjektet vil afdække hvilkelæringsformer og digitalelæremidler, der kan gavne/hjælpebørn med udviklings· og op·mærksomhedsforstyrrelser iforhold til deltagelse i det fagligeog sociale læringsfællesskab iskolen og deres mulighed forselvmonitorering/selvforvaltningi disse processer.Kompenserende it-hjælpe-midler i folkeskolenProjektet har til formål atundersøge hvilke IT·hjælpemidler,elever med læsevanskelighederanvender i normalundervisnin·gen, og hvilken effekt brug afIT·hjælpemidler har på læsesvageelevers fortsatte læse· ogsprogudvikling.Ipad-redskab til understøttelseaf tidlig læsetilegnelse ogundervisningsdifferentieringI projektet udvikles og evaluereseffekten af et IT·baseret lærings·redskab i at understøtte udviklingaf begyndende læsefærdighed i 0.klasse.
24
Kvalitet i specialundervisningenDet er vigtigt, at der sikres kvaliteti undervisningen i de segregeredetilbud og i specialundervisningeni tilknytning til den almindeligeundervisning.Der iværksættes udviklingsprojek-ter inden for følgende temaer:• valitet i undervisningen på KspecialskolerDer iværksættes et udviklings-projekt om kvalitet i under-visningen på specialskoler.Projektet skal udvikle og afprøvekvalitetsindikatorer for under-visningen på specialskoler (2,25mio. kr.).• h.d.-projekt om samarbejde Pmellem specialtilbud ogalmindelige folkeskolerDer iværksættes et ph.d.-pro-jekt, som skal sikre forsknings-baseret viden om samarbejdetmellem specialtilbud og almin-delige folkeskoler. Projektetskal sætte fokus på organisa-tionsformer, som kan sikre,at specialpædagogisk videnfra specialtilbud sættes i spil iden almindelige undervisning.Projektet vil endvidere havefokus på fleksible undervisnings-former, hvor elever med særligebehov i del af undervisnings-
tiden modtager undervisninguden for klassen (2,0 mio. kr.).Boks 2. Igangværende projekter
Undersøgelse af uddannel-sesmønstre hos elever medikke-kognitive handicapDer igangsættes en opfølgen·de undersøgelse af uddannel·sesmønstre hos elever medikke·kognitive handicaps.Undersøgelsen er en opfølg·ning på en undersøgelse fra2009, som Capacent gennem·førte for Ministeriet for Børnog Undervisning.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 25
26
c) VidensformidlingRessourcecenteret skal bidragetil, at eksisterende viden i højeregrad gøres tilgængelig og sættes ispil i praksis. Det er en væsentligforudsætning for ressourcecente-rets succes, at der oparbejdes ettæt samarbejde med etableredevidensmiljøer og kommuner.Dette skal blandt andet ske viasærlige netværk og videnssemi-narer.• idensseminarerVDer afholdes vidensseminarerfor fagpersoner i og omkringfolkeskolen, der har til formål atgive et overblik over forskningog viden inden for indsatsom-råderne. De vil blandt andetomhandle elevperspektiver og-udvikling, undervisningsdiffe-rentiering og kvalitet i special-undervisningen samt udviklingaf kommunernes målrettedeindsatser.• etværk for ph.d.-studerendeNDer etableres i 2013 et netværkfor ph.d.-studerende indenfor inklusion og specialun-dervisning. Netværket harblandt andet til formål atstyrke vidensdelingen mellemph.d.-projekterne og kommunerog skoler.
• h.d.-konferencePDer afholdes en konference forfagpersoner i og omkring folke-skolen med udgangspunkt i deeksisterende ph.d.-projekter.d) Forberedende aktiviteterfor 2014Ressourcecentrets praksis- ogvidenspanel skal i 2013 arbejdemed vidensbehov inden for ind-satsområderne for 2014. Praksis- ogvidenspanelet skal i 2013 behandlefølgende emner:• amarbejdet om inkluderende SpædagogikHvordan sikres et professioneltsamarbejde om inkluderendepædagogik - fx gennem teamsam-arbejdet?• orældre som ressourceFHvordan kan forældre blive enkonstruktiv ressource for deninkluderende skole?• raksis· og videnspanelet har Pudtrykt ønske om at sætte fokuspå, hvordan inklusionsbegreberkan bruges og forstås analytisk ogi praksis.• erspektiver på inklusionPDer iværksættes i 2013 et arbejdemed praksis- og videnspaneletom, hvordan visioner og målsæt-
ninger for inklusion kan ses ogidentificeres i praksis.Praksis- og videnspanelet vilendvidere løbende drøfte videns-behov inden for inklusion ogspecialundervisning.
Strategi for Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning - viden til praksis ¶ 27
Om strategi og arbejdsprogramPublikationen beskriver strategien for Ministeriet for Børn ogUndervisnings nyoprettede Ressourcecenter for Inklusion ogSpecialundervisning og dets arbejdsprogram for 2013.Der er blandt andet beskrivelser af, hvilke initiativer ressource-centeret igangsætter for at danne overblik og udvikle ny videnom inklusion og specialundervisning med henblik på, at detunderstøtter kommuner og skoler i deres omstilling til øgetinklusion i folkeskolen.Ministeriet for Børn og Undervisning28