Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 172
Offentligt
GLADSAXE KOMMUNESkole og Familie
NOTATDato: 12. marts 2013Af: Trine Weisel
Baggrundsinformation om GladsaxeSkoles arbejde
Beskrivelse af Gladsaxe Skoles arbejde med læringsmiljøer, blandt andet gennem projektet ”Mo-tivation og mestring”Gladsaxe Skole har gennem de sidste 2½ skoleår haft fokus på at arbejde med læringsmiljøer i etmultisystemisk perspektiv, hvor der arbejdes rundt om barnet. Dette er sket gennem arbejdemed læringsmiljøer og pædagogisk analyse, den såkaldte LP-model.Med inklusionsprocessen og skabelsen af meningsfyldte, kreative og dynamiske fællesskaber forøje fokuserer skolen på selve undervisningen. Udgangspunktet for dette fokus er udviklingen afden enkelte elevs ressourcer og kompetencer i fællesskabet. I denne sammenhæng har to storeelevgrupper have en særlig fokus: Drenge og tosprogede elever, da videnskaben entydigt påpe-ger, at folkeskolen i sin eksisterende form ikke formår skabe vilkår for tilsvarende udvikling fordisse grupper sammenlignet med piger.I skoleåret 2010/2011 gennemførtes pilotprojektet ”Motivation og mestring” – med særligt fo-kus på drenge i tre forskellige 5. klasser i Gladsaxe Kommune. Projektet var initieret af kommu-nens PPR-psykolog inspireret af Kirsten Gibson, direktør for Waves Education.Kort fortalt betyder projektet følgende i skolens daglige arbejde med eleverne:Daglig bevægelse samt samarbejdsøvelserPositive emotioner, ros og anerkendelseFlowTydelige lærings- og evalueringsmålMange måder at lære på/ læringsstileStyrkebaseret pædagogik ud fra elevernes personlige styrkekarakteristikaKonkurrenceelementerUdvikling af netværksbaseret IT-undervisningResultaterne af arbejdetMed udgangspunkt i den efterfølgende positive analyse er der i indeværende skoleår påbegyndtendnu et pilotprojekt omkring tre klasser (4. årgang). Projektet er dog igangværende, og derforikke endeligt evalueret. De indledende samtaler med lærere på årgangen indikerer selvsammesuccesrate.Den føromtalte positive analyse påviser en øget motivation, øget oplevelse af læring, øget per-sonlig trivsel og øget trivsel i fællesskabet hos den samlede børnegruppe. Stigningen er større fordrengegruppen og markant større for de tosprogede drenge. Det samlede antal af tosprogede(drenge) er dog så lille, at skolen ikke kan konkludere. Med det sagt, vurderer Gladsaxe Skoleogså, at man som skole er forpligtet til at være nysgerrige på en så positiv udvikling.Fra perioden fra det første pilotprojekt evaluering frem til nu, er Gladsaxe Skole blevet optagetaf udviklingen indenfor positiv psykologi. Særligt optaget af styrkebaseret pædagogik. Skolen hari sin specialpædagogiske foranstaltning ”Båndet” netop påbegyndt de første erfaringer inden forfeltet. Dette har foranlediget, at man på skolen ønsker at inkorporere denne tilgang og metode iprojektet. Projektet har fra start arbejdet med elevers styrke, men endnu ikke struktureret. Den-
J. nr. 00.01.00A00Sag: 2013/03042 001
1
ne tilgang vil i et teoretisk, som i et praktisk perspektiv støtte op om kernen i ”Motivation ogmestring” og dermed styrke projektet.Slutteligt vil projektet blive tilknyttet en yderligere fag-faglig dimension ved IT-baseret undervis-ning. IT er ikke målet, men metoden. IT vil indgå i såvel planlægning, som i tilrettelæggelse samtudførslen af undervisningen.PersonaleudviklingssystemFor at projektets visioner og mål kunne blive til virkelighed, iværksatte Gladsaxe Skole samtidigen række udviklingsprojekter. Et af dem er udvikling og anvendelse af et kompetenceudviklings-system for skolens undervisere. Systemet er udarbejdet i samarbejdet med firmaet Waves Edu-cation.Kompetencerne omfatter:RelationskompetenceKommunikationskompetenceKreativitetFaglig kompetenceIT kompetenceLæringskompetenceDen enkelte medarbejder kan bruge systemet til at lære sine egne styrkesider at kende og til atsætte mål og pejlemærker for udvikling af nye styrkesider og kompetencer inden for de områ-der, udviklingsprojektet dækker. Ledelsen kan bruge systemet til at få et bedre overblik over detsamlede personales kompetencer, styrkesider og fremgang i forhold til projektets mål, samt tilsamtaler med den enkelte medarbejder omkring styrkesider, valg af fokuspunkter og fremgang iforhold til mål.Systemet kan desuden bruges til at sammensætte teams, hvor medarbejderne kan få deres styr-kesider og kompetencer i spil ved at fungere som rollemodeller for hinanden.Succesen med udviklingsprojektet er betinget af, at medarbejderne efteruddannes. Der er derforplanlagt en række workshops, hvor formålet er at øge forståelsen for fokuspunkterne, så under-viserne aktivt kan deltage i udvikling af såvel deres egen som elevernes forståelse for, hvordanman i fællesskab og individuelt kan forøge både trivsel og faglighed. Desuden er der truffet aftaleom løbende pædagogisk og IT didaktisk 2.0 læreropkvalificering.Elevernes daglidagI det daglige er skoledagen tilrettelagt således:
J. nr. 00.01.00A00Sag: 2013/03042 001
2
J. nr. 00.01.00A00Sag: 2013/03042 001
3