Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
Fenskær EfterskoleFolketinget, ChristiansborgBørne- og Undervisningsudvalget1240 København KAtt. Formand Orla Hav[email protected]
Kollegievej 5bNr. Nissum, 7620 LemvigTlf. 97 89 11 77Giro 7 38 79 03Fax 97 89 13 66Kontortid:Mandag-fredag kl. 9 – 12Forstander: Niels Ørum KirkE-Mail:www.fenskaer.dk
Nr. Nissum, den 12. oktober 2012
Ansøgning om foretræde for Børne- og UndervisningsudvalgetBaggrundI forbindelse med en revision af STU uddannelsen og i lyset af den nye flex-uddannelse, der er i støbeskeen, vil vi fra Fenskær Efterskole gerne have foretrædefor Børne og Ungeudvalget.Gennem de 25 år Fenskær Efterskole har eksisteret som specialefterskole, har viundervist en gruppe unge, der er blevet mere og mere marginaliserede i relation tildet danske samfund. Da det igennem perioden er blevet sværere at findearbejdsområder, de unge naturligt kan bestride, er de blevet frataget en større gradaf selvstændighed til at handle på egne vegne.Vi finder det uværdigt for et humanistisk og demokratisk samfund ikke at give allemulighed for selv at vælge ungdomsuddannelse ud fra evne og interesser. Detlivsmod vi i fællesskab med de unge får skabt på Fenskær efterskole, ser vi desværrealt for ofte forsvinde kort tid efter de unge forlader skolen, da de ikke bliver tagetalvorlig og udfordret på egne evner.Som skole og privatpersoner er vi indigneret over den arrogante tilgang vi somsamfund har til denne gruppe af unge. Som samfundsborgere er vi bekymret over deudgifter en fejlslagen ungdomspolitik kan have i mange år frem.ProblemerneLovgivningen omkring STU og EGU uddannelserne er visionær og giver somudgangspunkt mulighed for at den enkelte unge, der falder uden for de gængseungdomsuddannelser, kan få en god og relevant ungdomsuddannelse.Vi oplever desværre at den kommunale finansieringsmodel ofte spænder ben for devisionære muligheder. Det er vores erfaring, at de unge og deres forældre ofte ikke
bliver hørt og uddannelsen bliver tilrettelagt ud fra forskellige økonomiskebetragtninger.At man som udgangspunkt er sent udviklet/uddannelsessvag betyder ikke at ensinteressefelt og kompetencer ikke er lige så forskellige som den er i ”normalgruppen”.På den baggrund må det være en ret ud fra gennemskuelige økonomiske rammer athave maksimal indflydelse på valg af egen ungdomsuddannelse.Vi oplever vores vejledning konflikter med UU centrene da deres vejledning somudgangspunkt ofte er rettet mod kommunernes egne STU tilbud og ikke nødvendigvisden der giver mest mening for den unge.Det er store menneskelige og samfundsmæssige ressourcer, der går tabt ved denmanglende involvering af de unge og deres forældre – de oplever det som overgrebog stor arrogance fra myndighedernes side.Vi oplever, at den lyst til uddannelse og udvikling vi i samarbejde med de unge skabergennem vores arbejde på specialefterskolerne, hurtigt bliver vendt til modløshed ogpassivitet, hvis ikke uddannelsen matcher den enkelte.De unge mister handlingskompetence og udvikler større afhængighed af andre fremfor, at de bliver selvhjulpne og i bedste fald selvforsørgende. Her går samfundet glipaf mange menneskelige og samfundsmæssige ressourcer og i stedet ender mange afdisse unge på varig forsørgelse.En løsningUd fra det kendskab vi gennem årene har oparbejdet til denne svage gruppe af unge,er det vores oplevelse, at beskyttelsen af den enkeltes uddannelsesvalg kun kan skegennem en statslig finansiering af alle ungdomsuddannelserne.Gennem et gennemskueligt tilskudssystem hvor alle aktører – kommunale og privatefår ens muligheder for at indskrive elever på uddannelsen. UU vejlederne kan fortsatvære omdrejningspunktet for udfærdigelse af uddannelsesplan, men må være absolutuafhængige af snævre kommunale interesser.Selve finansieringen kan følge modellen for specialtimer til efterskoler, hvorkommunerne efterfølgende bliver trukket i bloktilskud, efter hvor mange unge derbenytter tilbuddet.Det er livsmod, livslyst og livslang læring, der er i spil her for en svag gruppeaf unge.
Venlig hilsenNiels Ørum Kirk Helge MichnoForstanderViseforstander