Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
Danmarks Billedkunstlærere, Gymnasiets lærere i Billedkunst og Design og Foreningen af LæreruddannelsensBilledkunstundervisere søger foretræde for uddannelsesudvalget på denne baggrund:
Billedkunst fra 1.-12. kl.Hvad er billedkunstfaget ikke?Det erikkeet rekreativt fag, hvor de elever, der ikke er så gode til det boglige, får nogle hyggelige oggode oplevelser med lidt ler og fingermaling i de små klasser.
Hvad er billedkunstfaget så?Billedkunst er et fag, der beskæftiger sig med denne verdens billeder og visuelle fænomener.Eleverne lærer i undervisningen om det visuelle sprog både via analyse af de mange billedformer og vedeget praktisk billedarbejde. Det er ét af fagets styrker, at praktisk billedarbejde og teoretisk analyse gårhånd i hånd. Der er ikke tale om et enten/eller, men et både/og.
Uddybende – om denne verdens billeder og visuelle fænomener…Billeder og visuelle fænomener har større betydning for vores dagligdag end nogensinde før.Kommunikation via billeder og visuelle medier har aldrig fyldt mere:Enhver film eller TV udsendelse, enhver butiksindretning, et hvert politisk vælgermøde, enhver størresportsbegivenhed er en visuel iscenesættelse. Enhver hjemmeside, folder, plakat, reklame, avis er etstykke grafisk design, enhver plads, gade og bygning og næsten hver eneste kvadratmeter natur iDanmark er et stykke visuel kultur, som nogen har taget stilling til.Billeder og visuelle fænomener giver sanselige oplevelser, men er også redskaber til præcision, viden ogavanceret refleksion: Et tværsnit af geologiske lag i en geografibog, en tidslinje over kunsthistorien, enarkitekttegning af en lejlighed, et intenst portrætfoto, Olafur Eliassons regnbue over Aros, formidler etindhold anderledes, hurtigere og måske mere præcist end mange ord.Kommunikation via billeder og visuelle medier har aldrig fyldt mere. Vi bliver bombarderet og beriget pågodt og ondt!
Hvad skal eleverne lære? Hvilke kompetencer skal eleverne udvikle i billedkunst?I faget erhverver eleverne på varieret vis en bred visuel kompetence til at kunne forstå og bruge denneverdens billeder og visuelle fænomener. Eleverne skal kunne indgå i visuelle kommunikationsformer,tænke i billeder og udvikle nyt via det visuelle.Billedkunst er et fag, der fremmer og understøtter kreativitet, sanselig opmærksomhed, æstetiskeoplevelser og læreprocesser. Og det er et fag, der gennem de billedskabende processer, fremmerinnovation og entreprenørskab.
Har Danmark brug for disse kompetencer?
1
Hvis billedkunst kun skal beskæftige sig med sanselighed og kreativitet fra 1.-5. klasse, svarer det til, atman kun må skrive digte i dansk. Måske ret så begrænset!I de øvrige nordiske lande er faget obligatorisk på alle klassetrin fra 1.-9. kl.
OpfordringDe faglige foreninger i faget Billedkunst i Folkeskolen, Gymnasieskolen og Læreruddannelsen retterderfor indtrængende denne opfordring til folketingets Børne- og undervisningsudvalg om at arbejde forfølgende:
Billedkunst bør være et obligatorisk fag fra 0. – 12. skoleårDer bør indføres afsluttende prøver i udskolingen og ungdomsuddannelserneDer skal sikres kvalificeret billedfaglig uddannelse og efteruddannelse på alle niveauer.
2