Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 163
Offentligt
1224136_0001.png

Vedr. lærernes arbejdstid i tilfælde af et indgreb fra folketinget

I skrivende stund er der ikke noget der tyder på at forhandlingerne mellem KL og DLF munder ud i en aftale. Det bedste ville selvfølgelig være, hvis de kunne blive enige om en aftale. Sker det ikke, er en sandsynlig udvej at folketinget griber ind og laver en aftale. I den forbindelse, har jeg et håb om, at i vil lave en eller anden form for aftale. Særligt når man læser denne rapport: http://www.dm.dk/NyhederOgDebat/Nyhedsarkiv/2013/Marts/Metropol.aspx Sakset fra artiklen: ”Prisen for manglende lokale arbejdstidsaftaler på læreruddannelsen er høj. Det har efterladt medarbejderne i et vakuum, som er uden respekt for deres professionelle råderum. Det står uklart, hvor meget tid de har forberedelse og hvor meget tid, de har til undervisning. Samtidig vokser bureaukratiet, fordi de hver især selv skal registrere opgaver, forberedelsestid osv. Det er meget provokerende, at rektor ægger KL og praler af vilkårene for de ansatte på Metropol, når Arbejdstilsynet samtidig kan konstatere, at de vilkår, han byder sine ansatte, truer med at gøre dem syge,” understreger Hans Beksgaard. Jeg er sådan set enig i, at arbejdstiden aftales bedst ude på den enkelte skole. Derfor vil en ikke-·‐aftale uden en central arbejdstidsaftale formentlig virke fint på skoler med en god ledelse. Men der findes desværre skoler, hvor ledelsen ikke er god. Og der findes også ledere, der pga. økonomisk pres fra kommunen kan måske tvinge gode ledere, til at lave dårlig ledelse. Kunne man ikke lave en minimumsaftale, som træder i kraft i tilfælde af, at man ikke kan blive enig om en decentral aftale ude på den enkelte skole? Aftalen behøves ikke at være kompliceret – f.eks.: -·‐Alle lærere underviser 25 lektioner ugentligt og får 400 timer til forberedelse. Det er 24 min. forberedelse pr. lektion. -·‐Resten af skolens opgaver fordeles mellem lærerne. Det er der stadig ca. 450-·‐500 timer til. Mvh Morten Springborg En glad lærer – der er dybt bekymret for en hverdag uden en arbejdstidsaftale.