Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
1224064_0001.png
1224064_0002.png
1224064_0003.png
FORÆLDRENES LANDSFORENING
30. november 2012
Til økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager samt børne- ogundervisningsminister Christine Antorini.

Vedr. Fredericia kommunes frikommuneansøgning om øget fleksibilitet på

daginstitutionsområdet.

Vi har via Økonomi- og indenrigsministeriet fået tilsendt Fredericia Kommunesfrikommuneansøgning om øget fleksibilitet på daginstitutionsområdet og vil hermedkommentere på konsekvenserne af en godkendelse af ansøgningen. Vi håber I vil tagevores betragtninger med ved behandlingen af ansøgningen.Vi er enige med økonomi- og indenrigsministeren i, at det er interessant hvordan forældrekan være med til at gøre vores fælles løsninger bedre. Det gør vi i vid udtrækning via detdaglige tætte samarbejde med personalet i vores børns daginstitutioner og via deetablerede forældredemokratiske fora som forældrebestyrelser og forældrenævn. Herbygges der bro i barnets delte verden og her udføres der frivilligt og demokratisk arbejde,som vi som landsdækkende forældreforening tillægger stor værdi og meget gerneunderstøtter og videreudvikler.Men det er vores helt klare opfattelse, at der gøres vold på frivillighedsbegrebet, når detsom i Fredericia Kommunes ansøgning strækkes så langt som til at frivillige på skift skalåbne og lukke kommunens daginstitutioner.Behovet for det frivillige arbejde eller tilkøbsydelser i form af fuld forældrefinansiering af enevt. udvidet åbningstid opstår fordi Fredericia kommune har taget en politisk beslutning omat indskrænke daginstitutionernes åbningstid. I den beslutning har man valgt at se bort fraden kommunale forpligtelse til ifg. dagtilbudsloven, at ”give familien fleksibilitet ogvalgmuligheder med hensyn til forskellige typer af tilbud og tilskud, så familien så vidtmuligt kan tilrettelægge familie- og arbejdsliv efter familiens behov og ønsker” (citatdagtilbudslovens §1- pind 2). Derfor forekommer det ekstra absurd, når FredericiaKommune i formålet med forslaget netop henviser til dagtilbudslovens §1 og ønsket omøget fleksibilitet.Bag ved forslaget om skiftende frivillige ligger et manglende kendskab ti børns behov fortrygge og forudsigelige rammer. Det er absolut ikke ligegyldigt, om det er skiftende – ogdermed ukendte – forældre eller ledige eller om det er det kendte faste pædagogiskepersonale, der tager imod børnene om morgenen eller tager vare på dem sidst på dagen.
Postboks 148, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Som forældre har vi en forventning om at det pædagogiske arbejde foregår fra det øjeblikbarnet møder i institutionen og ikke blot nogle timer midt på dagen. Der er vægtige fagligeårsager til at vi uddanner pædagoger og prioriterer at have veluddannede pædagoger til atvaretage det pædagogiske arbejde med vores børn. Til sammenligning sætter vi jo hellerikke skiftende forældre eller ledige til at undervise i folkeskolen indtil læreren møder ind.Når forskningen ydermere dokumenterer, at børn der har gået i børnehaver med uddannetpersonale og gode normeringer klarer sig langt bedre, bliver mere intelligente, mereskoleparate og mere selvhjulpne som voksne (SFI´s Forskningsoversigt 2009), så synesdét at lade pædagogisk veluddannet personale står for det pædagogiske arbejde at væreen god investering på såvel kort som længere sigt.Ansøgningens 2. scenarie, hvor skiftende ledige på dagpenge står for at åbne og lukkemedfører rent pædagogisk og set fra et barneperspektiv samme problemer, som hvisskiftende frivillige står for at åbne og lukke.Ansøgningens 3. scenarie, hvor den udvidede åbningstid finansieres 100% af de forældre,som har brug for tilbuddet, strider i den grad mod vores gældende betalingsprincipper,hvor forældre ifølge dagtilbudsloven maksimalt kan betale 25% af driftsomkostningerne.At vi i dagtilbudsloven har fastsat et loft for forældrebetalingen betyder reelt at børn fra allesamfundslag har gode muligheder for at komme i dagtilbud og at forældrebetalingen ikkeer en hindring for familien. En accept af forslaget vil medføre en betydelig udhuling afdagtilbuddets integrerede ydelse og åbne for en fremtidig vifte af tilkøbsmuligheder medrisiko for øget polarisering og social opdeling.Vi må på det kraftigste advare mod Fredericia-forslaget – en godkendelse af forslaget vilvære første skridt mod den internationalt berømmede danske daginstitutionsmodelsendeligt.At tillade skiftende tilfældige forældre, frivillige eller ledige at åbne og lukke voresdaginstitutioner er en alvorlig devaluering af det pædagogiske arbejde på 0-6 års områdetog når Fredericia kommune bringer frivillige, ledige og forældre i spil somomsorgspersoner for vores børn tyder det på, at man ganske har siddet dagtilbudslovensord om at fremme børns trivsel, udvikling og læring overhørig. En godkendelse af denforeslåede model vil med et pennestrøg reducere gode danske daginstitutioner til renpasning eller børneparkering.Kommunerne må leve op til deres ansvar og sørge for at daginstitutionernes åbningstidermatcher forældrenes arbejdstider og det fleksible arbejdsmarked. Det er engrundlæggende forudsætning for, at vi som forældre kan være aktive på arbejdsmarkedetog bidrage til vores fælles samfund. Vi må have en vis sikkerhed for, at der tagesprofessionelt hånd om vores børn og at de sikkerhedsmæssige forhold er i orden, når viafleverer vores børn for at gå på arbejde.
Postboks 148, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Som forældreforening er vi rystede over ansøgningen og vi kan ikke forestille os, at det eret seriøst forslag fra mennesker, som skal forvalte vores børns trivsel, udvikling ogsikkerhed. Vi kan kun nikke bekræftende når børne- og undervisningsministeren udtaler, at” De første år er de aller vigtigste for vores børn”. 0-6 års området har afgørendebetydning for vores børns trivsel og udvikling her og nu, men også for deres velbefindendeog udvikling på længere sigt, derfor skal vi ikke have tilfældig pasning, men professionelomsorg, trivsel, udvikling og læring.Området er et kommunalt ansvar – og det ansvar må kommunerne tage på sig ogprioritere det langt højere end tilfældet er i dag.Vi er selvfølgelig opmærksomme på, at forslaget på sigt ikke begrænses til Fredericiakommune, men at ideerne tænkes udbredt til det øvrige kommunale landskab, idet en aftankerne bag forsøgene med frikommuner er at inspirere til nytænkning og udbredelse.Vi håber I vil tage vores henvendelse med i jeres behandling af Fredericia kommunesansøgning og vi står naturligvis til rådighed med eventuelle mundtlige uddybninger.Med venlig hilsenLars KlingenbergFormand for Forældrenes Landsforening
Postboks 148, 4760 VordingborgTlf. 7020 5154e-mail: [email protected]www.FOLA.dk