Børne- og Undervisningsudvalget 2012-13
BUU Alm.del Bilag 162
Offentligt
FORÆLDRENES LANDSFORENING
8. marts 2013
Åbent brev til Økonomi – og indenrigsminister Margrethe Vestager og Børne- og
undervisningsminister Christine Antorini.
Vedr. Fredericia kommunes dispensation fra statslige regler på dagtilbudsområdet i
henhold til frikommuneloven.
Ifølge oplysninger i pressen, så har regeringen imødekommet Fredericia Kommunesansøgning om udvidet åbningstid i dagtilbud varetaget af frivillige forældre eller varetagetaf det almindelige personale, men finansieret 100% via forældrenes betaling.Vi er ikke bekendt med de specifikke betingelser i tilladelsen til forsøget i Fredericia og vihåber, at vi stadig kan nå at henlede jeres opmærksomhed på en række væsentligeproblemer, der knytter sig til forsøget.Igennem de senere år har vi i Danmark forladt ”pasnings-tanken” og erstattet den med engrundlæggende opfattelse af, at dagtilbud er et pædagogisk tilbud med vægt på børnsudvikling og trivsel. Med dagtilbudsloven og dens formålsparagraf blev der afgørende gjortop med pasning som dagtilbuddets primære rolle. Der blev indført en landsdækkendeformålsparagraf, som har fokus på børns og unges trivsel, udvikling og læring samt læggervægt på forebyggelse af negativ social arv og eksklusion. Samtidig vægtes det iformålsparagraffen, at give familien fleksibilitet og valgmulighed, så den kan tilrettelæggefamilie- og arbejdsliv efter egne ønsker og behov.En forsøgsmodel hvor skiftende frivillige forældre skal holde institutionen åbent iydertimerne er i direkte strid med dagtilbudsloven og intentionerne bag loven ligesom denharmonerer meget dårligt med den øgede fokus, som regeringen har haft netop påkvaliteten i vores dagtilbud. Vi tænker her på initiativer som Ny Nordisk Skole ogRegeringens Task Force på dagtilbudsområdet, som jo netop slog fast, at dagtilbud af højkvalitet – og dermed investeringer i børn – er helt afgørende.Også i valgkampen havde kvaliteten på dagtilbudsområdet stor bevågenhed og blevprioriteret højt af alle 3 regeringspartier.Senest i jeres fælles svar på vores tidligere henvendelse understreger I : ”…at regeringener meget optaget af i fællesskab med forældrene at sikre gode rammer og kvalitet idagtilbuddene, da vi ved, at de første år er af stor betydning for udvikling af børnsgrundlæggende kompetencer”.
FORÆLDRENES LANDSFORENING
På den baggrund forekommer det yderst ejendommeligt, at regeringen nu godkenderFredericia kommunes ansøgning, som bryder radikalt med vores danske pædagogisketradition.Med frivillige forældre som ansvarlige for at holde daginstitutionen åbent i ydertimernebliver der tale om ren pasning/opbevaring støvsuget for pædagogisk arbejde. Set frabarneperspektivet, så vil skiftende mere eller mindre ukendte personer medføre en storutryghed for det enkelte barn ligesom det er meget ubehageligt for forældre, at overladederes børn til skiftende, ukendte personer - jfr. undersøgelser af forældrenes brug afalternativ pasning ved lukkedage, hvor kun meget få benytter sig af muligheden af hensyntil barnet.I Fredericia kan de børn der møder tidligt eller bliver hentet sent i praksis risikere at hverdag betyder en ny voksen. Alle os der dagligt afleverer vores børn i daginstitution védhvilken belastning det er, når det pludselig er en nyansat pædagogisk medarbejder der harmorgenvagten. Med skiftende frivillige forværres situationen betydeligt.At åbne for en 100% forældrefinansiering af den ekstra åbningstid strider modlighedsprincippet, hvor alle forældre uanset indtægt skal have mulighed for at sende deresbørn i dagtilbud samtidig med at det er i strid med betalingsreglerne i dagtilbudsloven.Ydermere forringer det fleksibiliteten på et arbejdsmarked der fordrer større fleksibilitet afforældrene. Udgangspunktet må være, at kommunerne har forsyningspligten og atdagtilbud skal have en åbningstid, der gør det muligt for forældrene at passe deres job.Ud over bruddet med kvaliteten melder der sig en række juridiske og praktiske spørgsmål,som vi håber I har med i jeres overvejelser i forbindelse med tilladelsen til forsøget:Hvem har ansvaret i forhold til sikkerheden i institutionen – både i forhold tilbygninger, udearealer, tilgængelig materialer etc?Medicinhåndtering?Hvem har ansvaret hvis en frivillig forældre kommer til at gøre skade på et barn?Forsikringer generelt?Skal der indhentes børneattester på samtlige frivillige forældre og hvem skal sørgefor at attesterne bliver indhentet?Hvem har tilsynsansvaret i perioden hvor frivillige forældre står for arbejdet – jfr.dagtilbudslovens § 5 om kommunernes tilsynspligt?Har I overvejet risikoen for eventuelle mistanker om seksuelle overgreb – jfr. demange tilfælde af mistanker med ansatte gennem de seneste måneder.Hvordan håndteres regler om tavshedspligt?Hvordan håndteres indberetningspligten (ansatte har en øget indberetningspligt)?
FORÆLDRENES LANDSFORENING
Hvordan skal frivillige forældre agere, hvis børn betror dem om betænkelige forholdfx i hjemmet?Hvem skal træffe afgørelsen om hvilken model den enkelte institution vælger –frivillige forældre eller 100% forældrebetaling?Skal de ansatte være vikarer, hvis den frivillige forældre ikke møder ind?Hvem skal lave vagtplaner?Skal alle børn – også støttekrævende børn – kunne deltage?
Vi finder forældrenes engagement i dagtilbuddet afgørende for børns trivsel og udviklingog vi arbejder kontinuerligt på at forbedre forældresamarbejdet ligesom vi er fortalere forøget demokratisk indflydelse. Vi ser derfor med stor bekymring på, at forældre-samarbejdereduceres til forældre-arbejde.Se også vores tidligere henvendelse af 30. november 2012.Med venlig hilsenLars KlingenbergFormand for FOLA – Forældrenes Landsforening